Get the Gringo (2012)

Alternatieve titel: How I Spent My Summer Vacation

Actie / Drama

geregisseerd door Adrian Grunberg
met Mel Gibson, Patrick Bauchau en Aaron Cohen

De film vertelt het verhaal van de beroepscrimineel Driver, die wordt opgepakt door de Mexicaanse autoriteiten. Hij wordt in een gevangenis gestopt vol zware criminelen, waar hij leert overleven met de hulp van een 10-jarig jongetje.

avatar van Shinobi
"Is this a prison or the world's shittiest mall?"

Mel Gibson mag het weer eens proberen als actieheld.

Het begint in ieder geval goed met een toffe politieachtervolging, om vervolgens in een Mexicaanse bajes te belanden, genaamd 'El Pueblito'. Naar het schijnt is dit gebaseerd op een echte gevangenis, wat het des te realistischer maakt. De broeierige setting en het warme kleurgebruik dragen alleen maar bij aan de sfeer.

Gibson doet het hier naar behoren; het zal wel helpen dat hij zelf heeft meegeschreven aan het script. Jammer genoeg voelt het verhaal onevenwichtig aan. De combinatie van comedy en actie is op zich in orde, maar een aantal - ongeloofwaardige - subplotjes doen het geheel geen goed.

Al met al best aardig, maar 'Get the Gringo' slaagt er niet in om boven de middelmaat uit te stijgen.

Dikke 2,5 sterren.

Best geinig.

Gibson vind ik meestal niet zo'n best acteur en ook hier zou het niet m'n eerste keuze geweest zijn, maar hij weet zich wel te redden in z'n rol. Het is toch vooral regisseur Grunberg die er een leuk ritje van weet te maken.

Visueel aangenaam, vlotjes gefilmd en best kleurrijk. Sluit mooi aan bij de personages, die ook aardig dik aangezet zijn. Er hangt een luchtig toontje dat de wat hardere scenes en momenten goed verbloemt, al had het wat mij betreft nog net iets extremer gemogen.

Film duur gelukkig ook niet te lang, kent een paar memorabele momenten en loopt erg vlotjes. Leuk tussendoortje dus, vooraf niet zo heel veel van verwacht maar beviel me toch wel redelijk.

avatar van MonkeyKing
How I Spent My Summer Vacation

Alternatieve titel: Get the Gringo

avatar van peterx43
Ben er voor de zoveelste maal naar aan het kijken , vindt hem steeds beter. Vooral de sfeer en de humor.

avatar van panax
leuke aktiefilm van mel gibson
mooi in beeld gebracht
genoeg aktie !
prima in orde .

Aardige actie film in een gevangenis. Niet meer en niet minder.

J.Verschoor
Geslaagde actie thriller, dit regiedebuut van Adrian Grunberg. De rol van tough guy is een kolfje naar de hand van Gibson, die hiermee niets nieuws laat zien, maar ook laat blijken voor dit soort rollen nog lang niet versleten te zijn. De situatie in de Mexicaanse gevangenis komt nogal ongeloofwaardig over, maar is wel medebepalend voor de sfeer van de film.

Ja vond hem wel leuk. Apart. Niet echt geloofwaardig. Maar wel de moeite waard. Leuke sfeer ook trouwens.

avatar van Boneka
De vorige keer schreef ik er dit over...…..How I spent my summer vacation met een cover die sterk doet vermoeden dat het hier gaat om een B film. En dan begint ie ook nog met wat stilstaande beelden en vooral in het begin een voice over van Mel Gibson. Het belooft weinig goeds, maar wanneer onze beroepscrimineel Driver (Mel) in de Mexicaanse bak komt krijgt de film vooral heel veel leven te zien. Zat gelijk te denken of Joran in Peru ook onder deze omstandigheden zit. We zien vrouwen kinderen familieleden allemaal in de gevangenis. Wie als moeder steelt neemt zijn kind er gratis bij. Het kind moet toch ergens blijven nietwaar? Geld, drugs en wapens spelen geen rol. Corrupte agenten? Wie is er niet corrupt. Maar afgezien van deze unieke beelden zit er ook nog een behoorlijk verhaal in. Het jongetje waar Driver mee in contact komt krijgt steeds meer zijn interesse en dan blijkt dat deze goedgebekte jongen een ernstig probleem heeft. Actie krijgen we regelmatig te zien en we zien zelfs een Django moment waar we even terug in de tijd gaan van het wilde westen. Beelden en geluid zijn voortreffelijk!

Get the Gringo zoals ie ook in andere landen wordt genoemd kent ook een goed einde in deze relatieve korte film van 1.36 minuten. Dat lijkt kort, maar je krijgt zoveel te zien, dat wat mij betreft ook de lengte goed is. Get the Gringo is misschien een betere titel, hoewel de Driver How I Spent my Summer Vacation nog wel een keer benoemd op het eind.

Anyway zeer vermakelijk film!

Gisteren opnieuw bekeken. Nog steeds zeer vermakelijk, maar wel nu een half puntje minder. Zoals gezegd is de lage voice over soms wat storend. Het verhaal moet natuurlijk worden verteld, maar in het begin is ie te nadrukkelijk aanwezig. Eenmaal in de Mexicaanse gevangenis is het wel genieten geblazen. We zien hier zoveel dat met geen pen is te beschrijven. Het blijft een leuke film maar na de eerste keer een half puntje minder.