Too Big to Fail (2011)

geregisseerd door Curtis Hanson
met William Hurt, James Woods en Paul Giamatti

Verhaal over de wereldwijde financiële crisis die startte in 2008 en hoe enkele van de hoofdpersonen in de kleine cirkel van invloedrijke politici, bankiers en speculanten in enkele weken moesten beslissen over de toekomst van de wereldeconomie. Centraal staat de Amerikaanse Minister van Financiën Henry Paulson, die als spil fungeert in de symbiotische relatie tussen Wall Street en Washington.

Erg vermakelijke HBO-film weer, ditmaal over de financiele crisis.

Het brengt op zich niet al te veel nieuws, maar er wordt toch een aardig en goed gespeeld beeld gegeven van de Lehman Brothers problemen en hoe daar mee om te gaan.
De niet bepaald minne cast doet het naar behoren.

Zou een aardige double bill zijn met de docu Inside Job.

Als je van dit genre fan bent, zeker kijken

Straks gaan ze Paulson & co nog heilig verklaren! Eerst hun zakken vullen en de wereldeconomie op de rand van de afgrond brengen, en dan verafgood worden!
Moet kunnen (in Amerika dan toch).

avatar van Jawaddedadde
Heel erg sterke en boeiende film.

Om te beginnen heb je natuurlijk de fantastische cast die allen perfect in hun rol zitten. Maar het onderwerp is de grote trekpleister: ongemeen boeiend om te zien hoe de vastgoedrcisis het globale financiële systeem op de helling weet te zetten. Bij momenten onthutsend om te zien wat voor kunstgrepen er uitgehaald werden om de verschillende banken en financiële instellingen te redden. Dialogen zijn vaak scherp en een genot om naar te kijken.

Aanrader voor iedereen die wat meer over dit onderwerp wil weten.

avatar van Crook
Oeh James Woods!

Goed inzicht in de ontwikkeling en nasleep van de ondergang van Lehman. Bent het ook wel eens met de kritiek dat Paulson hier (onterecht) een heldenrol krijgt toebedeeld.

avatar van Pazmaster
De enige reden dat ik deze film ben gaan kijken is Paul Giamatti maar die heeft slechts een kleine rol. De film zelf vind ik niet zo interessant. Misschien moet je wel interesse en/of verstand hebben van de financiële markt om dit leuk te vinden. Voor een leek is dit wel een vrij saaie film. Het acteerwerk is dan wel weer goed en er komen vele bekende koppen voorbij. Geen slechte film maar ik vind er niet veel aan. 2 sterren

avatar van moviemafketel
Geweldige film die een prima inkijkje geeft achter de schermen van de financiële sector. Erg spannend gepresenteerd, de stress en wanhoop druipt er vanaf bij de grote meneren.
Wat hebben de banken er toch een ongelofelijke rotzooi van gemaakt. Erg goed dat dit op een eerlijke manier is getoond door de makers. Acteerwerk van de gehele cast heb ik ook niks op aan te merken. Hurt speelt briljant. Erg interessant ook om te zien hoeveel mensen dag en nacht keihard aan het werk waren om te redden wat er nog te redden viel. Aanrader!

avatar van Leo1954
Ja zeker, William Hurt speelt geweldig. Dat de banken er een zooitje van hebben gemaakt, dat is duidelijk. Maar de schuld wordt toch flink onderbelicht. Een knokkende held moet ons doen geloven in zijn goedheid.

Maar dat neemt niet weg dat het een spannende film is.

avatar van james_cameron
Eersteklas docudrama over de financiële crisis in de VS, zakelijk en intelligent in beeld gebracht. Een keur aan uitstekende akteurs leidt alles in goede banen, met William Hurt in de rol van minister van financiën Henry Paulson, die alle zeilen bij moet zetten om te voorkomen dat de economie van de VS ten onder gaat. Een fascinerende en tegelijkertijd zeer frusterende kijkervaring, want net als bij genregenoten Inside Job en Margin Call zit je je als kijker binnen no time op te winden over de arrogantie en genadeloze zakkenvullerij van de grote amerikaanse bankiers.

avatar van Koerok
Paulson en Bernanke worden hier bijna als helden afgeschilderd. Gaat mij toch net iets te ver.
In jaren dat de housing bubble werd opgeblazen was Paulson CEO van Goldman Sachs, de bank die aan de basis stond van het creëren van de Credit Default Swaps.

avatar van Koerok
Ook een aanrader in dit genre: The Big Short (2015)

Goeie film over de financiële crisis in 2008 en hoe deze aangepakt werd. Zeker niet te ingewikkeld gebracht, alhoewel enige voorkennis toch wel handig is. De film concentreert zich deels op de rol van de overheid hier. De materie blijft boeiend, maar het wordt allemaal wel wat droogjes gebracht. De cast met aardig wat bekende namen is solide. Met gemak 3.5 sterren.