The Whole Nine Yards (2000)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Jonathan Lynn
met Bruce Willis, Matthew Perry en Amanda Peet

Tandarts Nicholas "Oz" Oseransky heeft het moeilijk om het hoofd boven water te houden en bovendien zit zijn huwelijk in het slop. Op een dag krijgt hij een nieuwe buur. Wanneer hij met de man wil gaan kennismaken, ontdekt Nicholas dat die niemand minder is dan Jimmy "The Tulip" Tudeski, een beruchte beroepsmoordenaar. Hij gaat, op aandringen van z'n vrouw, naar Chicago om een maffiabaas hierover te informeren en hiervoor hopelijk een premie op te strijken.

Tja, eigenlijk best vermakelijk deze comedy. Er zitten wat corny kantjes aan, maar ach, wat geeft het. Perry is lekker sukkelig in zijn Chandler act die hij gewoon goed neer zet.

Ik heb er niet veel op aan te merken.

avatar van Qar
Qar
Erg vermakelijke komedie, Perry gaat gewoon rustig verder waarmee hij bekend is geworden. Amanda Peet die een wannabe huurmoordenaar is en in opleiding wil bij haar idool. Willis zet toch een leuke buurman-moordenaarrol neer.
Op sommige momenten best verrassend te noemen en hoewel ik het einde niet helemaal geweldig vond, was het toch een prima film.

Een leuke misdaad komedie. Perry speelt vrijwel dezelfde rol als in Friends, maar daar vond ik hem ook het leukste karakter neerzetten dus dat is geen nadeel. De rest vd cast doet het ook goed, Arquette is weliswaar irritant maar daar vraagt de rol ook een beetje om natuurlijk. Het einde had wellicht iets beter en minder zoetsappig gekund, maar is ook niet echt storend. 4*

avatar van AFCALS
Ik heb me tijdens deze film kostelijk vermaakt, ik ken Matthew Perry vrijwel alleen van Friends. Dus ik hoopte een klein beetje Chandler terug te zien. Dit keer was ie Chandler maar nog lomper en nog banger, geweldig!

avatar van Elineloves
Ik vond deze film vooral leuk vanwege de Willis-Perry verhouding. Ik kende zoals mijn voorganger al zei, Perry voornamelijk als Chandler, dus het was leuk om hem eens in een film te zien. Al vond ik dat hij als Nicholas "Oz" Oseransky erg veel leek op Chandler, maar ach. Het is duidelijk zijn soort personage en hij zet het ook leuk neer. Willis daarentegen vond ik een verrassing. Het blijft een charismatische man en zijn timing is uitstekend. Toch wel origineel!

Leuke film, heb me kostelijk vermaakt!
De typetjes worden leuk neergezet.

avatar van kaholiic
Vermakelijk.

Maar veel te braaf. Had van mij wat schokkender gemogen. Acteerwerk was zeer aardig maar de chemie was weer een stuk minder.

avatar van The Almighty
Leuke film. Verhaal was niet orgineel, maar gelukkig wel goed uitgewerkt en heel onvoorspelbaar. Verder vond ik de acteerprestaties niet geweldig (met als uitzondering Bruce Willis).

Leuk uitgespeeld, maar een beetje oppervlakkig verhaal.

Nog eens herbeken en moet zeggen blijft toch leuke film vond ik.
Matthew Perry zet hier toch weer een goeie rol neer.

avatar van blurp194
Vlotte comedy die van de ene idiote situatie in de andere valt. Leuk gedaan, goed gespeeld. Willis is goed op dreef, Perry is toch net niet helemaal Chandler aan het spelen, Arquette is grappig evil. En dan komen Henstridge, Peet en Pollak ook nog. Had misschien nog wel wat scherper gekund - dat was de film wel ten goede gekomen. Niettemin zo ook best de moeite.

Verrassend leuke misdaad/komedie met leuke rollen van Matthew Perry en vooral Bruce Willis. Ook de rol van Amanda Peet was wel grappig vooral de scene toen ze uit haar kleren ging. Het verhaal is best aardig en de situaties zijn uiterst komisch.

avatar van Dennissssss
Leuke film die erg langzaam om gang komt. Goed verhaal, niet te simpel.
Amanda Peet en Natasha Henstridge

avatar van lars-pixar
De film komt moeilijk op gang en vond ik daarom zeker het begin saai en vermoeiend.
Het verhaal is leuk bedacht alleen had ik er meer van verwacht. Maar de film is wel goed uit gewerkt voornamelijk de acteurs doen goed hun best, Matthew Perry wat overdreven en daarom ook bijna erg vervelend maar dat stoorden de film niet. De humor is erg geslaagd maar niet alle grappen zullen even goed over komen dan ze zijn. 2,5*

Leuke film met goede grappen en een goed acterende crew!

avatar van Spetie
Vermakelijke film, met een leuke combinatie van Willis en Perry.

Het verhaal is wel aardig, maar vooral de aanstekelijkheid en het enthousiasme van de acteurs doen de film goed. Willis en Perry is zoals gezegd een leuke combinatie en hun uiteenliggende personages zorgen voor een aantal komische momenten. Verder zorgt vooral Amanda Peet voor een frisse en vrolijke bijdrage aan deze film.

Niet heel bijzonder, maar wel behoorlijk leuk dus.

Pfoe.

Dit zag eruit als een redelijk vlotte, frisse film. Maar de 90s beginnen er aardig stoffig uit te zien moet ik zeggen. Deed me erg oud, vlak, braaf en traag aan. Oogde ook gewoon ouder dan de film zelf is.

En Perry ... njah, die bokst op tegen het aloude problem van bijna elke acteur die wereldberoemd werd met een serie/reeks. Zeker wanneer hij of zij films uitkiest met een soorgelijke rol. Er zijn een zeldzaam schare acteurs die aan hun originele bekendheid weten te ontsnappen (ik denk aan een Michelle Williams), maar dat zijn toch echt de uitzonderingen. Perry is flauw en weet z'n Bing personage niet achter zich te laten.

Visueel is het aan de saaie kant, het verhaaltje poogt grappig te zijn maar is eigenlijk redelijk duf en ook de bijrolletjes zijn matig. Enkel Willis is nog wel leuk, maar die voort gewoon z'n gebruikelijke kunstje op. En sommige grappen zijn echt té flauw, op het genante af.

Wat rest is een wat dommig filmpje. Op zeldzame momenten kon er wel een grijs vanaf en echt irritant werd het nergens, maar de 90s ... njah, toch ook alweer 15 jaar geleden. Dat is er ook aan af te zien bij dit sort simpelere bandwerkjes.

avatar van IH88
“It's not important how many people I've killed. What's important is how I get along with the people who are still alive.”

Aardige klucht met sterke rollen van Willis, Perry, Duncan, Henstridge en Peet. Er zitten een aantal geslaagde grappen in en vooral het samenspel tussen de acteurs zorgt ervoor dat The Whole Nine Yards niet snel verveeld. Ieder personage heeft zo'n zijn eigen schimmige motieven en de plottwists volgen elkaar in rap tempo op. Droge humor, sterke acteurs en een verhaal vol vaart en verassingen. Geen slechte combinatie.

avatar van tommykonijn
Ik werd uitermate nieuwsgierig naar deze film toen ik Bruce Willis' gastrol in Friends zag. Sowieso had ik Matthew Perry nog nooit eerder een andere rol zien spelen dan Chandler Bing, dus ik was benieuwd hoe hij het er hier vanaf zou brengen. Het verhaal klonk leuk en het was lang geleden dat ik nog eens een komedie(film) gezien had die me oprecht aan het lachen bracht.

The Whole Nine Yards voldeed aan de verwachtingen. Uiteraard is het allemaal behoorlijk vergezocht, maar een misdaadkomedie als deze mag wat mij betreft best een beetje absurd zijn. Willis is leuk in zijn rol als huurmoordenaar. Perry speelt Chandler, maar eerlijk gezegd is dat ook waar ik een beetje op gehoopt had. Zijn gestuntel zorgde in ieder geval voor een aantal erg grappige scènes. Ook de bijrollen van Amanda Peet, Natasha Henstridge en Michael Clarke Duncan zijn leuk. Het is enkel Rosanna Arquette die bij vlagen irritatie weet op te wekken in haar overdreven rol. Gelukkig is haar aandeel in de film redelijk klein.

De film weet nergens te vervelen, kijkt gemakkelijk weg en bevat een hoop amusante situaties en oneliners. Het concept van een misdadiger die in zekere zin gedwongen wordt om samen te werken met een alledaagse burger die van niets weet, hebben we eerder gezien. Desondanks onderscheidt The Whole Nine Yards zich naar mijn mening genoeg om het als origineel te bestempelen.

Draai en keer het zoals ge wilt...er moeten er een paar dood...
Misdaadkomedie die, ondanks het absurd gebeuren, je toch geamuseerd doet toekijken naar de gekke toestanden en pittige dialogen.
Het slot is wat slapper, daar waar ik toch een komischer wending had verwacht.
En de acteurs ? Ze zitten allen goed in hun overwegend moordzuchtig personage.