The Grey (2011)

Drama / Thriller

geregisseerd door Joe Carnahan
met Liam Neeson, Dermot Mulroney en Joe Anderson

Nadat hun vliegtuig crasht, strandt een groepje medewerkers van een olieplatform in het ijskoude Alaska. Ze bevinden zich in het territorium van een groep wolven die hen als indringers zien. Ze zullen nu moeten vechten om te overleven om niet ten prooi te vallen aan de hongerige wolven.

Goede start van de film, spannend en dramatisch, die vervolgens verzand in iets wat nog het meest lijkt op een jaren 70 weerwolf horror. Heb het einde van de film niet gehaald!

Begin was leuk, maar zakte daarna in. En hadden ze nou echt geen beter einde kunnen bedenken. Alsof de film ineens stopt.

Alsof? De film stopt toch ook ineens?

Staat inderdaad niet helemaal lekker.

avatar van audio.
Als ze die wolven nou hadden weggelaten had ik m misschien wel een hoger cijfer gegeven. Ze waren te veel in zicht en vrij voorspelbaar wanneer er een nieuwe slachtoffer viel. Ook de graphics van de wolf waren zeer matig. Liam neeson deed het goed vond ik als acteur. Hij had een sterke karakter in de film. Maar vond t heel nep dat hij al eerder een wolf had gekild voordat de *killerwolves* naar de crash hun aanvielen. Ik vond t niet ook overtuigend overkomen dat de wolven zo vaak aanvielen? Of de wolven moeten in hongernood zijn ofzo? Wolven zijn vleeseters maar dit klopt toch voor geen hout? Kan iemand dat bevestigen? Einde was ruk, ik houd zelf niet van open eindes maar deze slaat echt alles. Hij heeft alles overwonnen. Hij gaf niet op. Dan mag hij toch ook iets goeds krijgen op t eind? Ag jaa

avatar van Elchapo
Een absolute voltreffer,verhaal sterk,acteerwerk super en geloofwaardig,prachige wildernisschots.no doubt:5 stars.

Op zich een aardige film. Geen hoogvlieger maar hij blijft spannend tot het einde.
Heb reacties gezien van teveel wolf in de film ditdat. maar check de titel eens.the grey... had je kunnen weten natuurlijk.
Maar goed ben blij dat ik hem toch gezien heb.

avatar van Kliko_Green
Geen beste en een zeer voorspelbare film. De wolven zijn van zeer matige kwaliteit en lijken wel opgezet.
Liam Neeson laat regelmatig zijn indringende blik zien. Dat zijn dan ook gelijk de hoogte punten van de film.

avatar van IH88
“I got a book. It's called "We're all fucked". It's a bestseller.”

Degelijke overlevingsthriller met Liam Neeson als harde dierenjager. Na een vliegtuigongeluk moeten Neeson en zes anderen overleven in de koude wildernis. Omringt door bloeddorstige wolven. Wat The Grey sterk maakt is de grauwe maar ook mooie natuurbeelden en de ijzingwekkende sfeer.

Naast Neeson vond ik alleen Grillo opvallend aanwezig, en de andere acteurs steken daar bleekjes bij af. Echt erg vond ik hun dood niet, omdat je weinig binding met de personages hebt. Op een gegeven wordt het ook een afstreeplijstje en je weet precies wie en wanneer iemand weer doodgaat. De hallucinaties van Neeson over zijn vrouw voegen ook niet veel toe (behalve op het einde). Maar de spanning vergoedt veel en Neeson is weer perfect in dit soort rol.

audio. schreef:

That's life .

avatar van xxERWINxx
Welke film is nou beter deze of ''Everest'' ?

Stephan schreef:
@frans123
Kijk dan alleen maar National Geographic als je 'waarheden' wil zien. Wat een kul argument. Er bestaan ook geen aliens op de Zuidpool. Ook geen heksen in het bos. Er bestaat ook geen Empire in a Galaxy far far away of dwergen die een ring naar een berg moeten brengen.

Het is FICTIE. Genoeg 'urban legends' om dat gegeven van de wolven te accepteren.

Het is gewoon een basic fout. Dat verpest gelijk de hele film...WANT...In principe vallen wolven in het wild geen mensen aan, BEHALVE als ze zich in het nauw gedreven voelen.Sterker nog wolven hebben een geweldig gehoor, als ze mensen horen gaan ze er vandoor. Is hetzelfde als je een film maakt over een walvis die mensen aanvalt. Ook onverteerbaar en een blunder als film gegeven. Waarom geen beren genomen???....Jaaaa.dat is andere koek!!! En echt veel dreigender, dat redt Liam niet met zijn batterijtjes en zijn mesje....Hahahah...Maar jij vindt het niet storend...lol

avatar van Rick Vanderhout
Wat een ongelooflijke ruk einde, voor de rest echt wel spannend maar dat einde is echt ruk daar mochten ze wel meer mee doen dan z'n slap KUT einde

Begin van de film redelijk. Dan wordt het allemaal ietwat onrealistisch en erg voorspelbaar. Halverwege er de brui aan gegeven.

frans123 schreef:

Ach ja, misschien zijn de wolven afwijkend. Ken je de Tsavo Man-Eaters?
Het opvallende van dit paar leeuwen was hun ongewone gedrag. Vanwege het aantal slachtoffers en de manier van aanvallen.

JacoBaco schreef:

Ach ja, misschien zijn de wolven afwijkend. Ken je de Tsavo Man-Eaters?

Ja,ja ja, ken ik geloof ik. Mannetjes leeuwen die mensen aanvielen. Macho-mannetjes met ongewoon gedrag, want het zijn altijd de vrouwtjes leeuwen die zorgen voor een prooi (voedsel), soms met 6. 7.8...tegelijk. De mannetjes komen dan rustig aansjokken en eisen hun deel op.Geen vrouwtje protesteert, erger nog, ze gaan uit de weg. Die mannetjes zijn hartstikke lui en zelden agressief. Eten en gaan weer slapen...Vechten alleen tegen andere mannetjes om hoofd van een roedel (???) te worden, of territorium gedrag Ze slapen de hele dag...lol....Tnx voor de reactie.Maar inderdaad soms is er afwijkend gedrag zoals bij die twee mannetjes-leeuwen. ....Dus de wolven in deze film ook afwijkend gedrag????hahahah.

avatar van JacoBaco
frans123 Nou, ik ben in elk geval blij dat je even lekker hebt kunnen (uit)lachen.

Ja okeee bye

Natuurlijk niet moeilijk te raden wat het resultaat zou zijn,

als ze de eindscene hadden laten doorlopen

Maar het zou ook een open eind geweest kunnen zijn ter voorbereiding op "The Grey II"

HNCX700 schreef:

Natuurlijk niet moeilijk te raden wat het resultaat zou zijn,

als ze de eindscene hadden laten doorlopen

Na de aftiteling krijg je nog wel wat te zien. the grey after credits scene - YouTube

Dat dus....en die hele roedel zou op 'm gedoken zijn

HNCX700 schreef:
Dat dus....en die hele roedel zou op 'm gedoken zijn

Soms kijk ik op IMDb en dan bij Frequently Asked Questions.

Op de vraag wat er met Ottway gebeurd wordt het volgende gezegd:
Na de aftiteling is een clip te zien waarin we een close-up van de Alpha Wolf zien, met een langzame, mogelijk moeizame ademhaling. Daarachter zien we de achterkant van Ottway's hoofd die bovenop de wolf rust. Als je heel goed luistert, kun je vaag ook de ademhaling van Ottway horen. Vier theorieën.

(1) Ottway verwondt de Alpha dodelijk en verjaagt alle andere wolven daarmee. Dus zit Ottway daar met de Alpha terwijl de wolf sterft als een manier om zijn dood te respecteren, wat precies is wat hij aan het begin van de film doet nadat hij op een wolf schiet.
(2) Ottway verwondt de Alpha dodelijk, maar hij wordt zelf ook dodelijk verwond in het gevecht. Daarom besloot hij achterover te leunen en naast zijn vijand te sterven.
(3) Ottway verwondt de Alpha dodelijk, maar weet dat de andere wolven hem binnenkort zullen aanvallen. Ottway kreeg wraak voor zijn vrienden en de wolven zullen wraak nemen voor hun roedelleider. Ottway accepteert dit.
(4) Ottway doodt de Alpha en rust uit. En misschien wordt hij nog gevonden via het GPS-horloge dat Diaz hem
gaf?

avatar van HNCX700
Optie 1 en 4 lijken mij zeer aannemelijk, maar de makers hebben waarschijnlijk, na 5 jaar, geen vervolg in gedachte.

avatar van Shadowed
Goed.

Kreeg het hier erg koud van. Was ook op sommige momenten blij dat ik niet in de kou zat tussen wolven en lekker warm op de bank

Ik vond behalve de vliegtuigscene, ik ben bang om te vliegen de film nergens erg spannend. Maar ik snap zeker wel dat dit in het Thriller genre valt. De wolven zien er goed uit, beter dan het meeste dat ik in films heb gezien.

Het acteerwerk was soms wat houterig maar door de koude beelden en sneeuwstormen stoorde dit je niet heel erg. Ik kan deze film het beste 3 sterren geven. De wolven en sneeuwstormen zagen er goed uit maar zo bijzonder was het ook weer niet.

avatar van trinco
Toen Neesan in winters Alaska koppie onder ging in een rivier en daarna gewoon weer verder ging, zelfs zonder te klappertanden terwijl je normaal gesproken binnen een paar minuten dood bent was ik er wel klaar mee en dan ook nog dat rare einde.
Ik wil 2 1/2 uur van mijn leven terug.

Zo weinig spanning in deze film (waar het deze film toch om te doen is), en zoveel ongeloofwaardige scenes. Het leidt allemaal tot niets, behalve tot een aller ongeloofwaardigst einde en twee uur tijdverspilling.
Enig pluspunt is het acteren van Liam Neeson, maar met zo'n waardeloos script blijft dat toch niet hangen. Spijt dat ik gekeken heb.

avatar van Marvinleeaday
Wat een waardeloze film, totaal ongeloofwaardig.

avatar van joeygamer2
Goede film! Vond hem erg spannend en de setting zag er ook goed uit! Het enige nadeel was dat ik me niet echt kon inleven met de personages in de film, maar verder was het een goede film!

avatar van des1
audio. schreef:

Nee, klopt. Wolven zullen mensen uit de weg gaan. O.h.a. hebben ze juist 's winters genoeg te bikken. Dat heeft ermee te maken, dat de rendieren e.d. waarop ze jagen met dikke sneeuw moeite hebben om weg te komen als ze wolven achter zich aan hebben, plus ze zijn al verzwakt omdat gras bedolven ligt onder de sneeuw... Niet mee eens met een 'happy end' - zou als een okapi op een kaketoe slaan. Goed zo dus.