The Grey (2011)

3,02

Actie / Drama

geregisseerd door Joe Carnahan
met Liam Neeson, Dermot Mulroney en Joe Anderson

Nadat hun vliegtuig crasht, strandt een groepje medewerkers van een olieplatform in het ijskoude Alaska. Ze bevinden zich in het territorium van een groep wolven die hen als indringers zien. Ze zullen nu moeten vechten om te overleven om niet ten prooi te vallen aan de hongerige wolven.

478 BERICHTEN 76 MENINGEN
avatar van notsub
geplaatst: 20 januari 2015, 22:29 uur [permalink]
The Grey kampt om te beginnen met het gegeven dat er al genoeg films met enge beesten zijn, maar probeert gelijktijdig het drama diepgang te geven. Nu moet ik zeggen dat het drama me nog het beste beviel. Die wolven staan om te beginnen al veel te luid in de mix, verder kon je aftellen wanneer er weer een slachtoffer zou vallen. Liam Neeson deed het best aardig, maar er blijven toch te veel haken en ogen aan het verhaal kleven om het tot een echt goede film te maken.

avatar van zaleino
geplaatst: 6 februari 2015, 01:56 uur [permalink]
1 van me beste films die ik tot nu toe heb gezien en de einde kon niet beter

avatar van John Milton
geplaatst: 16 maart 2015, 22:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Herzien in de hoop dat ik de vorige keer de bokkenpruik op had, maar de 2,5* blijft staan. Weinig feeling met de karakters, waardoor het niet veel indruk maakt als ze een voor een het loodje leggen. Ik dacht even toch naar de voldoende te gaan ophogen tijdens deze kijkbeurt, maar dat gewoon doorstiefelen in -10 Celsius alsof er niets is gebeurd, nadat Liam koppie onder is gegaan in een rivier met smeltwater, de niet geloofwaardig genoeg zijnde CGI wolven en het einde waarop Liam oog en oog met de Alpha Wolf lekker de tijd krijgt om nog wat foto's te bekijken, briefjes oo te bergen, geïmproviseerde boksbeugels te maken van miniflesjes en tape... Nee, dat trok de krappe voldoende weer naar een onvoldoende.

Joe Carnahan, Ridley Scott, Tony Scott en Greg Nicotero zijn geen kleine namen. Maar The Grey weet het niveau onzinnig poepfilmpje niet genoeg te ontstijgen met de paar leuke set pieces en het aantal rake momenten dat de film wel degelijk kent. Ook de muziek is niet onaardig. Maar met de minpunten erbij is het allemaal niet genoeg voor een voldoende.

Jammer. De 2,5* blijft staan.

avatar van NYSe
geplaatst: 16 maart 2015, 23:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
John Milton schreef:
Jammer. De 2,5* blijft staan.

Inderdaad jammer! Ik vond de vliegtuigcrash en de daaropvolgende scène de film eigenlijk al genoeg om The Grey het niveau onzinnig poepfilmpje te doen overstijgen 😛

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 24 april 2015, 17:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Grey

Zulke films als deze vind ik echt gaaf! Dat survival / actie inhoud en dan een tikkeltje drama overheen gelegd als een doek. Heerlijk! Echter heb ik wel een paar min punten natuurlijk. De wolven vond ik er matig uit zien, had ietsjes beter gekund. Het einde was echt crap, daar moet de film het sowieso niet van hebben. Wij hadden meer gehoopt op het vuist gevecht.. En hoe kon hij daar liggen in de sneeuw zonder iets om zich heen? En het vliegtuig lag een eind verderop... Dus dat vind ik echt jammer. Voor de rest, erg goeie film!

Liam Neeson in een film als deze.. Voor mij nieuw. Maar dat komt omdat ik hem ook verder ken van de harde Actie / Thriller films waar hij in speelt! Erg leuk gedaan Liam! Ook de rest deden het allemaal erg leuk!

Het verhaal was mee slepend alleen kon je zo af en toe niet even goed vast houden zoals dat hoort. Het concept vond ik wel erg gaaf, dat survivallen, ik zie het niet vaak! Toch dacht Netflix dat ik hier 5 sterren voor zou geven, dat zou helaas niet gaan. Ik denk dat het cijfertje wat ik nu geef een erg mooi, bijpassend cijfer is. Naar mijn mening dan wel te verstaan 😉.

geplaatst: 28 april 2015, 00:18 uur [permalink]
Ik vond het best wel een goede film, helaas waren er wel een heleboel zaken in de film die totaal niet realistisch waren, mensen die niet meer kunnen lopen, en zich niet kunnen verweren zouden misschien nog prooien kunnen zijn voor de wolven, maar zoals het hier in de film was; dat slaat natuurlijk helemaal nergens op!!

geplaatst: 28 april 2015, 00:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Kondoro0614 schreef:
The Grey

Netfix geeft zelf ook maar 3 sterren voor deze film hoor;dus hoe jij aan die 5 sterren komt, is mij echt een groot raadsel?

geplaatst: 28 april 2015, 00:34 uur [permalink]
zaleino schreef:
1 van me beste films die ik tot nu toe heb gezien en de einde kon niet beter

Het is mooi als je zo snel tevreden kunt zijn over een film ,die aan alle kanten onrealistisch was, en het zelfs een beetje hilarisch maakte!!

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 28 april 2015, 09:33 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
The main man!! schreef:

Dat is incorrect. Netflix baseert zijn sterren op jou stem gedrag binnen Netflix. De sterren die je telkens boven aan ziet staan geeft Netflix niet zelf. Zij denken dat jij de film 3 ster waard vind, bij mij dachten ze dat ik hem 5 sterren zou geven. Zo kunnen ze de 'ultieme' films vinden voor je.

avatar van just0408
geplaatst: 16 mei 2015, 14:57 uur [permalink]
Deze film heeft eigenlijk alle ingrediënten om mij te vermaken. Een vliegtuigcrash in 'fuck city', ergens in een koud en besneeuwd Alaska in de nabijheid van een roedel hongerige wolven en dan kan het avontuur beginnen. Wel jammer dat de wolven er soms wat onrealistisch uitzien. Desondanks is dit toch wel een van de betere films die ik heb gezien.

avatar van zaleino
geplaatst: 18 mei 2015, 01:37 uur [permalink]
The main man!! schreef:

geplaatst: 18 mei 2015, 11:25 uur [permalink]
zaleino schreef:

Of je hebt er vrede mee dat iemand anders er een andere mening op na houdt. Ik vind overigens de aanname dat 'als je hier van geniet, wel snel tevreden zult zijn' ook veel te kort door de bocht, maar evenzeer is het complete bull om te stellen dat wie kritiek heeft op The Grey maar naar The Muppet Show moet kijken.

Denkend hem wellicht te streng beoordeeld te hebben, heb ik hem nog een tweede keer gezien (zoals je hierboven nog kunt zien) en bij herziening bleef de 2,5* staan.

Ik vind hem gewoon echt niet goed. Stellen dat het gewoon '1 fucking goede film' is ademt ook niet echt uitnodiging voor verdere discussie 😉

(and your honor please let the record show that I don't like The Muppets either... )

geplaatst: 18 mei 2015, 22:02 uur [permalink]
[quote]zaleino schreef:

snel te vreden?? ik weet niet welke film jij hebt zitten kijken maar dit was 1 fucking goede film....kijk anders de muppet show dat is meer iets voor jou[/quote

Je reageert wel erg kinderachtig ;voor iemand die jou positieve kritiek gaf, maar als jij echt denkt dat wolven hele horden mensen verslinden, dan durf ik te beweren dat een wolf zeer zelden een mens zal aanvallen; en al zeker niet als deze mensen ook nog omringd zijn door vuur!!

geplaatst: 18 mei 2015, 22:13 uur [permalink]
John Milton schreef:

Ik snap niet dat jij schrijft dat mijn aanname kort door de bocht is, jullie hebben het blijkbaar niet begrepen, ik schreef het is mooi als je zo snel tevreden kunt zijn over deze film, dat is gewoon een compliment, en jullie bekritiseren mij daarop, erg vreemd vind ik dat, zelfs een compliment is blijkbaar al een reden om iemand te beledigen, erg triest vind ik dit, en vooral van Zaleino!!

geplaatst: 18 mei 2015, 23:06 uur [permalink]
Als mijn post je beledigd heeft, dan spijt me dat, maar ik kan het me moeilijk voorstellen. Misschien werd wat je bedoelde gewoon inderdaad niet goed begrepen.

avatar van Alexander1900
geplaatst: 20 mei 2015, 22:52 uur [permalink]
Ik vind de film eerlijk gezegd niet veel aan, te onrealistisch en saai gebracht. En dan nog het einde... De pluspunten zijn de mooie omgeving en Liam Neeson.

geplaatst: 29 mei 2015, 14:39 uur [permalink]
Overlevingsfilms en/of films in een beboste setting hebben bij mij al gauw een streepje voor. Het was ook met name de reden dat ik the Grey eens wilde zien. De film moet het dan ook vooral hiervan hebben. Ik wist verder wel dat er wolven in voor zouden gaan komen, maar niet dat dit de focus zou zijn en de survival met name hierom draait. Iets meer diversiteit had van mij wel gemogen.

Het is jammer dat de speciale effecten op de momenten dat de wolven aanvallen bijvoorbeeld niet best zijn. En dat de cast buiten de hoofdrolspeler bestaat uit matige b acteurs, in bovendien wel erg kleurloze rollen. Het geeft de film een wat goedkope feel mee, terwijl het op andere momenten nu juist visueel sterk en stijlvol is.

Toch overheerst een positief gevoel, omdat er behoorlijk wat vaart in zit (slechts enkele momenten breken daarmee) en het best spannend is. Er zitten genoeg scenes in die de moeite waard zijn en er wordt goed gebruik gemaakt van de locaties. Toch vond ik het niet bijzonder genoeg voor een hoge beoordeling. Ergens tussen 3 en 3,5 sterren in

avatar van nadrin
geplaatst: 11 september 2015, 14:01 uur [permalink]
Een zeer bijzonder ingetogen maar intens begin. Die me vrijwel onmiddellijk met interesse deed kijken. Dan volgt al heel vlug de crash en volgt een hele uitleg zodat je als kijker in de juiste richting wordt gestuurd. Tot zo ver verrassing. Nadien het 10 kleine negertjes verhaal. Veel te donker gefilmd. En vervelende flashbacks. Wel een heel knak einde

avatar van J.Ch.
geplaatst: 12 september 2015, 20:04 uur [permalink]
nadrin schreef:
Wel een heel knak einde

...En is 'knak' iets positiefs of niet?

avatar van RuudC
geplaatst: 17 september 2015, 11:29 uur [permalink]
Wat mij betreft in ieder geval wel. The Grey kon eigenlijk maar op twee manieren eindigen en beide eindes zouden teleurstellend zijn. De makers vonden een derde (al is de uitkomst wel duidelijk) en hadden het verhaal niet beter kunnen afsluiten. Ik heb best genoten van de film waarin actie en survival erg spannend zijn. Goede rol weer van Neeson die overigens bijna gestorven is tijdens de opnames. Niet alles is even plausibel inderdaad, maar het is niet erg om bepaalde zaken met een korreltje zout te nemen. Kan het iedereen aanraden, want daar wordt het bekijken van films een stuk leuker van.

The Grey is geen topfilm, maar vermakelijk en in mijn geval prima uit te zitten. Toffe karakters, gemene wolven, goed geschoten crash en een prachtige, desolate omgeving. Ik voelde de spanning wel. Leuk tussendoortje. Niets meer, niets minder.

avatar van Rosicky
geplaatst: 14 oktober 2015, 21:41 uur [permalink]
Een stuk heftiger en donkerder dan ik me had voorgesteld. Hoe overlevingsdrang en levensmoeheid hier hand in hand gaan vind ik prachtig.
Daarentegen zijn de wolven wel erg lelijk gemaakt en laat het verloop van de afvalrace zich wat te gemakkelijk raden.

geplaatst: 7 november 2015, 14:30 uur [permalink]
Met grote verbazing zie ik dat deze film boven de 3 scoort. De film had beter The wolves kunnen heten. Op het begin van de film na, is hij niet vermakelijk, bijna op het punt gestaan uit te zetten. Je hoopt steeds dat er een verrassende wending komt maar helaas. Als de film is afgelopen denk je 'was dit het'? De personen met wie ik de film keek vielen letterlijk in slaap. Ik had de film goedkoop op de kop getikt bij de Media Markt, echt een misser.
Snap niet dat mensen de omgeving en het acteerwerk prijzen, als dat de standaard is, het plot is erg mager.

avatar van des1
geplaatst: 15 december 2015, 13:20 uur [permalink]
Niet onaardige film... maar tijdens kijken bekruipt je het gevoel: What were they thinking? Should have stayed with and in the plane". M.a.w. nodige suspension of disbelief.

geplaatst: 15 december 2015, 18:33 uur [permalink]
Vind hem spannend/goed, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik Liam Neeson fan ben. Minpuntje: special effects. Gewoon kijken, in ieder geval een keer gezien hebben.

avatar van JDSsmetje
geplaatst: 6 juni 2016, 04:47 uur [permalink]
Niet al te best.

Het contemplatief en ontroerend luik van de film werkt eerst en vooral totaal niet. Er is te weinig voeling met de personages. Die zijn dan ook veel te vlak, en bovendien zijn de dialogen ondermaats. In het begin vooral veel gevloek, en nadien wat slap geleuter over religie en familie. De regisseur gaat met dit onderdeel van de film veel te gemakzuchtig om. Ofwel begin je er niet aan, ofwel doe je het goed.

Verder gaat de focus eigenlijk bijna uitsluitend uit naar de wolven die niet erg opgezet zijn met de ongewenste gasten. Het moet voor suspense zorgen in de film. Sowieso komt dat wel goed als je een man met hoogtevrees en een gewond hand over een hooggespannen touw laat klauteren. Alleen moet Carnahan toch nog wat meer uit dat soort scènes halen, door ze wat meer op te bouwen bijvoorbeeld. Het gaat allemaal iets te vluchtig. Heel veel kills zijn sowieso plots en snel voorbij. Het haalt de spanning er wat uit.

Daarnaast zien de wolven er nogal goedkoop uit. In 2011 verwacht je toch iets betere special effects. Tevens speelt Liam Neeson weer op automatische piloot. Hij was blijkbaar erg bang in de film. Goed dat hij dat even zegt, want ik had het niet gezien. Zijn personage krijgt ook net iets te veel aandacht, in plaats van de hele groep wat meer te belichten.

avatar van welat
geplaatst: 21 juli 2016, 03:35 uur [permalink]
Once more into the fray...
Into the last good fight I'll ever know...
Live and die on this day...
Live and die on this day...

Ijzersterke film

avatar van Graaf Machine
geplaatst: 5 augustus 2016, 19:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fijne survivalfilm. Neeson met zijn karakterkop is natuurlijk geknipt voor de rol die hij speelde. Van mij geen klachten over de wolven, ging er helemaal in mee en zag er niets overdrevens aan.
Gelukkig ging het meerendeel van de crashoverlevers gewoon dood door de elementen en werden ze niet stuk voor stuk door wolven aan stukken gereten, alsof het zonder wolven daar nog wel te doen zou zijn.Einde beviel me heel goed, ik was al bang dat Neeson het wel even zou overleven, maar die ellende bleef me bespaard. Overtuigende beelden, en een simpel maar doeltreffend verhaaltje, wat wil een mens nog meer?

avatar van schenkowiets
geplaatst: 15 oktober 2016, 00:17 uur [permalink]
Deze had ik een paar jaar geleden gezien en dacht me te herineren dat dit een superspannende thriller was. Maar wat is de film eigelijk saai zeg ! Had veel meer in gezeten en dat is zonde.