• 10.589 nieuwsartikelen
  • 8.967.454 stemmen

Atlas Shrugged: Part I (2011)

Drama / Mystery | 97 minuten

Genre: Drama / Mystery

Geregisseerd door: Paul Johansson

Met onder meer: Taylor Schilling, Edi Gathegi en Paul Johansson

Gesproken taal: Engels

Plot Atlas Shrugged: Part I

"Who is John Galt?"

Ooit was het leven fantastisch, maar de wereld was aan het vergaan. Fabrieken werden gesloten, transporten van goederen kwamen stil te staan, containers waren leeg en de verantwoordelijken verdwenen. De lichten gingen uit, de steden werden koud, niets was meer over behalve de ellende. Niemand wist hoe het te stoppen, niemand begreep waarom het gebeurde, met uitzondering van slechts één enkele vrouw: de manager van een eens zo machtig transcontinentaal spoorwegbedrijf. Zij vermoedt dat het antwoord rust in een opmerkelijke uitvinding. Gedaan door een man die eens heeft gezegd dat hij de motor van onze wereld kon laten stoppen. Lukt het haar om hem te vinden?

logo tmdbimage

Orren Boyle

Lillian Rearden

Wesley Mouch

kappeuter (crew films)

Waarschijnlijk niet. Ik zie de film niet op de releaselijst staan.

avatar van b00ts

b00ts

Na Dallas, Dynasty en Falcon Crest uit de tachtiger jaren krijgen we dit nog? Echt RTL tv niveau.De acteurs zijn overigens van hetzelfde niveau. De toekomst zou er zo uit kunnen zien schrijft iemand. 2016 is over vijf jaar. Lijkt me stug dat je dit in Amerika voor elkaar kunt krijgen. Iemand mag nog slechts één bedrijf bezitten.... duhhh.... Denk het niet. Wellicht dat het vervolg nog een positieve wending aan het geheel kan geven. Van mij op dit moment maximaal twee sterren.

avatar van miwaja

miwaja

vond het een hele goeie film hoop dat het vervolg er snel is

avatar van luijkx20

luijkx20

echt een leuke film, nu hopen dat het vervolg snel komt

avatar van eduwatje

eduwatje

ik zie een hoop discussie over de "vrije markten"en dergelijke, maar eigenlijk weinig info over de film zelf.

ik zal hem zelf even kijken, en dan mijn mening over de film zelf geven.

ik hoop snel op een vervolg

avatar van Perfectly clear

Perfectly clear

zyntex schreef:

ik hoop snel op een vervolg

Meen je dat nou, ik vind dit wel genoeg hoor, een vervolg zou een slap aftreksel worden, soms moet je gewoon een goede film laten voor wat hij is, vervolgfilms zijn vaak kut.....

Perfectly clear schreef:

Ja het zou nu kunnen stoppen opzich hebben ze nu "gewonnen" zeg maar.

Alleen ik ben benieuwd hoe de rest van het boek in beeld zou worden gebracht wat makkelijk in 2 uur kan hoeft echt geen part 3 te komen.

Weinig animo deze film... hoe zou dat nou komen

avatar van kampsie1

kampsie1

Zou er nog een vervolg komen?

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

kampsie1 schreef:

Zou er nog een vervolg komen?

Atlas Shrugged: Part II (2012)

avatar van Ne0

Ne0

zyntex schreef:

Weinig animo deze film... hoe zou dat nou komen

Misschien omdat er teveel 'waarheid' in zit?

avatar van flaphead

flaphead

tamelijk aparte film, waarbij je je even in een andere mindset moet brengen voor wat betreft de staat van de wereld; de film richt zich voornamelijk op een wereldmonopolie van een staal- en treintransportbedrijf.
feitelijk draait het om een politiek spel, die niet altijd even lekker uitgewerkt wordt. het had best een stuk dieper gemogen. het vleugje mysterie wat toegevoegd wordt (who is John Galt) is ietsje te kinderlijk opgebouwd.
de sfeer en het gevoel is op zich prima, maar niet bijzonder. het thema leent zich daar wel voor, daarom dat er waarschijnlijk al letterlijk een vervolg ingecalculeerd werd. als dit inderdaad het eerste van een tweeluik is (en dus niet perse een 'nieuwe kijk'), ben ik toch wel erg benieuwd.

en oja, de synopsis die hierboven staat is nogal theatraal en geeft bovendien een scheef beeld van de inhoud.

avatar van otherfool

otherfool

De klassieker van Ayn Rand die het vooral in de VS goed blijft doen krijgt niet de verfilming die het wat haar status betreft verdient, want dit goedkoop ogende eerste deel lijkt meer op een TV film dan een bioscoopwaardig werk, en aangezien ik de hele trilogie heb gezien kan ik alvast melden dat het er later niet beter op gaat worden. In dit eerste deel maken we kennis met de hoofdfiguren, industriële giganten Dagny Taggart en Henry Rearden, die tegen de tijdsgeest in een spoorbaan aanleggen waarbij ze de corrupte politici die het niet zo op hebben met het grootkapitaal trotseren.

De onderliggende filosofie van Rand's objectivisme neemt echter nog niet zo de overhand als in de latere delen, en de charmante Schilling en Bowler slaan zich moeiteloos door de soms wat onbeholpen dialogen en wat al te lange socialite-evenementen en soap-achtige verwikkelingen in hun strijd tegen de red tape van het abjecte Washington. Nadat de spoorlijn in gebruik wordt genomen verzandt de film echter in het totale niets, ja het is allemaal een opzet naar de volgende delen maar je moet maar net zin hebben die dan ook op te snorren.

Ondanks de lage productie value niet vervelend om naar te kijken en er zit natuurlijk een beetje libertariër in ons allen. Helaas wel meteen het beste deel van de trilogie.

avatar van FlorisV

FlorisV

Hoewel het beter kon, is de miniserie Atlas Shrugged is zeker de moeite voor wie oprecht geinteresseerd is in het gedachtengoed van Ayn Rand en dus geen genoegen neemt met de karikatuur die er meestal van gemaakt wordt. Het is haar magnum opus geweest en een bijzonder dikke pil om te verfilmen. Om het geheel samen te vatten binnen een miniserie van bij elkaar 4,5 uur betekent dat nogal wat sprongen gemaakt zijn. Verder ziet het er uit als een (prima verzorgde) tv-productie dus verwacht geen Hollywood productienivo van de bovenste plank.

Daarnaast is de volgende waarschuwing op zijn plaats: elk deel heeft andere acteurs voor dezelfde karakters. Dit was helaas niet te voorkomen door het krappe tijdschema waarin men de films moest maken. Het is zeker raar, maar tegelijkertijd moet ik zeggen dat de casting voor elk deel uitstekend is en dat elke acteur bijzonder goed gekozen is en de belangrijkste karakters vaak direct te herkennen zijn. Veel gezichten zijn ook wel herkenbaar omdat ze vaker in vooral series gespeeld hebben.

De belangrijkste karakters in de eerste twee delen zijn de protagonist Dagny Taggart, eigenaar van een spoorbedrijf en de staalproducent Hank Rearden. Zij proberen het hoofd boven water te houden in een Amerika waarin de staat zich steeds meer bemoeit met de economie en deze door die bemoeienis grondig aan het slopen is, uiteraard onder het mom van het algemene belang. En wie Amerika wat beter volgt weet dat dit sloopbeleid al heel lang aan de gang is en dat de omvang van de overheid er gigantisch is.

Centraal in Atlas Shrugged staat de vraag of je anderen mag dwingen om te leven ten dienste van anderen. En of het niet vals is om mensen die dat niet willen als egoistisch af te schilderen. Het gaat om fundamentele rechten, die maar al te vaak verward worden met materiele aanspraken.

Collectivisme is in Atlas Shrugged de grote sloophamer en de ondernemers zijn het zat om hun bedrijf ten onder te zien gaan door maatregelen van de staat. Zij zijn Atlas, ze dragen de wereld maar willen dat niet meer omdat ze kapot gemaakt worden. Het verzet krijgt een naam: John Galt. Steeds meer grote namen verdwijnen op geheimzinnige manier.

In het eerste deel gaat het vooral om de eigenzinnige Dagny die door de even standvastige Rearden een nieuwe spoorweg laat bouwen met zijn bijzondere metaal. Het project staat symbool voor die weliswaar uit eigen belang worden gerealiseerd maar waar velen van profiteren. Het symbiotische daarvan wordt gecontrasteerd met het parasitaire van minder getalenteerde mensen die vooral in achterkamertjes hun zaakjes regelen en meer leunen op de macht door hun connecties dan op hun eigen bijdrage aan de wereld. Maar het project kent veel tegenslagen, niet in de laatste plaats door instituties die meer in de weg zitten dan het volk dienen.

Mooi symbolisch is de ketting van Hank Rearden. Zijn vrouw waardeert iets wat echt product is van Rearden's talent niet en wil gewoon iets wat meer status heeft. De gluiperigheid van Dagny's broer komt al wat naar voren, hoewel die in de volgende delen meer in beeld komt.

Tot in het einde der tijden zullen socialisten walgen van Ayn Rand en haar gedachtengoed bestrijden met een valse voorstelling ervan .Natuurlijk omdat ze hopen dat hun systeem na 1000 mislukkingen en het instorten van de sociaal democratie (schaarste blijft een lastig concept voor de fans hiervan) toch echt een keer eindelijk wel zal werken. Maar ook omdat ze in de regel te lui zijn om zich serieus in de nuances in Rand's filosofie te verdiepen. Hoe stampvoetender linkse sufhoofden met kinderlijk geschreeuw tekeer gaan tegen Rand, hoe meer gratis reclame het gedachtengoed krijgt. Hoe stompzinniger de doorzichtige karikatuur alle nuances uitvlakt, hoe meer nieuwsgierigheid ervoor wordt opgewekt.

Wie echt die nuances wil leren zal niet genoeg hebben aan de miniserie of het boek. Zo kan men in the Virtue of Selfishness lezen dat juist wie egoistisch handelt ten koste van een ander, een socialistische parasiet is en daarmee onethisch aangezien dat soort egoisme niet als rationeel wordt gezien, een belangrijk vereiste. Maar de miniserie is een aardige introductie.