• 8.602.963 stemmen

Atlas Shrugged: Part I (2011)

Drama / Mystery | 97 minuten

Genre: Drama / Mystery

Geregisseerd door: Paul Johansson

Met onder meer: Taylor Schilling, Edi Gathegi en Paul Johansson

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Atlas Shrugged: Part I

"Who is John Galt?"

Ooit was het leven fantastisch, maar de wereld was aan het vergaan. Fabrieken werden gesloten, transporten van goederen kwamen stil te staan, containers waren leeg en de verantwoordelijken verdwenen. De lichten gingen uit, de steden werden koud, niets was meer over behalve de ellende. Niemand wist hoe het te stoppen, niemand begreep waarom het gebeurde, met uitzondering van slechts één enkele vrouw: de manager van een eens zo machtig transcontinentaal spoorwegbedrijf. Zij vermoedt dat het antwoord rust in een opmerkelijke uitvinding. Gedaan door een man die eens heeft gezegd dat hij de motor van onze wereld kon laten stoppen. Lukt het haar om hem te vinden?

image

kappeuter (crew films)

Waarschijnlijk niet. Ik zie de film niet op de releaselijst staan.

avatar van b00ts

b00ts

Na Dallas, Dynasty en Falcon Crest uit de tachtiger jaren krijgen we dit nog? Echt RTL tv niveau.De acteurs zijn overigens van hetzelfde niveau. De toekomst zou er zo uit kunnen zien schrijft iemand. 2016 is over vijf jaar. Lijkt me stug dat je dit in Amerika voor elkaar kunt krijgen. Iemand mag nog slechts één bedrijf bezitten.... duhhh.... Denk het niet. Wellicht dat het vervolg nog een positieve wending aan het geheel kan geven. Van mij op dit moment maximaal twee sterren.

avatar van miwaja

miwaja

vond het een hele goeie film hoop dat het vervolg er snel is

avatar van luijkx20

luijkx20

echt een leuke film, nu hopen dat het vervolg snel komt

avatar van eduwatje

eduwatje

ik zie een hoop discussie over de "vrije markten"en dergelijke, maar eigenlijk weinig info over de film zelf.

ik zal hem zelf even kijken, en dan mijn mening over de film zelf geven.

ik hoop snel op een vervolg

avatar van Perfectly clear

Perfectly clear

zyntex schreef:

ik hoop snel op een vervolg

Meen je dat nou, ik vind dit wel genoeg hoor, een vervolg zou een slap aftreksel worden, soms moet je gewoon een goede film laten voor wat hij is, vervolgfilms zijn vaak kut.....

Perfectly clear schreef:

Ja het zou nu kunnen stoppen opzich hebben ze nu "gewonnen" zeg maar.

Alleen ik ben benieuwd hoe de rest van het boek in beeld zou worden gebracht wat makkelijk in 2 uur kan hoeft echt geen part 3 te komen.

Weinig animo deze film... hoe zou dat nou komen

avatar van kampsie1

kampsie1

Zou er nog een vervolg komen?

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

kampsie1 schreef:

Zou er nog een vervolg komen?

Atlas Shrugged: Part II (2012)

avatar van Ne0

Ne0

zyntex schreef:

Weinig animo deze film... hoe zou dat nou komen

Misschien omdat er teveel 'waarheid' in zit?

avatar van flaphead

flaphead

tamelijk aparte film, waarbij je je even in een andere mindset moet brengen voor wat betreft de staat van de wereld; de film richt zich voornamelijk op een wereldmonopolie van een staal- en treintransportbedrijf.
feitelijk draait het om een politiek spel, die niet altijd even lekker uitgewerkt wordt. het had best een stuk dieper gemogen. het vleugje mysterie wat toegevoegd wordt (who is John Galt) is ietsje te kinderlijk opgebouwd.
de sfeer en het gevoel is op zich prima, maar niet bijzonder. het thema leent zich daar wel voor, daarom dat er waarschijnlijk al letterlijk een vervolg ingecalculeerd werd. als dit inderdaad het eerste van een tweeluik is (en dus niet perse een 'nieuwe kijk'), ben ik toch wel erg benieuwd.

en oja, de synopsis die hierboven staat is nogal theatraal en geeft bovendien een scheef beeld van de inhoud.

avatar van otherfool

otherfool

De klassieker van Ayn Rand die het vooral in de VS goed blijft doen krijgt niet de verfilming die het wat haar status betreft verdient, want dit goedkoop ogende eerste deel lijkt meer op een TV film dan een bioscoopwaardig werk, en aangezien ik de hele trilogie heb gezien kan ik alvast melden dat het er later niet beter op gaat worden. In dit eerste deel maken we kennis met de hoofdfiguren, industriële giganten Dagny Taggart en Henry Rearden, die tegen de tijdsgeest in een spoorbaan aanleggen waarbij ze de corrupte politici die het niet zo op hebben met het grootkapitaal trotseren.

De onderliggende filosofie van Rand's objectivisme neemt echter nog niet zo de overhand als in de latere delen, en de charmante Schilling en Bowler slaan zich moeiteloos door de soms wat onbeholpen dialogen en wat al te lange socialite-evenementen en soap-achtige verwikkelingen in hun strijd tegen de red tape van het abjecte Washington. Nadat de spoorlijn in gebruik wordt genomen verzandt de film echter in het totale niets, ja het is allemaal een opzet naar de volgende delen maar je moet maar net zin hebben die dan ook op te snorren.

Ondanks de lage productie value niet vervelend om naar te kijken en er zit natuurlijk een beetje libertariër in ons allen. Helaas wel meteen het beste deel van de trilogie.