In the Land of Blood and Honey (2011)

Romantiek / Oorlog

geregisseerd door Angelina Jolie
met Rade Serbedzija, Zana Marjanovic en Branko Djuric

'In the Land of Blood and Honey' speelt zich af tijdens de Bosnische Oorlog en centreert zich rond een stel dat aan de vooravond van de oorlog voor elkaar valt. Hun relatie lijkt echter niet bestand tegen de gruwelen van de oplaaiende gevechten tussen de verschillende bevolkingsgroepen.

Zeer sterke en tegelijkertijd tragische film. Hoogstaand debuut van Jolie en deze film schetst precies wat voor gruwelijkheden zich hebben voorgedaan, dus zeker de moeite waard om het te bekijken!

avatar van vranque
Ik ben natuurlijk de eerste die hier een karremans gevoel bij krijgt. haha
Maar als film,nee, matig
2.5 *

avatar van mer1973
jansma schreef:

misschien zegt dat ook wat over de kwaliteit van de films.. mooi dat je research doet. Ik als antiliaan met Servische moeder ben eenmaal opgegroeid met films uit het voormalig joegoslavie waarbij meestal de regie in Servische handen lag (lees: Kusturica).

Wat een flauwekul.

Doordat vroeger de regie in handen lag van servie zijn bosnische films slecht. hahahah
Moet ik dan ook geen duitse films meer appreciëren.

Door het denkbeeld van personen zoals jij ziet de wereld er tegenwoordig zo uit.
Schaam je. Had van iemand van 50 toch wat meer respect verwacht!!!!!!!!

Prima dat je een film slecht vind. Daarvoor hebben we het woordje motivatie.
Maar toevallig een sevische moeder en alle films van de buren zijn ................

avatar van mixmaster
harde film die laat zien hoe de oorlog in bosnie was en hoe een relatie tussen een bosnische en servier onmogelijk was.
soms wat langdradig maarer zitten toch genoeg scenes in die me bij blijven.
persoonlijk vind ik deze film een mooie mix tussen de verschrikkingen van de oorlog en daarbij de onmogelijke relatie tussen 2 mensen , alleen vanwege hun komaf.

floriswakka
Ik kan mij herinneren dat de trailer in gebroken Engels was, maar net de film gezien in non-Engels. Hoe zit dit? Zijn er twee versies opgenomen? Misschien daarom ook de slechte rating op ImdB.

avatar van Pazmaster
Goede film met een indrukwekkend verhaal. Er wordt goed geacteerd en ook de special FX zijn goed. Alleen jammer dat het niet in de originele taal is maar in het engels met een accent. Dat maakt het een stuk minder echt. Een halve ster eraf daarvoor. Kom ik toch nog op 3 dikke sterren

avatar van Tommy De Vito
Zeer slechte film van Jolie.

Om te beginnen met het verhaal. De film bevat gewoon weg geen verhaal. Je kan wel zeggen, ja er is verhaal, Servier gaat met Bosnische moslim. Verboden liefde. Maar dat mag je geen verhaal noemen. Althans niet hoe de film is uitgewerkt. Op een zeer slechte en saaie manier.

Jolie heeft de film gemaakt om de Serviers als de slechterikken te zien en de moslims als goodguys. In die oorlog was iedereen slecht. Genocide in Srebrenica was een toppunt sinds de WO2, verschrikkelijk, maar er zijn genoeg radicale aanslagen gepleegd door de Kroaten, Bosnishe moslims (die hulp kregen van de mujahedin) en de Serviers. Deze film geeft een totaal verkeerd beeld van de oorlog en is gewoon weg een (slechte) propaganda film te noemen.

Terecht dat de film in Servie is geboycot. Laat Jolie maar een film maken over de smerige praktijken die Amerika voert tegen landen.

Een erg taaie film om te beoordelen.

Heb eigenlijk maar weinig aan te merken op de regie van Jolie. De film ziet er strak uit, bij momenten zelfs fraai. Ze heeft duidelijk een eigen stijl die zowel op de kalme momenten als tijdens de plotse actiescenes goed uit de verf komt (die openingsscene met de dans is knap).

Maar het verhaal is echt compleet aan mij voorbij gegaan. Op zich een film die over de achterliggende oorlog gaat, maar centraal staat een levensloos liefdesverhaal tussen twee mensen die mij absoluut niet boeiden. Het trage tempo zorgde daardoor dat het erg moeilijk was om de gedachten bij de film te houden.

Gek, want doorgaans kan ik me dan nog wel wat optrekken aan de regie, hier lukte dat helemaal niet. Beetje jammer, want ik vind het verder wel een dappere film, vooral komende van een Amerikaanse actrice. Ze doet het toch maar even, met een volledig anderstalige cast, een hekel thema en dat als eerste film. Lijkt me dat ze best een goeie regisseuse kan worden, al mag ze voor mij wel een ander thema en een andere setting uitkiezen.

avatar van Fran
Ik vond het wel een indrukwekkende film om te bekijken. Bij sommige scene's had je het idee dat je midden in de oorlog zat. Het idee dat je ieder moment omgebracht kon worden door een sluipschutter kwam heel reeel op me over. Wel had ook ik het idee dat de moslims wel heel onschuldig werden overgebracht en de Serviers wel heel erg als de badguys. Dat was wel iets wat mij tegenstond omdat het allemaal wel erg zwart/wit was.

Het verhaal vond ik wel heel intrigerend. Het was niet zo'n standaard zoetsappig romantisch verhaal. Je vroeg je heel de tijd af in hoeverre de liefde echt was. Zowel van zijn kant uit als de hare. De ontknoping kwam toch wel als een verrassing voor me. Dat maakt dat ik de film toch zeker wel kan waarderen ondanks het eenzijdige beeld dat er word gegeven over deze verschrikkelijke oorlog.

Best wel een aangrijpende en goede film van mevrouw Angelina Jolie die haar regiedebuut maakt. Het verhaal wist te boeien en zat ook goed in elkaar. Verder bevat de film best een aantal emotionele aangrijpende momenten (had er van mij overigens meer in mogen zitten en ook wel explicieter). Qua gruwelijkheden deed de film me soms denken aan de film "The Pianist" maar die was toch wel een paar graadjes gruwelijker. Het einde van deze film mocht er trouwens best wezen en had ik eigenlijk niet verwacht. De onbekende cast (alleen Rade Serbedzija heb ik vaker in films gezien) deed het ook best aardig en ze wisten ook redelijk te overtuigen. Met name dan Branko Djuric en Zana Marjanovic welke er best mocht wezen en ook naakt zag ze er fraai uit. Al met al best een aardige film die me eigenlijk geen moment verveeld heeft.

Goede film, vooral indrukwekkend en schokkend.
Dat zulke dingen op een duizendtal kilometer van je deur nog kunnen gebeuren houd je dus niet voor mogelijk.
Als je dacht dat je het ergste had gezien tijdens de nazi overheersing van Europa, dan is dit net even erg, ook hier zijn de massamoorden en concentratiekampen aanwezig, en dit in de jaren '90 !!
Dat Angelina Jolie hier een film over heeft gemaakt verbaasd me niets, gezien ze goed bekend is met deze materie in haar rol als VN-ambassadrice.
En als regiedebuut kan het wel tellen, het is een goed gemaakte film, misschien iets te lang, maar de essentie van het verhaal is duidelijk en dat is wat telt bij filmen als deze.
De boodschap kwam klaar en duidelijk over en ik weet zeker dat dat het enige was wat mevrouw Brad Pitt voor ogen had.
Als ze nog eens een film maakt over een gelijkaardig onderwerp, dan ben ik er nu al benieuwd naar.

avatar van aSMoDeuS
Eenzijdige zever.

avatar van aSMoDeuS
Angelina Jolie, toch al een vrouw die ik niet respecteer, slaat met deze flutfilm gebaande paden in. Niet alleen qua (matig) camerawerk, geluid en slap liefdesverhaal, maar ook qua anti-Servische propaganda.
Ik had nog even de hoop dat dit een gebalanceerd verhaal zou worden waarin beide kanten van het verhaal aan bod zouden komen. Helaas verzandde dit vehicel al snel in de standaard riedel die we allemaal kennen (Servië slecht, Bosnië zielig) en waren voor het gemak de misdaden van de moslims vergeten (ik zal maar geen links plaatsen naar foto's van in prikkeldraad opgerolde en verbrande Servische burgers).

Maar goed, dat past naturlijk allemaal bij de rol van VN-ambassadeur, ter meerdere eer en glorie van mevrouw Jolie.

avatar van dinhus
De Bosniër is ook het slachtoffer van de gruweldaden van de Servische beesten destijds. Die verbrande, in prikkeldraad gewikkelde burgers, zijn een kwalijk gebeuren, maar het bloedbad in Srebrenica weegt nergens tegenop evenals alle slachtingen die zijn verricht door Arkan. Dat Angelina Jolie hier een partij kiest, is volkomen begrijpelijk. Ik vind 't ronduit triest dat jij middels één voorbeeld de mishandelingen in de concentratiekampen, stress onder de vluchtelingen en massamoorden wilt goedpraten. En het meest kwalijke blijft nog wel dat spijt ver te zoeken is. Nogmaals: een film als dit was uiterst noodzakelijk, enkel en alleen om de wereld te laten zien wat daar écht gebeurt is en wie de ware schoft was.

avatar van Tommy De Vito
Een film als deze noodzakelijk? Ik schaam me voor deze film omdat hij een totaal beperkt en een verkeerd beeld geeft van die oorlog. Een zwaar onder de maat bedacht verhaaltje, die geen eens 3% van die oorlog weergeeft. Serviers ware schoft? Duik in de boeken en zoek maar eens op wat er in Jasenovac heeft afgespeeld. En ja, dat is lang geleden maar dat heeft met deze recente burgeroorlog te maken. Of je nou wilt of niet. Dat is de ware politiek. En laten we het niet hebben over onthoofdingen van de mudzahedin op Kroaten en de Serviers, om deze vervolgens op te sturen naar de nabestaande. Oei, wie is de ware schoft nu? Iedereen zal ik je vertellen was in deze oorlog slecht.

dinhus schreef:

avatar van xel
xel
pittige film vandaar ook de reacties hieronder mede omdat het nog maar "zo kort" geleden is en na 20 jaar toch nog vers in het geheugen ligt.
"only the dead have seen the end of the war" past hier denk ik goed bij...

Het engels in de film paste er iig niet bij.

avatar van Decec
Een goede drama/oorlog film...
Een waargebeurd verhaal...
Wat een drama, zomaar een onschuldige mensen
neergeschoten, verkrachting etc...
Prima acteerwerk...
Redelijk HD kwaliteit (te donker) breedbeeld...
Prima achtergrond muziek/geluid (Dolby Digital)...

avatar van oemoemenoe
Aangrijpend serieus drama dat de waanzin van deze oorlog in beeld brengt.
Niks meer , niks minder.

avatar van Al DeNiro
De Serviers waren wel degelijk de bad-guys. Als je op grote schaal onschuldige burgers afmaakt (Sbrenica o.a) en vrouwen (inclusief zeer jonge meisjes) dagenlang verkracht, dan ben je gewoon evil.

Ik begin indruk te krijgen dat men alles langzaam begint te vergeten, nu de oorlog een tijd geleden is en men een positiever beeld van Serviers heeft gekregen door sporters zoals Djokovic, Ivanovic, Jankovic, Vidic, Ivanovic, Tadic, Djurcic enz.

Dit soort films moeten juist meer gemaakt worden.

Goeie film waarin een Servische soldaat een relatie heeft met een Bosnische vrouw ten tijde van de oorlog. Een relatie die voor hen beiden gevaarlijk is. Een aantal aangrijpende momenten waarin weer duidelijk wordt getoond tot welke gruwelijkheden de mens in staat is. Qua materiaal een moedige keuze voor debuterend regisseuse Angelina Jolie, maar ze brengt het er goed vanaf.

Al DeNiro schreef:

En als je huizen van gezinnen in brand steekt en vervolgens mensen dood schiet op straat, omdat die aan de brand wisten te ontsnappen, inclusief hun huisdieren. Dan ben je geen badguy?
Dit overkwam dus Serviërs en de mensen van Bosnië o.a hadden dit op hun geweten.

Deze film legt heel slecht uit hoe het werkelijk eraan toe ging. De feiten van de oorlog worden niet goed weergeven. Het klopt wel dat Servië ook niet onschuldig was, maar of ze de enige slechte waren? Dat is totaal niet waar. Elk oorlog heeft twee slechte zoals Tommy de vito al zei.

Ik ben zelf half servisch, ik weet dan ook hoe het echt is gegaan, Bosnië had ook zo zijn "beesten" vergis je daar niet in. Als je een film met feiten wilt maken, moet je er ook naar handelen. Dat heeft Angelina maar voor de helft gedaan.

avatar van Tommy De Vito
Markanovic, mensen zoals hier geloven helaas in de Amerikaanse propaganda. Daar kun je niks tegen doen. Ze geloven in wat ze horen en wat ze zien op t.v. Als Amerika zegt dat de Serviers het ergst waren, dan is dat zo. Haha, lachwekkend ene kant, maar jij en ik weten wat zich daar werkelijk heeft afgespeeld . Beter geen discussies voeren en deze film verbannen uit je geheugen

Al DeNiro schreef:

. hahaha

Het is een goede film maar niet wauw , het feit dat ze gebrekkig engels praten vind ik erg jammer . Het was beter geweest als ze bosnisch praten en of servisch . Als ik de rest van de meningen zie van mensen onderin vind ik het heel jammer dat ze het hebben over "amerikaanse propagana" je kan niet ontkennen wat er in bosnie is gebeurt dit land is van twee kanten aangevallen servie en kroatie als bosnier ga je je land je gezin en famillie beschermen , dus natuurlijk hebben de bosniers ook geweld gebruikt maar puur uit bescherming . Wat zouden jullie doen ? Je vijand die je land komt in nemen je vrouw komt verkrachten en je huis komt verbranden aaien en koekjes uitdelen? Het was oorlog en ik als bosnier waardeer angelina jolie om haar poging tot het laten zien van wat er in de oorlog is gebeurt, al zijn er ergere dingen gebeurt dan wat zin verfilmt. Ik ben zelf bosnisch en moslim en heb kroatische en servische vrienden, en wat er allemaal is gebeurt op de balkan moet je niet kijken vanuit een aspect van een serv kroaat of bosnier , maar vanuit de ogen van een mens ! Ik lees dingen zoals " moslims" worden hier als de goodguys gezien , mijn excuus maar de bosnische president en of de bosnische leger moest niet voor het jugoslavische tribunaal komen. De kroatische en servische wel , er zitten altijd natuurlijk paar rotte appels bij maar grote meerderheid zijn de serven. Dit zijn puur feiten .

avatar van Timmy757
Weet niet zo heel goed wat ik met deze film aan moet, het is niet goed en ook niet slecht. 3* maar dan.

avatar van boozebelly
Erg matige film, ik had er flink wat meer van verwacht na alle verhalen.
Ten eerste kwam het geweld dusdanig geforceerd over dat het maar amper indruk wist te maken. Die eerste verkrachting bijvoorbeeld, die was zo ongelofelijk nep en de bedoeling om te choqueren droop er veel te veel vanaf waardoor het goedkoop over kwam. Ook de executies maakten geen indruk. Voorbeeld: die executie waarbij de mannen op rij staan opgesteld voor een greppel. Daar krijg je de gezichten van de slachtoffers niet te zien terwijl juist gezichten het besef moeten brengen dat het vaders, opa's, jonge mannen zijn zoals we die allemaal kennen. Angelina Jolie had het op dat gebied veel persoonlijker en "menselijker" moeten en kunnen maken, waardoor de impact van de gruweldaden veel groter zou worden.
Nu voelde het allemaal aan alsof alles maar op de automatische piloot was uitgevoerd met als enig doel te pogen de kijker te shockeren, zonder oog voor de details die een film juist van een ziel voorzien.
Ook de gevechtscenes kwamen mij veel te simpel over en gaven mij totaal niet het gevoel dat ik als kijker een oorlog in werd gezogen.

Wat ik overigens helemaal slecht vond was de belichting in deze film. Dat was werkelijk van een dusdanig amateuristisch niveau dat ook dat de film punten kost. De scenes die zich binnen en/of in het (schemer)duister afspeelden waren visueel amper te volgen. Dat sommigen hier dan ook spreken van een "visueel mooie film" is mij een compleet raadsel (Ik zag de film op Film1 en ga ervan uit dat die het doorgaans goed uitzenden).

Het acteerwerk was wel in orde en de film werd gaandeweg iets beter dan in het begin, maar het niveau van een voldoende is nimmer in beeld gekomen.

Te amateuristisch, slappe & te geforceerde pogingen om te shockeren en zoals gezegd op visueel gebied een wanproduct.

1,5*-2,0*

avatar van K. V.
Deze was op tv en ook meer eens bekeken. Hij viel me toch een beetje tegen. 'k vond het jammer genoeg niet altijd even boeiend. Ook de langer speelduur hielp ook niet echt.
De cast deed het zeker niet slecht en verder zag de film er prima uit.
Prima om eens mee te pikken als hij op tv passeert, maar toch niet veel meer.

avatar van Noodless
Zowel de oorlog als het romantische aspect komt nogal oppervlakkig over en had een betere uitwerking verdiend. De kijker wordt zelden geconfronteerd met de gruwel van de oorlog. De hoofdacteurs doen het naar behoren, maar echt meeleven met hen zit er helemaal niet in. Het geheel komt vrij afstandelijk over. 6/10