Atlas Shrugged: Part III (2014)

Alternatieve titel: Atlas Shrugged: Who Is John Galt?

Drama / Mystery

geregisseerd door James Manera
met Rob Morrow, Eric Allan Kramer en Stephen Tobolowsky

Een ineenstorting naderend, zakt de economie al verder in elkaar. Terwijl misdaad en angst het land in hun greep houden, blijft de overheid haar brute kracht uitoefenen op de meest productieve individuen. Dezen verdwijnen een voor een. Spoorloos, enkel wanhoop achterlatend. Een man heeft het antwoord. Zijn naam is John Galt. Maar wie is hij?

avatar van otherfool
Weer een nieuwe Dagny voor weer een nieuwe Atlas Shrugged, gelukkig lopen er nog wel wat blondines rond in Hollywood. In dit derde en laatste deel komt ze dan toch eindelijk in contact met de mysterieuze John Galt, die haar een dilemma voorlegt welke alle inwoners van Atlantis voor zich krijgen: of proberen te overleven in de 'echte' wereld of verdergaan in de idylle die ergens is gecreëerd voor de chosen few.

Dit alles is in potentie nog wel interessant als gedachtenspelletje natuurlijk, maar erg coherent wil het allemaal niet worden en de gaten die in de praktische toepassing van het objectivisme kunnen worden geschoten komen werkelijk helemáál niet aan bod, waardoor de film (en ongetwijfeld ook het boek) niet verder komt dan een uiteenzetting van de eigen theorie waar ik echt heus nog wel enige sympathie voor op kan brengen, maar met de nodige (grote) reserves die hier niet te vinden zijn.

Wel leuk om Needlenose Ned nog eens terug te zien, maar verder een teleurstellend einde aan de trilogie die nooit echt van de grond kwam, waarbij ook de goedkope look niet heeft geholpen. Die overbodige romance was ook om te huilen overigens, waarom zat dat er nu weer in?