• 8.564.987 stemmen

Oorspronkelijke taal: Frans

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Beau Travail

"Maybe freedom begins with remorse"

Officier Galoup (Denis Lavant) geeft leiding aan een in Afrika gestationeerd Frans vreemdelingenlegioen. Hij heeft een onbezorgd, routineus leven, maar de komst van de veelbelovende, mooie soldaat Sentain wakkert zijn jaloezie aan. Het verhaal is gebaseerd op Herman Melville's 'Billy Budd'.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Alle Media

avatar van Apollinisch

Apollinisch

Heb een paar erg mooie dingen gezien, maar als geheel wist Beau Travail me veel minder te boeien. De afwisseling van personage-gerichte stukken en scènes die louter schoonheid nastreven werkte voor mij niet. Galoup en zijn voice-over deden me niks – maar bij de trainingsoefeningen, de confrontatie tussen Galoup en Sentain en de aftocht van laatstgenoemde was ik één en al oog en oor.

2.5* (en dan ben ik zeer toegeeflijk)

avatar van Arkadi.

Arkadi.

Tsja..hoe mooi kan je een film in beeld brengen met daarbij een prachtige soundtrack en kan je de kijker achterlaten met een gevoel van ontevredenheid?

Dit was voor mij het geval. Meerdere prachtige beelden ooit in een film vertoond die ik ooit heb gezien (wat ik erg kan waarderen) maar de personages deden mij geheel niets (behalve de laatste Galoup en Sentain confrontatie).

De voice over was m.i. nog een redelijk te doen. Kan me niet goed voorstellen als de gedachten gewoon door Galoun waren uitgesproken. Geeft mi toch een extra dimensie aan de film.

Al met al toch teleurgesteld met wat ik gehoopt had te zien.

avatar van Chuck Taylor

Chuck Taylor

Arkadi. schreef:

hoe mooi kan je in film in beeld brengen met daarbij een prachtige soundtrack en kan je de kijker achterlaten met een gevoel van ontevredenheid?

Zeer goede omschrijving, dit is min of meer precies hoe ik over deze film dacht na afloop.

Mochizuki Rokuro

Tja het zal je niet verbazen, dat het bij mij precies andersom was. Zelfde interpretatie, maar andere conlusie voor wat het met mij deed: geheel tevreden (de tweede etc keer nog meer dan de eerste).

Namelijk geconfronteerd met leegheid doe je als mannetjeputtters zo je best (in die fantastische setting) om te imponeren en ke krijgt er nada, niks, noppes voor terug. Puur ontluisterend.

avatar van Ramon K

Ramon K

Ik begin met 4*, maar zou zo maar 4,5* of 5* kunnen worden bij een herziening. Ik hield me tijdens het kijken amper bezig met de personages, de plot of de inhoud. De film is vooral een indrukwekkende esthetische ervaring voor me.

Het registreren van ritmische handelingen, synchroon uitgevoerd door mensen, de geluiden die daarbij vrijkomen, de aanrakingen met een mensenhuid of met water of een pikhouweel dat gesteente raakt.... dat maakt indruk op al mijn zintuigen. Fantastisch!

Als ik vergelijkingen met andere films moet maken dan kom ik uit op de climax van Shara, of een film als het totaal ondergewaardeerde Sayat Nova waarin Paradjanov vijftien identiek geklede mannen tegelijkertijd een appel laat eten. De ritmische handeling en het prachtige geluid dat vrijkomt bij het afbijten van een appel.... dat werkt verschrikkelijk hypnotiserend.

Beau Travail is een zelfde soort esthetische ervaring voor me. Pure schoonheid! Jammer dat ik ooit uit die trance gerukt wordt omdat er ook nog een verhaal verteld moet worden.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20556 berichten

Ramon K schreef:

Ik begin met 4*, maar zou zo maar 4,5* of 5* kunnen worden bij een herziening.

Bij mij ook een dikke 4.0* en ook sluit verhoging niet uit, maar niet helemaal om dezelfde reden. Ik heb me namelijk wel met zowel esthetiek als het mooie, eenvoudige en tegelijk complexe verhaal bezig gehouden en weet dat de film me een tweede keer nog meer gaat pakken. Moet de film nog even laten bezinken ook, al is het zeker het beste dat ik tot nu toe van Denis zag.

avatar van danuz

danuz

Tijd geleden Mellville's Billy Budd gelezen en was verbaast hoe ver Beau Travail zich van het verhaal afhoudt, maar toch qua onderliggend gevoel zo gelijkend is. Mellville (zoals ik hem gewend ben) maakt veelvuldig gebruik van zijtakken waar hij de lezer constant een zekere context verschaft, terwijl Denis dit juist totaal terzijde lijkt te laten. Ook lijkt ze nu net op een andere persoon te concentreren en de setting volledig te hebben omgegooid. Maar wat fier overeind blijft is die onpeilbare diepte van de menselijke psyche die ergens onder het oppervlak dobbert. Zo doet deze film dat ook altijd nog trouwens..

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

M'n tweede film van Claire Denis na het in mijn ogen teleurstellende Vendredi Soir. Door de vele positieve geluiden hier me toch eens aan Beau Travail gewaagd, maar ook dit is niet aan mij besteed.

Een enkele rake observatie, verder raakt Denis wat mij betreft niet. Visueel spuuglelijk, verschrikkelijke muziek, een béétje sfeer maar in ieder geval niet het soort sfeer dat ik zoek in een film . De slotscène vind ik dan wel weer geslaagd.

Deze filmmaakster ligt me niet zeker? Laten we het daar maar op houden...

Zandkuiken schreef:

Deze filmmaakster ligt me niet zeker? Laten we het daar maar op houden...

Ik zou het wel denken. Misschien is Trouble Every Day nog wel aan je besteed, maar wellicht moet je d'r maar opgeven.

avatar van neo

neo

Nénette et Boni en Trouble Every Day zou ik zeggen.

avatar van Koert

Koert

Grappig, een film die met het enorm foute nummer Kiss Kiss van Tarkan begint. Ook aan het einde wordt er een heerlijk slappe jaren '90 hit ingeknald (Rythm of the Night), wat overigens een prachtige eindscène oplevert. Deze muziek staat echter flink in contrast met wat we in de rest van de film horen. Vooral natuurlijke geluiden en hier en daar wat epische klanken, erg mooi.

De woestijnsetting is natuurlijk perfect voor deze film. Het benadrukt nog eens de complete leegheid waarvan hier sprake is. De mannen werken elke dag hun routine van trainen, wassen, strijken etcetera af. Maar er iets mee bereiken doen ze niet. Alles wordt geweldig in beeld gebracht. De scènes met de yoga-oefeningen stralen enorm veel rust uit. Moet zeggen dat de broekjes me soms wel iets te kort en te strak waren. Misschien dat de regisseuse een fetisj heeft voor lekkere soldatenknaapjes.

Galoup is daarnaast een interessant karakter. Zijn frustraties komen goed naar voren en de rol had naar mijn idee niet beter bezet kunnen worden. Er waren ook punten waarop ik me verveelde, maar toch is Beau Travail een erg indrukwekkende film. Ik denk dat een eventuele volgende kijkbeurt me nog beter zal bevallen.

avatar van Malick

Malick

Beau travail was mijn tweede film naar het prachtige 35 Rhums. Beau travail viel me tegen vanwege een aantal zaken. Ten eerste de voice-over. Dat het hele verhaal verteld moest worden vanuit een voice-over vond ik niet prettig. En zie ook niet helemaal het nut erin. Wat sergeant Galoup nu allemaal te melden had kan ik nu (een aantal dagen later) al niet meer voor de geest halen. Precies hetzelfde had ik met Pickpocket van Robert Bresson. Beiden regisseurs stileren de film zo dat hun verhalen vertellen vanuit beelden in plaats van met dialoog en plot. Daardoor zijn de acteurs eerder pionnen die hun verhaal vertellen vanuit een voice-over.

Het leek af en toe wel bewuste opera. Vooral de zware training in het binnenland van Afrika waar de handelingen van de soldaten zo extreem gechoreografeerd zijn dat je niet anders kan concluderen dat Denis een perfectionist is. Alles is in scene gezet en alles en iedereen heeft een functie. Moeilijk om een dergelijke film een eerste keer te doorgronden vooral als je niet weet wat je gaat zien. Je zou het bijvoorbeeld kunnen hebben over het sekse- en rassenprobleem van de soldaten maar écht duidelijk word het niet. Omdat Denis weigert om een duidelijk standpunt in te nemen. Je zou het kunnen hebben over het homo-erotische aspect van de militaire wereld maar het blijft redelijk open wat nu werkelijk het probleem was van sergeant Galoup met soldaat Sentain. En zo zijn er nog een aantal dingen die er spelen maar echt concrete handvaten of antwoorden krijg je niet. Doet Denis dat bewust? Gaat het Denis het daar wel werkelijk om? Of moet Beau travail gewoon een hypnotiserende opera voorstellen die per toeval ook een verhaal vertelt? Ik zeg nu wel opera maar ik heb het niet eens gehad over de merkwaardige muziekkeuzes van Denis. Een volgende keer komt dat aanbod.

Als je met minimaal aan plot en lange takes mij af en toe weet te hypnotiseren dan ben je in mijn ogen een intrigerende regisseuse waarvan ik meer wil zien. Toevallig dat er Nederland weer vrijwel niets van deze vrouw te krijgen is. Zijn dit soort films niet aan de vrouw te krijgen?

avatar van The One Ring

The One Ring

Toch een beetje een tegenvaller.

Niet op filmisch vlak natuurlijk. De beelden behoren tot de mooiste die ik ooit gezien heb en de muziek is ook sterk. Als esthetische ervaring werkte de film ook een lange tijd en ik werd meegesleept door de vorm en de montage.

Tot op de helft ergens. Schijnbaar had ik het op een gegeven moment toch wel gezien. Het verhaal is best heel aardig en ook de tweede helft heeft zijn momenten (die laatste scène is zelfs bijzonder sterk), maar ik zat niet genoeg in de belevingswereld van de karakters zelf om dit anderhalf uur lang te trekken. Ze konden me eigenlijk weinig schelen.

Kan een film voor mij een geweldige ervaring opleveren puur en alleen gebaseerd op technische prestaties? Dat vroeg ik mezelf af na het kijken van deze film. Ik weet zeker dat ik wel eens beweerd heb dat de hoge score van een film voor mij afhangt puur en alleen omdat de beelden zo mooi zijn. Maar toch denk ik dat er dan stiekem iets mee afgebeeld werd dat me echt interesseerde of dat er een gevoel achter de beelden zat. Niet dat dit bij Beau Travail afwezig was, zeker niet, maar het pakte me niet zozeer als ik had gehoopt. Wellicht bij herziening ooit, die komt vast wel een keer.

Mochizuki Rokuro

Je noemt de grootste pluspunten van de film zo'n beetje allemaal op volgens mij:

Verhoeven schreef:

Omdat Denis weigert om een duidelijk standpunt in te nemen [...]maar het blijft redelijk open wat nu werkelijk het probleem was [...]. En zo zijn er nog een aantal dingen die er spelen maar echt concrete handvaten of antwoorden krijg je niet.

Heerlijk toch?

Doet Denis dat bewust?

je zou eens een Q&A moeten bijwonen met Denis op het IFFR

Gaat het Denis het daar wel werkelijk om?

zie boven

Vergeet niet dat de film is gebaseerd op een boek, van Herman Melville nog wel. Een fantastische prestatie als je 't mij vraagt.

En:

Je hebt blijkbaar de neiging gehad om de film onmiddellijk nog een keer te willen gaan kijken. Ik zou zeggen: "doen!" over and over again.

Als ik dit zo allemaal lees, want je beschrijft het blijkbaar ook heel sterk, herbeleef ik de film van seconde één tot het fabelachtige einde. Deze film ís blijkbaar zo krachtig, dat je 'm helemaal niet hoeft op te zetten. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zowel bij jou als bij The One Ring, als ik die bijdrage zo lees, daarna de film toch wel behoorlijk is blijven hangen.

Meesterwerk, nog steeds mijn nummer 1.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Legionaires van het vreemdelingenlegioen die zich bezig houden met het aanleggen van een stuk weg in de woestijn, het bewaken van hun kamp in niet vijandelijk gebied, strijken, de was ophangen en iets dat nog het meest weg heeft van vreemde mannelijke rituelen.

En dan Dennis Levant (Mauvais Sang!!!) de acteur met die karakterestieke kop als sergeant die jaloers wordt op een groentje dat zich in de belangstelling van de commandant mag verheugen.

En beelden van Afrika met de blauwste luchten die je ooit gezien hebt.

Regisseuse Denis komt schijnbaar goed tot haar recht in Afrika. Dat was al zo met haar debuutfilm Chocolat (niet verwarren met die film met Johnny Depp). Haar Franse films als J'Ai Pas Sommeil en Nenette E Boni vond ik slechte tot matige arthouse-films.

Beau Travail is een prachtige film.

avatar van niethie

niethie

Denk niet dat ik er volledig met mijn hoofd bij was toen ik hem zonet keek, heb een hoop moois voorbij zien komen. Onder andere het fijne subtiele gebruik van kleur en muziek, mooie sfeervolle locaties, goed acteerwerk, een paar erg bijzondere surrealistische scenes tegen het einde aan, met als hoogtepunt het vrolijke dansje van Geloup. Plus de film straalt een hele bijzondere sfeer uit, die het geheel (ondanks de leegheid) makkelijk doen wegkijken. Maar toch greep het me allemaal niet zo als ik had gehoopt, misschien later bij herziening. Nu kan ik niet hoger geven dan een voldoende.

3 sterren

avatar van DVD-T

DVD-T

Visueel erg mooi, jammer dat het inhoudelijk niet heel boeiend is.

Het eerste wat opvalt als de film begint zijn de prachtige beelden. Mooie beelden van de uitgestrekte dorre vlaktes, de zee en mooie shots tijdens de trainingen, het dansen in de disco en de dagelijkse routine waarin de mannen gevangen zitten. Inhoudelijk vond ik het niet echt boeiend, en hoe meer de film vorderde hoe meer ik mijn interesse verloor voor het geen waarom het draaide. Misschien bedoeld om net als de mannen in een soort sleur te geraken, maar mij deed het niet veel en het voelde dan ook, net als de film zelf, een beetje leeg. Gelukkig bleef er genoeg moois over om naar te kijken én te luisteren want dankzij het audio/visuele komt Beau Travail op een goede voldoende uit.

avatar van Skinny Binny

Skinny Binny

"Indrukwekkende esthetische ervaring": jullie hebben mij mooi voor de gek gehouden!

Je kunt Claire Denis het beste vergelijken met Catherine Breillat: een dommig verhaaltje dat de aandacht moet afleiden van de werkelijke aard van de film, onbeschaamde porno.

kappeuter (crew films)

Dit associeer jij met porno?

Laten we het er op houden dat dat meer over jou zegt dan over deze film.

avatar van Goto

Goto

Kan me geen eens naakt herinneren in de film.

avatar van Montorsi

Montorsi

Denis doet mooie dingen met beeld en geluid. Verder echter niet echt interessant. Houdt je aandacht er nog wel enigzins bij, maar waarom weet ik eigenlijk niet... Zit daarom nog tegen een voldoende aan. Maar dan dat aardig beschamende einde?

BASWAS

"Beau Travel", vrij verfilmd naar het boek "Billy Budd" van Herbert Melville, begint gelijk al erg sloom met shots zonder enige camerabeweging. Ze blijven lang staan, want het zijn hele mooie fotografische shots. Helaas vertellen ze weinig meer dan dat het een prachtige plek geweest is, waar de filmopnamen gemaakt zijn. Schoonheid is niet voldoende om enige dramatische nieuwsgierigheid op te roepen, ook al is het de schoonheid van een exotisch landschap.

Spannender vind ik het, als er met de camera creatief gekozen wordt uit de rijkdom aan veelzeggende details in dat mooie landschap. Zulke details kunnen iets extra's vertellen over bijvoorbeeld het karakter van het verhaal en zijn personages. Het zou helemaal top kunnen worden als daarbij gebruik gemaakt wordt van het feit dat een filmcamera functioneel kan bewegen om de dramatische spanning in een tijdsverloop extra accenten te geven.

Het is dus jammer dat er wel gebruik gemaakt werd van een choreograaf voor de bewegingen van de acteurs bij een aantal scènes en niet voor de bewegingen van de camera. Nu blijft bijvoorbeeld de gefilmde choreografie wel erg doods om naar te kijken.

Het lijkt wel of een doodse schoonheid de hoofdrol in de film gekregen heeft. Nergens in de film wordt naast schoonheid ook maar enig ander gevoel medegedeeld. Ieder gevoel dat voor de camera gebracht werd, komt nooit echt via het scherm bij de kijker aan. Alles wat opgenomen is, blijft op afstand en dramatisch totaal richtingloos.

In "Beau Travel" wordt soms zeer bombastisch overkomende muziek gebruikt om de emotionele leemte van de starre fotografische regie wat op te vullen. Later wordt duidelijk dat dit ook al een emotioneel armoedige greep is, het blijkt muziek uit de opera "Billy Budd" van Benjamin Britten te zijn. Dat is wel heel goedkoop leentjebuur spelen bij iets uit dezelfde bron.

Als boekverfilming lijkt de film "Beau Travel" ook niet echt geslaagd. Claire Denis heeft beslist niet de passie, waarmee Francis Ford Coppola "Apocalypse Now" verfilmd heeft. Het boek "Heart of Darkness" van Joseph Conrad, dat uitgangspunt was voor Coppola, werd ongeveer in dezelfde tijd geschreven als "Billy Budd" van Herbert Melville.

Coppola heeft het plot uit het boek van Conrad op briljante wijze geactualiseerd. Denise niet, die heeft door visueel steriliserend te werk te gaan met het plot uit het boek van Melville een vulgaire karaktermoord gepleegd.

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

"Beau Travail"

BASWAS

Slip of the pen. Het moet inderdaad “Beau Travail” zijn i.p.v. “Beau Travel”. Heb trouwens het idee, dat de titel is ontleend aan het boek en de film “Beau Geste” die zich ook afspelen in het vreemdelingenlegioen.

avatar van danuz

danuz

"Herman Melville"

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

" "

BASWAS

Misschien moet er op het forum naast het item voor gemaakte taalfouten, een item komen voor gemaakte naamfouten.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Beau Travail wist mij de gehele speelduur te fascineren maar absoluut niet te raken op een manier zoals danuz beschrijft. De hier veel geroemde cinematografie is volgens mij nog niet zozeer esthetisch continu heel mooi maar zuigt je wel in de film. Die kan eigenlijk worden opgevat als één grote dans, waarbij de meer expliciet gechoreografeerde scenes de sterkste zijn. Erg bijzondere muzikale ondersteuning hierbij die vaak tegen de kitch aan zit. En tsja, dan het verhaal, dat is mijns inziens net wat minder. Vind de psychologie van die soldaat ook te rechtlijnig om interessant te zijn en waarschijnlijk ligt hier de oorzaak van het gebrek aan emotionele binding. De slotscene is trouwens, zoals hier al eerder gezegd, erg goed. Vervreemdende film dus.

avatar van Spetie

Spetie

Toch wel een tegenvallertje.....

De film begint sterk met mooie beelden en opzwepende muziek van Tarkan, en dit gaat een tijdje zo door. De mooie beelden blijven langskomen, maar qua inhoud is het allemaal maar matig. Daardoor zakte na een dikke vijftig minuten mijn interesse wel steeds meer. De film weet qua beelden anderhalf uur een heel goed niveau te halen, maar inhoudelijk deed het me allemaal niets. Het laatste half uur was soms dan ook nog wel even flink doorbijten, al bleef Denis gelukkig wel mooie plaatjes voorschotelen.

Tja samengevat is het eerste half uur dus best goed, maar daarna zakt de film steeds verder in, omdat het me allemaal verder totaal niet kon raken.

2,5* nipt

avatar van Arnie

Arnie

Het eerste deel stelde me eigenlijk nog erg teleur. Veel onduidelijkheid, traagheid en daarmee ook saaiheid, maar het was of halverwege de poëzie me toch greep. Dit was volgens mij grotendeels te danken aan de geweldige en originele muziekkeuze. Deze was erg verrassend, en had een contrasterende werking op de beelden. De uitgesproken leegheid die de beelden in eerste instantie opriepen van zand en soldaten werden hiermee op een dermate andere manier ingekleurd, dat er een nieuw soort drama ontstond. Erg apart, maar zeer mooi.