The Faculty (1998)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Robert Rodriguez
met Josh Hartnett, Elijah Wood en Clea DuVall

De leraren op de Herrington High School beginnen van het ene op het andere moment vreemd te doen. Wanneer Casey en Delilah zich moeten verstoppen in een kast in de lerarenkamer zijn ze getuigen van de wurging van zuster Harper door twee van hen. Een paar momenten later blijkt de zuster ineens springlevend, maar dan anders dan ervoor. Het bewijs van een buitenaardse infectie wordt uiteindelijk door een leraar scheikunde gegeven. Het plan is nu om de koningin te pakken te zien te krijgen voordat de aliens zich over het hele land weten te verspreiden.

avatar van Lord Flashheart
Erg genoten hiervan.

De jaren '90 waren niet de beste jaren in het horrorgenre en wat je nog over had waren die zelfbewuste, komisch bedoelde horrorfilms à la Scream, I Know... etc. Vreselijk; heb dat soort films nooit leuk gevonden. Horror moet een zekere spanning geven en ander kijk ik wel een komedie. The Faculty lijkt hier en daar een parodie, maar is eigenlijk best een goede variant op het Body Snatcher verhaal: spannend, paranoïde en gory.

Mensen zonder referentiekader zullen dit gewoon als serieuze film beschouwen. En ondanks mijn eigen bekendheid met het horrorgenre, zie ik het ook niet direct als parodie. Ja, de studenten gebruiken drugs om de aliens te verslaan, maar is dat dan gelijk humor? En ja, de personages verwijzen naar andere horrorfilms, maar is het dan gelijk een persiflage op? Hoe zou het gaan als jezelf in zo'n situatie kwam? Geen idee, maar juist de herkenbaarheid van het highschool wereldje maakt deze film realistischer dan de meeste andere alien takeover movies.

Bovendien houdt Rodriguez er flink het tempo in, waardoor de spanning de gehele speelduur blijft. Geen dode romantische momenten of flauwe comic reliefs. De effecten laten zien dat het hier om vroege CGI gaat, maar who cares? Ziet er zelfs nu nog best goed uit. Verder geeft de film gewoon een leuk beeld van de jaren '90, de jaren waarin ik zelf tiener was. Alle soap acteurs uit die tijd die hierin meespelen zeggen me overigens niet zoveel, aangezien ik: 1.) niks met soaps heb en: 2.) met moeite mijn eigen moeder op straat herken. Ik herkende Frodo en de Terminator T1000 en dat is al heel wat.

Geen top kwaliteit, wel top vermaak. 3,5*

avatar van Lord Flashheart
Nog maar een halfje bij gegooid, had me in tijden niet zo vermaakt met een blockbuster.

Een met vaart vertelde horrortienerparodie, waarbij de leerkrachten het kwaad vertegenwoordigden, met enkele heerlijke dialogen, een aantal griezelige momenten en een goed spelende cast. Het einde was wel een beetje teveel van het goede. Grappig was dat je als kijker de scholieren steeds een stap voor was.

Thereisnospoon
Goede film met een aantal aardige bijzonderheden.
Elijah Wood en Famke Janssen zien we in deze film beide in een film lang voor ze écht groot
werden (Lord of the Rings / Bond)
Afgezien van Bond heb ik voor Famke een hoog bijrolgevoel.
Voor X-Men: Days of future past was ze bv alleen in de slotfase even zichtbaar.
Ook in taken (2008) is ze slechts zijdelings aanwezig als vrouw van.
Heb ook een beetje dat gevoel met Rutger Hauer, onze andere Nederhollywood.
Zeker, Blade Runner met Harrison Ford prijkt op zijn CV.
Ook nog The Osterman Weekend van Sam Peckingpah, zeker niet zijn beste film.
Maar wat hebben ze hierna eigenlijk nog op de kaart gezet?

avatar van Mr-Mcmovie
Thereisnospoon schreef:

werden (Lord of the Rings / Bond)

Goldeneye is van 1995 The Faculty 1998 dus klopt niet wat je zegt.

avatar van Vinokourov
The Faculty doet er niet zo moeilijk over dat het idee regelrecht gejat is van Invasion of the Body Snatchers. De film komt zelfs eventjes ter sprake! Deze keer is de setting een cliché high school en een groep scholieren (met o.a. Josh Hartnett, Jordana Brewster en Frodo) moet de alien-aanval weerstaan. Met Robert Rodriguez als regisseur weet je wel dat dat tof uitpakt en de film een hoop leuke momenten heeft.

avatar van blurp194
Geen vernieuwend concept misschien, maar wel tot in elk denkbaar detail geperfectioneerd. Heerlijk om de evil sportleraar over the top te zien gaan, mooie rol van Robert Patrick. Sowieso is de hele cast erg goed op dreef en ook erg goed op z'n plek, met Jordana Brewster voorop in misschien wel haar mooiste rol. En dan natuurlijk Famke Janssen nog. Leuke humor met goeie timing ook, en dat maakt de film nog weer zoveel sterker. Mooi vakwerk van Rodriguez. Leuk om weer een keer te zien.

avatar van IH88
“I'm not putting that hack drug up my nose - it's so eighties!”
“Aliens are taking over the earth. Weigh it!”

Wat blijft dit toch een sterke en vlotte film. Een High School die wordt overgenomen door lekker gore aliens, leuke acteurs, veel humor, spannende momenten en goede muziek. Prima entertainment.

De jonge acteurs zoals Hartnett, Wood, Brewster en Hatosy doen het goed, maar ik heb vooral genoten van Robert Patrick en ook Famke Janssen heeft een geweldige bijrol. De film kan je zien als een scherpe satire op het hele High School gebeuren en het script van Rodriguez zit ijzersterk in elkaar. Echt een prima film die na al die jaren nog steeds recht overeind blijft staan.

avatar van BlueJudaskiss
Enorm genoten hiervan!

Heb dit ooit nog op video gezien en vond er toen weinig aan, nu meer dan 15 jaar later op DVD en erg blij verrast! Een lekker verhaal, een leuke afwisselende cast en vooral prachtige effecten - en niet alleen maar CGI. Ontzettend aangenaam dit.