Philadelphia (1993)

geregisseerd door Jonathan Demme
met Tom Hanks, Denzel Washington en Roberta Maxwell

Advocaat Andrew Beckett krijgt, kort na zijn promotie, te horen dat hij is ontslagen. Zijn werkgever geeft als reden dat hij een opdracht verknoeid heeft. Andy denkt daar anders over: hij denkt dat ze ontdekt hebben dat hij homoseksueel is en aids heeft, en dat dat de reden voor zijn ontslag was. In een wereld vol onbegrip en intolerantie vecht hij voor gerechtigheid.

neo (crew)
dan zou ik deze maar snel gaan kijken.het is een ontroerende film,met een sterke rol van tom hanks.volgens mij had naast hanks bruce springsteen een Oscar gewonnen voor zijn liedje streets of philadeplhia

Het is al een tijd geleden dat ik deze film gezien heb. Ik vond 'm wel goed. Even kijken bij de Cinema Service wat ik daar gestemd heb, dat maakt mijn stem hier wat nauwkeuriger.
Het Massive Attack achtige nummer van Bruce Springsteen dat bij de soundtrack hoort is trouwens erg goed.

Een mooie film, met idd. een sterke rol van Tom Hanks en Denzel Washington. De muziek vond ik ook wel goed. Alleen het stuk met de opera vond ik slecht. 3,5*

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Massive Attack-achtig nummer? vanwege de drumcomputer, of omdat ie ook door de straten loopt in de clip?

't Is alweer een tijdje geleden dat ik 't nummer hoorde. Maar het drumritme lijkt op dat bekende Massive Attack nummer, waar de zangeres inderdaad ook door de straten loopt in de clip.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
redelijk goede film, vooral door een erg indrukwekkende rol van Hanks. Vond 'm wel wat melodramatisch en overdreven politiek correct. 3 sterren.

Ook dit is 1 van mijn favorieten.
De film heeft inderdaad een oscar gewonnen voor beste acteur en beste titelsong, verder was hij genomineerd in de categorieën: beste make-up en beste scenario en nog veel meer awards en nominaties bij andere instellingen.
Geweldig geacteerd door Tom Hanks, die meestal erg goed acteert.
Washington is ook aardig op dreef, zoals hij meestal is.
Deze film kan ik niet vaak genoeg zien, dus 25 juli op net5 zal ik hem ook zeker opnemen (ben dan nl op vakantie..)
5 sterren voor deze geweldige film!

avatar van Ralfke
De enige film waarbij ik heb moeten janken :`(

avatar van Yak
Yak
De enige film waarbij ik heb moeten janken :`(

ik niet, maar ik zeg: leuke nieuwe topic voor het moviemeter-forum

avatar van Macmanus
Zeker goed idee.

Maar bij deze film heb ik dat ook niet.

Film waar het af en toe valse sentiment gelukkig niet in de weg staat van de topprestaties van Washington & Hanks. Onderhoudend en bovengemiddeld aangrijpend. Banderas z'n bijrol is behoorlijk irritant overigens.

avatar van tijmengozer
was volgens mij een hele goeie film, ik ga em nog maar is kijken.

dat was ook de bedoeling. banderas is de irri-nicht

Wie weet er wie de titelsong van philadelphia schreef

Bruce Springsteen, volgens IMDb.

avatar van Zavo
Die single heb ik! Streets of Philadelphia van Bruce Springsteen inderdaad en ook geschreven door The Boss.

avatar van theresia
echt een top film van mij 5*.
Heel erg realist. echt een aanrader..
Want zo gaat het echt wel in de wereld...

theresia schreef:
echt een top film van mij 5*.
Heel erg realist. echt een aanrader..
Want zo gaat het echt wel in de wereld...

Realistisch
Echt wel.

Linda
Erg mooi drama met een geweldige Hanks!
Ik vind het echt een van de beste rollen uit zijn carrière. Ook Washington speelde erg goed. Er zaten veel mooie scenes in de film:
De scene in de rechtbank als Andrew de wondjes op zijn borst laat zien vond ik erg mooi. Hoe de mensen er zo schokkend op reageerden liet me even een traantje wegpikken. Ook een erg mooie scene vind ik rond het eind van de film als Andrew doodziek in het ziekenhuis ligt, prachtige scene vind ik dat! Toen ik Andrew daar zo hulpeloos en doodziek zag liggen moest ik wederom wat tranen wegpikken.
De muziek van de film is ook top vooral Streets of Philadelphia, die zit ik nu de hele tijd te draaien voorlopig een ruime 4 sterren maar dat zou best nog wel eens meer kunnen worden.

Linda
Ik krijg de film gewoon niet meer uit mijn kop! Ik maak er toch maar 4,5 sterren van.

avatar van U-96
Best wel goed, maar niet bijzonder. **** ,ook voor de vaart.

Ontroerend, en netjes geacteerd. Bovendien houd ik van rechtzaken (amerikaanse) in films. Het is altijd zo lekker subjectief, de jury is beinvloedbaar en hoewel ik dat een slechte zaak vind is het toch spannend in films. 4 sterren.

Goede film.
Hanks acteert voortreffelijk incl. washington.
Alleen Banderas was zo zo zo irritant .
Ik heb het zo niet voor hem :d.
Maar goed,

avatar van speedy23
Aids-drama met Tom Hanks als een briljante jonge advocaat. Hij is homoseksueel en seropositief. Wanneer een en ander bekend raakt, ontslaat het advocatenkantoor waarvoor hij werkt hem meteen. Jason Robards hoeft slechts zichzelf te zijn als de op het matje geroepen baas van de advocatenfirma en Steenburgens lieftallige gezicht contrasteert efficiënt met de meedogenloze activiteiten die zij in de rechtszaal gebruikt op Tom Hanks op de knieën te krijgen. Het uitstekende scenario van Ron Nyswaner snijdt ook andere aspecten aan zoals vooroordelen, discriminatie, liefde en de sociale dood van een aids-lijder. Hanks is levensecht tot het einde toe en zijn rol blijft de kijker zeer lang bij. Deze film werd bekroond met twee Oscars uit vijf nominaties...

geweldige acteerprestatie van Hank...meeslepend en ontroerend.

een gevecht wat hem uiteindelijk fataal wordt!

mooi te zien hoe de aliënatie met de samenleving plaats vindt.

Prachtige film.. Hanks heeft zich weer eens bewezen. deze film is zeker 4,5* waard!

avatar van zeus
Gewoonweg een prachtige film, was zeer onder de indruk en Tom Hanks deed het gewoonweg goed. Dikverdiende 4.5*.

Mooie film met geweldige acteerprestatie van Tom Hanks en een zeer verdienstelijke spel van Denzel Washington.

3,5 sterretjes krijgt ie van mij

avatar van WB
WB
Het verhaal is niet zo heel denderend, maar het acteerwerk van Tom Hanks en Denzel Washington is gewoon briljant! Wederom laat Hanks weer zien dat hij een briljante acteur is!
Ook een geweldige (met een Oscar© bekroonde) soundtrack van Bruce Springsteen!
4 sterren

Wat een film zeg !
De acteerprestaties waren ijzersterk !
4* wat een onderwerp ook zeer origineel in die tijd.
Had ook de film op video gekocht toen en ging er 2 gulden naar het aidsfonds.
Mooie film !!!!!