Broken Arrow (1996)

Actie / Thriller

geregisseerd door John Woo
met John Travolta, Christian Slater en Samantha Mathis

Vic Deakins en Riley Hale worden op een geheime missie gestuurd met aan boord nucleaire wapens. Tijdens deze missie ontdekt Hale dat Deakins een meesterlijk plan heeft uitgebroed om in het bezit te komen van deze levensgevaarlijke wapens. Terwijl de klok doortikt en de levens van miljoenen op het spel staan, zet Hale met behulp van hetgeen dat hij van zijn vroegere maat geleerd heeft alles in om Deakins dodelijke spel te stoppen.

Deze film was destijds behoorlijk geflopt in de bioscopen. Ondanks dat vond ik deze actiefilm nog wel redelijk om naar te kijken en was het verhaal ook niet echt slecht. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de uitvoering en dat is vooral te danken aan de cast die er toch nog iets probeert van te maken en dan doel ik natuurlijk vooral op John Travolta (in de rol van de slechterik) en Christian Slater. Die Samantha Mathis mocht er overigens destijds wel wezen. De actie is best verdienstelijk en visueel zag het er allemaal niet onaardig uit. Deze film is zeker geen hoogvlieger, maar echt heel slecht vond ik het nu ook weer niet. Deze film valt echt in de categorie van "leuk om eens gezien te hebben".

avatar van Marbles
vreemd dit. ik dacht aan een heel andere film, ook met een vliegtuig en ik dacht drugs.
ik zit met mijn broertje te kijken en erger me rot aan die flut film.

Dick2008
Barslechte film dit. Volgens mij zit Travolta in de de verkeerde film. Vervelende dialogen al aan het begin van de film. Daarna actie van het niveau ook niet bepaald avondvullend, tenzij je van een hoop ge-kill houdt. Hoe men bij IMDb aan het genre comedy komt is me ook een raadsel. 2.0

avatar van Arapaho85
Deze film begint met een bokswedstrijd tussen majoor Deakens en kapitein Hale, Hale krijgt verbazend veel klop op zijn kop, eigenlijk alleen maar klop op z’n kop.
Bijkomend is dit dan ook nog eens een scène waarbij je veel te duidelijk kan zien dat deze ook nog eens in duizend en één takes geschoten is. Bij de laatste slag gaat Hale dan (eindelijk) te gronde.
Mocht dit echt zijn dan zou die persoon heel de avond barstende hoofdpijn hebben en snakken naar een pijnstiller, maar sterker Hale heeft nog genoeg kracht om samen met Deakens een oefening uit te voeren in een vliegtuig… bij nacht nog wel met aan boord 2 echte kern (atoom) bommen.
Dit gaat uiteraard fout, één van de twee blijkt een verrader te zijn en dropt de kernbommen, beneden staan zijn handlangers deze al op te wachten.

Ik hield mijn afstandsbediening al in aanslag klaar om de film weg te zappen. Het leek mij even een hersenloze actiefilm te worden zoals er in de jaren ’90 wel meer gemaakt zijn: zie oa de films van Steven Seagal en JC Van Damme.
Maar dan kwam opeens de “Sir, please turn around”- scène en dat veranderd alles wel, dan merk je dat John Woo wel een vakman is die een actiescène interessant kan maken, dat gedreig met mes en revolver was wel goed eigenlijk.
De actiescènes stapelen zich op, we krijgen een autoachtervolging en vervolgens een confrontatie in een oude mijn.
Woo is zonder meer de redding van deze film en de tweede is Hans Zimmer de componist, die twee gecombineerd, zorgen (vooral bij de mijn-scène) best wel voor een groot vermaak en dat is des te meer omdat de mijn er echt wel fake uitzag.
Het acteerwerk …, Slater zet een sympathiek personage neer als kapitein Hale en overtuigt mij de gehele film net als Samantha Mathis dat doet als de park ranger die hier ongewild in betrokken geraakt.
Travolta dan, acteert super macho op z’n kicks,
de andere mannelijke acteurs (de rest van de cast dus) acteren om ter hardste macho met als hoogtepunt Howie Long als Kelly met - nadat hij zijn Chief gedood heeft-.. héhéhé ik ben ook een machoman – krack mijn nek - all clear!
Even een pauze met als afsluiter de climax op een trein.
Dit is ook puur vermaak, Hale die in zijn eentje op die trein springt gedekt door een helicopter; het zorgt wel voor goede actie met de nodige exploties.
Wanneer Travolta dan voor de 100ste keer nog eens met die knopjes prutst van de (overgebleven) bom, is er nog even een vechtpartij tussen Slater en Travolta terwijl de bom tikt met nog 2 minuten voor explotie, dit had perfect alles kunnen verpesten maar Woo en Zimmer redden opnieuw de boel.
Slater krijgt goed beet en wanneer hij dan met een knietrap de halve kin van Travolta openlegt, is het doef en doef en doef en doef, allemaal op Travolta z’n kop begeleid door de muziek van Zimmer.
Ten slotte is de actie gedaan en de film is dan ook gedaan.

Het verhaal is knudde, maar Slater, Mathis, Woo en Zimmer redden dit zaakje, deze film beviel mij boven alle verwachtingen, het is een luchtige, vermakelijke en vakkundig in elkaar gestoken actiefilm! 3,5*

avatar van Vinokourov
Oeeei oei oei, twee nucleaire raketten worden gestolen en mastermind achter deze actie is lunatic John Travolta. Samen met Christian Slater is hij werkzaam bij de luchtmacht, maar door een laffe streek laat ie de bommenwerper waarin ie samen met Slater zat, crashen in Utah en denkt dat ie er zo uit kan piepen met die nucleaire shizzle. Ja, mooi niet dus he! Slater is niet van gisteren, komt stomtoevallig een vrouwelijke parkranger tegen en samen binden ze de strijd aan. Als dat maar goed gaat...

Tsja, Broken Arrow is weinig onorigineel en redelijk fout. Het heeft suffe dialogen, veel actie en ook veel explosies. Dus qua wegkijkfactor zit het in orde. Maar voor de rest is het een weinig uitdagende film die enkel van de kijker vereist om de clichés maar voor lief te nemen.

Heb wel genoten van deze film boordevol actie.
Het verhaal is niet erg origineel, maar voor anderhalf uur vermaak zit je wel goed.

avatar van TronMan
Nette actie film. Al staat Travolta ,soms gewoon een Nicolas Cage imitatie te doen, overdreven acteer werk. lachwekkend. Slater werkt hierin met z'n toenmalige vriendin. Ze zaten samen ook in de film ; Pump Up The Volume uit 1990.

avatar van des1
Leuker dan wat Woo een paar jaar later met MI2 deed. Travolta lekker over the top, met dat snifje alsof ie net wat gesnoven heeft.

avatar van jippie2010
Een 13 in een dozijn actie-film die niet vernieuwend durft te zijn.
Simpel vermaak maar stijgt nergens boven het gemiddelde uit.
Een standaard verstand op nul filmpje.
Niets meer en niets minder. *2,5

avatar van joeygamer2
Gewoon een goede film, niets meer niets minder. Heb me wel er mee kunnen vermaken, maar sommige stukjes waren best nep en onorigineel. Actie is prima en er is redelijke spanning. Special effects soms niet al te goed, maar de film komt ook uit 1996 dus dat is wel te begrijpen. Niet een film die ik nog een keer terug zou willen zien, maar het was wel een goede film.

avatar van max cady
Leuke film in die tijd. Weinig van over nu. Travolta zegt in
de film “I said goddamn!” hetzelfde wordt grappig genoeg door Mia Wallace gezegd in Pulp fiction.