The Convincer (2011)

Alternatieve titel: Thin Ice

Misdaad / Drama

geregisseerd door Jill Sprecher
met Greg Kinnear, Alan Arkin en Billy Crudup

Verzekeringsmakelaar Mickey Prohaska (Greg Kinnear) probeert een manier te vinden om zijn baan een nieuwe impuls te geven, zijn relatie met zijn vervreemde vrouw te herstellen en het mistroostige weer in het Midwesten achter zich te laten. Deze zelfverklaarde meester-bedrieger gelooft dat verkoop alles te maken heeft met het vertellen van een verhaal – het enige dat hij nodig heeft is een idioot die zo dom is om het te slikken. Hij denkt z’n slag te kunnen slaan bij een oude gepensioneerde boer, die iets veel waardevollers te bieden heeft dan een verzekeringscommissie: een uiterst zeldzame viool die stof ligt te verzamelen in een hoek van zijn boerderij. Mickeys plannetje om de oude man te bedriegen loopt echter uit de hand en hij raakt verwikkeld in een web van bedrog en morele dubbelzinnigheid.

avatar van SaNDuTjE
Dit klinkt interessant.

Een film die in de voetsporen van 'Fargo' lijkt te willen treden, deze snelle, onsamenhangende, niet te voorspellen en ook clichématige mix tussen een zwarte komedie en een thriller. Het plot is een waterdichte nachtmerrie, de verhaallijnen echter lijken in het voorbijgaan te ontstaan, waardoor de ene abrupte plotontwikkeling na de andere ontstaat. Het einde was voor mij onbevredigend, vooral omdat je op een aantal brandende vragen m.i. geen antwoord krijgt.
De cast speelt zonder meer sterk.

avatar van Leo1954
Tja, alle 12 commentaren op IMDB hebben het over Fargo. Daar is deze film niet mee te vergelijken, een leuke aangename zwarte komedie en eigenlijk niet eens zo zwart. Luchtig, onderhoudend, met een grappige twist. Gewoon niet te zwaar aan tillen en je vermaakt je uitstekend.

avatar van eppy
leuk filmpje, kijkt lekker weg.

Vermakelijke film met inderdaad een leuke aangename twist en een prima optreden van Greg Kinnear en een kleine maar belangrijke rol van Alan Arkin als de verwarde man Gorvy Hauer ....

goed verhaal

avatar van @Noorderwijk
Prima film en uitstekende hoofdrol!
Niet altijd maar alles willen vergelijken met topfilms.

avatar van scumfrog
Een mislukte Fargo, meer niet.

avatar van killer13
scumfrog schreef:
Een mislukte Fargo, meer niet.

helemaal mee eens

avatar van joey1973
Heerlijke film, ik heb echt genoten en zag de twist niet aankomen.

avatar van gijsvogel
Prima film.
Goed uitgewerkt plot met een wending die ook ik niet zag aankomen.
Het vergelijk met Fargo gaat wat mij betreft niet op, tenzij je de sneeuw meetelt.
Ruime 3,5*

avatar van schumacher
Heel goeie uitgewerkte film met een leuk einde ook .
Niks op aan te merken.
Heel goede film, kijkt lekker weg.
Aanrader.

Ik heb deze gevonden onder de naam thin ice.

avatar van HALVE TAMME.
The Convincer (2011) is een film waarin alles maar dan ook
echt alles fout gaat en op het einde zie je uiteraard waarom.

Zoals mijn bovenbuurman al vermeld : Goed uitgewerkte film.
(Met als gevolg een uitstekende filmavond).

Een andere geweldige film waarin alles fout gaat : A Simple Plan (1998).

avatar van Pazmaster
Best een leuke film met een leuk verhaal. Greg Kinnear doet het goed en er hangt een fijn sfeertje. Jammer van de laatste 10 minuten. Ik vind het iets te makkelijk gedaan. 3 sterren

avatar van kuiponok
Redelijke film met een einde wat ik ook niet aan zag komen.

avatar van Biosguru
Halverwege lijkt het alsof film, crew en acteurs zich door het script aan het worstelen zijn om nog tot het einde te komen. Erg jammer de eerste 30 min. zijn zeer vermakkelijk.

avatar van Cleanshot
Weinig origineel en voorspelbaar mbt het theme bedrog. Dit soort films zijn er eerder geweest maar dan zat het beter in elkaar. Aan het begin van de film wist ik echt eigenlijk alle stappen die er zouden komen al te voorspellen. Jammer.

avatar van Picker
Cleanshot schreef:

Dat jij alle stappen al voorzag komt waarschijnlijk door jouw bovennatuurlijke intelligentie Cleanshot. Of jouw kennende heb je dit bericht hier bij the Convincer geplaatst maar gaat het over één of andere onnozele Dolph Lundgren film die je gezien hebt

avatar van VierkanteOogjes
Ik had anders ook de hele film door hoe het zat. Het was allemaal net iets te toevallig, waardoor je niet helderziend bent, maar dat het einde de enige uitweg was. Vooral toen zijn werknemer de hand schudde bij de ingang van zijn 'nieuwe baas' wist ik hoe de rest van de film zou zijn en dan bekijk je deze film zo ook en is het einde geen verrassing maar juist een bevestiging van wat je al vermoedde. Niet alleen door de sneeuw, maar ook door verloop van de film, moest ik inderdaad denken aan Fargo en A simple plan. Deze 2 zijn echter wel beter uitgevoerd.

avatar van U96
U96
schitterende film echt van genoten!!!!

Aardig script, prima droge humor film

avatar van Left4Dead
Een wannabe Fargo, helaas blijft het haken op verschillende punten. Soms grappig maar meestal slaat de film de plank mis. Daar waar Fargo met fantastische droge goede humor weet te scoren, in deze prent probeert men maar het gewoon niet heeft.

Leuk voor één keer.

Gave film, ook al lijkt hij op fargo.. been there done that.

Probleem van The Convincer is dat er aan het eind een intrige uit de hoge hoed word getoverd, die best knap en ingenieus oogt, doch de ruim anderhalf uur die hier aan vooraf gaan zeer gezapig zijn. Er gebeurt simpelweg wat te weinig in deze tweederangs Fargo. Jammer, want in de laatste minuten blijkt dus dat er wel degelijk goed is nagedacht over de opzet, maar het vertellen van een boeiend verhaal is een kunst op zichzelf. Kinnear laat met zijn sympathieke hoofdrol zien dat hij in ieder geval een film kan dragen, Billy Crudup als schurk is weer eens iets anders en Arkin word hier veel te weinig gebruikt. Zo zie je maar dat niet elke film met een ijzingwekkend sneeuwlandschap automatisch een bovengemiddeld resultaat oplevert.

avatar van Decec
Een goede komedie/misdaad/drama film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteurs Greg Kinnear en Alan Arkin...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...
Geen top...

avatar van themanwiththeplan
gauke schreef:
De cast speelt zonder meer sterk.

Grotendeels ook mijn mening. Warrige film waar ik weinig zwarte komedie noch thriller heb kunnen ontwaren.
Het plot wordt op een drafje afgehaspeld zonder veel diepgang of logica.
Sommige personages worden zonder enige introductie in het verhaal gegooid waarbij het onduidelijk is wat nu juist hun rol is in het hele oplichtingsverhaal. Dit kon veel beter.