Arthur Christmas (2011)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Sarah Smith en Barry Cook
met de stemmen van Bill Nighy, James McAvoy en Hugh Laurie

Arthur houdt van alles wat met kerst te maken heeft, sterker nog: hij is de enige in zijn familie die nog steeds is gefascineerd door de ware magie van dit feest. En dat wil wat zeggen, want hij is de zoon van de kerstman! Zijn broer Steve heeft het kerstgebeuren de efficiëntie van een militaristische operatie meegegeven, terwijl de kerstman zelf alleen maar dénkt dat hij de boel runt...

HA! Ben ik lekker de eerste die Er iets over mag gaan schrijven (vind ik toch wel een eer!)
Ik ben vandaag naar de Première geweest in Utrecht wat zeker een geslaagde ochtend/middag was. (NL versie)
Deze film is toch wel anders dan andere kinder kerst films! (vind ik zelf dan)
het heeft gewoon wat nieuws!
Natuurlijk is het weer een Enorm Cliché verhaal.. Maar ja... Het is niet voor niets een kinderfilm?
Ik vind hem zeker geschikt voor kinderen en ook wel voor de wat "oudere" onder ons.
Bepaalde dingen zie je natuurlijk wel aankomen, maar dat mag de pret zeker niet bederven
Er zitten namelijk een aantal goeie grappen in!

Ik wil wel meer vertellen maar dan verklap ik de film
En voor de mensen onder ons die er nog heen willen doe ik dat dus niet
ps. als je in 2d kan ga daar dan heen.. 3D heeft bijna geen waarde in deze film.

Ik geef deze film een 3,5.. Maar omdat ik er ook nog een klein stemmetje bij heb ingesproken Krik ik die op met een halve punt..

4 ster dus

avatar van james_cameron
Sympathieke animatiefilm uit de Aardman studio's, met een leuk verhaaltje en een prima stemmencast. De animatie is ook smaakvol gedaan. Niet echt vernieuwend of spectaculair, wel sfeervol en levendig. Dat de film toch niet helemaal geslaagd is ligt een beetje aan een nogal vlak middenstuk en grappen die af en toe niet helemaal uit de verf komen. Gelukkig maakt het mooie en verrassend emotionele einde een hoop goed. Een blijvertje met kerst ieder jaar, denk ik zo.

avatar van Elineloves
Een tijdje geleden werd je doodgegooid met deze trailer in de bioscoop. Nouja, hier in het Zuiden dan. De trailer wist me niet echt te overtuigen maar leek me wel een aardig tussendoortje voor een keer.

Vandaag was ik hier wel voor in de stemming. Een animatiefilm met een standaard verhaal waarbij je vooral niet na hoeft te denken. Heerlijk.

Vanaf het begin is het eigenlijk al een drukte van jewelste, iets waar ik dan weer minder goed tegen kan. Schreeuwerige,luidruchtige kleine mannetjes met hoge piepstemmetjes. Ik vond de stemmencast sowieso niet geweldig overtuigend, iets wat ik toch belachelijk vind bij een film als deze.

Het verhaal kent geen verrassingen, zoals al verwacht. Het valt zelfs een beetje tegen, het kent teveel saaie momenten waardoor de film inkakt. Vaak ook een beetje... zeurderig. Op een gegeven moment betrapte ik mezelf er op dat ik al voor de 3e keer in één minuut zat te gapen. Humor viel me ook erg tegen, had misschien een paar knipogen verwacht voor de 'oudere' kijker, maar ik vond het écht voor kinderen. Ik haalde er in ieder geval weinig plezier uit.

Jammer.

Aardig.

Complimentje voor de animatie in ieder geval, of in ieder geval de tekenstijl. Heb mij de hele film afgevraagd of het om een combinatie van maquette en CG ging, maar blijkbaar is toch alles CG. Het Aardman stijltje wordt in ieder geval mooi benadert en de figuutjes lijken echt gewicht te hebben. Zie je niet vaak in dit soort films.

Verder kon ik de stemmencast zeker appreciëren. Lekker plat Brits gekakel, voegt zeker wat toe aan de sfeer. De humor was ook best leuk. Blij dat het Shrek tijdperk voorbij is, al blijven de uitlopers daarvan nog vervelend hangen.

Apart vond ik vooral dat ik de trailer hiervan geweldig irritant vond. Vorig jaar volgens mij gezien en vond het niet te pruimen. De film zelf valt eigenlijk een stuk beter mee. Redelijk grappig, fijne tekenstijl en mooie animatie. Echt geniaal is het niet, maar wel veel beter dan de doorsnee meuk die ik normaal van dit soort filmpjes verwacht.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Begint op een frisse en leuke manier maar houd dit tempo niet erg lang vast.
Wat volgt is een beetje een standaard verhaal van het pakketje voor eerste kerstdag bezorgen en de nodige clichés die daar bij horen.
En vanzelf sprekend is het pakketje net op de laatste seconde geleverd en loopt het verhaal maar net op een goede manier af.
Arthur Christmas doet dus niet echt de moeite om clichés de omzeilen, maar de rit er naar toe is gelukkig nog wel vermakelijk genoeg.
Kinderen zullen deze film (waarschijnlijk) helemaal geweldig gaan vinden, maar volwassenen die al aardig wat (goede) films hebben gezien zijn hoogstwaarschijnlijk niet echt onder de indruk van deze kerst-animatie film.

Jammer vond ik ook dat de kerstman nogal als een domme en naïeve man overkwam, dit is niet echt mijn gedachte van de kerstman? En de eikel die opeens in de laatste pakweg 15 minuten als nog een held wordt hebben we ook al zo vaak gezien.

Arthur Christmas is op zich best een vermakelijke film, maar je mist ook vrij weinig als je deze film overslaat.

avatar van DonOswaldo
Jammere keus van mij als kerstfilm. Her en der wat leuke momentjes maar niet echt pakkend en de voice-cast en animatie vielen me tegen.

avatar van aspers
Mescaline schreef:
5 sterren ja? serieus? Dan geef je die wel erg makkelijk dan...

Nee hoor, zeker niet. Maar ik heb de laatste tijd animatiefilms voorbij zien komen die aanzienlijk slechter waren! madagascar 3, Shrek 4, Puss in Boots, Ice Age 4, en ga maar door!

Wat jij in je review aangeeft als cliché's, dat zie ik dus helemaal niet zo. Ja, natuurlijk komt alles goed. Maar volgens mij is dat bijna in elke film! En de manier hoe de kerstman werd neergezet, dat vond ik dus juist erg goed! Nee, zo zie jij hem niet voor je... maar juist DAT hebben we al zo vaak gezien. ; )

Dit was gewoon een erg leuke, frisse, verrassende animatiefilm met zéér gevatte humor (die de kleintjes niet doorhebben, maar de volwassenen zeker wel). En zéker voor een kerstfilm is dit gewoon dik de moeite waard!!

Goeie film waarin door een technisch foutje de kerstman één cadeautje vergeet te bezorgen tijdens kerstmis. Een originele en inventieve draai aan de kerstman die hier gebruik maakt van de nieuwste technologieën om de cadeaus te bezorgen. Een flink tempo en aardig wat actie, maken dit een onderhoudend geheel.

avatar van Decec
Een goede drama/animatie/komedie/familie film...
Mooi verhaal...
Mooi gemaakte animatie....
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van Kondoro0614
Arthur Christmas

Ik heb me erg vermaakt met Arthur Christmas. Mijn moeder wou gister graag een kerst film kijken, en deze had ik al een tijdje op het oog! Ik moet zeggen dat ik hem veel leuker vond dan verwacht... Helaas heb ik wel de Nederlands gesproken versie gepakt... Ik heb toch nog wel eens goed gelachen! De animatie van de film was goed! Zowel Sarah Smith als Barry Cook zijn mij onbekende regisseurs! Sarah kan niet anders, want dit is haar enigste film, zoverre de informatie klopt op MM... En van Barry heb ik ook niks gezien.. Deze mag mogen ze beiden afvinken met een groen vinkje!! Het verhaal daar in tegen vond ik ook leuk bedacht! Kerstmis in de 21e eeuw. Zoveel high-tech spulletjes die er nu te vinden zijn dan vroeger... Arthur vond ik ook een hele leuke personage.. Heb me echt wel een paar keer goed gelachen om die domme knuppel die overal een fobie voor heeft... Uhuh Steve zijn grote broer.. Tja, beetje het macho figuur Ook de elfjes in het begin vond ik leuk gedaan, dat ze met hun High-Tech .. Ja, vliegtuig achtig iets, weet niet hoe je dat precies moet voorwoorden... boven een stad gaan hangen, en dan met z'n allen alle pakjes bij de kerstboom leggen... Zeker een geslaagde kerst animatie film!

avatar van tattoobob
Leuke kerst animatie film die geen moment verveeld...leuke personages gecombineerd met leuke humor.

De animatiefilm zelf ziet er strak en netjes uit.
Ja leuke aanrader voor deze kerstdagen

Verrassend grappig. Aardman is consequent leuk. Erg mee vermaakt. Film is (letterlijk) wat ondergesneeuwd tussen wat grotere en duurdere animatieproducties lijkt het. Ik rond naar boven af. 4 sterren.

avatar van K. V.
Ook deze kerstfilm eens geprobeerd en 'k vond het wel een leuke film. Wel een redelijk drukke film, maar de film heeft het hart op de juiste plek.
De animaties en personages zien er wel leuk uit.
Verder verveeld de film niet
De moeite om eens gezien te hebben.

avatar van Ajax&Litmanen1
Briljante opening van de film, net als het gehele eerste half uur. De eigen draai die Aardman aan het kerstcadeautjes afleveren geeft is er leuk, met al die hightechzaken. Erg van genoten. Daarna ontvouwt helaas een standaardverhaaltje, die je uit kan tekenen tot de aftiteling. Jammer. Neemt niet weg dat het allemaal best vermakelijk en feelgood is en het er ook knap geanimeerd uit ziet. Tel daarbij de prima stemmencast en je hebt een meer dan acceptabele film. Er had alleen meer in gezeten. Sowieso had de film wel 20 minuten korter gekund. Het middenstuk weet regelmatig weinig te boeien.

avatar van Brabants
In mijn beleving had deze film te weinig plot om de speelduur uit te kunnen zitten. Hoe het werk van de Kerstman werd gepresenteerd was weinig indrukwekkend en het creëert meer vragen dan het beantwoord. De personages vond ik weinig sympathiek en het einde van de film te voorspelbaar.

avatar van Ste*
Wát een vervelende film. De humor slaat vrijwel allemaal de plank mis, de hoofdpersoon is megairritant, en je moet maar net kunnen en willen meegaan in die hele Kerstmanoperatie. Zoals wel vaker met dit soort animaties, er schijnen 10 dingen in een paar seconden te moeten gebeuren, en ik zal wel oud worden, maar ik vind dat wat lastig wegkijken. Er zitten ongetwijfeld veel leuke vondsten in, maar de helft mis je op deze manier.

En tuurlijk, het is een animatiefilm, maar ik vond het echt storend dat ze vanuit de Atlantische Oceaan aan land komen in Tanzania. Kom zeg, wat enorm slordig.

Sowieso is alles vrij vergezocht, en is het wat vermoeiend om te kunnen meegaan in alles wat er gebeurt. Misschien ben ik totaal niet (meer) de doelgroep van deze film maar dit is wat mij betreft totaal geen vermakelijke film om te kijken.
Daarnaast is er denk ik ook niet al teveel budget in gaan zitten, met name de personages zien er wat slecht uit.

Niet bepaald een jolly hartverwarmende kerstfilm, helaas.