Arthur Christmas (2011)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Sarah Smith en Barry Cook
met de stemmen van Bill Nighy, James McAvoy en Hugh Laurie

Arthur houdt van alles wat met kerst te maken heeft, sterker nog: hij is de enige in zijn familie die nog steeds is gefascineerd door de ware magie van dit feest. En dat wil wat zeggen, want hij is de zoon van de kerstman! Zijn broer Steve heeft het kerstgebeuren de efficiëntie van een militaristische operatie meegegeven, terwijl de kerstman zelf alleen maar dénkt dat hij de boel runt...

avatar van K. V.
Ook deze kerstfilm eens geprobeerd en 'k vond het wel een leuke film. Wel een redelijk drukke film, maar de film heeft het hart op de juiste plek.
De animaties en personages zien er wel leuk uit.
Verder verveeld de film niet
De moeite om eens gezien te hebben.

avatar van Ajax&Litmanen1
Briljante opening van de film, net als het gehele eerste half uur. De eigen draai die Aardman aan het kerstcadeautjes afleveren geeft is er leuk, met al die hightechzaken. Erg van genoten. Daarna ontvouwt helaas een standaardverhaaltje, die je uit kan tekenen tot de aftiteling. Jammer. Neemt niet weg dat het allemaal best vermakelijk en feelgood is en het er ook knap geanimeerd uit ziet. Tel daarbij de prima stemmencast en je hebt een meer dan acceptabele film. Er had alleen meer in gezeten. Sowieso had de film wel 20 minuten korter gekund. Het middenstuk weet regelmatig weinig te boeien.

Dick2008
Het leek me wel leuk na het zien van wat fragmenten. Al hou ik meestal niet zo van dit soort animatiefilms. En Kerstfilms.... maar ik vond hier het magische toch wel goed werken. Ja het is weer wat anders dan vissen, haaien, vogels en weet ik allemaal niet.
Dit is een samenwerking van Sony met Aardman (van Wallace & Gromit).
Gelukkig is deze film zeer meegevallen. Ik heb namelijk van dvd bekeken, anders zit ik weer opgescheept met zo'n kreng.
Hij begint leuk met vragenstellerij. Daarna wordt het al heel gauw druk. Maar ook dit is gelukkig niet de gehele film het geval. Er zitten verspreid over de film nog wel meer drukkere momenten in. Maar kent ook rustige gedeelten. En erg leuk getekend deze film. De verschillende generaties worden leuk gecombineerd en met bijvoorbeeld die rendieren, waarbij de oudste als een hond wordt neergezet. Het gedeelte met die leeuwen is ook zeer grappig. Allemaal heel erg over the top.
Een soort persiflage op de Kerstfilms, waarbij we nu de familie Kerstman zien. De gedeelten met Arthur en de opa Kerstman zijn de leukste. Erg veel hilarische dialogen en momenten in deze film. Die helaas wel te lang is. Het had wat korter gemogen. Vooral richting het einde wordt dit merkbaar.
Den Haag komt er ook nog in voor. Wel te lang hoor, met hier en daar wat mindere momenten, zoals meestal maar toch erg leuk verzonnen en gemaakt. 5.0

avatar van Antonev
Originele en fijne kerstanimatie met meer dan voldoende leuke grapjes en een klein beetje sentiment. Vond de animatie wel ietwat klinisch overkomen.

avatar van Fonzzz002
Arthur Christmas is een jeugd-kerstfilm uit het animatiegenre. Arthur Christmas gaat over dat de kerstman die, door een blunder, één cadeau niet bezorgd. Het is aan zijn zoon genaamd Arthur om het cadeau alsnog te bezorgen voor het daglicht word.

Ik heb een zwak voor kerstmis. Rond December beleef ik veel plezier aan het opzetten van de kerstboom, het aanzetten van kerst CD’s en het kijken naar kerstfilms. Voor mij was Arthur Christmas een aardig begin van het kerstseizoen. Het is een onschuldige film met het hart op de juiste plek. De sterkste kant zit hem in de omgang tussen de familie van de kerstman: ieder personage heeft zijn eigen beeld van hoe kerst het beste geregeld kan worden maar in plaats van een kant te kiezen laat de film zien dat iedere methode zijn ups en downs heeft, zolang de gedachte maar op de juiste plek is. Het verhaal wordt ondersteund door een aantal leuke grappen, al vond ik dat de humor te ver uit elkaar zat. Hierdoor merkte ik me nu en dan te vervelen tijdens het kijken, maar net wanneer ik begon in te kakken werd de film gered door een grappig moment of een interessante dialoog.
De animatie is kleurrijk en energiek. Het past perfect bij de vrolijke toon die de film van begin tot eind vasthoud. Hoewel het geen Pixar niveau aan kwaliteit is, en ik soms vond dat de schaduwen wat onlogisch waren, is de animatie van hoog niveau.

Voor kinderen is dit een hele prima voor film bij de feestdagen. Als je een liefhebber bent van het westerse animatiegenre is het niet verkeerd eens gezien te hebben. Aardig verhaal, paar goeie grappen, mooie beelden en het pakt de kerstsfeer volledig onlangs dat het hier en daar wat van zijn kracht verliest.

avatar van Brabants
In mijn beleving had deze film te weinig plot om de speelduur uit te kunnen zitten. Hoe het werk van de Kerstman werd gepresenteerd was weinig indrukwekkend en het creëert meer vragen dan het beantwoord. De personages vond ik weinig sympathiek en het einde van de film te voorspelbaar.

avatar van Ste*
Wát een vervelende film. De humor slaat vrijwel allemaal de plank mis, de hoofdpersoon is megairritant, en je moet maar net kunnen en willen meegaan in die hele Kerstmanoperatie. Zoals wel vaker met dit soort animaties, er schijnen 10 dingen in een paar seconden te moeten gebeuren, en ik zal wel oud worden, maar ik vind dat wat lastig wegkijken. Er zitten ongetwijfeld veel leuke vondsten in, maar de helft mis je op deze manier.

En tuurlijk, het is een animatiefilm, maar ik vond het echt storend dat ze vanuit de Atlantische Oceaan aan land komen in Tanzania. Kom zeg, wat enorm slordig.

Sowieso is alles vrij vergezocht, en is het wat vermoeiend om te kunnen meegaan in alles wat er gebeurt. Misschien ben ik totaal niet (meer) de doelgroep van deze film maar dit is wat mij betreft totaal geen vermakelijke film om te kijken.
Daarnaast is er denk ik ook niet al teveel budget in gaan zitten, met name de personages zien er wat slecht uit.

Niet bepaald een jolly hartverwarmende kerstfilm, helaas.

avatar van Snaaf
Ook niet mijn ding. Niet afgekeken.