Arthur Christmas (2011)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Sarah Smith en Barry Cook
met de stemmen van Bill Nighy, James McAvoy en Hugh Laurie

Arthur houdt van alles wat met kerst te maken heeft, sterker nog: hij is de enige in zijn familie die nog steeds is gefascineerd door de ware magie van dit feest. En dat wil wat zeggen, want hij is de zoon van de kerstman! Zijn broer Steve heeft het kerstgebeuren de efficiëntie van een militaristische operatie meegegeven, terwijl de kerstman zelf alleen maar dénkt dat hij de boel runt...

avatar van Rodger
SnakeDoc schreef:

Heb jij die ff gekeken zo op het einde van augustus

Ha ha, ,, ja.. ik zat gisteren helemaal in de kerst-sfeer.....
Vanavond nog naar de "the grinch " kijken... kan ik er weer ff tegenaan..

avatar van SnakeDoc
En dan morgen beginnen aan Sinterklaas en het pakjes mysterie zeker

avatar van hannes64
1 Met veel liefde gemaakte film over de ware magie van kerstmis.
Zelden zo`n leuke kerstfilm gezien zoals deze.
Een beetje te druk allemaal, maar zeer goed te volgen.....zie em anders dan nog een keer, want dit is er 1 die je meermalen zien moet. ( Moet niet, mag wel )
Bij vlagen adembenemende scenes, en de score Van Gregson-Williams die er nog een dikke duw tegen aan geeft ook. Zeer goeie score.
De intro is puur top gemaakt.......met precisie.

Dat de techniek van nu `t opnemen moet met `t oude vertrouwde spul van vroeger, ja, dan had ik ook liever `t oude vertrouwde.

Voor mij betekend deze film een hoop, maar dan op persoonlijk vlak.
Ik wil The Polar Express niet naar beneden duwen, maar ik vind deze ook nog iets beter.
Ook de stemmen zijn zeer goed op z`n plaats.
Ach, dit is echt een film om met z`n allen te bekijken.
Een feelgood van jewelste.

avatar van Yugnav
Matige animatie. Erg standaard verhaaltje dat netjes volgens het boekje wordt afgewerkt. Nergens echt verassend. Af en toe wel een leuk "voor-volwassenen" grapje erin verwerkt. Maar verder eigenlijk alleen leuk voor kinderen.

avatar van hannes64
Voor een 2de maal gezien, per ongeluk ( hij stond op een usb-stick, en ik viel in slaap, totdat ik wakker werd bij de andere A.....een beetje verstandige begrijpt me wel ).
En ja hoor, de film word er steeds beter op.
Geeft je echt weer dat kerstgevoel.
Nu maar even wachten tot en met de eerste kerstdag, dan zien we em met z`n allen.
Gewoon een schitterende "tekenfilm".

avatar van Elineloves
Een tijdje geleden werd je doodgegooid met deze trailer in de bioscoop. Nouja, hier in het Zuiden dan. De trailer wist me niet echt te overtuigen maar leek me wel een aardig tussendoortje voor een keer.

Vandaag was ik hier wel voor in de stemming. Een animatiefilm met een standaard verhaal waarbij je vooral niet na hoeft te denken. Heerlijk.

Vanaf het begin is het eigenlijk al een drukte van jewelste, iets waar ik dan weer minder goed tegen kan. Schreeuwerige,luidruchtige kleine mannetjes met hoge piepstemmetjes. Ik vond de stemmencast sowieso niet geweldig overtuigend, iets wat ik toch belachelijk vind bij een film als deze.

Het verhaal kent geen verrassingen, zoals al verwacht. Het valt zelfs een beetje tegen, het kent teveel saaie momenten waardoor de film inkakt. Vaak ook een beetje... zeurderig. Op een gegeven moment betrapte ik mezelf er op dat ik al voor de 3e keer in één minuut zat te gapen. Humor viel me ook erg tegen, had misschien een paar knipogen verwacht voor de 'oudere' kijker, maar ik vond het écht voor kinderen. Ik haalde er in ieder geval weinig plezier uit.

Jammer.

Aardig.

Complimentje voor de animatie in ieder geval, of in ieder geval de tekenstijl. Heb mij de hele film afgevraagd of het om een combinatie van maquette en CG ging, maar blijkbaar is toch alles CG. Het Aardman stijltje wordt in ieder geval mooi benadert en de figuutjes lijken echt gewicht te hebben. Zie je niet vaak in dit soort films.

Verder kon ik de stemmencast zeker appreciëren. Lekker plat Brits gekakel, voegt zeker wat toe aan de sfeer. De humor was ook best leuk. Blij dat het Shrek tijdperk voorbij is, al blijven de uitlopers daarvan nog vervelend hangen.

Apart vond ik vooral dat ik de trailer hiervan geweldig irritant vond. Vorig jaar volgens mij gezien en vond het niet te pruimen. De film zelf valt eigenlijk een stuk beter mee. Redelijk grappig, fijne tekenstijl en mooie animatie. Echt geniaal is het niet, maar wel veel beter dan de doorsnee meuk die ik normaal van dit soort filmpjes verwacht.

Bélon
Leuke kerstfilm ook voor volwassenen best te pruimen, heb best vaak gelachen wat ik niet had verwacht.

Mescaline (moderator)
Begint op een frisse en leuke manier maar houd dit tempo niet erg lang vast.
Wat volgt is een beetje een standaard verhaal van het pakketje voor eerste kerstdag bezorgen en de nodige clichés die daar bij horen.
En vanzelf sprekend is het pakketje net op de laatste seconde geleverd en loopt het verhaal maar net op een goede manier af.
Arthur Christmas doet dus niet echt de moeite om clichés de omzeilen, maar de rit er naar toe is gelukkig nog wel vermakelijk genoeg.
Kinderen zullen deze film (waarschijnlijk) helemaal geweldig gaan vinden, maar volwassenen die al aardig wat (goede) films hebben gezien zijn hoogstwaarschijnlijk niet echt onder de indruk van deze kerst-animatie film.

Jammer vond ik ook dat de kerstman nogal als een domme en naïeve man overkwam, dit is niet echt mijn gedachte van de kerstman? En de eikel die opeens in de laatste pakweg 15 minuten als nog een held wordt hebben we ook al zo vaak gezien.

Arthur Christmas is op zich best een vermakelijke film, maar je mist ook vrij weinig als je deze film overslaat.

avatar van DonOswaldo
Jammere keus van mij als kerstfilm. Her en der wat leuke momentjes maar niet echt pakkend en de voice-cast en animatie vielen me tegen.

avatar van aspers
Wow... stat eigenlijk al eerst te kijken van de 'slechts' 2 pagina's aan reacties. Deze frisse kerstfilm verdient toch echt wel beter!

Hebben deze zojuist bekeken (2e kerstdag) en hebben er echt van genoten. Briljante vondsten over hoe de kerstman tegenwoordig te werk gaat, subtiele grappen in woord en beeld (o.a. een leuke kleine hint naar de Aardman studio's), etc.

De familie kerstman lijkt wel heel erg op het Britse Koningshuis. Dé kerstman denkt er nog niet aan om af te treden, en één van zijn zoons zit eigenlijk al startklaar om zijn rol over te nemen. Arthur daarentegen, die werkt op een van de postkamers en kijkt erg tegen zijn vader op. Maar zelf denkt hij er nog niet over om kerstman te worden omdat hij o.a. ontzettend last heeft van hoogtevrees.

Die sfeer van de Aardman studio's proef je in deze film meteen weer. Heb je genoten van de Wallace & Gromit film, Flushed Away of Pirates... dan zul je je met deze ook zeker vermaken. De (soms wel zéér) gevatte humor, die de kleintjes niet zullen opmerken maar de ouderen wel, maken van Arthur Christmas een prima te pruimen kerstfilm. Ik denk wel een van de leukste sinds jaren!

Gewoon 5* omdat ik zelden zo heb gelachen bij een kerstfilm!

Mescaline (moderator)
5 sterren ja? serieus? Dan geef je die wel erg makkelijk dan...

Mescaline schreef:
5 sterren ja? serieus? Dan geef je die wel erg makkelijk dan...

Nee hoor, zeker niet. Maar ik heb de laatste tijd animatiefilms voorbij zien komen die aanzienlijk slechter waren! madagascar 3, Shrek 4, Puss in Boots, Ice Age 4, en ga maar door!

Wat jij in je review aangeeft als cliché's, dat zie ik dus helemaal niet zo. Ja, natuurlijk komt alles goed. Maar volgens mij is dat bijna in elke film! En de manier hoe de kerstman werd neergezet, dat vond ik dus juist erg goed! Nee, zo zie jij hem niet voor je... maar juist DAT hebben we al zo vaak gezien. ; )

Dit was gewoon een erg leuke, frisse, verrassende animatiefilm met zéér gevatte humor (die de kleintjes niet doorhebben, maar de volwassenen zeker wel). En zéker voor een kerstfilm is dit gewoon dik de moeite waard!!

aspers schreef:
Denk dat het bij de 1 wel goed valt en bij de ander totaal niet, ik genoot er duidelijk niet zoveel van als jij maar dat is dan gewoon een groot meningsverschil.

Als je trouwens nog echt een goede kerst animatie wilt zien, probeer eens Polar Express

Mescaline schreef:

Tuurlijk, smaken verschillen! Maar juist daarom kan ik een film dus ook 5 sterren geven!? toch?

Mescaline schreef:

En dit laat weer goed ons verschil in smaak zien, want dat vond ik dus echt een vreselijke over-the-top, houterigge animatiefilm. Maar hij wad gelukkig nog niet zo erg als 'a christmas carol'.

Mescaline (moderator)
Houterig ja? ja dan verschillen we inderdaad wel een hele hoop.. Vond deze film een stuk *gemaakter* overkomen hehe.
Christmas Carol was toch best aardig? verteld gewoon het bekende kerst verhaal.

Maar goed laten we weer ontopic gaan.

Ik heb me verrassend goed vermaakt met deze film... sterke animaties, leuke humor... 4 sterren.

avatar van AmazingPP
Ik heb deze film gisteren gezien en ik vond het net allemaal een beetje teveel van het goede. Hij zit prima in elkaar hoor qua verhaal en de animaties zijn ook prachtig, maar ik denk dat hij op de verkeerde doelgroep is gericht. Deze film is veel te ingewikkeld voor kinderen naar mijn bescheiden mening. Neemt niet weg dat de film kleurig is, een goed script heeft, veel enthousiasme uitstraalt en het voor veel mensen zijn doel wel zal bereiken. Helaas niet voor mij.

erik1677
die kerst-opa is zwaar te gek!!!

Hele leuke animatie met toch heel wat leuke momenten.
En zeker de opa is geniaal in deze film haha

Hallo

Toen mijn zus deze film wou opzetten, dacht ik: "Oei, weer zo'n kerstfilm over 'de ware boodschap' van kerstmis en daaromtrent allemaal gezeur..."

Na hem gezien te hebben dacht ik: "Awel, dat was nu eigenlijk zo slecht nog niet..."

Toffe animatie en zo'n leuk Brits accent. Een minpuntje in de animatie waren de scènes met de leeuwen in Afrika, deze en zijn omgeving vond ik niet zo mooi voorgesteld. Ook kwamen af en toe de melige 'boodschappen der kerstmis' bovendrijven, wat af en toe een beetje storend was.

Er waren allerlei toffe vondsten in de film, een leuke is het kerstman-gezelschapsspel. Maar in het geheel was het wel een tikkeltje voorspelbaar. Moest op het einde wel een traantje laten.

Een amusante animatiefilm, 3 sterren.

0.5 ster= zeer slecht
1 ster= slecht
2 sterren= matig
3 sterren= goed
4 sterren= zeer goed
5 sterren= fenomenaal goed

Goeie film waarin door een technisch foutje de kerstman één cadeautje vergeet te bezorgen tijdens kerstmis. Een originele en inventieve draai aan de kerstman die hier gebruik maakt van de nieuwste technologieën om de cadeaus te bezorgen. Een flink tempo en aardig wat actie, maken dit een onderhoudend geheel.

avatar van Decec
Een goede drama/animatie/komedie/familie film...
Mooi verhaal...
Mooi gemaakte animatie....
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van Kondoro0614
Arthur Christmas

Ik heb me erg vermaakt met Arthur Christmas. Mijn moeder wou gister graag een kerst film kijken, en deze had ik al een tijdje op het oog! Ik moet zeggen dat ik hem veel leuker vond dan verwacht... Helaas heb ik wel de Nederlands gesproken versie gepakt... Ik heb toch nog wel eens goed gelachen! De animatie van de film was goed! Zowel Sarah Smith als Barry Cook zijn mij onbekende regisseurs! Sarah kan niet anders, want dit is haar enigste film, zoverre de informatie klopt op MM... En van Barry heb ik ook niks gezien.. Deze mag mogen ze beiden afvinken met een groen vinkje!! Het verhaal daar in tegen vond ik ook leuk bedacht! Kerstmis in de 21e eeuw. Zoveel high-tech spulletjes die er nu te vinden zijn dan vroeger... Arthur vond ik ook een hele leuke personage.. Heb me echt wel een paar keer goed gelachen om die domme knuppel die overal een fobie voor heeft... Uhuh Steve zijn grote broer.. Tja, beetje het macho figuur Ook de elfjes in het begin vond ik leuk gedaan, dat ze met hun High-Tech .. Ja, vliegtuig achtig iets, weet niet hoe je dat precies moet voorwoorden... boven een stad gaan hangen, en dan met z'n allen alle pakjes bij de kerstboom leggen... Zeker een geslaagde kerst animatie film!

avatar van Noodless
Gewoon leuke, vermakelijke film. Die opa is een tof personage en er valt genoeg te beleven qua grapjes. 6/10

avatar van tattoobob
Leuke kerst animatie film die geen moment verveeld...leuke personages gecombineerd met leuke humor.

De animatiefilm zelf ziet er strak en netjes uit.
Ja leuke aanrader voor deze kerstdagen

Verrassend grappig. Aardman is consequent leuk. Erg mee vermaakt. Film is (letterlijk) wat ondergesneeuwd tussen wat grotere en duurdere animatieproducties lijkt het. Ik rond naar boven af. 4 sterren.

Hele grappige en leuke kerst tekenfilm

avatar van Phantasm
Leuke animatiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van ILDIB
Mooi gemaakt feel good en onderhoudend. geen hoogvlieger maar wel prima.