Paddington (2014)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Familie / Komedie

geregisseerd door Paul King
met de stem van Ben Whishaw, Sally Hawkins en Hugh Bonneville

Een jonge Peruaanse beer, die een passie heeft voor alles wat Brits is, vertrekt naar Londen waar hij op zoek gaat naar een woning. Wanneer hij eenzaam en verloren op Paddington Station belandt, begint hij te beseffen dat het leven in de stad niet is wat hij zich ervan had voorgesteld. Maar dan ontmoet hij de vriendelijke familie Brown, die het label om zijn nek leest ("Pas alsjeblieft op deze beer, dankjewel") en hem een tijdelijk onderkomen aanbiedt.

avatar van IH88
“This family needed that wee bear every bit as much as he needed you. There. Said my piece.”

Sterk, plezierig en hartverwarmend. Woorden die wel van toepassing zijn op Paddington. De film is er op uit om de kijker met een goed gevoel achter te laten, en slaagt daar formidabel in. Met een verhaal over een schattige beer en een leuke familie is dat ook niet zo moeilijk natuurlijk. De humor is Brits, wat ik altijd erg kan waarderen. En de film ziet er ook fantastisch uit, met een geweldige cast bestaande uit Hawkins, Kidman, Bonneville en de stem van Whishaw.

avatar van Captain Proton
Leuke film. Meer dan ik verwacht had. Dacht dat het een saaie film zou worden, maar het heeft mijn aandacht vanaf het begin tot eind vast kunnen houden. Leuke personages en een goed verhaal.

avatar van blurp194
Geniaal.

Paddington is een geniale beer. Dat komt deels wel uit de boeken natuurlijk, maar de manier waarop deze film ervan gemaakt is doet recht aan de beer uit het boek en geeft hem ook nog eens een derde dimensie, met zijn aandoenlijk knuffelbare snuit. Maar dat is pas het begin - want de hele film zit wel erg goed in elkaar, van de stemmen tot de super mooie beren - let bijvoorbeeld eens op de mimiek die er in de gezichten zit. Zeker als er iets met marmelade aan zit te komen.

De gewone acteurs zijn ook een genot om te zien spelen. Sally Hawkins als Mary Brown is daar wel het beste voorbeeld van, maar zelfs Kidman met haar botoxface komt redelijk weg - ik kan haar eigenlijk niet meer zien, maar in deze film werkt het nog aardig.

Maar het sterkste punt is toch wel het verhaal en de enorme rijkdom aan grappige details die daar in verwerkt zit - zowel in beeld, geluid als vertelling, en het sluit allemaal mooi op elkaar aan. Dat is wel erg knap gedaan. Terecht dat er een tweede deel gemaakt is, en je zou haast hopen op nog meer delen.

avatar van tommykonijn
Na het zien van Christopher Robin was ik toch wel benieuwd geworden naar deze films. Ondanks dat Paddington geen jeugdsentiment voor me is, is hij er wel altijd geweest. Hij stond afgebeeld op de koffiemok van mijn oma en diezelfde oma heeft me ook ooit een boekje over deze beer cadeau gedaan. De koffiemok heb ik zelfs nog geërfd en wordt tot op de dag van vandaag gebruikt

Heerlijk! Dit voldoet aan de eisen van een ultieme familiefilm, omdat hij leuk voor kinderen is en geen van de eigenschappen bevat die er doorgaans voor zorgen dat volwassenen een hekel hebben aan dat soort films. Geen hysterisch gedoe, maar gewoon sympathieke, kleurrijke personages en een geduchte antagonist. Deze personages worden dan ook perfect neergezet door een geweldige cast. Sally Hawkins en Hugh Bonneville zijn erg leuk als de Browns en zij worden goed aangevuld door Jim Broadbent, Julie Walters en Peter Capaldi. Het was alweer een tijdje geleden dat ik Nicole Kidman in een film gezien heb, maar de rol van de gemene Millicent Clyde is haar op het lijf geschreven. De bloemen gaan echter naar Ben Whishaw, die Paddington van een essentiële warme stem voorziet.

Wat eventueel als een nadeel gezien zou kunnen worden is dat de film niet bepaald overloopt van originaliteit. Ik denk dat iedereen het verloop van dit verhaal wel eens eerder gezien heeft in een andere familiefilm. Het maakt dat het bij vlagen een behoorlijk voorspelbare rit is. En toch heeft de film daar uiteindelijk maar weinig onder te lijden. Doordat de film effectief humoristisch en in visueel opzicht een lust voor het oog is, zijn de clichés minder transparant en zijn ze ook niet storend. De film wordt voorzien van een typisch Britse sfeer, hetgeen de boel erg luchtig houdt. Het zou gerust gezien kunnen worden als een ode aan Londen.

Ondanks dat ik, op dat ene boek na, niet bekend ben met het originele werk van Michael Bond, durf ik wel te zeggen dat met deze verfilming eer wordt aangedaan aan de oude verhalen. De film is zeer toegankelijk en bovendien vooral erg warm en gezellig. Zeker iets om later nog eens terug te kijken!

Dikke 3,5*

avatar van ILDIB
heerlijke feelgood movie 4 is misschien wat veel maar t zit er dicht tegenaan.

avatar van John Milton
4 sterren niet raar hoor, ILDIB. Een hoop mensen geven dat voor de Paddington films. Ook zure critics

avatar van arno74
Wel een fijne kinder/familiefilm, kijkt fijn weg en verveelt niet. Wel blijft het allemaal ontzettend braaf en je hoeft ook niets tussen de regels door te zoeken. Door de relatief hoge score had ik er wel meer van verwacht, ook omdat Paddington 2 opeens op een Rottentomatoeslijst verscheen als een van de beste films ooit. Maar ik zag daarna dat Rottentomatoes hetzelfde doet als IMDb en alle nieuwe commerciële grote films een tijdje in de toplijst plaatst... 3*

avatar van Ebenezer Scrooge
Bij zulke enthousiaste, lyrische berichten als hier verwacht je toch een iets hogere score, lijkt me. Of waardeert men de film - bewust dan wel onbewust - wat lager omdat het een kinderfilm betreft?
Altijd gedacht dat Beertje Paddington - heb de tekenfilm nooit gezien - zo'n kleinburgerlijk beertje was, een flauwe versie van Winnie de Poeh zonder diepgang, maar niets is minder waar. Het Londen ziet er met al die leuke kleurtjes in ieder geval veel aanlokkelijker uit dan in een film als Mary Poppins Returns, die ik laatst nog zag. Nergens kakt de film in, er gebeurt telkens wel weer wat; Paddington raakt in van allerlei hilarische situaties verzeild, maar gelukkig wordt de film nergens chaotisch of schreeuwerig, wat je tegenwoordig wel vaker ziet. Nicole Kidman is een miscast, hoewel ik haar Cruella de Vil-achtige rol als wrede taxidermist an sich wel heel leuk vind. Ze kan dit soort bitchy rollen niet aan. Te frêle en haar stem te zacht.

Schattig en aandoenlijk.

avatar van Filmkriebel
Ebenezer Scrooge schreef:

De laagstemmers (minder dan 3*) geven hun mening niet. Daarvoor moet je eerst argumenten hebben

avatar van Ebenezer Scrooge
Ja, dat is ook weer zo natuurlijk

Ted Kerkjes
Schattig en aandoenlijk.
Zeker ook deel twee kijken, Ebenezer Scrooge! Die vind ik zelfs nog beter dan deze! Nóg schattiger en nóg aandoenlijker!

avatar van John Milton
Ik had hetzelfde.
Ted Kerkjes schreef:
Zeker ook deel twee kijken, Ebenezer Scrooge!
Absoluut. Ga dat tweede deel ook zien.

Deel 2 zag ik gisteren nog, die is inderdaad nóg aandoenlijker.. snif, snif

avatar van FlyingGustman81
Dit viel me niet tegen, ga ook zeker kijken naar deel 2.

avatar van Rico120
een leuke film voor jong en oud

avatar van Shadowed
Ok.

Paddington is een lief filmpje geworden, maar wel eentje die niet heel erg grappig is. De beste scene komt eigenlijk al voorbij in de trailer en dat is de gehele bende met Paddington op het toilet. Dat is dan ook gelijk het goude moment in de film.

Want heel grappig is het nergens. Niet eens een glimlachje. Maar ook qua impact weet deze film weinig te beiden. Maar met Pixar en Disney die de ene na de andere film over de band laat rollen is het nog moeilijk om emotioneel het publiek nog mee te krijgen. Deze film doet er dan ook niet eens zijn best voor.

Wat deze film wel weer een beetje goed maakt is dat het visueel vaak verzorgd is en opvallend veel details bevat. Vooral de gehele introductie van de familie terwijl Paddington een brief schrijft is een sterk visueel moment. En daar heeft de film wel meer van.

Het camerawerk is ook bovengemiddeld, totaal niet verwacht. Regelmatig een paar aardige shots met interessante camerastandpunten. De beer ziet er voor de rest ook schattig uit. Het blijft een CGI-figuur, maar dat stoort hier niet heel erg.

Maar zo kent de film ook een paar missers, met onder andere dat er weinig impact of emotie in de film zit. Dit is gewoon vermaak maar doet het iets te braaf. De film durft eigenlijk gewoonweg niet zo veel. Daardoor krijg je een soms net wat te zoet filmpje dat nooit echt grappig is en nooit optimaal schattig is.

Maar het absolute dieptepunt kwam echt in de vorm van Kidman. Wat is er toch met haar gebeurd. Compleet debiele rol die helaas tegenwoordig maar al te voorspelbaar is in films zoals deze. Lief is het allemaal wel, vooral in de vorm dat het goedbedoeld is.

Visueel is het vaak knap en verzorgd. Acteerwerk van de familie en kinderen voldoen ook wel. Daar scoort de film op, maar de uitwerking is me toch wat te braaf. Maar het tweede deel schijnt een stukje beter te zijn. Aangezien die in de top 250 van reddit staat, ga ik die ook nog wel eens proberen.

avatar van soom
Net ietsje minder dan BFG, die ik intussen al iets van twee keer gezien heb.
Beren zijn niet echt schattig naar mijn mening, zelfs niet met alle aandoenlijkheid ter wereld.
En toch is het tegelijkertijd knettergek en zo prachtig om alles te zien. Hartverwarmend.

avatar van Lebarron
Gewoon een hartstikke leuke film voor iedereen. De humor is ietwat voorspelbaar maar toch leuk. De personages hebben elk hun gebruiksaanwijzing maar zijn wel warm, een enkeling daar gelaten. Paddington is ontwapenend naïef en daardoor ontzettend aandoenlijk. Een volledig geslaagde film.

avatar van david bohm
Best een geinige film, het verhaal wordt met veel vaart verteld. Nicole Kidman weet toch weer goed een ijskonijn neer te zetten. De film is wel erg voorspelbaar maar wat geeft het.
Leuk om gezien te hebben.

avatar van Chainsaw
Eén van de grootste verrassingen van de afgelopen jaren. Bij een verfilming van beertje Paddington ging ik er lichtelijk vanuit dat dit kwalitatief in de lijnen zou liggen van een Garfield, Scooby Doo of Yogi Bear. Oftewel; kinderlijke inwisselbare en clichématige films. Nooit gedacht dat Paddington een Wes Anderson voor de hele familie zou zijn. De stijl en creativiteit die hierin zit is wonderbaarlijk, wat een fantastische shots. Dit is duidelijk gemaakt door een filmmaker met een hele sterke visie, iets dat je toch niet veel ziet bij dit soort familie/kinderfilms. Naast prachtig geschoten bevat Paddington een reeks leuke, kleurrijke personages en vooral het titelpersonage is enorm aandoenlijk. En het script is daadwerkelijk erg grappig. Sure, een enkele grap is soms ietwat te kinderlijk of voorspelbaar, maar voor het grootste deel is de film oprecht grappig. Maar vooral stilistisch is dit een film om verliefd op te worden. En dan is het vervolg zelfs nóg leuker. Over uiterst aangename verrassingen gesproken!

4,5 sterren.

avatar van Captain Pervert
Paddington is een leuke familiefilm zonder inhoudelijke verrassingen. Gekeken met een kleuter van bijna 6 en een peuter van bijna 3. De computerbeer is mooi gemaakt en de Nederlandse stemmen zijn ook prima, met Beau van Erven Dorens als Paddington, Freek Vonk als ontdekkingsreiziger en Lange Frans als de slinkse buurman Curry.
Aan Nicole Kidman de ondankbare taak een cliché-boef te spelen zoals we die zo vaak zien in kinderfilms. Een simpel rolletje waar ze weinig van haar kunnen in kwijt kan. Je krijgt waar je voor gaat zitten, niet minder, maar zeker ook niet meer.

3,5 sterren

Gezellige film, maar voor de volwassen kijker is het wel iets teveel op kinderen gericht. Daarnaast ook boordevol Britse clichés, hoewel die ongetwijfeld ook in de originele verhalen zitten. Paddington als karakter is visueel heel mooi gelukt.

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV BBC2 > 16:15 uur Paddington: The Man Behind the Bear (TV Movie 2019) - IMDb