Paddington (2014)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Familie / Komedie

geregisseerd door Paul King
met de stem van Ben Whishaw, Sally Hawkins en Hugh Bonneville

Een jonge Peruaanse beer, die een passie heeft voor alles wat Brits is, vertrekt naar Londen waar hij op zoek gaat naar een woning. Wanneer hij eenzaam en verloren op Paddington Station belandt, begint hij te beseffen dat het leven in de stad niet is wat hij zich ervan had voorgesteld. Maar dan ontmoet hij de vriendelijke familie Brown, die het label om zijn nek leest ("Pas alsjeblieft op deze beer, dankjewel") en hem een tijdelijk onderkomen aanbiedt.

avatar van IH88
“This family needed that wee bear every bit as much as he needed you. There. Said my piece.”

Sterk, plezierig en hartverwarmend. Woorden die wel van toepassing zijn op Paddington. De film is er op uit om de kijker met een goed gevoel achter te laten, en slaagt daar formidabel in. Met een verhaal over een schattige beer en een leuke familie is dat ook niet zo moeilijk natuurlijk. De humor is Brits, wat ik altijd erg kan waarderen. En de film ziet er ook fantastisch uit, met een geweldige cast bestaande uit Hawkins, Kidman, Bonneville en de stem van Whishaw.

avatar van Captain Proton
Leuke film. Meer dan ik verwacht had. Dacht dat het een saaie film zou worden, maar het heeft mijn aandacht vanaf het begin tot eind vast kunnen houden. Leuke personages en een goed verhaal.

avatar van blurp194
Geniaal.

Paddington is een geniale beer. Dat komt deels wel uit de boeken natuurlijk, maar de manier waarop deze film ervan gemaakt is doet recht aan de beer uit het boek en geeft hem ook nog eens een derde dimensie, met zijn aandoenlijk knuffelbare snuit. Maar dat is pas het begin - want de hele film zit wel erg goed in elkaar, van de stemmen tot de super mooie beren - let bijvoorbeeld eens op de mimiek die er in de gezichten zit. Zeker als er iets met marmelade aan zit te komen.

De gewone acteurs zijn ook een genot om te zien spelen. Sally Hawkins als Mary Brown is daar wel het beste voorbeeld van, maar zelfs Kidman met haar botoxface komt redelijk weg - ik kan haar eigenlijk niet meer zien, maar in deze film werkt het nog aardig.

Maar het sterkste punt is toch wel het verhaal en de enorme rijkdom aan grappige details die daar in verwerkt zit - zowel in beeld, geluid als vertelling, en het sluit allemaal mooi op elkaar aan. Dat is wel erg knap gedaan. Terecht dat er een tweede deel gemaakt is, en je zou haast hopen op nog meer delen.

avatar van tommykonijn
Na het zien van Christopher Robin was ik toch wel benieuwd geworden naar deze films. Ondanks dat Paddington geen jeugdsentiment voor me is, is hij er wel altijd geweest. Hij stond afgebeeld op de koffiemok van mijn oma en diezelfde oma heeft me ook ooit een boekje over deze beer cadeau gedaan. De koffiemok heb ik zelfs nog geërfd en wordt tot op de dag van vandaag gebruikt

Heerlijk! Dit voldoet aan de eisen van een ultieme familiefilm, omdat hij leuk voor kinderen is en geen van de eigenschappen bevat die er doorgaans voor zorgen dat volwassenen een hekel hebben aan dat soort films. Geen hysterisch gedoe, maar gewoon sympathieke, kleurrijke personages en een geduchte antagonist. Deze personages worden dan ook perfect neergezet door een geweldige cast. Sally Hawkins en Hugh Bonneville zijn erg leuk als de Browns en zij worden goed aangevuld door Jim Broadbent, Julie Walters en Peter Capaldi. Het was alweer een tijdje geleden dat ik Nicole Kidman in een film gezien heb, maar de rol van de gemene Millicent Clyde is haar op het lijf geschreven. De bloemen gaan echter naar Ben Whishaw, die Paddington van een essentiële warme stem voorziet.

Wat eventueel als een nadeel gezien zou kunnen worden is dat de film niet bepaald overloopt van originaliteit. Ik denk dat iedereen het verloop van dit verhaal wel eens eerder gezien heeft in een andere familiefilm. Het maakt dat het bij vlagen een behoorlijk voorspelbare rit is. En toch heeft de film daar uiteindelijk maar weinig onder te lijden. Doordat de film effectief humoristisch en in visueel opzicht een lust voor het oog is, zijn de clichés minder transparant en zijn ze ook niet storend. De film wordt voorzien van een typisch Britse sfeer, hetgeen de boel erg luchtig houdt. Het zou gerust gezien kunnen worden als een ode aan Londen.

Ondanks dat ik, op dat ene boek na, niet bekend ben met het originele werk van Michael Bond, durf ik wel te zeggen dat met deze verfilming eer wordt aangedaan aan de oude verhalen. De film is zeer toegankelijk en bovendien vooral erg warm en gezellig. Zeker iets om later nog eens terug te kijken!

Dikke 3,5*

avatar van ILDIB
heerlijke feelgood movie 4 is misschien wat veel maar t zit er dicht tegenaan.

avatar van John Milton
4 sterren niet raar hoor, ILDIB. Een hoop mensen geven dat voor de Paddington films. Ook zure critics

avatar van arno74
Wel een fijne kinder/familiefilm, kijkt fijn weg en verveelt niet. Wel blijft het allemaal ontzettend braaf en je hoeft ook niets tussen de regels door te zoeken. Door de relatief hoge score had ik er wel meer van verwacht, ook omdat Paddington 2 opeens op een Rottentomatoeslijst verscheen als een van de beste films ooit. Maar ik zag daarna dat Rottentomatoes hetzelfde doet als IMDb en alle nieuwe commerciële grote films een tijdje in de toplijst plaatst... 3*