• 8.228.556 stemmen

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Andy Fetscher

Met onder meer: Nathalie Kelley, Nick Eversman en Max Riemelt

Over Urban Explorer

Een groepje van vier onderzoekers huurt de lokale gids Kris in, omdat ze nieuwsgierig zijn naar wat zich onder de stad Berlijn bevindt. Ze trekken door allerlei tunnels onder de stad, maar wanneer de gids een ongelukkige val maakt, gaan er twee van hen op zoek naar hulp. Denis, een jonge Amerikaan, blijft achter en Armin, een voormalig Duitse grenscontroleur, verschijnt zomaar uit het niets. Uit wanhoop staat Denis hem toe hen terug te leiden naar de beschaafde wereld, maar dit blijkt een slechte keus te zijn.

avatar van stupidcat

stupidcat

komt deze nog in nederland uit, lijkt me een goede film

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

In Nederland is ie vreselijk duur - en bluray, zie ik nu (klik), via Amazon.co.uk is het beter te doen (klik).

stinissen (crew films & series)

Klaus Stiglmeier als Armin is een dubbelganger op van good old Lee Marvin. Verder een vrij basic horror verhaal met een paar aardige momenten.

avatar van stupidcat

stupidcat

setting is mooi gekozen en geeft een beklemmend gevoel, cast doet het prima zeker een voldoende.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Net aan. Valt misschien nét de goede kant op van de énorm dunne grens tussen vermakelijk/meuk. Pikt absoluut z'n momentjes mee, maar vervalt alsnog af en toe wel in dezelfde sleur als vele voorgangers. Heb het zelf vooral vergeleken met Underground (2011) dankzij de setting, maar in plaats van het bovennatuurlijke element is het hier één of andere boze Duitser. Eigenlijk veel leuker!

De locatie komt helaas (ook) in dit geval niet helemaal perfect uit de verf, maar er zijn genoeg benauwde situaties om wat foutjes op te vangen. Tussendoortje, alhoewel daar ook genoeg betere alternatieven voor zijn.

Eigenwereld.nl - Review: Urban Explorer

avatar van Noodless

Noodless

Mwah , aardige wegkijker die ondanks het bekende concept toch de kijker voldoende weet te entertainen. Tunnels zijn altijd wel vrij interessante locaties om spanning en donker sfeertje te creëren. Hier lukt dat ook wel vrij aardig. Ook op gebied van personages en gore zit het wel goed.

Het is zelfs niet te voorspellen wie het zal overleven of welk personage het eerst eraan gaat.

Toch best wel positieve kritieken. Alleen vond ik de Duitse grenscontroleur iets minder geslaagd, vraag me niet waarom..... 6/10

avatar van vranque

vranque

zeker niet slecht en afgezien van de standaard fouten in dit standaard werkje was het enigzins te doen.

Maar ik word zo langzamerhand wel heel erg moe van dit vreselijke voorspelbare genre.

avatar van 606

Is de poster niet beter, staat geloof ik ook een 2de titel op

Pictures & Photos from Urban Explorer - IMDb

avatar van 606

Toppie film, laat deel 2 maar komen.

Onverwacht goede film heeft me erg verrast.

3,5 ster

avatar van kampsie1

kampsie1

Zeer aangename verrassing deze film. Zeer sterk acteerwerk en een paar enorme schrik momenten.

Hier gaat ongetwijfeld een vervolg op komen.

3.5 ster

avatar van TrueLoveOne

TrueLoveOne

Cliché verhaal, maar ondanks dat weet de film toch spannend en onderhoudend te zijn!

Goede wegkijker voor een avondje spanning, als je een keer geen zin hebt om te moeten nadenken bij een film

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Lekkere foute B-film is dit! Een grappig verhaal vol clichés, maar met acteurs die het soms nog niet eens zo slecht doen. Ik vond de voormalige Duitse grenscontroleur het best goed doen eigenlijk. En de film is soms best nog wel spannend ook. Er zitten wel veel dingen in die niet kloppen, dat is dan wel weer jammer. Maar al met al vind ik `t best een leuke film als je er niet te veel van verwacht. Een dikke 2,5 ster van mij

avatar van Spartaan1986

Spartaan1986

Vond de eerste 30/35 minuten eigenlijk niet veel aan. Vanaf het moment dat de gids naar beneden viel werd de film veel beklemmender.. Klaus Stiglmeier speelt zijn rol als creep erg overtuigend, helaas is het acteerwerk van de rest matig. Het einde vond ik nogal abrupt.

Al met al een redelijk positieve verrassing deze film. Maar daar zag het in het begin niet naar uit.

3 uit 5

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2028 stemmen

Had er meer van verwacht. Op die ouwe lelijke Duitser na, te onaansprekende persoonlijkheden. Da's niet het allerbelangrijkste in een horrortje als deze, want dat moet het hebben van de spanningselementen maar ook die zijn karig. Onbegrijpelijk waarom in pitch black bedoelde scenes er telkens zoveel kunstmatig licht wordt gecreëerd. Fetscher moet nog maar eens goed kijken naar The Descent of The Tunnel om te zien hoe je met duisternis spanning kan opwekken.

Zit nog wel een onverwachte kill in, en het verhaaltje zelf is aardig, lekker simpel. Misschien te simpel: had na de introductie van de grenscontroleur nog verwacht dat er meer creepy dingen aan de hand waren, maar daar bleef het eigenlijk bij, beetje jammer. Verder doet het het z'n ding wel, maar zal er weinig van onthouden.

avatar van AsianFreak

AsianFreak

Basis verhaaltje. Als we dan toch vergelijken en we allemaal houden van donkere, nauwe gangetjes; The Descent (1) en Creep zijn 10x sterker... Die man was wel grappig en naar verwachting een deel 2.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Helemaal niet onaardig, deze horror / thriller. Tuurlijk heb ik wel eens betere gezien, maar ik heb wel geboeid zitten kijken 88 minuten lang. Het wordt allemaal pas spannend als de gids iets overkomt, dan wordt de film inderdaad beklemmender, zoals Spartaan1986 al schreef. Die Duitser met die tanden is echt heel erg eng. Dat maakt hem ook een perfecte serie-moordenaar. Muziek is prima in orde, camera soms wat rommelig (dan weet je soms niet echt wat er echt gebeurd), maar al met al geen onaardig produkt, zeker gezien het budget waarmee hij is gemaakt. 3 *

avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

Niet mis , maar het is een mix van Hostel en Creep. Het is allemaal al eens "beter" uitgevoerd geweest.

De setting is uiteraard erg goed. Een ondergronds gangencomplex uit de tijd van de nazi's. Ook de moordenaar zelf is uiterst geschikt voor zijn rol. Wat een schijnheilige gek zeg! De film bevat zeker genoeg spanning, al zijn het wel erg veel cliché scènes (de sleutel pakken scène hebben we nu al genoeg gezien).

Wat me stoorde waren de onlogische beslissingen, alweer! De jongeren zijn nog maar net ondergronds of ze komen al een bende gevaarlijke criminelen tegen, maar toch besluiten ze om door te gaan, onder de leuze het is avontuurlijk. Ook erg vervelend als je iets of wat karakteruitdieping krijgt de outing van één van de meisjes als lesbienne en daarna niets meer verneemt van deze mensen, geen sterfscène, hun lijk duikt ergens op het einde even op. Het draait eigenlijk allemaal om het koppeltje, terwijl ze met vijf mensen starten. Beetje onlogisch allemaal.

Maar toch was het idee achter de film niet slecht. Ik heb er best wel van genoten. Het einde is helaas weer wat povertjes.

avatar van Mr. Chiel

Mr. Chiel

Horrorfilm met bijzonder beklemmende sfeer in het gangencomplex onder Berlijn. Als die Duitse grenscontroleur (wat een enge vent!) in beeld komt word het pas echt spannend. Toen de huid van die jongen over z'n hoofd werd getrokken ging het er bij mij wat over. Dat was ECHT goor! Prima mee vermaakt dus.

avatar van PatSavage

PatSavage

idiote wendingen en toestanden, de jongeren zijn - wat een cliché - alweer eens zo dom

avatar van m1701

m1701

Helemaal niet slecht.

Goeie spanning, lekker sfeertje.

iets teveel toevaligheden, maarja welke horror film heeft dat nou niet.

3* Film keek lekker weg

avatar van djkoelkast

djkoelkast

Wat een achterlijk camerawerk, het schudt de HELE film door! Misselijkmakend slecht en daarom is de inhoud niet eens meer van belang. Tip voor de cameraman: koop een statief.

avatar van Daan258

Daan258

Behoorlijk slecht.

Het begin vond ik zeker niet slecht omdat ik het verhaal ook niet gelezen wist ik totaal niet waar over ging, het begon erg leuk, goeie sfeer, aardig spannend maar na 45 min was het weer een heel simpel horror filmpje en wist ik precies hoe de film al zou eindigen.

Helaas, want in het begin dacht ik nog zou het over geesten gaan of monsters ofzo maar helaas was dat het allemaal niet.

avatar van amysteel

amysteel

Deze Urban Explores deed me vooral heel erg aan het Britse Creep van regisseur Christopher Smith denken zonder dat deze Duitse variant ook maar ergens hetzelfde niveau haalt. Toch is hij best genietbaar dankzij de -voor het genre- zeer behoorlijke acteerprestaties, de sfeervolle locaties en enkele spannende momenten.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Was wel een redelijk geslaagde horrorfilmpje met nog best wel een maf plotje. Een groep jongeren gaan een beetje survivalen in de ondergrondse gangen van Berlin en stuiten daar op een kanibalistische ex-Oost Duitse grenswachter van de Berlijnse muur. Wat dan weer op een ouderwetse manier voor een hoop confrontaties bezorgt en ook een paar pijnlijke momenten. De gore is in iedergaval niet te schuwen.

Verder was dit ook niet bepaald een hoogvliegertje, gewoonweg dom vermaak dat soms meer grappig is dan eng, maar ook wel onderhoudend.

avatar van eduard

eduard

Leuke film met toch spannende momenten. Heb me niet verveeld en niet voorspelbaar.

avatar van %%%%%%

%%%%%%

Ik zat gister-avond eigenlijk vrij lang zitten te twijfelen tussen The ward, Insidious en The Rite Maar nadat ik eindelijk een keuze heb kunnen maken viel het wikken en wegen in het niks toen ik in mijn ooghoek de voorkant van Urban Explorer zag. Het donkere uitzichtloze grouwe voorkant van Urban Explore overtuigde me zo erg dat ik eigenlijk geen moment écht nagedacht heb over de storyline van de film. Natuurlijk heb ik het wel eventjes doorgelezen maar daar bleef het ook bij.

Nu na ik de film heb bekeken kon ik een diepe zucht eigenlijk niet weglaten, want het is een behoorlijke ingedut gebeuren. De film maakt gebruik van een zeer langzame intro wat ongeveer een uur aanhoud met vreselijke saaie individuen die absoluut niet kunnen boeien. Opzich is het underground Berlin wel leuk om 20 minutjes jezelf in te verliezen,maar daar is ook alles meegezegt en zowiezo heb ik het idee dat er op gebied van cinematografie er veel meer uit te halen was.

Gelukkig gebeurt er wel het een en ander als die gekke Klaus Stiglmeier (wat een naam) zijn intrede maakt. Die wel een heerlijk foute personage speelt en waarbij ik ook het idee heb dat hij sinds de val van de beroemde muur niet meer van kleding heeft gewisseld,maargoed hij geeft zijn personage gelukkig ook wat sarcasme .

Aleen al snel na de ontmoeting met Klaus ontaard de film in een thriller genre waar een basic kat en muis spel op het menu staat en daardoor heeft Andy vrij weinig aandacht voor kills (hij laat sommige zelfs of screen) ofja er zit wel een behoorlijk bruute tussen. Maar over het geheel genomen is het een saai tripje door underground Berlin.

En tja acteren is ook een vak...

avatar van Boeikens

Boeikens

Deed me wat denken aan Creep.

Best wel sfeervol en vlot verhaal.

Acteurs vallen best mee, vooral Klaus Stiglmeier vond ik top.

Enkele betere bruute scènes maar ook de te verwachten plotgaten en onnozele handelingen. Uiteraard laat men de slechterik weer leven i.p.v. hem af te maken als de kans zich aanbied

avatar van danny61

danny61

een avondvullende film het begint allemaal veelbelovend,maar later valt het toch allemaal wat tegen , van dit soort film's zijn er al tientallen gemaakt ,spanning was eigenlijk toch ver te zoeken maar goed voor één maal dan

Onderhond

Goed.

Typisch genre filmpje, maar ook weer niet. Fetscher speelt met de clichés en weet geregeld origineel uit de hoek te komen. Waarschijnlijk iets te subtiel voor niet-genre fans, maar meermaals wordt er hier een loopje genomen met bekende horror clichés (hoewel de film in grote lijnen braaf de uitgestippelde paadjes volgt).

Een mix tussen The Tunnel en Creep. De film baat bij een coole locatie en een geweldige bad guy. Fetscher is ook een begaafd regisseur voor dit soort werk, het Ratatatata momentje is toch één van de betere die ik dit jaar al gezien heb in een horror film.

Een perfect horror tussendoortje dus. Mist net wat de impact om een echte hoge score te krijgen, maar het vermaakt perfect en weet af en toe aardig te verrassen.

Theunissen

Ik vond dit eigenlijk best een lekkere Horror / Thriller die me wist te boeien tot het einde en ook zelfs geregeld spannend was. Het verhaal (komt na ca. 30 minuten echt lekker opgang) mag dan misschien niet origineel (o.a. "Creep (2004)") zijn, maar ondanks dat vond ik de uitvoering wel geslaagd en was de sfeer ook heerlijk creepy en beklemmend. Ook gaat het er regelmatig grof aan toe en speelt Klaus Stiglmeier (geweldige kop had hij, hij deed me denken aan James Coburn) de rol van gestoorde voormalige Duitse grenscontroleur geweldig en overtuigend. Ik heb zelfs om hem moeten lachen toen hij zijn verhaal over de Moedjahedien begon te vertellen. De overige cast deed het trouwens verdienstelijk.

Hier en daar bevat de film wel wat clichés, maar zonder die clichés zou je deze film in deze uitvoering niet kunnen maken. De film duurt met amper 90 minuten niet lang en kijkt zich mede daardoor heerlijk weg. Het einde vond ik overigens zeer geslaagd. Al met al is deze film me zeer positief bevallen en vond ik het ook een zeer leuk tussendoortje als Horror / Thriller.

P.S. die Nathalie Kelley was trouwens een mooie meid.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Claustrofobisch kat- en muisspel.

Onverwacht vermakelijk is Urban Explorer. De Duitse griezelfilm moet het vooral hebben van de claustrofobisch aandoende ontdekkingstocht door de tunnels van Berlijn. Maar ook het tweede gedeelte van de film waarin een griezelig kat- en muisspel wordt gespeeld met een schmierende Max Riemelt, weet af en toe kippenvel op te wekken.

Goed.

avatar van Umberto

Umberto

Ben zelf een Urban Explorer dus deze film was een "must" om te kijken. Eerste half uurtje vrij rustig maar daarna toch een aardige horrorfilm. Paar schrikmomenten en wat gore. Leuke film!