Kansen (2004)

Japan
Horror

geregisseerd door Masayuki Ochiai
met Yoko Maki, Shirô Sano en Masanobu Takashima

Dr. Akiba werkt in een ziekenhuis waar dagelijks vele noodgevallen behandeld moeten worden. Helaas hebben ze te weinig dokters en sterven er heel vaak patiënten. Dr. Akiba staat vlak voor een zenuwinzinking en krijgt het helemaal zwaar te verduren als een onervaren verpleegster tijdens een operatie een verkeerde injectie toedient waardoor de patiënt om het leven komt. Het ziekenhuis probeert het ongeluk te verdoezelen. Tijdens een drukke dag, wordt een patiënt binnengebracht met mogelijk iets besmettelijks. Niet veel later begint de patiënt te muteren en verdwijnt.

avatar van kwinten16
Typische japanse horror met een verhaal waar je totaal niet wijs uit raakt. Maar ja, Japanse horror kijk ik toch meestal voor de sfeer en die was hier echt wel zeer goed. Echt een claustrofobische, zeer beklemmende sfeer.

Maar veel punten kan ik deze film niet geven want het verhaal wordt zwakker naarmate het einde nadert en ik raakte er totaal niet meer wijs aan uit.

2,5* voor de sfeer

saaie heel warrig en nooit spannende film
het verhaal gaat ook nergens heen er zijn al zoveel betere j-horrors gemaakt want dit is echt slecht

avatar van sinterklaas
Komt 10 Januari (das al morgen) uit op Asiamania-dvd.

avatar van FillumGek
Heb de Asiamania-DVD vandaag gekocht. Valt niet tegen. Nog nooit van gehoord maar ik zag dat het weer een Japanse horror was dus lang twijfelen hoefde ik niet.

Weer een degelijk griezelfilmpje. Dit keer weer iets anders inderdaad. Matige schrikeffecten, maar visueel wel mooi en goed geacteerd. Aan het einde van de film raakte ik de draad helaas een beetje kwijt, dus ik moet hem nog wel een keertje herzien. Voor nu een dikke voldoende.

avatar van darkjaap
kwinten16 schreef:

2,5* voor de sfeer
je haalt me de woorden uit de mond
maar geef ik het 2 *

avatar van 606
wel lage score ook al is het verhaal warrig de horror is prima.
Acteerwerk is ok goed.

3,5 ster

viciousElle
Vind ik een wat lage score voor een film die me op sommige momenten echt naar het puntje van mijn stoel dreef, en ik vind hem wel degelijk (zoals eerder vermeld) een heel beklemmende en claustrofobische sfeer hebben.
Uit de plot raakte ik echter niet meteen wijs, wat de film me geen 4* waard maakt.

avatar van Valura
Deze film heb ik ooit gedeeltelijk gezien omdat de persoon waarmee ik keek hem saai vond. Tot op vandaag heb ik hem dus nooit helemaal gezien.
De film heeft me in ieder geval met veel nieuwsgierige vraagtekens laten zitten.
Misschien een filmideetje voor deze week.

Goede film,
Het beste vond ik nog wel de sfeer en de spanningsopbouw, erg goed. Ook werd er erg aardig geacteerd. Dit was voor mij nou werkelijk een horrorfilm waar ik echt de rillingen van kreeg en zelfs soms angstig van werd. Bij veel scenes zat ik dan ook aan het scherm gekluisterd. Het enige vervelende vond ik, net zoals meer hier, dat het verhaal op het einde verwarrend werd, maar dat zal mijn stem niet beiinvloeden. * 4,0

avatar van Near_Dark
Zelfs voor mij was deze film te vreemd, en ik ben al heel wat gewoon op Horror-gebied.

Hij komt nooit écht van de grond, er zitten de nodige schrikeffecten in, maar wat gore betreft valt het nogal tegen.

Groen bloed en groene ingewanden doen me niet veel, als de makers de natuurlijke, rode kleur hadden gebruikt was het schrikeffect volgens mij veel sterker geweest.

Begrijp me niet verkeerd, de sfeer zit goed, het speelt zich af in een naargeestig uitziend ziekenhuis waar je absoluut NIET als patiënt wil verblijven, maar naar Westerse normen is het simpelweg allemaal TE vreemd...

Enkel voor de "die-hard" Horrorfans,

ik geef hem 5/10,
met dit gegeven hadden ze een véél betere horrorfilm kunnen maken, misschien volgt er een Amerikaanse remake die beter inspeelt op onze Westerse angsten...?

kan iemand mij wat meer over het einde vertellen?
een verklaring ofzo?

nathalie22 schreef:
kan iemand mij wat meer over het einde vertellen?
een verklaring ofzo?

Wat begrijp je niet precies? Ik denk dat ik het wel weet

avatar van Richard_Voorhees
De enige Asiamania film waar ik nog nieuwschierig naar was, best een leuk filmpje om eens gezien te hebben. Het verhaal vond ik wel leuk verzonnen, al was het inderdaad wel zo af en toe wat warrig, ik kon het wel aardig volgen, maar voor sommige dingen heb ik echt nog eens een keer een herziening nodig. De acteerprestaties waren best redelijk voor een film als deze. Liefhebbers van Aziatische horrorfilms kunnen hier zich prima mee vermaken.

wat een stomme film. af en toe is spannend maar daar blijft het bij! het verhaal slaagt echt op niks en ik snap geen hol van het einde. ik denk eerlijk gezegd dat de makers het zelf ni snapte

avatar van jovisambo
Ik vond deze film erg tegenvallen.. Het is inderdaad wel een typisch Japanse horror maar dan een slechte.
De sfeer is inderdaad wel ok maar ze laten eigenlijk al het gore spul uit beeld... Heb het idee dat ze deze film met weinig geld in elkaar gezet hebben en sommige dingen blijven gewoon vaag..
Het verhaal op zich vind ik niet slecht maar de uitwerking ervan wel..

avatar van Nitrouz
Kansen is een toffe Japanse horrorfilm dat voornamelijk op sfeer hoog boven andere horrorfilms uit steekt.
De film speelt zich af in een lichtelijk vervallen ziekenhuis met een aantal erg excentrieke patiënten. De setting is ideaal voor een horrorfilm, maar ook voordat de horror moet beginnen weet de regisseur optimaal te profiteren van de setting.

De acteerprestaties zijn helemaal in orde. Al is het moeilijk om echt een 'band' op te bouwen met personages in een Aziatische film, ik heb daar in ieder geval moeite mee.
Qua horror hoef je niet heel veel te verwachten. Op de hoes staat dat deze Kansen enger is dan Ju-On The Grudge en Ringu. Dat valt erg mee, enkele creepy momentjes zitten er wel eng, maar niks komt in de buurt van het meisje dat uit de TV stapt.

Toch lijkt de film toch ook wel erg lang te duren, er zijn tijden dat er niks noemenswaardigs gebeurt, waarbij de film inzakt en ik zelf als kijker ook een beetje op de bank begin te hangen. Gelukkig herpakt de film zich het laatste kwartier érg tof, en ondanks wat ingewikkelde twists waar een herziening voor nodig is ben ik niet teleurgesteld.
Zoals ik al eerder zei doet Kansen het vooral qua sfeer érg goed, er hangt een 'enge' sfeer wat de film toch eigenlijk ook wat eng maakt. De film is prima geregisseerd en er is zelfs wat toffe gore te vinden, het groene bloed is een tof gegeven.

Ik reken er een half sterretje bij voor de mooie poster, dan kom ik uit op 3 sterren. Prima!

avatar van jeroentjuhhhhh
Leuke ideeën. Helaas vakkundig om zeep geholpen. Het zit 'm vooral in het feit dat er niet goed wordt omgesprongen met de diverse momenten waarop de film poogt spannend te worden of te verrassen. Dit ligt allemaal aan het focussen op de gebeurtenis in plaats van de concentratie te bewaren rondom de hoofdpersonages. Hierdoor verklapt het visuele aspect exact wat er gaat komen en laat 't geen ruimte voor verrassingen. Hoewel...

De conclusie wringt zich door allerlei bochten en 30 twists later is het (te) lang uitgespannen einde daar. Best oké... maar het mag wel wat minder. Verder is het een soort ''Slime City'' meets Japan, beide komen met hun eigen stereotypes. Het is een leuke mix maar komt eigenlijk nooit helemaal uit de verf. Dankzij enkele opmerkelijke en smakelijke momenten, ondersteund door een zeer fijne sfeer, is het toch geen pijnlijke zit. Best vermakelijk zelfs!

avatar van Legan
Kansen heeft zijn flaws, maar sfeer is er niet eentje van. Uitstekend gebruikmakend van de setting (een vervallen ziekenhuis op zijn einde) en door optimale benutting van de belichting slaagt de film erin een zeer sterke sfeer van spanning en beklemming neer te zetten. Maar… Ja, de welbekende maar.

Wat de downfall van de film is, is de overdaad aan dialogen (het lijkt soms wel een soap). De gesprekken tussen de dokters onderling, veeluit bestaande uit theorieën over wat de infectie zou kunnen zijn / veroorzaken, brengen de film constant tot een abrupte halt waarbij alle zorgvuldig opgebouwde sfeer en spanning direct wegvloeien.

Een ander punt van overdaad zijn toch wel de vele twists. Het verhaal op zich is (en blijft) simpel en straightforward, maar als de volgende twist zich weer eens aandient zijn zuchten van vermoeiing het gevolg. En minpunt nummer 3, geen overdaad maar een gebrek deze keer, is een gebrek aan focus. In plaats van zich te concentreren op bijvoorbeeld een enkele personage of gegeven, is de focus dan weer hier (tot de desbetreffende personage doodgaat bijv.), dan is het weer daar, …

Spijtig al deze aandacht voor het inhoudelijke want hier had meer in gezeten.

Mooi stukje Legan

avatar van hendrikjanjansen
Zware tegenvaller. Dacht dat ik een kwalitatieve Japanse horrorfilm ging kijken, zoals Audition of The Grudge, maar dit is gewoon een goedkope, gore, splatter horrorfilm. Kan ook leuk zijn, maar deze is wel erg low-buget en ronduit saai.

Verhaal is er bijna niet, pas aan het eind komt er iets van een plot, maar dan is het al te laat om nog een impact te maken. Gebrek aan verhaal hoeft niet erg te zijn als de special effects maar leuk genoeg zijn om naar te kijken en er wat spanning is, maar dat is bij deze film zeker niet het geval.

Jammer.

avatar van Bottleneck
Vreemd ziekenhuis ook al voordat de infectie er was

Maar een film die wat meer in huis heeft dan het lijkt, een soort The Thing op z'n Japans. En ik kan me eigenlijk geen enkel shot voor de geest halen dat buiten is opgenomen; een erg kil en uitzichtloos sfeertje. In potentie is het een strakke horror alleen het-heeft-het-net-niet. De personages zijn te nietszeggend, ik mis een creepy soundtrack die nog even blijft hangen, of kleine details zoals het gifgroene bloed, had wat subtieler gemogen zoals vaal-geel ofzoiets.

Buiten dat zit Kansen goed in elkaar, vooral de opbouw richting het einde toe. Normaalgesproken hou ik niet van twists maar hier zijn ze op hun plaats; de geïnfecteerden raken namelijk messed up in hun kop.
Dan nog zo'n seniele oude vrouw erbij die je soms doet denken dat er ook sprake kan zijn van een of ander standaard ghost-verhaaltje.. Toch een krappe 3,5* dan maar.

avatar van sinterklaas
Een beetje een dertien in een dozijn J-horror.

Door een mislukte medicatie sterft er een patient en besluiten de getuigen ervan de zaak in een doofpot te stoppen. Echter blijkt er een infectie te zijn losgemaakt; gevormd in gifgroen bloed, waarbij ik het eerst aan afwasmiddel moest denken. De infectie zou je kunnen associëren met het schuldgevoel dat ze ondergaan. En het einde... natuurlijk.

Voor één keertje is dit nog wel te doen, maar het niveau van The Grudge en The Ring overtreft hij niet. De uitwerking is vrij chaotisch en mat en ook die herhaalde alarm achtige soundtrack bij weer zo'n gruwelscene begint op den duur vervelend te worden. Het acteerwerk kon bepaalde zaken nog wel redden, maar daar blijft het ook bij.