Robin Hood (1991)

Verenigd Koninkrijk / Canada / Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Avontuur
104 minuten / 133 minuten (langere tv-versie)

geregisseerd door John Irvin
met Patrick Bergin, Jeroen Krabbé en Uma Thurman

Sir Robert Hode, graaf van Huntington, kan het niet hebben dat de bevelhebbers van het leger van baron Daguerre zich macht toe-eigenen op een grondgebied dat hen niet toebehoort en confronteert hen hiermee. Bijgevolg wordt Robert ontboden door de baron. Tegen alle verwachtingen in keert de baron zich tegen zijn oude vriend Robert en straft hij hem door hem buiten de wet te stellen en dus vogelvrij te verklaren. Vanaf dat moment zweert Robert om zijn vijanden, geldgieren en belastinginners op zijn eigen manier een lesje te leren als de innovatieve en avontuurlijke "Robin Hood".

Weer zo'n geval dat twee filmmakers tegelijkertijd het zelfde idee krijgen (zie : Valmont, en Dangerous Liaisons). Deze film moest zich min of meer terugtrekken voor Kostner.
Matige film. Hoofdrol is niet slecht.
Met Jeroen Krabbé.

gimli f
Deze film ontdekte ik toen ik op imdb even zat te kijken naar de rollen van Edward Fox (The Day of the Jackal, Gandhi). Was toch benieuwd in wat voor films hij nog meer speelde: dat zijn er nogal wat, grote films ook,klassiekers zelfs, voor het grote deel Britse.

Maar goed, toen zag ik deze film. Brits, met goede hoofdrolspelers, maar ik denk zonder de grootse opsmuk van Hollywood-produkties.

De cast ziet er goed uit: Uma Thurman (Pulp Fiction), Edward Fox. En onze eigen Jeroen krabbe. En Jurgen Prochnow (Das Boot). Sterke cast dus.

avatar van Flipman
Begin van deze film von'k wel vermakelijk !

neo (crew)
Tegenhanger Prince of Thieves was meer theatraal, waarnaast ook veel spectaculairder. Hierdoor zijn het films met een vrij ander soort karakter en tempo, die beiden prima volstaan. Terwijl zij Alan Rickman een ultieme schurk lieten spelen, deed Irvin het met een redelijke Jürgen 'Franse tongval' Prochnow. Leuk vermaak.

avatar van Verhoeven
Vrij matige en vooral slappe versie van Robin Hood. Wordt nergens echt veelbelovend, spectaculair of spannend. Verder werd er behoorlijk onder de maat geacteerd ook van een nog heel jonge Uma Thurman. Typische een John Irvin film. Soms tilt hij zijn films boven de middenmoot heen maar deze blijft echt hangen als matige avonturenfilm. Daarbij in het achterhoofd zittende van hetzelfde jaar is Robin Hood: Prince of Thieves in alle facetten beter.

avatar van Brix
Misschien niet meteen de allerbeste Robin Hood verfilming, maar wel een goede, en een héél stuk beter dan de belachelijke Kevin Kostner versie uit hetzelfde jaar.
Deze film is m.i. sterk onderschat, en verdient meer aandacht.

Patrick Bergin wint het in alle opzichten van Kostner, die totaal fout gecast was in 'Robin Hood Prince of Thieves'.
Bergin speelt de rol met zwier- en veel plezier.

Ook de overige rolbezetting is best in orde, zowel wat de afdeling schurken als de helden betreft.
Uitstekende Friar Tuck, Will Scarlet en Little John vertolkingen.
Uma Thurman doet het goed als de rebelse Marian.

Deze film oogt wat soberder, wat géén nadeel is t.o.v. de overdone Hollywood versie.
De sfeer is goed getroffen, veel nevel, modder- en troosteloosheid alom.
Het zal in werkelijkheid ook wel niet zo'n pretje zijn geweest in die tijd te leven.
Dat waren de filmopnamen, in regen en koude, beslist ook niet
Pas helemaal op het eind van de film, wanneer de eindzege behaald is, breekt de zon eindelijk door.

Voor nog beter Robin Hood werk kunnen we terecht bij de Britse TV serie versies 'Robin of Sherwood' en 'The Legend of Robin Hood'.
Dat bewijst nog maar eens dat de Britten de enigen zijn die de juiste feeling hebben om deze Engelse legendarische heldensage gepast in beeld te brengen.

avatar van tommykonijn
Het begin van de film is vermakelijk, maar ik vind dat de film daarna enorm afneemt. De acteerprestaties waren wel goed, maar het eindgevecht vond ik erg slap gemaakt. Niet echt een hele goede film.

avatar van thunderball
Deze tot nu toe altijd op de een of andere manier genegeerd, maar gisternavond maar eens geprobeerd.

Zeer aardige poging om het alom bekende en beroemde verhaal te vertellen en men komt een aardig eindje.

Grootste pluspunt is hoofdrolspeler Bergin, die er echt zin in heeft en de juiste toon weet te treffen (opletten geblazen Costner!!).

Vooral het eerste gedeelte is goed en vermakelijk met de klassieke ontmoetingen tussen Robin en Little John en broeder Tuck.

Minpunten zijn het -op een enkel stukje na- ontbreken in het verhaal van prins John, die toch DE schurk en tegenstander van Robin Hood is en ook de afwezigheid van een klassiek boogschutterstoernooi, wat in de meeste verfilmingen terug is te vinden.

Krabbe is maar een halfbakken schurk (en probeert als maar overdreven perfect Engels te praten, maar het blijft wat schoolboek Engels) en Prochnow heeft op zich wel de kop er voor, maar heel zijn personnage is er maar met de haren bijgesleept, waar is de schout/sherrif van Nothingham gebleven?

Het slechtste zijn zonder twijfel de zwaardduels en massagevechten, die er zonder uitzondering nep en amateurachtig uitzien. Dit had voor een avonturenfilm uit de jaren '90 echt beter gemoeten en verknalt toch wel het nodige aan de film.

De acteerprestaties zijn over het algemeen wel voldoende, hoewel Uma toch teleurstelt en de hier al boven aangehaalde twee schurken te veel schmieren.

Alles overziend is dit een vermakelijke film, maar zeker geen klassieker (daar voor moet je toch echt bij de Errol Flynn versie zijn).

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van jumpstylemovie
Haha, wat een lelijke poster. xD

avatar van Donkerwoud
Deze film zal altijd in de schaduw blijven staan van Robin Hood: Prince of Thieves. En misschien ook wel terecht, want er zitten zeker enkele verschrikkelijk nare kantjes aan. Zo heb ik me groen en geel gestoord aan allerhande gekunstelde accenten, niet in de laatste plaats van het zogenaamde ''Oxford'' English van Jeroen Krabbe. De speciale effecten zijn zo basic dat het soms er lachwekkend uit gaat zien als er zich weer een houterig zwaardgevecht aandient. Maar de film heeft wel degelijk het hart op de juiste plaats en weet een prettige corny jongensboekenromantiek uit te stralen, die mij op het moment van kijken aansprak.Het deed mij soms een beetje denken aan de serie Floris van Paul Verhoeven, misschien geen meesterwerk, maar zeker leuk om te zien. De onbekende Patrick Bergin zet een leuke held neer en vindt zich tegenover de leuke typetjes van Little John, Friar Tuck en andere helden uit het verhaal. Mijn leven was net zo compleet geweest als ik het nooit had gezien, maar voor de twee uur die het duurde, heb ik me er best mee vermaakt.

avatar van Decec
Een goede avonturen/actie film...
Prima verhaal volgen...
Maar minder spannend...
Redelijk acteerwerk...
Jonge bekende acteur Jeroen Krabbé ...
Minder mooi HD kwaliteit...
Redelijk achtergrond geluikd/muziek (Dolby Digital)...
Minder mooi landschap...