• 8.518.572 stemmen

The Fall of the Roman Empire (1964)

Drama / Avontuur | 188 minuten

Genre: Drama / Avontuur

Geregisseerd door: Anthony Mann

Met onder meer: Sophia Loren, Stephen Boyd en Christopher Plummer

Plot The Fall of the Roman Empire

"Never before a spectacle like the fall of the Roman empire"

Als keizer Marcus Aurelius merkt dat hij spoedig zal sterven, besluit hij zijn wrede zoon Commodus te onterven en in plaats daarvan zijn generaal Livius, die tevens Commodus' halfbroer is, als opvolger aan te wijzen. Omdat een aantal officieren bang zijn voor hun baan in de door Livius beoogde vreedzame politiek, bedenken ze een plan om de keizer te vermoorden voordat hij zijn testament officieel kan bekrachtigen.

imageimage

avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

Prachtige decors en sterk acteerwerk van Christopher Plummer kunnen niet verhullen dat dit ruim drie uur durende epos eigenlijk een groot gebrek aan inhoud heeft. Ondanks de ruime mogelijkheden van het onderwerp wisten de scenarioschrijvers het politieke aspect niet te benutten en voelt het geheel tamelijk clichematig aan. Sophia Loren is verder mateloos irritant door haar voortdurende aanwezigheid zonder ooit wat aan het plot bij te dragen.

avatar van empirekees

empirekees

Prachtige film, heerlijk acteerwerk. De gevechten en de decors waren zeer mooi om te zien. Maar naderinzien ontbrak er aan inhoud het nodige. Maar dat heeft mij eigenlijk tijdens het kijken niet gestoord en het heeft mij 188 minuten weten te boeien. Sophia Loren had na mijn mening toch wel een rol in dit verhaal als zuster, dochter en aanbidster....4,5*

avatar van dje-em

dje-em

tja..moeilijk....erg moeilijk....goede acteurs, mooie beelden, maar het verhaal rammelde wel hoor, opeens vielen er gaten, opeens was hij daar en meteen volgende scene weer terug...

avatar van J.S.

J.S.

Erg goeie film die in ondaks zijn 188 minuten in 1 keer heb uit gekeken 4*.

avatar van Mister_Movie

Mister_Movie

Schitterende film.

Goed opgezette veldslagen die echt wel groots aandoen, maar vooral interessant hoe het het begin van het verval illustreert. (als je bij zoiets al een begin kan aanduiden tenminste)

De kritiek hieronder dat het geen of te weinig inhoud heeft, begrijp ik helemaal niet. Het is een en al verhaal en inhoud. Buiten het grote verhaal over het verval heb je nog vele kleine verhaaltjes tussen de interessante en verscheiden personages.

Deze film mag gerust zijn voet zetten naast andere, zoals Ben Hur en Spartacus. Gladiator hoort er niet echt bij. Goede film hoor, maar is weer iets anders.

avatar van ap1947

ap1947

De laatste grote film in zijn soort uit de eerste helft jaren 60. Daarna was het helaas afgelopen met films van dit gerne tot aan gladiator in 2000.

Prima film, goed geacteerd en geregiseerd.

avatar van tn2543

tn2543

ap1947 schreef:

Prima film, goed geacteerd en geregiseerd.

Het geheel is net ietsjes minder als El Cid, Spartacus en Ben Hur.

Ik moet zeggen dat ik een echt goede film uit de Romeinse tijd nog niet ben tegengekomen. Gladiator vond ik geweldig.. maar er waren geen massalegers in het spel., Het ging met om een enkele gladiator. Ik wil een echt goeie Romeinse film nog wel eens tegenkomen, maar dan beter dan Troy, want die film vond ik niet echt geweldig.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

ap1947 schreef:

Het geheel is net ietsjes minder als El Cid, Spartacus en Ben Hur.

Net ietsjes beter! Dit is de beste van Hollywood's klassieke oudheidsepics, en zeker de meest intelligente. Niet simpelweg een heldenverhaal a la Ben-Hur of Spartacus (waar natuurlijk niks mis mee is), maar een overtuigende studie van het titelobject. Hoewel voor 'narrative' doeleinden het geheel in een korte tijd wordt geconcentreerd, is de essentie duidelijk; de filmmakers hebben Edward Gibbon goed bestudeerd, en op de best mogelijke manier zijn redenen voor de neergang van Rome naar het scherm overgebracht (hoewel enkele feiten zoals altijd naar entertainmentwaarde veranderd zijn). En laat het maar aan een studio-auteur als Anthony Mann over om de nodige poezie naar de film te brengen; de begrafenisceremonie van Marcus Aurelius is absoluut schitterend. Verder ook nog over de gehele breedte uitstekend geacteerd, met als uitblinkers Alec Guiness en Christopher Plummer. Dikke 4*

avatar van Henry Spencer

Henry Spencer

Poisonthewell schreef:

de filmmakers hebben Edward Gibbon goed bestudeerd

Ik dacht bij de aftiteling ook gezien te hebben dat Will Durant als consultant stond vermeld. Is dat ook geen gerenommeerd historicus ?

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

jazeker! Zijn 11 volumes, 10.000 pagina-tellende Story of Civilization is een van de meest gerenommeerde werken van historische literatuur.

avatar van Brix

Brix

De directe voorganger van 'Gladiator', met deels hetzelfde basis gegeven.

Maakte bij de tweede kennismaking meer indruk op mij dan in de bioscoop destijds, zelfs op het kleine scherm.

Ik had graag een andere acteur in de plaats van Boyd gezien eigenlijk.

Die vond ik alleen goed in Ben Hur, maar nooit in een andere film.

Plummer is uitstekend, Guinness, Mason , Anthony Quayle en Loren ook (de laatste ook nog op haar mooist)

Echt wel een topper in het genre epische films.

avatar van kirk douglas

kirk douglas

prachtige productie.

de film heeft een groot aantal massa-cenes te bieden.

vooral bij die grote veldslag in het midden van de film,het lijkt wel of er een mierenhoop leegstroomt zoveel mensen zijn er op de set.

maar ook rome zelf ziet er goed uit aan mooie decors is geen gebrek.

het acteerwerk is ook erg goed.

plummer speeld een mooie rol. maar ook james mason vond ik goed.

ook omar sharif had een klein rolletje ik had hem haast niet herkend zonder grijs haar.

de film is vrij lang maar is best in een keer uit te kijken.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Fall of the Roman Empire. Deze 3 uur durende film heb ik ook eindelijk bekeken. Het was een goeie tijd hiervoor. De film heb ik in alle rust bekeken. Ik zat al na zo'n uur een beetje te denken over deze film hoe ik deze film zou gaan beoordelen. Maar toen dacht ik, laat ik de film nu maar gewoon afkijken. Nadat de film eindelijk afgelopen was, heb ik er nog eens over nagedacht. Ik dacht eerst aan een 2,5 maar om eerlijk te zijn dacht toch meer aan een 1,0.

Naast enkele mooie opnames en hoe het is opgezet beviel de film me absoluut niet. Het was voor mij maar een lange trage zit. Vond de film sowieso niet lekker op gang komen. Naast enkel dit deed het acteerwerk me ook niet zoveel, theatraal dat vond ik het zelfs. En niet zo zeer hoe ze bijvoorbeeld een Romein spelen etc. maar vaak om de emoties. De prestaties van Loren (die ook hier een behoorlijk mindere prestatie laat zien) en Boyd zijn absoluut niet geweldig. De romance is te flauw en weinig uitgediept. Ik voelde niets tussen hun. Zelfde geldt voor het ook al te theatrale drama. Alec Guinness kon me ook helemaal niet bekoren. En zo kan ik over de cast verder blijven praten. De muziek was soms trouwens ook iets te hoog. Dit Romeinse epos deed mij werkelijk helemaal niks. En ik kan dan persoonlijk ook niks meer geven dan een 1,0.

avatar van nognooit

nognooit

Een aardige film.

Visueel zit deze film prima in elkaar. Mooie shots, de settings zijn groots en goed verzorgd. De gevechten wisselen. De grote groeps gevechten zijn wat rommelig en vaak niet overtuigend, maar het gevecht tussen de twee grote rivalen met paard en koets was dan wel weer de moeite waard. Evenals het gevecht op het einde.

Het verhaal wist mijn aandacht niet de gehele drie uur te boeien. Voor mijn gevoel had deze film baat gehad bij een kortere speelduur.

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

een tegenvaller en ik begrijp nu waarom het toen een grote flop was in de bioscoop.

il lees nu ook dat deze productie alle sorten problemen heeft gehad, en de rollen van Stephen Boyd en Christopher Plummer waren oorspronkelijk bedoeld voor Charlton Heston en Richard Harris maar die liepen weg op de laatste moment, terwijl Kirk Douglas ook af had gezegd.

Deze film was voor Paramount Pictures in de jaren 60 ook hun grootste verliesmaker.

avatar van eavymetal

eavymetal

dje-em schreef:

Bij het bekijken van deze film heb ik mij stierlijk verveeld, omdat het verhaal mij voor geen moment kon boeien.

avatar van LimeLou

LimeLou

• 2048 berichten

Een erg origineel verhaal heeft deze film niet, het acteren is vrij ordinair en de karakters zijn bijzonder leeg, maar de actiescènes, de aankleding en de sets zijn om van te smullen. Een typische historische 'epic' uit de jaren '50 met een dik budget dat zeker waard is om te kijken, ondanks het gebrek aan originaliteit en matige inkleuring.

avatar van frolunda

frolunda

Vooral het eerste uur vond ik erg goed en de beelden waren fantastisch.Daarna ging het wel,maar al met al toch wel een mooie film over het Romeinse rijk

avatar van RuudC

RuudC

Rare titel. In de eerste plaats omdat je de schuld van de val van het Romeinse Rijk niet kan neerleggen bij Marcus Aurelius en Commodus. Het Rijk zou pas een kleine drie eeuwen later ten einde zijn. Zelfs al zou er geconcludeerd kunnen worden dat met de troonsopvolging door Commodus, dan nog zou er ruim voldoende tijd zijn om het proces om te keren. Ten tweede wordt er maar een sluier gelicht van wat de ware redenen zijn. Zoals de narrator tijdens de opening zegt: het zijn er meerdere. Een van daarvan wordt duidelijk aan het eind, wanneer Livius het keizerschap weigert, waarna senatoren maar al te graag op het populaire ambt gaan bieden.

Het mag overigens wel duidelijk zijn waar Ridley Scott het idee vandaan haalde om Gladiator te maken. Hij is er vrij eenvoudig in geslaagd om het verhaal te verbeteren. Weliswaar is Gladiator iets fantasierijker, maar in elk geval veel spannender en, misschien wel het belangrijkste, een stuk vlotter. The Fall Of The Roman Empire heeft me niet 180 minuten aan een stuk door kunnen boeien. Er zit veel nodeloos gebabbel in, waarbij gelukkig nog de prachtige decors voor voldoende afleiding zorgde. Waar Gladiator bulkt van de historische fouten, zal deze film daar eigenlijk ook niet ver van af zitten. De aanpak hier is trouwens niet minder groot. Het fijne van oude films over de antieke oudheid is dat men over het algemeen over genoeg figuranten beschikte. Zeker die laatste veldslag ziet er goed uit. Overigens loopt hier een cast rond om je vingers bij af te likken. Alec Guinness, James Mason, Sophia Loren en Christopher Plummer (erg goed als Commodus). Alleen Stephen Boyd vind ik (zoals gebruikelijk) onzichtbaar. Hier wordt bijna hetzelfde verhaal verteld als in Gladiator, alleen zitten er (te)veel dialogen in en te weinig spanning en actie. Anthony Mann steekt teveel moeite in het in een kwaad daglicht stellen van Commodus. Hoe goed Christopher Plummer het ook doet, op den duur weet je het als kijker wel. Dan zie ik liever de botsingen met de Germanen en de Armeniërs wat beter verbeeld worden. Zonder die prachtige decors had ik er trouwens makkelijk een ster van afgehaald trouwens.

avatar van Movsin

Movsin

Spektakelfilm met sterrencast en een (zoals gebruikelijk, bewerkte) historische achtergrond uit een periode waarin dergelijke films "in" waren.

In het begin van de film ligt het tempo traag, daarna volgen meerdere gevechtsscènes, wordt het intrige boeiender en houdt het slot nog een verrassing in.

Er wordt best geacteerd, al vond ik, verwonderlijk, een crack als James Mason niet in het plaatje passen.

avatar van woeler82

woeler82

De film vond ik toch erg tegenvallen, vooral de muziek was verschrikkelijk.

De eerste helft van de film was langdradig, veel blabla en weinig actie.

In de 3 etappes de film toch afgekeken, maar voor mij nooit meer kijken.

Vooral voor de verschrikkelijk muziek geen voldoende

Mister_Movie schreef:

Schitterende film.

The Gladiator heeft juist heeft veel paralellen met deze film!!

• 2032 berichten

Onlangs weer eens The Gladiator gezien en dan zie je toch aardig wat paralellen met deze film. Het verhaal is anders okay, maar de "geschiedenis" is zowat gelijk. Het gaat hier alleen niet om de Gladiatoren, maar om de val van het Romeinse rijk al is dit meer de voorgeschiedenis daarvan. Het verval begint met Commodus aan de troon.

Afijn de film dan. Prachtige mooie beelden fantastisch op deze blu ray gezet. Ook het geluid en muziek met die onvervalste orgel aan het begin belooft veel. Maar het probleem van deze lange film zijn vooral de uitgerekte scenes. Die duren veelal te lang. Het is allemaal prachtig om te zien niks mis mee, maar de film wordt zo onnodig traag gemaakt. Daardoor mist ie ook de juiste spanning. Het is meer meeslepend. Acteer prestaties zijn redelijk waarvan Sophia Loren en Christopher Plummer nog steeds leven. Mooist in beeld gebracht was de tweestrijd in de paardenkar. Ook de veldslagen zagen er aardig uit.

Naar het eind toe leek de film zijn sporen te krijgen, maar dan loopt ie toch weer met een sisser af. Daarbij valt op dat er nogal geschakeld wordt. Vijand en vriend zitten in deze film dicht tegen elkaar aan. Het weglopen op het eind ziet er niet geloofwaardig uit. En dat zag ik wel vaker in de film dat ze er zomaar mee wegkwamen. Niettemin heb ik best genoten van deze film al was het maar om de prachtige beelden. De overacting aan het begin (lachsalvo's) zullen we maar vergeten. Opvallend dat er ook een soort God spreekt om wijselijke beslissingen te nemen.

Wilde 3,5 geven, maar gezien het eind rond ik 'm af naar 3 sterren.

Movsin schreef:

Mee eens dat was een rare eend in dit verhaal.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

De drie uren vliegen voorbij en dat is heel wat voor een film van die lengte. De film vertelt niet echt het eind van het Romeinse rijk (in 476 volgens de boekjes) maar het begin van het einde van het rijk, zo'n tweehonderd jaar eerder, waarna het stilaan afbrokkelde. Marcus Aurelius was een vredevolle "Caesar" die door de politiek van geven en nemen een eenheid van het grote rijk kon in stand houden. Toen zijn zoon Commodus hem echter opvolgde (wat niet echt de bedoeling was zult u zien), verspoedigde die helaas de val van de eeuwenoude beschaving.

Vooral Plummer was magistraal in zijn rol als Commodus; wat heb ik genoten van zijn acteerwerk! Hij kon niet lang genoeg op het scherm blijven. Ook de wat vergeten Stephen Boyd (Messala uit Ben-Hur) als generaal Livius mag er best zijn als de man van wie het lot van Rome afhangt. Sophia Loren ook niet verkeerd als de zus van Commodus en geliefde van Livius; ondanks sommige commentaren dat ze niks toevoegt, vind ik net dat ze het meest toevoegt aan het geheel in de zin dat heel wat gebeurtenissen in de film aangestuurd worden door Livius' liefde voor haar.

En dan die decors . Werkelijk adembenemend! Ik las dat het Forum Romanum tot op vandaag het grootst gebouwde decor was uit de filmgeschiedenis. En dat zie je eraan. Noch kosten noch moeite werden gespaard. Deze epic kende destijds geen succes maar ik heb hem wel hoog zitten.

avatar van blackwolves

blackwolves

beste film fans indien mogelijk waar het kan? zouden jullie a.u.b. oude films willen bespreken die uitgekomen zijn op blu ray. zo dat ik weet of het de moeite waard is om de films te kopen of dat het bij sommige geen verschil maakt. ik heb deze film reeds jaren gekocht nu de vraag is het de moeite om hem te vervangen voor een blu ray of is je dvd beter. alvast mijn dank aan allen

scorsese

Uitstekende film waarin de keizer van het Romeinse Rijk zijn zoon liever niet als opvolger ziet. Een groots opgezette historische spektakelfilm: de vele massa-scenes, de decors, de kostuums en de muziek. Buiten dat om is het verhaal over het begin van het einde van het Romeinse rijk meeslepend genoeg. Van de cast zet Christopher Plummer zijn rol het beste neer.

avatar van clubsport

clubsport

Grootse decors , prachtige kostuums en indrukwekkende massascenes kunnen helaas niet verhullen dat het verhaal toch wat te saai aanvoelt .

Christopher plummer had ik aanvangkelijk niet eens herkent trouwens en hij zet zijn rol wel goed neer .

Jammer dat het verhaal niet want boeiender is gemaakt maar de aankleding maakt toch veel goed .

avatar van T.O.

T.O.

• 2081 stemmen

Het eerste uur (!) was echt wat te lamlendig, maar vanaf de locatie Rome begint de film steeds meer vorm te krijgen. Die typische toneelmatige dialogen uit die tijd lenen zich altijd goed voor de beschrijving van de historische context, in dit geval het einde van de Pax Romana met nog altijd actuele relevantie.

De speelduur blijft echter te lang en het scenario is soms wat rommelig, ook al slaagt men erin om op de achtergrond de grimmige sfeer van verval continu goed weer te geven.

Een deel van de sterrencast leek af en toe wat misplaatst, maar dat geldt niet voor Plummer die een mooie rol neerzet.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

The Fall Of The Roman Empire is niet een film over de daadwerkelijke val van het Romeinse tijdperk, maar meer hoe dit verval oorspronkelijk in gang werd gezet.

De film draait om de dood van Marcus Aurelius, een Romeinse Keizer die regeerde van 161 tot 180 na Chr. Onder zijn bewind was het relatief rustig binnen het Romeinse rijk en heerste er over het algemeen vrede. Na zijn dood werd hij opgevolgd door zijn zoon Commodus, die meermaals overhoop lag met de Romeinse Senaat en bij wie de macht ook naar zijn hoofd steeg. Hij hernoemde de stad Rome naar zichzelf (Colonia Lucia Annia Commodiana) en zelfs de Romeinse kalendermaanden werden hernoemd naar de 12 geboortenamen van Commodus. Zijn megalomane gedrag was een doorn in het oog van de Romeinse Senaat en uiteindelijk werd Commodus dan ook vermoord door zijn persoonlijke trainer Narcissus.

De geschiedenis van Marcus Aurelius en Commodus werd ook verfilmd in de Oscarwinnaar Gladiator en net als deze film neemt The Fall Of The Roman Empire het niet zo nauw met historische accuraatheid. Het personage van Livius (gespeeld door Stephen Boyd) is volledig fictief en ook zijn romance met Lucilla, de dochter van Marcus Aurelius is volledig uit de duim gezogen. Als geschiedenisles is The Fall Of The Roman Empire niet al te geslaagd, maar dat deert de film verder niet. Wat de film wel de das om doet is het relatief oninteressante script, wat helaas de aandacht niet voor de volle 3 uur weet vast te houden. De massa-scènes en gevechten zijn echter prachtig in beeld gebracht en ook de kostuums en aankleding zijn weer een lust voor het oog. Met een budget van tussen de 16 en 20 miljoen dollar was The Fall Of The Roman Empire dan ook een peperdure productie, die destijds helaas ook de boeken inging als één van de kostbaarste flops uit de filmgeschiedenis. Het zorgde ervoor dat het populaire ‘zwaard-en-sandalen’ genre een stille dood stierf.

The Fall Of The Roman Empire is dan ook bijlange na niet de beste in zijn genre. Daarvoor is het script te onevenwichtig en de karakters te saai. Stephen Boyd is vrij kleurloos als de Romeinse generaal en ook de Italiaanse superster Sophia Loren (die ruim een miljoen dollar ontving voor haar bijrol) weet niet te overtuigen. Alec Guinness en James Mason spelen degelijke rollen als Marcus Aurelius en zijn raadgever Timonides. Het is echter Christopher Plummer die de show steelt als de op macht beluste Commodus.

Wellicht vanwege de slechte resultaten aan de bioscoopkassa’s werd The Fall Of The Roman Empire volledig genegeerd bij de Oscar-uitreikingen en kreeg ze slechts één nominatie voor de muzikale score van Dimitri Tiomkin. De sterke punten van de film, zoals de decors, kostuums en camerawerk werden hierbij over het hoofd gezien.

The Fall Of The Roman Empire is zeker geen hoogvlieger binnen het genre, maar ziet er niettemin prachtig uit