• 10.539 nieuwsartikelen
  • 8.964.001 stemmen

Captain Horatio Hornblower R.N. (1951)

Oorlog / Avontuur | 117 minuten

Genre: Oorlog / Avontuur

Alternatieve titel: Captain Horatio Hornblower

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Raoul Walsh

Met onder meer: Gregory Peck, Virginia Mayo en Robert Beatty

Gesproken taal: Engels

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Captain Horatio Hornblower R.N.

"The sun never sets on his world of adventure."

1807. Engeland voert volop oorlog tegen Napoleon. De Lydia is een Brits schip dat zich in de Stille Zuidzee bevindt. Ze heeft een lading wapens en munitie aan boord en staat onder de leiding van kapitein Hornblower. Eindelijk bereikt ze een eiland voor de kust van Nicaragua. Hornblower krijgt de opdracht een vijandig schip, de Nativitad, te overmeesteren.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Capt. Horatio Hornblower R.N

Polwheal (Hornblower's Batman)

Surgeon Gundarson

avatar van chrissie

chrissie

Opwindend, goed geproduceerd en heldhaftig zeeavontuur. Toch is de Stille Oceaan zo stil dat er op het dek van de Lydia geen enkel briesje schijnt te waaien, let er maar eens op. Lekker ouderwets entertainment.

avatar van Leno

Leno

Vooral het eerste uur vond ik sterk. Daarna zakte de film wat in met het voorspelbare liefdesverhaaltje. Tegen het einde werd het weer goedgemaakt met een prima climax, die overigens weinig met de rest van de film te maken heeft.

Ik zag overigens regelmatig wapperende haren, dus er werd wel wat wind geproduceerd.

avatar van neo

neo

Heerlijke swashbuckle film met een geweldige Peck. Overwerkende regisseur Walsch maakte nog twee van dit soort films het jaar erna, waarvan eentje wederom weer met Peck samen. Alles wordt flinkt opgepompt tot groots spektakel. Juist ook de climax had van doen met het oorlogsthema door de film heen gewoven (weer Napeleon een stukje verslagen). 3.5 sterren

avatar van spurs

spurs

Ik vind de nieuwe serie veel beter

Je kan merken dat dit een iets oudere film is met veel scenes in de studio's opgenomen.

avatar van speedy23

speedy23

neo schreef:

swashbuckle film

Wat betekent dit? Nog nooit gehoord.

avatar van Ramon K

Ramon K

Film met degengevechten. Errol Flynn e.d.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Geswashbuckelt wordt er niet veel, maar de kannonskogels vliegen je om de oren in deze hele fijne avonturenfilm. Peck weet waarschijnlijk dat hij geen Errol Flynn of Douglas Fairbanks is en houdt zich wijselijk gedeist. Zelfs de clichematige ingredienten (lovestory, cartooneske bad guy) zijn te pruimen en de twee uur vliegen voorbij. 4*

avatar van ags50

ags50

Wie de originele boeken van C.S. Forester kent, nog beter: heeft gelezen, kan hopelijk met mij alleen van mening zijn dat de film veel te kort is. De verfilmde belevenissen worden in maar liefst drie romans uitvoerig beschreven en dus zijn 117 minuten slechts een uittreksel. De serie met Ioan Gruffudd slaagt beter erin het leven aan boord van een zeilschip rond 1800 weer te geven. Toch: mooie plaatjes, soms grappig en enig (jeugd)sentiment. Vandaar ***

avatar van Larien

Larien

Ik heb stukken uit de gemoderniseerde series op Canvas gezien. Een verhaallijn wat me zeker aanspreekt, een dezer dagen eens huren.

avatar van Humphrey

Humphrey

'n Volwassen prent voor zijn tijd dacht ik, die het overigens nog steeds goed doet bij de vrouwelijke fans omwille van de niet onknappe Gregory Peck. 3*

avatar van Floris22

Floris22

Waarom dat tenenkrommende romantische geneuzel erin is gestopt zal me een raadsel zijn. Het voegt naar mijn mening totaal niks toe. Voor de rest heb ik me goed vermaakt. 3.0*

avatar van ags50

ags50

Floris22 schreef:

De scenes met Virginia Mayo (Lady Barbara Wellesley) aan boord van het schip en de (enkele) zinnen die ze spreekt staan precies zo beschreven (incl. dialogen) in de roman "The Happy Return" van C.S. Forester.

avatar van Movsin

Movsin

1951 : avontuur (waaronder aansprekende, gefilmde zeeslagen), romance, wat onrechtvaardigheid, drama, een tikje melo, een happy end en een Gregory Peck die heel wat van onze hedendaagse charmeurs in zijn achterzak steek : daar voor ging men stormlopen. Terecht, want nog altijd binnen zijn genre en tijd, genietbaar.

avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

fantastische film in zijn tijdsgeest gezien, deze film was onlangs op de Belgische zender de VRT en ik had deze film toen gekeken. Ik vond de film echt geweldig, ik hoop dat ik nog ooit de kans krijg om het hele begin de te zien wat ik helaas gemist heb

In ieder geval, voor wat ik gezien heb geef ik een welverdiende 4

avatar van jahranomo

jahranomo

geweldige film met veel plezier gekeken.

Ik had wel door dat het een oudere film was maar ik had nooit gedacht 1951

avatar van 606

Een heerlijke avontuurlijke film, die ook nog eens erg mooi weergeven is mede door paar mooie beelden.

Het verhaal steekt goed in elkaar en de actie is ook nog eens prima.

De acteurs weten zeker allemaal goed te overtuigen.

4 sterren

avatar van ewalk

ewalk

Vermakelijke film voor op de zondagmiddag! Zeer de moeite waard!

avatar van .Herkauwer

.Herkauwer

Mooie film die wel enigzins valt te vergelijken met master and commander, alleen dan 50 jaar eerder

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Captain Horatio is een fijne, klassieke film, die er vooral voor zijn tijd prachtig uitziet. De scenes op zee zijn erg sfeervol gefilmd en je voelt je dan ook echt op zee. Inderdaad wat dat romantische gedoe en de supervoorspelbare eindscene jammer, want verder was het regelmatig erg goed. De film hangt af en toe ook wel een beetje tegen langdradigheid aan, maar gelukkig weet de film dan (meestal) te ontwijken. Peck en Mayo spelen trouwens ook prima in dit mini-epos over Captain Horatio Hornblower.

Heb me prima vermaakt. Voldoende is zeker verdient. 3*

avatar van mister blonde

mister blonde

Wat een heerlijke zeehelden film. De eerste 50 minuten zijn een groot feest. Wat een tempo en wat zien de zeeslagen er geweldig uit. Ik ben echt een fan van dit soort ouderwetse avonturenfilms. Dan komt de reden dat deze film geen ontzettend hoge beoordeling krijgt. Het liefdesverhaal dat ons een klein half uur lang teistert. Verschrikkelijk niet boeiend en er met de haren bijgesleept. Hou zoiets gewoon als terzijde of behandel het terloops, als je dat dan al perse zou willen. Het laatste half uur komt het gelukkig helemaal goed. Een geweldige zeeslag en een heerlijke ontsnapping, maken dit tot een van de meest vermakelijke avonturenfilsm uit de jaren ’50. Gaat dit zien! 4 dikke sterren, slechts (en dat is de schuld van Virgiania Mayo, die er goed aan had gedaan daadwerkelijk te overlijden aan de griep).

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Ben in het bezit van de serie boeken van deze serie (5 stuks) en zoals meestal bij mij, vind ik de boeken beter voor het verhaal. Een boek kan wat gedetaileerder het verhaal vertellen dan de film.

Toch is de film ook prima om te zien, goede acteurs en actrices en het is spannend, romantisch en vermakelijk. Helaas is de romantiek soms iets te uitgebreid behandeld -lange scene- maar dat vond men in die tijd waarschijnlijk heerlijk omdat men nogal (naar buiten) kuis was.

Ondanks de uitgebreide romantiek toch nog 4* toegekend.

BBarbie

In weerwil van een goed presterende Gregory Peck een tegenvallende avonturenfilm. Het verhaal is van een kinderlijke eenvoud, met wat goede wil te vergelijken met een spannend jongensboek. De uitvoering onder leiding van Raoul Walsh bevat nogal wat slordigheden met als toppunt de make up van “El Supremo” (Alec Mango), die er uitziet als een slecht geschminkte Zwarte Piet. O ja, Virginia Mayo doet ook mee, maar dat is zoals te doen gebruikelijk alleen maar voor het schieten van mooie plaatjes.

avatar van W.V.

W.V.

Heb deze film in mijn jeugd diverse keren gezien. goed amusement. Peck was natuurlijk altijd een zekerheidje voor een regisseur, in welke rol dan ook, de man acteerd altijd solide. De voor die tijd prachtige zeegevechten staan nog steeds als een huis. Later de serie gezien, alhoewel Gruffuth zijn best doet is hij geen Peck.