Per Amare Ofelia (1974)

Italië / Spanje / Frankrijk

geregisseerd door Flavio Mogherini
met Giovanna Ralli, Renato Pozzetto en Françoise Fabian

Een jonge industrieel is zo gehecht aan zijn moeder, dat hij geen gewone relatie met een vrouw kan hebben. Op een dag ontmoet hij een prostituee, die met de opbrengst van haar werk een wasserij is begonnen. Zij wordt op hem verliefd en om hem af te helpen van zijn extreme moederbinding, aarzelt ze niet om zich als zijn moeder te verkleden.

avatar van Mac Hammer Fan
Eén Silver Ribbon Award voor de beste vertolking in 1975. (Renato Pozzetto)

Yep, al dient daar aan te worden toegevoegd dat die NDA er een voor beste debuut als protagonist was, en niet de NDA voor beste protagonist algemeen.
Enfin, vroege film met Pozzetto van de voormalige art designer Mogherini, waarschijnlijk nu het gekendst vanwege zijn giallo LRDPG. Hoewel Pozzetto hier dus in de prijzen viel, is dit vooral een MILF power film: in de hoedanigheid van Fabian ( 41 !) en Ralli ( 39 !). Waarbij die eerste dus mama speelt en de tweede het hoertje Ofelia.
Dat Pozzetto hier aan een Oedipus/mamma complex all'italiana lijdt is niet zo vreemd als je bedenkt dat Fabian welgeteld 7 jaar ouder was/is dan hij ! Gelukkig heeft de Heere God het zo beschikt dat de wijfjes pas na 12 jaar rijp zijn en nog later werpen doorgaans, zodat ernstige ongelukken meestal uitblijven.
Of dat ook zo is in deze film moet u zelf zien, wel kan ik vertellen dat deze film die begint en eindigt in een fallische zeppelin het contact tussen moeder en zoon aardig intiem is ook fysiek, waarbij Pozzetto voor zijn gay fanbase in zijn blote reet is te zien, daar waar Fabian en Ralli- MILFS of niet- hun toevlucht namen tot opzichtige body doubles.
De intrige lijkt trouwens niet te weinig op die van AMCM... van Salce met Villaggio, waar trouwens ook De Santis inzat die hier een bijrolletje heeft als collega van hoertje Ralli.
Er wordt hier een zeer interessante existentiële vraag opgeworpen: zeg je " Belgi " of Belghi ?
Score van Ortolani, goed weer.