• 159.521 films
  • 9.825 series
  • 29.137 seizoenen
  • 609.051 acteurs
  • 355.428 gebruikers
  • 8.903.052 stemmen
Avatar
 
banner banner

Dramma della Gelosia - Tutti i Particolari in Cronaca (1970)

Komedie / Drama | 107 minuten
3,20 20 stemmen

Genre: Komedie / Drama

Speelduur: 107 minuten

Alternatieve titels: The Pizza Triangle / Jealousy, Italian Style / El Demonio de los Celos

Oorsprong: Italië / Spanje

Geregisseerd door: Ettore Scola

Met onder meer: Marcello Mastroianni, Monica Vitti en Giancarlo Giannini

IMDb beoordeling: 7,1 (2.146)

Gesproken taal: Italiaans en Engels

  • On Demand:

  • Netflix Bekijk via Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Dramma della Gelosia - Tutti i Particolari in Cronaca

"The story of a woman who was completely faithful... to two men"

De metselaar Oreste ontmoet de bloemenverkoopster Adelaide tijdens een politieke demonstratie. Hij besluit om zijn vrouw voor haar te verlaten. Alles lijkt goed te gaan totdat ze in een pizzeria gaan eten en Adelaide een pizza in de vorm van een hart krijgt, met complimenten van de jonge pizza-chef Nello. Nello verovert haar hart en Oreste wordt gek van jaloezie.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

  • 6793 berichten
  • 2422 stemmen

Beste acteuraward op het Cannes Film Festival voor Mastroianni. Hij kreeg er in 1987 ook nog een voor Dark Eyes en is daarmee samen met Jack Lemmon de enige acteur die twee van deze awards heeft gewonnen


Soort prequel tot CETA en BSEC die wat ten onrechte (buiten IT) veel onbekender is dan die 2.Net als in het hier op MM wat overschatte filmcitaten- compendium c'eravamo... hebben we hier een soort nouvelle vague stijl met talloze beeldgrappen,in de camera pratende acteurs en een flashbackstructuur,net als in brutti... hebben we hier een groteske klucht over een stel kansloze lumpenpaupers gefilmd in wat minder florissante locaties van Rome.

Mastroianni kreeg de prijs misschien ook omdat hij hier met verve een voor hem tamelijke anti- rol speelt:die van Oreste,een proleet die zijn komst aankondigt door de hem omringende vliegen en die bruin ziet van het vuil.Er ontstaat een groteske romance met bloemenverkoopster Vitti,die er dan met pizzabakker Milo(Giannini) vandoor gaat.

De film begint post rem en we zien de 2 heren een re-enactment uitvoeren van een bepaald misdrijf,het laat zich raden welk.

Normaliter lach ik alleen veelvuldig hardop om een film die so bad it's good is,maar dat was hier anders.Vooral het eerste uur was zeer vermakelijk,daarna wordt het helaas iets serieuzer zonder echter te vervallen tot typische Scola- sentimentaliteit,dit is een commedia'all Italiana door en door.Er zitten ook wat satirische sneren in naar het neo- realisme en vooral bloedserieuze links getinte sociale drama's:Mastroianni en Vitti zijn namelijk actieve communisten,maar niet bepaald van het soort waarmee je de revolutie wint.

Aardige sixties soundtrack,ook.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13263 berichten
  • 1888 stemmen

Dit is heuse Nouvelle Vague in Italië, dus 'nuova ondata' (ik weet niet of die term gebruikt wordt ter plaatse, zo niet, dan bij deze!). Erg aardige film met acteurs die er zin in hebben en heerlijk camerawerk. Lekker veel dynamiek daar. Het verhaal gaat over een driehoeksrelatie van epische proporties, of misschien kan je beter zeggen homerisch, vanwege de naam Oreste (mythologisch prototype: slachtoffer van het noodlot waaraan hij niets kan veranderen). Maar, het wordt met de bekende luchtigheid gebracht. Zo zien we herhaalde beelden waarin Adelaide met een ambulance naar het ziekenhuis wordt afgevoerd, waarbij de beelden duidelijk versneld zijn, ze wordt vervolgens warm onthaald door de aanwezige broeders, die ook hun goede humeur niet verliezen als ze dood is. Al met al is The Pizza Triangle, zoals deze film op Netflix heet, een aanrader voor wie van de Nouvelle Vague houdt en ook fans van Vitti en Mastroianni komen aan hun trekken.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4348 berichten
  • 4602 stemmen

Amusante film over een driehoeksverhouding met vooral een bijzondere rol voor Mastroianni, die zowel medelijden oproept als op de lachspieren werkt. Ook de andere acteurs zitten lekker in hun rol, en dat maakt deze zwarte komedie erg genietbaar. Er zijn tal van geslaagde trucjes, kleine beeldgrapjes, en de film is ook erg geestig geschreven. Zelfs om een toch behoorlijk flauwe grap ("Aaaah...tsjoe!") kon ik nog best lachen omdat het zo vol overtuiging wordt uitgevoerd. De film is eigenlijk de hele speelduur speels en grappig, met soms redelijk bizarre humor (die hele figuur Di Meo). Ik zie dat er een vergelijking wordt getrokken met Brutti Sporchi e Cattivi, het wordt het tijd dat ik die eens opzet.

Behalve een geweldige Mastroianni en een grappige Vitti mag ook Giannini wel genoemd worden als het derde wiel aan de wagen. Leuke acteur die ik vooral kende van de films van Lina Wertmüller, hij speelt altijd van die wat gluiperige maar toch niet onsympathieke figuren.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13049 berichten
  • 3811 stemmen

Niet helemaal overtuigend deze Scola. Op zich wel aardig verteld, de plot is wel leuk en met redelijk acteerwerk. Vitti is degelijk (maar soms iets te dramatisch) en Mastroianni kan bij mij sowieso weinig verkeerd doen. Maar dat moderne gedoe, hoewel geinig, werkt niet helemaal. Ook omdat de film op dramatisch vlak uiteindelijk niet voldoende weet te overtuigen. Zo blijft de film iets te afstandelijk en gaat uiteindelijk wat slepen. 3,0*.