Dramma della Gelosia - Tutti i Particolari in Cronaca (1970)

Alternatieve titels: The Pizza Triangle | Jealousy, Italian Style | El Demonio de los Celos

Italië / Spanje
Komedie / Drama

geregisseerd door Ettore Scola
met Marcello Mastroianni, Monica Vitti en Giancarlo Giannini

De metselaar Oreste ontmoet de bloemenverkoopster Adelaide tijdens een politieke demonstratie. Hij besluit om zijn vrouw voor haar te verlaten. Alles lijkt goed te gaan totdat ze in een pizzeria gaan eten en Adelaide een pizza in de vorm van een hart krijgt, met complimenten van de jonge pizza-chef Nello. Nello verovert haar hart en Oreste wordt gek van jaloezie.

avatar van jordybeukeboom
Beste acteuraward op het Cannes Film Festival voor Mastroianni. Hij kreeg er in 1987 ook nog een voor Dark Eyes en is daarmee samen met Jack Lemmon de enige acteur die twee van deze awards heeft gewonnen

Soort prequel tot CETA en BSEC die wat ten onrechte (buiten IT) veel onbekender is dan die 2.Net als in het hier op MM wat overschatte filmcitaten- compendium c'eravamo... hebben we hier een soort nouvelle vague stijl met talloze beeldgrappen,in de camera pratende acteurs en een flashbackstructuur,net als in brutti... hebben we hier een groteske klucht over een stel kansloze lumpenpaupers gefilmd in wat minder florissante locaties van Rome.
Mastroianni kreeg de prijs misschien ook omdat hij hier met verve een voor hem tamelijke anti- rol speelt:die van Oreste,een proleet die zijn komst aankondigt door de hem omringende vliegen en die bruin ziet van het vuil.Er ontstaat een groteske romance met bloemenverkoopster Vitti,die er dan met pizzabakker Milo(Giannini) vandoor gaat.
De film begint post rem en we zien de 2 heren een re-enactment uitvoeren van een bepaald misdrijf,het laat zich raden welk.
Normaliter lach ik alleen veelvuldig hardop om een film die so bad it's good is,maar dat was hier anders.Vooral het eerste uur was zeer vermakelijk,daarna wordt het helaas iets serieuzer zonder echter te vervallen tot typische Scola- sentimentaliteit,dit is een commedia'all Italiana door en door.Er zitten ook wat satirische sneren in naar het neo- realisme en vooral bloedserieuze links getinte sociale drama's:Mastroianni en Vitti zijn namelijk actieve communisten,maar niet bepaald van het soort waarmee je de revolutie wint.
Aardige sixties soundtrack,ook.