ad

Genre: Komedie

Geregisseerd door: Edward F. Cline

Met onder meer: W.C. Fields, Cora Witherspoon en Una Merkel

Over The Bank Dick

"Was His Face Red . . . And His Nose, Too ! when the bandits took the money . . . and the SAFE !"

Als Egbert Sousé een dronken filmregisseur vervangt, slaagt hij er toevallig in een bankovervaller op de vlucht tegen te houden, waarop hem een baan als bewaker van een bank aangeboden wordt. Daar probeert hij vijfhonderd dollar achterover te drukken, maar dan komt de eigenaar het geld natellen. Sousé moet hem bezig zien te houden zodat hij het geld kan terugbrengen.

image

J. Frothingham Waterbury

avatar van pinky

pinky

• 1999 stemmen

Heerlijk toch zoals Fields maar wat aan rotzooide in zijn films: de Karel Appel van het witte doek! In deze film doet hij net iets meer moeite dan anders om een nette film op te leveren met een normaal verhaal. Gelukkig blijft het bij proberen. Het ene moment is hij de paria in zijn eigen gezin, het volgende een succesvol filmregisseur en dan staat hij weer kinderen klapperpistooltjes af te pakken als bewaker bij de bank. Mooie bijrollen van o.a. Franklin Pangborn. En dan die namen: J. Pinkerton Snoopington, A. Pismo Clam, Filthy MacNasty.... Scenarist Mahatma Kane Jeeves was, hoe kan het ook anders, Fields zelf. A Great Man.

****½

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Aardig komediefilmpje met W.C. Fields, een knorrige dikkerd, die zijn broeken tot boven zijn navel aantrekt. In The Bank Dick tuint ie van de ene bizarre situatie in de ander. Niet bizar grappig allemaal, maar het leuke aan deze film zijn de cartooneske geluideffecten in combinatie met de slapstick.

avatar van Spetie

Spetie

De tweede film in korte tijd, die ik zie, waarin W.C. Fields de hoofdrol vertolkt. Ook hier speelt hij een soort van goedaardige mopperpot, die wordt lastig gevallen.

Het verhaal stelt niet zo heel veel voor en lijkt meer een soort van kapstok te vormen voor de grappen. Persoonlijk vind ik Fields nooit zo heel grappig. Ook hier valt hijzelf enigszins tegen. Hij is druk en praatgraag, maar kan mij nooit echt aan het lachen krijgen.

Al met al geen verkeerd filmpje. Ietwat wisselvallig, maar zeker niet slecht, waarbij vooral het laatste gedeelte dus veel goed maakt.

Gelukkig zijn de bijrollen wel wat grappig. Zijn brutale dochter en zijn vervelende schoonmoeder zorgen wel voor komische momenten. Het hoogtepunt van de film zit echter in het laatste kwartier, waarin een geweldige achtervolgingsscène zit.

avatar van mjk87

mjk87

Heel matig. Sterk verouderd, niet alleen in acteerwerk maar ook als het gaat om het realistische gehalte. Zoals men hier met elkaar omgaat zie je alleen in films uit dit tijdperk, of dat nu is als Fields steeds een baan krijgt aangeboden of als de politie hem ziet en hem gelijk herkent als de man die het niet gedaan heeft. Het is allemaal zo knullig en naïef. Erger nog daarbij is dat de humor echt totaal niet aanwezig is. Verder is het een ingedut geheel waar ook visueel niets bijzonders te melden valt. 1,0* nog voor enkele geinige momenten bij die achtervolging en omdat het lekker weer is vandaag.

avatar van Kiekerjan

Kiekerjan

Een bijna exacte kopie van "It's a Gift", waarin W.C. eveneens de rol van nonchalant uilskuiken speelt. Zijn familienaam wordt nog steeds verkeerd uitgesproken, zijn lichaamstaal is onveranderd en zijn vrouw en kind behandelen hem tot even voor het einde als het vuil van de straat. Het verhaal voelt opnieuw aan als een aaneenrijging van verschillende sketches, waarin flauwe slapstick en vervelende running gags hoogtij vieren. Grappen worden vaak herhaald en expliciet uitgelegd, alsof het publiek te dom is om de pointe te snappen. Het hele relaas kan vergeleken worden met een gemiddelde aflevering van Samson en Gert, al is dat programma doorgaans interessanter. Let trouwens op de achtervolging tegen het einde, een meer bespottelijke toepassing van Rear Projection zal je niet snel tegenkomen. Brengt heel af en toe een glimlachje teweeg.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Niet overdreven grappig maar wel voldoende om me te entertainen. Een farce waarin het er allemaal dik wordt opgelegd. WC Fields als opportunistische lijzige man die vooral geïnteresseerd is in zijn borrel en op het thuisfront het hoofd moet bieden aan zijn weinig aangename gezinsleden. Met komische elementen die enkele decennia later aan bod zouden komen in comedy series als Married With Children en Keeping Up Appearances. Als uitsmijter krijgen we in de finale ook nog een leuke achtervolging voorgeschoteld.

The Bank Dick wordt vaak genoemd bij de ‘classics’ van WC Fields maar ik ben er intussen achter gekomen dat ik helemaal de voorkeur geef aan de meer surrealistische komedies van WC Fields, en dan heb ik het over pareltjes als Never Give a Sucker an Even Break (1941), International House (1933) en Million Dollar Legs (1932) .