The Ballad of Cable Hogue (1970)

Western / Komedie

geregisseerd door Sam Peckinpah
met Jason Robards, Stella Stevens en David Warner

Cable Hogue is bedrogen en zonder water achtergelaten, als hij een beekje vindt is dat zijn redding. Hij mag de plek erg en bouwt een huis bij het beekje en verdient aan reizigers door ze te vervoeren met een koets. Hildy, een prostituee, trekt bij hem in. Alles gaat goed, totdat het tijdperk van de automobiel aanbreekt.

Film ken ik niet.
Het nummer van Calexico wel.

avatar van Martin Van K
Geweldige western van Peckinpah! Visueel zit dit weer bijzonder sterk in mekaar. Veel minder zwaar ook dan andere westerns van Peckinpah. Een echte aanrader 4,5*

Beter dan ik had gehoopt, deze film van Peckinpah.

Dat de man weer prachtige plaatjes weet te maken met de camera in deze film is inmiddels een normaliteit geworden. Weer was het simpelweg smullen geblazen.

In de kern lijkt deze film weer erg op andere Peckinpah's: het einde van een westen is in zicht. Echter benadered Sam dit onderwerp met Ballad of Cable Hogue op een opvallend luchtige en frivole manier voor zijn doen. Jason Robards schittert in zijn rol als een authentieke opportunist in een tijdperk waarin dit volk niet meer te vinden is en hij eigenlijk langzaamaan al te laat met zijn praktijk is begonnen gezien het feit dat de auto zijn weg heeft gevonden in zijn gebied. Prachtig hoe Peckinpah de oude garde in de vorm van Cable Hogue op een komische en toch tragische manier weet te beëindigen met datzelfde voertuig.

avatar van The One Ring
jkbb schreef:
Beter dan ik had gehoopt, deze film van Peckinpah.

Jij hoopte op een slechte film

Prima mix van romantiek, komedie en tragedie in een western.
Jason Robards is een prima acteur die op mooie wijze gestalte geeft aan een romantische vrijbuiter. Romantisch in letterlijke zin, maar ook in de zin als de man die zich niet aanpast aan het moderne leven en er letterlijk buiten gaat leven. Maar zelfs daar worden oude tijden ingehaald door nieuwe.
Heel mooi hoe Peckinpah gestalte geeft aan het einde van het vrije westen.
Enige minpunt is de slapstickachtige versneld afgedraaide beelden. Die vond ik iets te flauw, niet bij de rest passend.
Prachtige muziek, overigens.

Malick
Eindelijk de laatste western van Sam Peckinpah gezien. En moet zeggen als ik nu achteraf kijk vind ik deze western niet het sterkst maar ook niet de zwakste. Het komt allemaal doordat deze westen meer een mix is van komedie. Helaas is deze western van Peckinpah minder zwaar.

De toon van de film begint voor mij geweldig. Een hagedis wordt kapot geschoten het bloed spat eruit. Cable Hogue, zoals in de titel, wordt vervolgens bedrogen. Hij wordt zonder water achtergelaten. Als hij een beekje vindt is dat zijn redding. Dan begint de film pas echt te lopen terwijl wij als kijker meegevoerd worden onder een schitterend nummer. Hij vindt vervolgens een beekje (daar kon wel wat meer tijd aan besteed worden als je het mij vraagt). Je ziet bijvoorbeeld niets aan zijn gezicht behalve aan zijn mond daar zitten wat blaren op. Maar buiten dat ziet Hogue er nog gezond uit en dat terwijl hij al drie dagen geen eten en drinken heeft gehad. Realistisch komt het niet over en naar verloop van tijd kan ik dat wel begrijpen het is meer een komedie. Hogue vindt vervolgens een plek en bouwt daar een huis en verdient aan reizigers die langs komen met hun koets. Hildy, een beeldschone hoer, komt hij tegen in de naarbij gelegen stad en het is meteen liefde op het eerste gezicht. Alles gaat dan goed totdat het tijdperk van de automobiel aanbreekt.

Het is duidelijk dat Peckinpah een hele andere western afgeeft dan wat we van hem gewend zijn. Na het harde en rauwe geweld in The Wild Bunch laat regisseur Peckinpah deze gedenkwaardige fabel een heel andere sfeer uitademen. Dit is niet zozeer het verhaal van een wraakneming als wel een lyrisch, ontroerend eerbetoon aan de pioniersgeest van het Westen in zijn nadagen zoals ik al hierboven schreef. Maar het is de minder serieuze graad dat de film voor mij minder aanvoelt. Al met al als je dat aan de kant kunt zetten heb je een prima western gezien.

Wat saaie en kluchtige Peckinpah, die blijkbaar wat moet uithijgen na The Wild Bunch. Eigenlijk alleen een beetje de moeite waard door de schmierende Robards, die er voor zorgt dat ik 'm nog twee sterren geef.

avatar van Jan met de pet
Aardig, meer kan ik er niet van maken:3,0

avatar van Stephanovic
Na 'The Wild Bunch' de tweede film van Peckinpah die ik zie. Stuk luchtiger en humoristischer, maar door het camerawerk nog steeds een heel rauwe film. Alles wordt vrij luchtig gebracht, en een paar keer brengt dat de film echt naar een hoogtepunt. Robards die als 'goedzak' de show steelt, na C'era Una Volta pas de tweede film met hem die ik zie, maar opnieuw valt hij goed in de smaak. Naar het einde toe, wanneer de auto zijn intro maakt wordt de film heel erg sterk. Een nieuwe tijd die aanbreekt, een tijd die voorbij gaat. Je hebt een beetje het gevoel dat met Cable Hogue een halt komt aan het Wilde Westen.. Klinkend einde van een sterke film.

Leuke film. Lekker luchtig inderdaad. Het hoeft van mij bij Peckinpah niet altijd bloederig, rauw en keihard te zijn met een moordend (!) tempo. De film een komedie noemen gaat me wat ver, maar er zitten genoeg komische stukken in. Vond het allemaal erg aangenaam en het rustige tempo zorgt ervoor dat de acteurs wat meer ruimte krijgen. Vooral Robards is fantastisch natuurlijk. Dit in combinatie met enkele erg sterke scenes zorgt voor een zeer prettige kijkervaring. Trouwens de technische trucjes met versneld afspelen, de splitscreens en aparte montage is wel opvallend, hoewel lang niet altijd geslaagd en misschien wel een beetje out of style. 4 sterren.

avatar van madmax1
Toch wel een prachtige western sfeer van Sam Peckinpah.
Een prima verhaal, lekker traag verteld,en waarschijnlijk geen beter acteur als Jason Robards die geknipt is
voor zulke rustige tragiek- komedie, die toch wel de hele film draagt
Hiermee bewijst Sam Peckinpah dat zonder actie en overdreven geweld ,een pracht van een western neer te zetten
Valt me op dat deze nog niet veel is gezien op MM.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Het verhaal is niet meteen wat je van een western verwacht: dit keer is er geen stille wreker. The Ballad Of Cable Hogue vertelt de opbouw van Cable Springs. De gedeeltes in Cable Springs zijn dan ook veruit de leukste. De korte maar cruciale uitstap naar de stad haalt de vaart even uit de film.
Het einde is wel een smetje. Ik was heel eventjes de aandacht kwijt door mijn blaffende hond en opeens was Cable begraven. Beetje abrupt.

Jason Robards is de geknipte man voor dit soort rollen. Zijn geschmier had zelfs achterwege kunnen blijven, want de beste man loopt over van dat tragikomische charisma.
De bijrollen zijn over de ganse lijn te pruimen, maar uiteindelijk is het toch een onemanshow.

Sfeervol is het allemaal wel. De versnelde beelden doen daarom ook afbreuk aan het geheel. Ik begrijp niet goed waarom Sam Peckinpah dat gedaan heeft. Het past gewoon niet in een western, zelfs niet in een luchtige als deze.

avatar van LuukRamaker
Films die het western- en komediegenre combineren zullen mij nooit op basis van (te) hoge verwachtingen tegenvallen. De ongelukkige combinatie tussen die beide genres stelt doorgaans teleur en een film als deze kan dan ook alleen maar meevallen als het een uitzondering op de regel blijkt te zijn. Iets dat deze film niet helemaal is. Slecht was The Ballad of Cable Hogue zeker niet, maar voor een komedie is het niet amusant genoeg en voor een western is het af en toe iets té lollig.

De prachtige titelsong zorgt ervoor dat de sfeer er al vanaf het begin goed in zit. Een behoorlijk aangename, maar anderzijds soms wat te luchtige sfeer die een groot aandeel heeft in het geheel. Jason Robard past daar perfect in en is hier de juiste persoon op de juiste plaats. Hij weet de aandacht vast te houden en zorgt er voor dat het allemaal nog een beetje blijft boeien.

Tegenover de prachtige rol van Jason Robard staat een wat minder interessante situatie in een even oninteressante omgeving. Het originele verhaal zit op zich wel goed in elkaar, maar eigenlijk wist alleen de uiteindelijke wraakactie aan het einde echt te boeien. De rest voelde als nutteloze, maar tijdvullende opvulling tussen het interessante begin en het einde.

avatar van mr rumson
Als je een western verwacht zoals The Wild bunch waar de kogels je om de oren vliegen
en je de tel kwijt raakt bij de personen die neergeschoten worden,
dan kun je beter een andere western zoeken want hier zijn ze op een hand te tellen .
Zoek je een Western met schilderachtige landschappen zoals de westerns van Anthony Mann .
Kijk dan ook gerust verder . Hier zie je een woestijn en grotendeels alleen maar bruin tinten. Ook zie je hier geen helderblauwe meren of watervallen zoals in Winnetou.
Het enige wat je hier aan water ziet is een waterbron in the middle of nowhere .
En dat is een belangrijk thema in deze western .
Maar wat heeft deze western dan wel? Zul je je afvragen .
Om niet te veel van het verhaal te onthullen , zal ik je een paar dingen vertellen wat deze western wel heeft .
Deze western heeft Jason Robards die hier een magnifieke rol neerzet als Cable Hogue .
Ook Stella Stevens doet het meer dan aardig als Hildy, een hoer met het hartje op de goede plek .
Er is ook nog een priester David Warner als Joshua waar je moeilijk hoogte van krijgt ,
Maar gaande weg de film laat hij meer van zijn ware aard zien .
Het is ook een film die je net zo gemakkelijk laat glimlachen als treuren .
Dit alles is prachtig belicht en geschoten door cameraman Lucien Ballard .
Voeg daar de mooie muziek nog aan toe en je hebt een klein western pareltje .
Al met al als je even uit de dagelijkse drukte wil met een film die soepel wegkijkt ondanks zijn lange speelduur en niet verwacht wat ik hierboven beschreven heb,
dan is dit een prima film die je gaande weg het verhaal steeds meer zal omarmen .
Wat mede te danken is aan de briljante Jason Robards.

Nadat ik gisteren het matige "The Longshot (1986)" had gezien waarin Stella Stevens ook een rol had, raakte ik wel een beetje in de ban van haar en was ik opzoek naar nog een film waarin ze heeft meegespeeld. Dat is dan ook de reden dat ik uitkwam op deze film. Dat deze film ook nog eens gemaakt is door Sam Peckinpah die een aantal pareltjes op zijn naam heeft staan waaronder de geweldige en harde western "The Wild Bunch (1969)" was dan natuurlijk ook mooi meegenomen.

Deze western is overigens totaal niet te vergelijken met de eerder genoemde western want in deze western komt nauwelijks actie in voor en is het meer een Komedie / Drama / Romantiek welke zich afspeelt in het Wilde Westen. Het verhaal is best leuk en mooi en visueel spat de film van het scherm af (ook muzikaal). Ook de cast doet het prima in deze film en dan natuurlijk vooral de hoofdrolspelers Jason Robards (als pionier Cable Hogue welke het water vindt), David Warner (als de priester) en Stella Stevens (als het lieve hoertje). Omdat ik vanwege de laatste eigenlijk vooral deze film gekeken heb, heb ik een extra oogje op haar laten vallen. De scene waarbij ze zich buiten zit te wassen en te zingen in een ton en waarbij de poetskoets te vroeg langskwam was wel geinig.

Na iets meer dan uur vond ik het leuke er wel een beetje vanaf en wordt het wat langdradig en ook wat saai. Gelukkig komt daar wel weer verandering in als de gasten langskomen die Cable Hogue in het begin beroofd hebben en zonder drinken achter laten in de woestijn. In het laatste gedeelte zit overigens wel de meeste actie, maar veel moet je je daarbij niet voorstellen. Ook het einde was wel mooi en grappig (tenminste op een cynische manier) en laat op een fraaie manier het einde van het Wilde Westen tijdperk voorbij komen d.m.v. een auto (en later ook nog een zijspan) en vermoedelijk ook één van de eerste auto ongelukken Dat laatste had wel een treurig afloop van het verhaal tot gevolg.

Al met al was dit best een leuke en mooie film om het nieuwe jaar mee te starten en deze film krijgt dan ook mijn eerste stem in 2014.

avatar van mcdaktari
Een hele aardige western waar ik nog nooit van gehoord had. Ik ken natuurlijk wel Sam Peckinpah maar deze had ik nog nooit van hem gezien. Leuke western.

avatar van Metalfist
Butterfly mornings and wildflower afternoons

Sam Peckinpah en mezelf, het is niet direct een goede combinatie te noemen. Geen slechte regisseur, verre van, maar ik zie de grootsheid niet. Van de 5 geziene films kwam ik nooit verder dan 3.5* (en in dat rijtje zit onder andere The Wild Bunch) en mijn regisseursgemiddelde stond dan ook op een teleurstellende 3*. Ik noem dat teleurstellend omdat het een regisseur is waar ik veel van verwacht en ik had in de loop der jaren dan ook wat Peckinpah voorraad opgeslagen. Met The Ballad of Cable Hogue ben ik aan de laatste film uit die voorraad gekomen.

En zowaar is dit één van de leukste films in zijn oeuvre. Peckinpah noemde dit blijkbaar zelf ook altijd zijn favoriete film en ik kan begrijpen waarom. Het is een leuke afwisseling ten opzichte van de rauwheid uit The Wild Bunch (die in hetzelfde jaar is uitgekomen! Van een werktempo gesproken...) en de mix van comedy en western lukt wonderwel nog goed. Hier en daar heeft de tand des tijds de film aangestoken, die versnelde scènes zien er vandaag de dag wel redelijk belachelijk uit, maar Peckinpah's stijl blijft overeind en het is eigenlijk pas naar het einde toe dat de film inzakt. Hoewel de komst van de auto nog een leuke metafoor is voor het wilde westen dat zijn wilde haren verliest, oogt de manier waarop Cable aan zijn einde komt wel erg knullig. Gelukkig wordt dat nog voor een groot deel opgevangen door een schitterende monoloog van priester Joshua maar het kwaad was toch al geschiedt en dat is zonde. Waarom? Omdat dit eigenlijk geruime tijd op weg was om misschien wel de eerste film in het oeuvre van Peckinpah te zijn die beloond ging worden met 4*.

Al is dat natuurlijk niet enkel en alleen de verdienste van de regisseur. Neen, de film steunt voor een heel groot stuk op Cable Hogue en die rol wordt geweldig ingevuld door Jason Robards. Ken hem voornamelijk van zijn rol als Cheyenne uit Once Upon a Time in the West (hoewel hij blijkbaar ook nog meedoet in Peckinpah's Pat Garrett & Billy the Kid) maar een komische rol gaat hem even goed af. Er is gewoon iets aan zijn uitstraling dat perfect past bij het personage dat Cable moet zijn. Je begrijpt zijn wraakgevoelens en toch snap je ook waarom hij uiteindelijk Bowen niet neerschiet. Fijn herzien ook met Stella Stevens die me vooral als eenzaam lichtpuntje in The Nutty Professor is bijgebleven en zij vormt een leuk klankbord voor Robards. Toch mag ook David Warner als de geweldige Joshua niet vergeten worden. De scènes tussen hem en Cable zijn goud waard en hij geeft het einde net dat beetje extra dat het nodig had. Verder vooral opnieuw een goede soundtrack en een aantal knap geschoten scènes die de speelduur snel laat voorbij gaan.

Tjah, opnieuw een 3.5* dus waardoor het regisseursgemiddelde op 3.08* komt te staan. Ligt dus een stuk onder het gemiddelde van alle MovieMeter gebruikers en dat verrast me toch. Indertijd aan zijn oeuvre begonnen vanwege Pat Garrett (met soundtrack van Bob Dylan!) maar ik denk dat ik het bij deze 6 films ga houden. Hoewel ik Straw Dogs ook nog wel eens een keer wil zien, dat lijkt me echt iets compleet anders te zijn.