Wilders, the Movie (2010)
Genre: Documentaire
Speelduur: 80 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Joost van der Valk en Mags Gavan
Met onder meer: Geert Wilders
IMDb beoordeling:
6,0 (9)
Gesproken taal: Nederlands en Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Wilders, the Movie
Geert Wilders weet zowel nationaal als internationaal discussie, woede en bewondering op te wekken. Tijdens de laatste verkiezingen (juni 2010) was zijn Partij voor de Vrijheid (PVV) de grote winnaar. Filmmakers Joost van der Valk en Mags Gavan raakten gefascineerd: wie is Geert Wilders, wie zijn de mensen die op hem stemmen en hoe komt het dat hij zo succesvol is? In "Wilders, the Movie" onderzoeken de filmmakers de drijfveren van Wilders en zijn aanhang.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ja, dat had ik dus ook Bottle. Diep respect voor die mensen en dat Wilders daar voor opkomt vind ik dus ook prima om die kant eens te laten zien van zijn program.
herman78
-
- 3176 berichten
- 1281 stemmen
Wat vonden jullie van de Engelse vrouw dan die de nationale vlag vast had en brulde dat Engeland een 3e wereldland was geworden?
Diep triest vond ik dat. Je zal maar zo ver heen zijn. Sommige mensen zijn echt hun verstand verloren.
movie acteurs
-
- 3086 berichten
- 3244 stemmen
Redelijk, maar het einde was pover en ook een beetje plotseling.
Ik wist echt niet wat ik moest verwachten. Natuurlijk wel wat beelden over demonstratie's etc. maar ik vond de montage niet al te best en rommelig. De docu is daarnaast een beetje afgerafeld. Sommige dingen konden mij niet boeien, zoals bijvoorbeeld de scene met die man in de zorg. Ook vond ik deze docu over Wilders niet relevant gaan over de man zelf. Ook de voice over van die verslaggever was erg slecht. Wilders is een Nederlandse docu waar je geen spijt van hoeft te hebben dat je hem gemist hebt. De lage score verbaast mij dus niet echt. 2,5.
herman78
-
- 3176 berichten
- 1281 stemmen
Het is jammer dat hij begint met het melden dat hij erachter gaat proberen te komen “wat er achter het masker van Geert Wilders zit” want hiermee zet hij meteen een toon, ook is het koren op de molen voor mensen die hem graag voor linkse propagandist willen uitmaken.
Maar dat is toch wat iedereen wil weten? Wat de echte motieven zijn van Wilders, wie of wat zijn beweging (een partij is het strict gezien niet) financieel ondersteunt.
Diep respect voor die mensen en dat Wilders daar voor opkomt vind ik dus ook prima om die kant eens te laten zien van zijn program.
Helemaal eens met het eerste, vond het erg indrukwekkend dat stukje waarin hij die oude man verzorgt. Maar het tweede kan ik me minder in vinden, de halve zorg wordt straks nota bene wegbezuinigd door een kabinet dat Wilders ondersteunt.
Verder jammer dat deze documentaire zijn pretentie totaal niet waar maakt.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Zijn partij krijgt toch geen geld van Den Haag of wel?
Moet hij toch ergens geld vandaan toveren, anders kan hij de boel wel afsluiten. Ach en iedereen weet wel welke landen hem steunen met financiële injecties. Dat was allemaal niks nieuws onder de zon. De echte Nederlandse vraag(vooral vaak uit linkse hoek) hoeveel geld het dan is en daarna ook nog een keer zeggen dat er 6 nullen in zitten. So what? Al stonden er 20 nullen achter. De Bin Ladens op deze aarde krijgen of geven ook genoeg geld om hun dingen te doen.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Het staat natuurlijk een beetje los van de documentaire, maar hoe wil deze man eigenlijk serieus genomen worden met dat belachelijke kapsel?
Zwakke documentaire met heel wat anti-islam propaganda waar we niets aan hebben. Wilders heeft het over extremisten en de zogenaamde islamisering van Europa, maar de enige echte extremist die in deze documentaire te zien was is Geert Wilders zelf. De man is een oproerkraaier met zijn schandalige uitspraken over de profeet Mohammed. Uitspraken die ik hier niet wil herhalen. Verder heeft hij ook een zeer onbeschofte benaming voor de hoofddoek, maar even later zien we hem zelf met een joodse keppel op die stomme kop van hem. Hij speelt heel handig in op de onwetendheid van de Nederlandse bevolking, maar dat vind ik dus best wel walgelijk.
Er komen ook een hele hoop mensen in de documentaire voor die nog te debiel zijn voor woorden. In het begin van de documentaire zie je daar één of andere kerel in Gouda voor de camera vertellen hoe slecht het allemaal is, maar als er 2 allochtone jochies langskomen staat ie te trillen van de schrik. Handig natuurlijk van de regisseur om net in zo een wijk te gaan filmen. Geloof me maar, als ik in Smeermaas of rekem (om maar wat te noemen) een Marokkaan ga interviewen over racisme krijgen we net zulke trieste reacties naar ons hoofd geslingerd, maar dan van de autochtone jongeren uit die buurt.
Dan heb je nog zo een triest yoga geval van de jewish task force (wat dat ook mag zijn). En maar roepen hoe slecht de islam is, maar ondertussen wel met joodse vlaggen en spandoeken met "Wilders akbar" erop rondlopen. Uitspraken als Wilders is groter dan Mohammed, Wilders is groter dan Allah,.... Nou, met die kinderachtigheid ga je dus echt totaal niets bereiken. Sterker nog, het is gewoon haat zaaien.
Best wel vreemd dat die Geert Wilders en een hoop van zijn aanhangers zo anti-islam zijn, maar wel enorme sympathieën hebben voor israël en de joden, misschien wel het meest tirannieke, infiltrerende en afstandelijke volk dat er ooit is geweest.
Neen hoor, ik vind deze documentaire maar niets. De persoon Geert Wilders vind ik ook niet interessant genoeg om er een documentaire over te maken, maar ik heb enkel gekeken omdat ik hier toch ook mijn mening wil geven.
En die oude man die daar verzorgd werd, was dat nu echt nodig om in de documentaire te stoppen? Heeft deze man zijn toestemming gegeven om gefilmd te worden? Wou deze man op tv komen? Nergens voor nodig, laat deze man gewoon rustig in zijn bed liggen, daar hebben we als kijker totaal NIETS aan om dit te zien.
horned_reaper
-
- 386 berichten
- 269 stemmen
Ik vond de documentaire eigenlijk behoorlijk bol staan van de linkse propoganda....
Ik zat me bijna af te vragen of Pechtold en de VPRO het met elkaar op een akkoordje hadden gegooid om deze docu te laten maken.
In vervolg mag alles wel wat subjectiever en genuanceerder uiteengezet worden. En mogen er ook wel wat intellectuelere PVV stemmers voor een interview worden gekozen....
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
@Nomak
Zo'n beetje met alles oneens wat je zegt. Je politieke boodschap onder het mom van de docu bekritiseren kan nog doorzien worden door een kleuter. Wat heeft het kapsel van Wilders met zijn kunnen te maken?
Zet eens even niet anderhalf miljoen stemmers zo even opzij als een stel wildemannen. Als je niet eens wil zien dat het NIET normaal is om waar dan ook door van die capuchons voor Kankerhond uitgemaakt te worden, houdt het gewoon op. Mensen zoals jij vind ik juist weer erg gevaarlijk.
En die man die verzorgt werd is gewoon een ander onderdeel uit het programma van Wilders. Is toch goed als mijn ouders nog netjes verzorgd kunnen worden? Wat Herman78 dan weer zegt klopt helaas ook, dat dit met CDA en VVD alsnog moeilijk wordt, maar misschien krijgt hij op dit vlak zijn zin.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Gemiddeld al een 1,87*
Gaat goed 
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4613 stemmen
Als je niet eens wil zien dat het NIET normaal is om waar dan ook door van die capuchons voor Kankerhond uitgemaakt te worden, houdt het gewoon op.
Maar dat heeft toch niks te maken met ras/geloof? Volgens mij gewoon een paar onnozele pubers die stoer willen doen voor de camera.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
We mogen hier niet verder discussiëren (helaas), maar was het maar een op zichzelf staand iets he, je niet prettig meer voelen op bepaalde plekken in je eigen land?
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Vond het wel ironisch, vertellen dat het slecht is daar en het wordt meteen bevestigd
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
En het is natuurlijk niet alleen maar dáár, en ook niet alleen maar door allochtoonse jongeren. Dat weten zelfs de voorstanders van Geert.
Maar je ziet nou eenmaal wel vaak dat allochtoonse jongeren er iets mee te maken hebben. Dat wordt veel meer naar de voorgrond geschoven.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Je politieke boodschap onder het mom van de docu bekritiseren kan nog doorzien worden door een kleuter.
Wat heeft het kapsel van Wilders met zijn kunnen te maken?
Wat hebben al die dingen met mijn kunnen te maken?
Als je niet eens wil zien dat het NIET normaal is om waar dan ook door van die capuchons voor Kankerhond uitgemaakt te worden, houdt het gewoon op.
Mensen roepen in een bepaalde situatie vanalles. En hier zijn het gewoon een paar snotapen van Marokkaanse afkomst die even willen opvallen voor de camera. Heeft NIETS met geloof te maken.
Mensen zoals jij vind ik juist weer erg gevaarlijk.
En die man die verzorgt werd is gewoon een ander onderdeel uit het programma van Wilders. Is toch goed als mijn ouders nog netjes verzorgd kunnen worden?
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7268 stemmen
Op de vraag: Wie is Wilders? krijgen we hier wederom geen antwoord (al werkt Wilders zelf ook niet erg mee).
Venlose punker gaat naar een kibboets en komt jaren later in politiek Den Haag.
Eerst in de VVD-bankjes en vervolgens als mega-succesvolle kruising tussen Fortuyn en Janmaat.
Er zou toch wel iets te vinden moeten zijn over z'n puberjaren of over de tijd tussen Israel en Den Haag?
Maar goed het blijft via wat aantijgingen door middel van wat radicale (veelal Joodse) anti-islamitische-blog-beheerders.
Wilders is door de Mossad in Nederland neergezet om van hieruit de islamisering van Europa een halt toe te roepen?
Mmmm: mooie conspiracy-theorie, maar te veel van die supporters lijken mij nogal marginaal en wat te out-in-the-open voor Mossad-agenten.
Docu was volgens mij ook zo'n minuut of twintig vroeger afgelopen dat vermeld in de gids (een heleboel heroine-prostituees eruit gesneden??), vallen we plotseling in een aanloop naar de uitreiking van één of andere toneel-prijs bij de AVRO.
Niet veel toevoegend deze docu.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Nomak, we zijn het compleet oneens. Maar ik zou het zonde vinden als ik nu hele lappen neer ga typen die er over een kwartier worden afgehaald door een modje. Die reclameboodschap van jou in zendtijd van politieke partijen wordt ook weggehaald denk ik.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Reclameboodschap van mij? Waar heb je het over? Hier gaat helemaal niets worden weggehaald, want ik heb net als iedereen het recht om mijn mening hier neer te zetten.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Reclameboodschap van mij? Waar heb je het over? Hier gaat helemaal niets worden weggehaald, want ik heb net als iedereen het recht om mijn mening hier neer te zetten.
Je dient je politieke mening voor je te houden. Je moet het inhoudelijk over de film houden voor het meerendeel.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
En dat heb ik ook gedaan. Ik heb op verschillende onderdelen van de film gereageerd.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
(...)israël en de joden, misschien wel het meest tirannieke, infiltrerende en afstandelijke volk dat er ooit is geweest.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ja, laten we ze gewoon vergassen. Zijn we van dat akelige tirannieke volk af. O, wacht dat is al eens gedaan.
Ik geef mijn mening éénmaal, ik wil er niet verder op ingaan, anders gaat het off-topic.
Maarja, blijkbaar heb je totaal geen idee waar ik op doel.
herman78
-
- 3176 berichten
- 1281 stemmen
Waarom staat er nu al een stem als het pas over 45 minuten op TV komt?
De docu was vrijdag ook al vertoond, kan best zijn dat die stemmer hem toen gezien had. Maar goed, die persoon zal zijn stem maar terug moeten zetten.
Ik vond de documentaire eigenlijk behoorlijk bol staan van de linkse propoganda....
Vond ik wel meevallen. Geef eens voorbeelden?
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Het was een dikke 5.0*, dus waarschijnlijk gewoon een fake stem.
pacohen
-
- 67 berichten
- 179 stemmen
Op zich een aardige docu.
Aan de ene kant: waarom aandacht besteden aan Wilders? Aan de andere kant wellicht een mogelijke helderheid verschaffen in het fenomeen.
Helaas is de VPRO daar niet geheel in geslaagd,
We moeten wel in ogenschouw nemen dat dit figuur zich in een soort mysterie hult, dus geen enkele informatie/waarheid kan verkrijgen worden.
Daar zit wel Wilders' kracht, zeker voor de PVV aanhangers, dus daarom is deze docu ietwat overbodig.
De zwevende kiezer zal zelfs hierdoor de neiging krijgen PVV te stemmen.
Slechts een enkeling zal begrijpen waar deze docu werkelijk over gaat, een samenraapsel van interpretaties ,waar ieder een eigen mening over zal hebben.
Jammer, in het verleden was de VPRO altijd zo kritisch, recht voor z; n raap, ja zelfs confronterend
In zekere zin kwam dat in deze docu ook wel naar voren, maaaaaar daar moet je wel doorheen prikken
Dit is wel een gemiste kans, het extremisme in Nederland zal wellicht alleen maar groter worden......
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8538 stemmen
Dramatisch slechte documentaire, waarin niet Geert Wilders, maar (vooral) de narcistische regisseur met zijn Calimero syndroom centraal staat. Niet Geert Wilders. Buiten het eindeloos gezeur van Joost van der Valk - onderstreept door zijn verschrikkelijk voice-over - is zijn benadering, tezamen met Mags Gavan, van het fenomeen Wilders beneden alle peil.
Inhoudelijk is het geheel een pastiche van een freakshow - de makers hebben duidelijk hun best gedaan om de 'gemiddelde' PVV stemmer op zijn slechtst in beeld te brengen -, gecombineerd met suggestieve aanzetjes tot complot theorieën die nergens worden onderbouwd. Beste voorbeeld is de Israël-link aan het slot van de documentaire, die uiteindelijk gewoon doodloopt zonder ook maar iets bewezen te hebben of überhaupt iets nieuwswaardigs te hebben geïntroduceerd, maar tot deze conclusie komt de regisseur niet voordat de aanloop is voorzien van een suggestieve muzikale omlijsting.
Sowieso weer erg typisch om Wilders' band met Israël als iets kwalijks weg te zetten, de partijen aan de andere kant van het politieke spectrum houden er wel bedenkelijkere banden op na. Denk bijvoorbeeld aan Harry van Bommel en zijn contacten met Hamas, zijn oproep tot een intifada even helemaal daargelaten.
Hier en daar pogen de makers ook nog zogenaamde pogingen tot nuance te ondernemen, maar de infantiele en karikaturale toon - denk aan het Swiebertje intermezzo - waarop het duo het onderwerp benadert doet alles te niet.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Dit schreef ik o.a. in een van mijn berichten op dit topic
Ook discussies over politiek en/of religie worden in principe niet toegestaan, omdat deze vaak snel uit de hand lopen.
Aldus volgens de gedragsregels van MovieMeter.
Mijn vraag is of je wel kunt discussiëren over deze documentaire zonder die gedragsregels te overtreden.
Als ik zo de reacties lees, niet dus. 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Dit schreef ik o.a. in een van mijn berichten op dit topic
Als ik zo de reacties lees, niet dus.
Tuurlijk wel. Je mag best je mening geven, zolang je maar geen ellenlange politieke discussie op wekt en daar diep op door gaat.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Dramatisch slechte documentaire, waarin vooral de narcistische regisseur met zijn Calimero syndroom centraal staat. Niet Geert Wilders.......
Prima omschreven 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Omdat het 1e deel mij niet ongelukkig stemde. Ze leken het even goed van beide kanten te willen bekijken. Het 2e deel vond ik meer een vage verdachtmaking die niet bewezen is en thuis ook niet echt iemand bezig houdt. 2,5 is dan misschien beter.
Het laatste nieuws

Hoe kan dit? De opvallendste nominaties van de Oscars 2026

Nederlandstalige misdaadserie 'Blind Sherlock' nu te zien op Netflix

'Hacksaw Ridge' van Mel Gibson wordt vanavond uitgezonden op televisie

Biografisch sportdrama 'The Smashing Machine' vanaf nu te streamen op HBO Max
Gerelateerde tags
islamislamophobia
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
