Smukke Mennesker (2010)

Alternatieve titel: Nothing's All Bad

Denemarken

geregisseerd door Mikkel Munch-Fals
met Bodil Jørgensen, Sebastian Jessen en Mille Lehfeldt

De film gaat over vier mensen die verlangen naar liefde. Ingeborg voelt zich erg onaantrekkelijk, in tegenstelling tot Jonas, die zo aantrekkelijk is dat hij zichzelf letterlijk kan verkopen. Anna is een knappe jonge vrouw, maar heeft een fysieke handicap. En Anders is een gevoelige man met een psychische handicap. Alle vier verlangen ze naar liefde en hopen ze op een betere toekomst.

avatar van james_cameron
Pijnlijke tragikomedie, vol eenzame mensen op zoek naar liefde. De parade van verknipte figuren en het statische camerawerk doen wel wat denken aan het werk van regisseur Todd Solondz (vooral Happiness), maar in deze Deense variant worden de personages wat liefdevoller behandeld. Hier en daar wellicht iets te zwartgallig en qua montagestructuur hebben we een dergelijke mozaïek van levens wel vaker gezien, maar toch is de film zeer onderhoudend. En de ontknoping is erg mooi.

In Nederland op dvd verschenen?

avatar van borasi
Eindelijk weer eens meer dan 4 sterren gegeven

Prima tragikomedie over verdriet , sex en liefde de film is nooit over the top en voelt heel werkelijk aan. De stukjes met de geamputeerde vrouw en de zoon als gigolo vond ik het best.
Het einde van de film op kerstavond was echt geniaal gevonden.

Onderhoudende en goed geregisseerde en geacteerde mozaïekfilm (donkere komedie), somber, grimmig en grappig, over ongemakkelijke, pijnlijke en zonderlinge situaties als het op seks en eenzaamheid aankomt, met een mooi einde.

avatar van Observator
Meestal is deze stijl van tragikomedie niet helemaal aan mij besteed. Maar Smukke Mennesker beviel bijzonder goed. De indeling in hoofdstukken en de manier waarop de personages met elkaar verbonden zijn vind ik erg sterk. En eigenlijk is film over de gehele linie gewoon erg komisch.

paulo31
Zo pervers en bizar maar toch ook weer zo gewoon en alledaags
hele mooie film die goed in elkaar zit.

avatar van Leo1954
Uitstekende en voor mij verrassende film, met veel gevoel wordt een triest beeld geschetst, de zwarte humor ligt onder de oppervlakte om tegen het einde echt te verschijnen. De psychiater wist het in zijn laatste scene ook niet meer, een "crappy" week gehad. Bij het kerstdiner wordt het echt grappig, iedereen met hun eigen verborgen schuld, maar nothing's all bad.

Goeie film over een viertal personages die leven in hun eigen isolement en op zoek zijn naar meer. De vier losse verhaaltjes raken elkaar zijdelings aan en zijn gelukkig van hetzelfde niveau. Een trage tragikomische film met de nadruk op de tragiek waarbij een aantal pijnlijke momenten. De personages blijven boeiend genoeg voor een kleine 3.5 sterren.