ad

Met onder meer: Paprika Steen, Troels Lyby en Ole Ernst

Oorspronkelijke taal: Deens

Releasedatum: 27 maart 2002

Over Okay

Nete is een 37-jarige fulltime werkende vrouw die samenwoont met haar man Kristian en haar dochter Katrine. Tijdens hun drukke dagelijkse leven ontstaat een ernstig probleem: de terminale ziekte van Nete's vader. De dokters geven hem nog slechts drie weken te leven. Nete wil de laatste dagen samen met haar vader doorbrengen en vraagt hem om bij hen te komen inwonen. Nete's vader wordt door zijn ziekte verbitterd waardoor hij zijn familie moeilijke momenten bezorgt. De gespannen situatie in het kleine appartement leidt ertoe dat Kristian een andere ontspanning gaat zoeken.

image

avatar van filmo

filmo

Zeer goede film; in elk opzicht. Goede acteurs, goed verhaal. Triest, maar o zo mooi met de nodige humor.

Kortom 5 sterren

avatar van diddledidoo

diddledidoo

Goede film, die het waard is om eens gezien te hebben. Goed verhaal, veel diepgang, goed acteerwerk, met name door Paprika Steen, die me in Festen al was opgevallen. Mooie kans om hier wat meer van haar te zien. Drie sterren, al komt dat wat karig over. Dit heeft echter te maken met het feit dat ik het meer een film vind die je niet keer op keer hoeft te zien.

avatar van mdj

mdj

Goed gespeeld en er zit de nodige humor in, maar nadeel vind ik dat de verhaallijnen op zich totaal niet origineel zijn. Dat je dan toch nog een goed onderhoudende film weet te maken, is wel een kunst en spreekt voor de film. Maar had die vader bv niet gewoon een ruwe bolster kunnen blijven zonder duidelijke blanke pit?

avatar van sydney

sydney

Inderdaad een zeer mooie film. Gezien het onderwerp dacht ik dat het een zwaar drama zou worden. Het geheel werd echter zeer luchtig gebracht met redelijk wat humor. Naast Simon, laat ook deze film heel mooi zien dat de lach en de traan in elkaars verlengde liggen.

avatar van 93.9

93.9

Zeer fijn om weer eens zo'n film te zien!

Natuurlijk gespeeld, mensen van vlees en bloed, geen valse Hollywood tricks.

avatar van FisherKing

FisherKing

Wat een film zeg !!! Alles werkt. Fantastisch Script ook,

Een cast die imponeert, en die je helemaal meezuigt in de verwikkelingen.

ps Nete ziet er in de film uit als 45jaarplus+. Wat verder ook geen degradatie inhoudt. Ze staat voor wat ze staat.

avatar van Zyxx

Zyxx

mdj schreef:

De thema's die in 'Okay' behandeld worden zijn verre van origineel. Maar dat is dan ook niet wat deze film in grote mate onderscheidt van andere 'formule'-drama's. Deze film heeft een script dat alles op een vreemde, fascinerende manier in evenwicht houdt. Ieder personage heeft z'n plus- en min-kanten, elk karakter is zó menselijk, dat 't je naar de strot vliegt! En dat zonder dat 't soap wordt.

Bijvoorbeeld: Als de oude vader z'n dochter verwijt dat ze op haar moeder lijkt, voel je 'n enorme haat/liefde voor z'n (ex-/overleden) vrouw. Dat moet een geweldig loeder zijn geweest. En tegelijkertijd zie je z'n enorme desinteresse voor z'n eigen dochters gezinsleven door almaar onder 't eten TV te gaan zitten kijken en met haar dochter aan te pappen. Je krijgt in de verte 'n idee van dankbaarheid, maar dat gevoel uiten, ho maar.

Graag meer van dit soort scenario's, SVP! (Kim Fupz Aakeson in dit geval )

P.s. Vergeet ik helemaal de cast te huldigen, hierbij!!! 5*

avatar van xenne

xenne

aangenaam kijkvoer dat in de eerste plaats toch grappig is, terwijl ik een zwaar drama had verwacht. veel herkenbare & grappige situaties met een prima cast. heb me vermaakt, maar 3½ lijkt me wel voldoende, zo speciaal was het nu ook weer niet

• 20913 berichten

Heerlijke film , het is weer een poos geleden dat ik zo een mooie film heb gezien

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Leuke film,

Heel anders dan de drama `s van Susanne Bier, die bij het minste of geringste inzoomt op haar hoofdpersonen. Mits ze natuurlijk net iets zwaars te verduren hebben gehad. Deze film is naast Bier `s films realistisch maar tegelijk overgoten met een lekker humorlaagje. Daarnaast wordt er niet een verhaallijn op een dramatische manier uitgewerkt, maar vertonen alle personages wat onvolkomenheden. Wat sommige misschien als oppervlakkig ervaren, ik vond het echter alleen maar meer bijdragen aan de menselijkheid en geloofwaardigheid van de film. En dat op een luchtige manier gebracht, constant.

Typerend voor de humor is bv. dat het hoofdpersonage, geweldig vertolkt door Paprika Steen, ook tijdens wat mindere tijden alles door een humoristische bril blijft zien. Niemand die iemand hier een strobreed in de weg legt. Waardoor er minder sprake is van wrok jegens elkaar en vergiffenis op de loer lijkt te liggen. Daardoor mag de film zich eigenlijk best scharen onder de categorie feel - good.

Oprechte en goed geacteerde film die muzikaal ietwat minimalistisch is maar er wel een juiste manier mee om gaat. Verder geen schokkende montage, maar wel mooi licht en sereen kleurengebruik. Die goed uitkomen bij de veelal wat wijdere shots. 4*

avatar van Co Jackso

Co Jackso

• 21924 berichten

Een aardige film die gedragen wordt door zijn acteurs en scenario. Vooral complimenten voor Paprika Steen. De film weet van begin tot einde te boeien en constant heb je het gevoel dat er dingen in het verleden gebeurd zijn waar de karakters liever zo min mogelijk over zeggen. Dat maakt de film naar mijn gevoel nog interessanter.

avatar van ralfsjam

ralfsjam

lekkere film zeg! toch kunnen die denen er ook van van hoor. het eerste halfuur was vooe mij even zoeken naar de richting. maar vanaf die tijd was het echt genieten geblazen. goeie acteurs en een leuk verhaal. 4

p.s. zou de NL film Leef! niet een beetje hiervan zijn afgekeken? schijven, dochter(s), vreemdgaan, moeizame ouder-relatie.....

want de film Vet Hard hadden ze ook uit denemarken geleend en iets bewerkt. maar ik kan het mis hebben...

avatar van Knud Knudsen

Knud Knudsen

Mooi drama gedragen door de acteerprestaties van Paprika Steen.

avatar van depri83

depri83

Ik heb laatst Elsker dig for Evigt gezien, een vergelijkbaar verhaal maar stukken beter gebracht dan Okay. De emotionele binding met de personages uit Okay was een stuk minder omdat de film weinig deed aan verdieping in de leefwereld van de gezinsleden, uitgezonderd Paprika Steen, echter ook het einde vond ik niet echt bijster geloofwaardig.

avatar van Eibmoz

Eibmoz

Heerlijke film er zit een enorme gang in het hele verhaal er gebeurt van alles. Met Paprika Steen een top actrice.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Ik vind dit geen komedie. Het is een prachtig drama, die ondanks het trieste verhaal nergens zwaar wordt. Het blijft opgewekt en dat vind ik ik mooie benadering. Paprika Steen is een favoriete actrice van me en ze speelt hier uitstekend haar drukke rol. Maar ook haar man en vader doen dat.

avatar van Robi

Robi

Ook nu nog steeds een erg mooie film en een fantastisch acterende Paprika Steen.

avatar van jac25

jac25

Bijzonder aardige film. Jammer van het tenenkrommend einde dat ervoor zorgde dat ik hem toch hele ster lager waardeer.

BBarbie

Uitstekende film over spanningen, die beetje bij beetje een gezin binnensluipen wanneer opa komt inwonen. Een echte acteursfilm. Op zich niet zo verrassend, want daar is de Deense cinema door de bank genomen heel erg goed in. Het acteerwerk is over de volle breedte eerste klas, met vooral Paprika Steen in topvorm. Daardoor valt het niet zo op dat het verhaal op de keper beschouwd eigenlijk wat gewoontjes is.