Cold Case Hammarskjöld (2019)

Denemarken / Noorwegen / Zweden / België
Documentaire / Mystery

geregisseerd door Mads Brügger
met Göran Björkdahl en Mads Brügger

De Deense regisseur Mads Brügger en de Zweedse privé-detective Göran Björkdahl proberen de mysterieuze dood van Dag Hammarskjöld op te lossen. Naarmate hun onderzoek dichter tot een einde komt, ontdekken ze een misdaad die veel erger is dan het doden van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties.

TEASER

Vanaf 4 april in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van tbouwh
oei, die moet ik toch zien eigenlijk.

Leuk en vlot verteld met zelfspot, en heel onthullend als dit echt allemaal klopt. Maar ik had er toch ook wel wat problemen mee. Het journalistieke proces was wat mij betreft soms te ondoorzichtig. Vooral het moment met de advertentie, de namenlijst en bijbehorende telefoonnummers had ik wel wat helderder uitgelegd gezien willen hebben. Vervolgens krijg je een oud SAIMR-lid die eigenlijk precies zegt wat ze nodig hadden om de vastgelopen documentaire af te ronden. Die man kan zich bijv. nog precies een beeld beschrijven van drie mannen bij een neergestort vliegtuig, op basis van een foto die ooit ergens hing. En herkent hij nou serieus Maxwells handschrift? En waarom zou de CIA zo dom zijn om speelkaarten als handtekening achter te laten bij geheime operaties? Ik had daar wel wat meer kritische vragen willen hebben.

Ik kreeg vooral het gevoel dat Brügger slechts tot een bepaald punt z'n gang heeft kunnen gaan en gestopt/gesaboteerd werd zodra hij bij cruciale informatie in de buurt kwam. Hij mag bijv. zoeken/graven naar het vliegtuigwrak, maar zodra hij écht iets lijkt te hebben gevonden, moet hij stoppen. En zou dat sleutelinterview misschien juist zijn opgezet door SAIMR om verder speurwerk te voorkomen?
Op zich wel begrijpelijk dat je je documentaire na al die jaren een keer wil afronden, en het is natuurlijk ook bedoeld om verder onderzoek in gang te zetten, maar ik ben toch een beetje gefrustreerd door de verwarring die er gezaaid is.

Intussen is het wel overduidelijk dat er achter de schermen een heel verdorven en geraffineerd spel wordt/werd gespeeld, dus dat maakt deze docu ook zonder meer intrigerend om te zien.

avatar van tbouwh
Kreeg een schoppenaas bij m'n bioskaartje.

avatar van mrklm
Regisseur Mads Brügger verontschuldigt zich aan het begin van deze film voor wat - in zijn ogen - misschien wel eens de meest idiote samenzweringstheorie zou kunnen blijken te zijn. Hij bekent op een later moment zelfs dat hij zijn journalistieke falen heeft geprobeerd te verhullen met regisseurstrucs: zo dicteert hij het relaas van zijn onderzoek naar de dood van de Zweedse diplomaat Dag Hammarskjöld aan twee secretaresses die dat op een ouderwetse typemachine doen. Bovendien kleedt hij zichzelf als één van de sleutelfiguren in het relaas die hij aanduidt als 'de schurk'. Hammarskjöld was sinds 1953 secretaris-generaal van de Verenigde Naties en verdedigde de belangen van de landen in Afrika die hun koloniale verleden wilden verruilen voor zelfbeschikking. Dat maakte hem weinig geliefd bij de voormalige koloniale machten, alsmede bij de Sovjet Unie - en dus ook de VS. Vandaar dat zijn dood bij een vliegongeluk tijdens een reis naar Katanga waar hij rebellenleider Moise Tshombe wilde overhalen vrede te sluiten met de Democratische Republiek Congo waarvan Katanga een afscheiding was.

Als joe dit verhaal al ingewikkeld vond, maak dan joe borst maar nat. Mads Brügger slaagt er bijzonder goed in zijn complexe bevindingen over te brengen aan het publiek, maar het betekent wel dat je vaak lange stukken monoloog moet aanhoren. Brügger, die hulp krijgt van Göran Björkdahl, die via zijn vader aan belangrijk bewijsmateriaal was gekomen, kan er weliswaar niet veel aan doen dat zijn onderzoek hem (en de kijker) van het kastje naar de muur stuurt, maar het betekent wel dat het geduld van de kijker erg op de proef wordt gesteld. Op sommige momenten kun je je ook afvragen wat dit nog te maken heeft met zijn oorspronkelijke onderzoek, maar het grootste bezwaar is dat Brügger veelal uit moet gaan van twijfelachtige getuigenissen en halfbakken bewijsmateriaal. Intrigerend is het wel, maar niet erg overtuigend.

avatar van Verhoeven
tbouwh schreef:
Kreeg een schoppenaas bij m'n bioskaartje.
WTF!