Kunsten at Græde i Kor (2006)

Alternatieve titel: The Art of Crying

Denemarken

geregisseerd door Peter Schønau Fog
met Jannik Lorenzen, Jesper Asholt en Hanne Hedelund

Door de ogen van de 11-jarige Allan maken we kennis met zijn bizarre familie. We schrijven het Deense platteland midden jaren '70. De vader van het gezin, Henry, heeft een kruidenierszaak en hij heeft als hobby om begrafenissen op te fleuren met zijn emotionele redevoeringen. 's Nachts heeft Henry meestal lange huilbuien en dan is het aan Allans zus, Sanne, om haar vader te troosten. Wanneer er in het kleine dorp geen sterfgevallen meer zijn worden zijn depressieve buien extremer. Allan wil er voor zorgen dat vader gelukkig kan blijven en maakt plannen om er voor te zorgen dat er genoeg doden zijn.

Heb deze film sjuustement gezien : BRILJANT !!! Het is een typische Deense zwarte comedy, vergelijkbaar met Adam's Apples, alleen weer net wat realistischer. De film 'klopt', het tijdsbeeld is overtuigend en komt autentiek over, de verhaallijnen benne absurd, grappig, dikkels hilarisch maar ook overtuigend en realistisch. Wat aangrijpend is, is dadde we de film beleven vanuit de ogen van jonge Allan. Het jochie wekt sympathie maar zorgt ook voor héél veel hilariteit.

Het in-droef verhaal van een gezin waar elke vorm van spontaan familiaal geluk is uitgestoten.
Het drama wordt inderdaad gezien vanuit de ogen van een kind en dat legt niet alleen nog meer het accent op de ellende van het gebeuren maar zorgt ook voor een soort anti-cjlimax, onwetend hoe een kind staat tegenover een zwakke volwassenenwereld.
Goed verhaald en verfilmd.
Knap werk. Alle lof voor de acteurs.

avatar van Leo1954
Ik kan hier geen komedie in zien, zelfs geen zwarte. Triest verhaal wat wel goed wordt gebracht en daar heb je het imo wel mee gehad, geen aangename film. De beschrijving van de film is wel heel simplistisch en raakt kant nog wal.

Ik ben deze film gaan bekijken in de veronderstelling dat het een komedie zou zijn. Dat was een teleurstelling. Maar verder eigenlijk best wel een goede film voor een precair onderwerp. Het broertje dat onder ouderlijke druk zijn zusje verraad, de depri vader, moeder die het allemaal laat gebeuren, triest, maar helaas te vaak realiteit.

Beklemmende film.
Geen komedie, lijkt meer op Festen maar dan meer beklemmend door die te snijden 50'er jaren sfeer.