• 8.489.130 stemmen

The Day of the Dolphin (1973)

Actie / Drama | 104 minuten

Genre: Actie / Drama

Geregisseerd door: Mike Nichols

Met onder meer: George C. Scott, Paul Sorvino en Trish Van Devere

Releasedatum: 6 maart 1975

Plot The Day of the Dolphin

"Unwittingly, he trained a dolphin to kill the president of the United States."

Een geleerde (Scott) heeft dolfijnen afgericht die de menselijke taal kunnen begrijpen, en sommige woorden kunnen spreken. De dolfijnen worden gestolen voor een moordlustig plan. Kan Scott alles nog in goede banen brengen?

image

avatar van streeter

streeter

Zwakke laatste film van Nichols and Henry, die normaal genieen zijn - het hoogtepunt is de muziek.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20436 berichten

In juli uit op Indicator Blu Ray

scorsese

Matige film over een man die een dolfijn getraind heeft om te spreken. De film begint op zich best goed, maar de mix tussen drama en thriller werkt hier niet. Verder is het ook allemaal vrij ver gezocht (zowel de pratende dolfijnen als het plot). De scenes met de dolfijnen zijn wel mooi om te zien, maar dit is nou niet bepaald de beste film van Mike Nichols.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Ooit nog als klein ventje gezien; er waren flarden van de film die me niet onbekend overkwamen (Fa loves Pa). Eigenlijk zou dit zo een Disneyfilm geweest kunnen zijn. Mooi geregisseerd maar helaas weet het niet te boeien door het graatmagere plot. Een intro waarin de hoofdacteur tegen zijn publiek een educatieve uiteenzetting geeft is een grote "fail" bij mij. Een wetenschapper en zijn vrouw voeden de dolfijn Alpha op sinds de geboorte. Door het menselijk contact is het dier mensentaal beginnen spreken. Er zijn ook personen met minder goede bedoelingen die in de dolfijnen geïnteresseerd zijn. Ik zit tussen 2,5* en 3* want de film is inderdaad niet echt geweldig en eerder bedoeld voor een jonger publiek, maar een onverbeterlijke optimist zijnde rond ik naar boven af.