• 8.297.442 stemmen

Oorsprong: Verenigde Staten / Zuid-Afrika

Geregisseerd door: Cornel Wilde

Met onder meer: Cornel Wilde en Ken Gampu

Plot The Naked Prey

"Stripped, weaponless, alone and only ten desperate seconds ahead of the killers!"

Een groep mannen is op safari. Wanneer één van de mannen een cadeau weigert te geven aan een stam wilden, is de stam beledigd. Ze zetten de jacht in en vermoorden één voor één de vluchtende safari-leden.

imageimage

Leader of the warriors

Safari overseer

Little girl

Tribe Leader

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

DVD-release 8 jan.'08: Criterion.

avatar van Celluloid Dreams

Celluloid Dreams

Een wat onconventionele avonturen film, van Hollywood ster Cornel Wilde. Zoals ik verwachte was 'ie erg tof. Weinig dialoog, maar de tijd vliegt voorbij. Dit is wel weer eens wat anders dan de meeste films die zich in Afrika afspelen. Geen geromantiseerd beeld, en allesbehalve groot en lawaaierig. Een epic op bescheiden manier gebracht, rauw en gewelddadig, niets wordt geschuwd. Zo zie je bijvoorbeeld een man uit het kadaver van een olifant stappen, de ingewanden over de schouder, en die gaan zo de pan in. Wat erg helpt aan het bijzondere gevoel van de film is dat alles in Afrika geschoten is ipv. in L.A.. De makers brengen het land zo goed in beeld dat het lijkt dat we daar zijn. Alles in de omgeving leeft, constant gebeurt er iets en is de wereld in beweging, en dat voegt alleen maar toe aan de authenticiteit van de film. Zo kan er ook mooi overschakeld worden tussen mens en dier, om zo heel treffend de overeenkomsten in beeld te brengen. De achtervolging, waar het grootste gedeelte van de film om draait, is erg goed, wat ook voor een groot deel te danken is aan de bijzondere soundtrack die de spanning flink opvoert. Aanrader!

Brix

Rauwe, realistische, buitengewoon spannende verfilming van een waar gebeurd verhaal dat zich oorspronkelijk in het wilde Westen van Amerika afspeelde.

Een blanke wist daar te ontkomen aan een achtervolging door Indianen.

Zeer sterke-en bijzondere hoofdrol van Cornel Wilde, die vele ontberingen doormaakte tijdens de filmopnamen.

Een film die je héél lang bijblijft.

Het is een groot gemis dat deze film in ons land niet op dvd verkrijgbaar is.

Er is wel een (zeer dure) import versie leverbaar.

Dialoog zit er bijna niet in deze film, dus wat dat betreft hoef je eigenlijk niet op een Nederlands ondertitelde versie te wachten.

Een absolute dikke aanrader.

Een van de beste films ooit die zich in Afrika afspelen.

avatar van Reinbo

Reinbo

Sterke rauwe film. Prachtige opnames soms, al kon ik daar op mij full screen lasterdisc maar half van genieten. Zou 'm nog wel eens in panavision willen zien. Duidelijk de voorloper van Essential Killing (2010) wat voor mij tot nog toe een van de beste films van het jaar was.

Kleine 4*

avatar van Halcyon

Halcyon

Een beetje een oubollige avonturenfilm die het verbindingsstuk vormt tussen de oude Tarzanfilms en de Italiaanse kannibalenfilm. Het getoonde dierenleed alsook de vijandigheid van inboorlingen jegens blanken zijn cruciale elementen die later werden uitgebuit in de ultragore genrecinema. Ondanks verwoede pogingen van Cornel Wilde om een spanningsboog op te zetten, blijft Naked Prey betrekkelijk mak. In feite is deze film niet meer dan een handleiding 'hoe overleef ik in de wildernis?'. Grimmig wordt het helaas nooit en van de wrange nasmaak die een cultuurshock doorgaans veroorzaakt is ook geen sprake.

gauke

In de kern voor mij een onzinnige overlevingsavonturenfilm over een safaritocht in de jungle die verkeerd afliep (of eigenlijk goed voor de dieren); minimalistisch, beestachtig en gedateerd, spelend in Afrika in de negentiende eeuw. De prachtige opnames van de Afrikaanse natuur stonden in schril contrast met de bloeddorstige details. De meeste beelden kon ik wel hebben, maar het neermaaien van een kudde olifanten was echt teveel van het goede en voor de loop van het verhaal onnodig.

avatar van de grunt

de grunt

Als Gibson nou eerst even deze film had bekeken voordat hij de commerciële draak Apocalypto maakte.

avatar van Bas I.

Bas I.

The Naked Prey viel me helaas tegen. De setting (op locatie geschoten in Zimbabwe) is inderdaad prachtig en het onconventionele verhaal voor die tijd maakt dit een interessante zit. Duidelijk een voorloper voor de latere kannibalen films zoals Cannibal Holocaust (1980). Wat deze film echter het meest tegen zit is het gebrek aan enige spanning. In het middelste gedeelte van de film zien we Wilde en zijn achtervolgers vooral veel rennen zonder dat er daadwerkelijk iets gebeurt. Ook de talloze shots van de voeten van de achtervolgers (?) vallen op.

De vele (stock footage) beelden van dieren die elkaar te lijf gaan moeten waarschijnlijk bijdragen aan het gevoel dat de hoofdrolspeler op een uiterst gevaarlijke plek rond struint maar de beelden werken eerder als een vrij saaie onderbreking van de film. Pluspunt is de Afrikaans klinkende muziek die het geheel toch wat sfeer geeft. Voor zijn tijd een eigenzinnige en interessante film maar helaas toch te zouteloos en moralistisch om echt overeind te blijven.

Brix

Had werkelijk geen idee waar dit over zou gaan, kende alleen de titel.

Best wel originele en vooral harde film over Westerlingen die te grazen worden genomen door inboorlingen.
Aanvankelijk juich je dat alleen maar toe die fucking olifantenschieter verdiende niet beter maar het gaat er toch wel erg ruw aan toe.

Al met al wel bijzonder te zien zo'n film uit de jaren '60 al is het niet echt een hoogvlieger met bovendien wat amateurische kantjes (takje op de lens, schaduw van de cameraman)

scorsese

Aardige film over een man die als enige overlevende van een safari achterna wordt gezeten door een aantal inboorlingen. Ook vanwege het bijna ontbreken van enig dialoog kijkt het geheel soms weg als een natuurdocumentaire over de meedogenloosheid van zowel mens als natuur. Redelijk rauw in beeld gebracht, maar vanwege de opzet net iets te eentonig voor 3.5 sterren.

Brix

Geweldige film, die destijds een Oscar nominatie voor beste verhaal en script kreeg.

Weer eens bekeken en ervan genoten.

De inspanningen van Wilde als acteur hier zijn verbluffend.

En dan te bedenken dat hij de film ook nog regisseerde

avatar van mrklm

mrklm

Gezien de tijd waarin deze film is gemaakt mag je gerust grote vraagtekens zetten bij de motieven van de makers van deze film, waarin blank en zwart lijnrecht tegenover elkaar komen te staan... en de blanke held uiteraard de sympathie van de kijker heeft! Anno 2018 zijn de beelden van olifanten die worden afgeschoten (en niet allemaal voor ivoor) waarschijnlijk nog controversiëler. Dat neemt niet weg dat dit een vakkundig gemaakte film is met een aantal actiescènes die nog steeds indruk maken, vooral een nauwkeurig gechoreografeerd mesgevecht tussen 'man' [Cornel Wilde] en één van zijn achtervolgers. De Afrikaanse percussiescore doet de adrenaline nog meer stromen, maar dit blijft een dubieus werkje.