Flight of the Navigator (1986)

Alternatieve titel: De Kleine Astronaut

Verenigde Staten / Noorwegen
Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Randal Kleiser
met Joey Cramer, Paul Reubens en Veronica Cartwright

De 12-jarige David (Joey Cramer) raakt vermist in 1978, om in 1986 ineens weer op te duiken. In de 8 jaar die zijn voorbij gegaan, is hij niet ouder geworden. Het is geen toeval dat ten tijde van de terugkeer van David, er verstrikt in elektriciteitskabels een UFO wordt gevonden.

Het is de eerste keer dat ik em zag. Been 44 jaar en vopnd de film zeer goed. Mooi verhaal.

avatar van alvinvdv
Leuke kinder/jeugd film met een typisch jaren 80 sfeertje.

25 jaar terug had ik hem zeker meer gesmaakt.

avatar van RuudC
Kijk ze in 1986 eens lachen om 1978 en niet beseffende dat de jaren tachtig over het algemeen wordt gezien als het decennium van de wansmaak. Beetje pech dat ik zelf in 1986 geboren ben, al ben ik zelf best dol op van alles wat uit die jaren komt. Flight Of The Navigator behoort daar in elk geval niet toe. Ik heb zelden zulke middelmatige kindersciencefiction gezien. Niet alleen biedt de film geen greintje spanning, maar ook is het verhaal verre van bijzonder. Het hoogtepunt vangt aan vanaf het moment waarop de hoofdpersoon de UFO bestuurd en zodoende de navigator wordt. Daar komen dan ook meteen de spuuglelijke special effects om de hoek kijken. Het heeft effecten die destijds zonder meer avant garde waren, maar tegenwoordig moet je je er hard voor schamen. Verder is de film niet grappig, te weinig charmant en simpelweg niets bijzonders. Ja, de film komt van Disney, maar nee, dat is géén kwaliteitskeurmerk. Ik zou mijn kinderen niet met deze rommel opzadelen.

avatar van BlueJudaskiss
Erg leuke kinderfilm waar ik onverwacht van heb genoten. Wel erg jammer dat de film in de tweede helft - zodra hij in het ruimteschip belandt na een overigens onlogische plottwist - niet meer zo interessant is als de soms fascinerende eerste helft, maar Flight of the Navigator was goed! Lage waardering ook hier. Ik blijf van mening dat de special effects in de jaren '80 veel mooier waren dan het gladde spul wat we nu hebben. Ik heb een paar keer hard moeten lachen om grappen.

avatar van michielheinhuis
Onderhoudende typische 80's film die mij weer met weemoed terug deed denken aan die jaren..

avatar van PEN15
Niet echt de cult-classic die ik destijds had moeten zien. Niets gemist dus. Het begin is wel OK, maar daarna is het eigenlijk niet meer dan David bestuurt ruimteschip en wil naar huis. Het liefst naar zijn eigen tijd, wat je natuurlijk al vanaf het begin van de film voelt aankomen. De rest in het space ship lijkt ook wel een soort van panoramisch vogelvluchtperspectief-foefje. Wat het nog een beetje overeindhoudt zijn de praktische effecten van de ruimtewezens, die dan jammer genoeg weinig invloed hadden op het verhaal. Special effects waren leuk om te zien, ook al was het gedeeltelijk de eerste vormen van CGI. Ook de score van Silvestri vond ik nogal machtig eighties sci-fi klinken, daardoor krijgt het nipt een ★★★☆☆

Wat ik opvallend vind is dat dit oorspronkelijk een Noorse indiefilm zou worden. Die Noorse filmstudio ging halverwege kopje onder, maar waar zijn die geschoten beelden dan gebleven? Het lijkt er toch op dat Disney het project opnieuw is begonnen met enkele filmlokaties in Noorwegen.

Net zoals met zoveel oude films wordt er gesproken over een remake, reboot, whatever.. maar ik denk niet dat we Joey Cramer nog een keer gaan terugzien. Die heeft een aardig strafblad opgebouwd met hoogst bedenkelijke strafbare feiten.

Ook grappig om te zien dat in '86 Sarah Jessica Parker zelfs nog knap was.

Deze foto zou ik in de jaren tachtig zeker aan de muur gehangen hebben.ʘ‿ʘ