Titanic (1953)

3,28

Actie / Drama

geregisseerd door Jean Negulesco
met Clifton Webb, Barbara Stanwyck en Audrey Dalton

Richard en Julia zijn beiden ongelukkig getrouwd, de problemen worden nog groter als Julia, Richard vertelt dat hun zoon 'niet' van hem is. Richard laat op dat moment zijn onechte zoon vallen. Tegelijkertijd vaart de Titanic ook nog tegen een ijsberg aan... En dan beginnen de problemen pas goed.

32 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van speedy23
Het nadeel van deze film is, dat iedereen het einde al kent. Toch probeerden de regisseurs van deze versie en die van 1998 en een meer persoonlijk tintje aan te geven door de karakters van de passagiers veel verder uit te diepen dan in de eerste versie van 1912 en in die van 1958. Won een Oscar voor beste screenplay...

avatar van jordybeukeboom

Is die eerste versie van 1912 nog ergens te vinden?

dmoie-master
Ik denk niet dat de originele versie uit 1912 niet te vinden is. Ik heb wel een 2 sites gevonden waar de poster en een paar screenshots te zien zijn in de versie van 1912 speelt Dorothy Gibson die de ramp in werkelijkheid had overleefd(Dorothy was een eerste-klasee-passagier en droeg tijdens het draaien van de film de jurk die ze aanhad in de nacht dat het schip ten onder ging.) want de film duurt maar 10 minuten. Maar nu over deze film. Titanic met Barbara stanwyck heb ik op video opgepakt toen hij op tv was en ik vind het verhaal veel beter dan dat uit A night to remember de efects uit de versie uit 1953 zijn wel niet zo goed dan die van de film uit 1958 maar het verhaal is dramatischer en laat heel goed zien hoe het moet zijn geweest om die nacht in een piepklein bootje rond te doberen op de noord-atlantische oceaan kijkend naar een zinkend schip wetend dat je echtgenoot en jonge zoon van amper een jaar of 12 de ramp waarschijnlijk niet zullen overleven. En je dochter heeft net aanvaard dat ze in amerika zullen blijven en heeft net een vriendje als het schip zinkt.
Onder de acteurs enkele bekende geziechten: Barbara Stanwyck(Julia Sturges), Clifton Webb(Richard Sturges, Audery Dalton(Annette Sturges), Harper Carter(Norman Sturges) en Robert Wagner(Jiff Rogers). Kortom een goede film

avatar van XfofaXX

Aanschouw:

Ik weet wel niet welke versie dit is..

avatar van U-96
Tot nu toe de enige Titanicfilm die ik gezien heb naast de bekendste versie uit 1997. Het verhaal en de personages konden me niet echt boeien, maar de sfeer aan boord van het schip is prima. De Titanic is zowel van binnen als van buiten best mooi afgebeeld, hoewel je van buiten wel duidelijk kan zien dat het een model is. Er zit trouwens een mega-fout in. Wanneer het schip de ijsberg aan stuurboord raakt, zie je in het onderwatershot duidelijk dat de ijsberg langs de bakboordzijde van het schip gaat. Het zinken gebeurt uiteraard vele malen sneller dan in werkelijkheid. Jammer maar best begrijpelijk. Het was in die tijd toch niet simpel om zoiets zo correkt mogelijk in beeld te brengen. Het zinken ziet er verder best realistisch uit, maar echt bijzonder wil ik het niet noemen. Al met al toch een voldoende en vermakelijke film die ik graag nog eens zou willen kijken.
Ik ben tevens wel erg benieuwd geworden naar de rest van de Titanicfilms.

3.0 sterren...

Op de DVD die ik heb staat de uiterst boeiende documentaire Beyond Titanic (95 minuten), waarin Titanicfilms centraal staan en allerlei andere zaken die kwamen NA de daadwerkelijke ramp. Je ziet o.a. veel beelden uit de verschillende films, ook de allereerste versie uit 1912 en de Duitse propagandaversie. Je ziet ook een echte overlevende van de ramp praten over de Titanicfilms. Begrijpelijk, maar helaas, weigerde ze, na ontzettend veel aanradingen, de 1997-versie te kijken. Het lijkt me toch wel interessant om een mening te horen over die film van een echte overlevende...

dmoie-master
wel over die docu geef i je gelijk, de film strak maar aanrader voor titanic-fans alleen jammer van die fout tuurlijk, had er zelf nooit op gelet tot ze dat zeiden in de docu. Ook leuk dat er beelden zijn van A Night To Remember(de versie uit 1958) enzo.

Het is een mooie film (zeker voor zijn tijd). , maar de film uit 97 is beter.
heel mooi verhaal, en mooie decors.
heel spijtig van de fout die ze bij de ijsberg hebben gemaakt, maar toch een heel mooie film.

Hier een stukje van de eerste versie uit 1912!

avatar van matthijs_013
Ik wist al van Saved from the Titanic ja. Maar wist niet dat het vergaan was. Erg jammer.

jack-sparrow
speedy23 schreef:

tja , iedereen kent het einde .
maar hij blijft goed
ik geef 3.0

avatar van matthijs_013
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het begin ging iewat sloom. Het was vermakend, maar niet geweldig. Langzaam bouwde zich er twee mooie verhaallijnen op: De romance tussen Annette en Giff en de "romance" tussen Annette's ouders . Vanaf het zinken werd de film erg prachtig. En het einde was heel mooi.

Je moet de film niet vergelijken met de versie uit 1997, want dan zal je er niet veel aanvinden. Je moet er rekening mee houden dat de film uit de jaren '50 komt, er toen niet veel bekend was over wat er werkelijk gebeurde op het schip en dat de speelduur niet lang is (dus alles niet zo uitgebreid was).

Ik vond hem in ieder geval uitstekend.

Ik ben zelf 10 , dus het was soms een beetje schokkend,
Met het zinken enzo , veder best zielig. Alleen leuk om te zien wat er is gebeurt en wat honderden mensen hebben meegemaakt. Veder was het een beetje ja hoe zeg je dat. Romantisch en zielig . Vooral dat stukje dat ''Rose'' over boord wouw springen en Jack zei: Als jij springt spring ik ook. Nouja hele leuke film

veron35
;; Nynkee schreef:
Ik ben zelf 10 , dus het was soms een beetje schokkend,

Je hebt het over de nieuwe versie met Leonardo Dicaprio en Kate Winslet uit 1997.

avatar van jumpstylemovie

enige titanic die ik nog niet heb gezien,
ik herriner me ze sowieso niet allemaal zo goed. alleen die van leonardo en kate

Het zinken op de boot is meer bij zaak in deze meesterlijke film, Stanwyck en Webb zijn duidelijk aan elkaar gewaagd.

avatar van A.L.I.E.N

heb hem lang geleden wel eens gezien.wel goed.
tijd dat ik hem herzie.

avatar van A.L.I.E.N

Nou breekt m'n klomp.
Het was "A Night To Remeber" die ik heb gezien.
Niet deze film.Maar deze zou ik ook willen zien. is deze op DVD verkrijgbaar?

avatar van alex____94
Goede film, maar enkel het einde is te onrealistisch volgens mij.
Het schip gaat plotseling in nog geen 5 seconden ten onder terwijl de hele bemanning en alle overgebleven passagiers "Nearer My God To The Tea" zingen. Maar voor de rest natuurlijk een echte klassieker! Een 3!

avatar van alex____94
A.L.I.E.N schreef:
Nou breekt m'n klomp.
Het was "A Night To Remeber" die ik heb gezien.
Niet deze film.Maar deze zou ik ook willen zien. is deze op DVD verkrijgbaar?

Ja, ik heb deze onlangs op dvd gekocht.
Na een beetje tussen alle oude dvd's rommelen vind je hem zeker wel

avatar van jumpstylemovie

alex____94 schreef:

Ja, ik heb deze onlangs op dvd gekocht.
Na een beetje tussen alle oude dvd's rommelen vind je hem zeker wel

Nou, een vrij onbekende film uit 53?
Ik heb hem in ieder geval nog nooit gezien. (naar mijn weten)

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Film uit de oude doos maar desondanks best een aardige, ik heb deze film een hele tijd geleden eens gezien op de TV maar door de 100 jaar gebeurtenis van de Titanic deze film maar weer eens bekeken. Het verhaal is best aardig en het zinken van de Titanic is in deze film inderdaad meer een bijzaak want pas in de laatste 30 minuten komt de Titanic in aanvaring met de ijsberg en het zinken opzicht volstrekt zich in een paar minuten waar niet bijster veel van te zien is. De beelden die ervan te zien zijn, zijn overigens wel fraai. Maar het verhaal tot de gebeurtenis is opzicht al goed genoeg. Visueel mocht de film er ook wezen en hetzelfde geldt eigenlijk voor de cast. Het zinken van de boot wordt misschien wel wat te romantisch weergegeven en daarna is de film eigenlijk ook direct afgelopen maar al met al best een aardige film met in de hoofdrol de Titanic.

Deze is juist bijna net zo goed als de versie uit 1997 hier gaat het meer om de drama op het schip.

Dan vind ik de versie uit 1997 toch veel fraaier, boeiender, spannender en zeker ook indrukwekkender. Ik moet wel zeggen dat ik Clifton Webb zeer goed vond spelen in deze film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Net als in de versie van 1997 is hier gekozen voor een bijkomend verhaaltje om het verhaal van de Titanic wat meer aan tevullen zodat de film meer dan enkel het zinkend schip weergeeft. Op zich is dat wel belangrijk, omdat je dan meer feeling met de personages krijgt en op z'n Hollywoods natuurlijk het verhaal van een verscheurd koppel dat door de ramp afscheid van elkaar moet nemen. Accuraat is de film niet helemaal, dit is gebaseerd op verhalen van overlevenden en teksten uit het logboek. Het is meer dan 30 jaar later dat het wrak pas werd ontdekt en er meer duidelijkheid kwam over de gebeurtenissen. Maar soit, het verhaal is wel goed, de ramp is minder dan de versie uit 1997. Uiteindelijk is het als film wel leuk geweest. Maar helaas ondertussen al voorbijgestoken. Zowel qua juistheid als door spektakel.

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In eerste instantie lijkt het gunstig dat hier het eerste uur (2/3 van de film!) opgaat aan relatieperikelen van Webb en Stanwyck. Ze hebben enkele memorabele scènes samen (waaronder de onechte zoon - waarop Stanwyck de deur dichtgooit in Webbs gezicht), maar daarna bloedt dat al snel dood en is het wachten op de ondergang. Het beeld van een zinkend schip vol lichtjes (en met zingende bemanning en opvarenden) met wat sloepjes in het ijskoude water blijft altijd indrukwekkend (zowel in deze versie als alle andere), maar doordat het fictieve en het echte drama in onbalans zijn is het uiteindelijk vleesch noch visch.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ondertussen is het 102 jaar geleden dat de Titanic is gezonken en heb terg gelegenheid niet "A Night to Remember" maar wel deze Titanic film herbekeken. Vergelijkingen met de versie uit 1997 zijn natuurlijk oneerlijk tov deze film gezien het verschil in middelen.
Toch lijken deze films in bepaalde opzichten op elkaar. Beide versies gebruiken een fictief verhaal en fictieve personages als hoofdplot waarbij het zinken van de boot op de achtergrond verdwijnt. In die van 1997 gaat het om 2 personages die elkaar op de boot leren kennen en een oppervlakkige romance ontwikkelen. Zowat de hele film focust op deze twee. 1953 focust op een familie: vader, moeder, bijna meerderjarige dochter en zoon die bijna in de puberteit zit. Tussen de vader en moeder gaat het niet goed en we zien hoe de relatie tussen hen verslechtert. Ook zoonlief wordt hier de dupe van. De dochter beleeft een romance met een knappe jongeling. Ik kreeg hier wel het gevoel bij alsof Cameron dit kleine zijplotje heeft gebruikt in zijn versie en wat meer heeft uitgewerkt, neen eigenlijk de hele film draait er zowat om. Ik voelde al een pak meer mee met deze familie dan de "verliefden" uit de versie van Cameron.
De zinkscènes is in deze versie heel sober. Men blijft zich focussen op menselijke drama met name dat bepaalde families uiteen zullen worden gerukt. Vooral het feit dat vader zich toch met zijn zoon kan verzoenen vind ik een sterke scène, net zoals de oude dame die niet wil gescheiden wil worden van haar man en een plaats aan iemand anders afstaat in de reddingssloep. Jammer genoeg dat de versie van Camern zich ook hier blijft focussen op de 2 protagonisten en zelfs op een ridicule manier.
Laat het duidelijk zijn, als je echt een film wil zien die zich focust op het zinken van de Titanic zonder fictieve verhaaltjes dan is niet deze en ook niet die van Cameron de beste keuze, maar wel "A Night to Remember". Deze film liet me echter toe toch binding te krijgen met de hoofdpersonages en ik voelde met hen mee hoe het drama hen verscheurde op elk vlak, iets wat Cameron's versie nooit in slaagde ondanks het knappe staaltje van visualiteit.

avatar van RuudC
Deze had ik eigenlijk min of meer toevallig nog ergens liggen, maar als je een Titanicfilm hebt gezien, ken je ze allemaal wel. Ik zie niet in waarom je de oude versies nog moet zien, als je het Titanicverhaal van James Cameron hebt gezien. Het verhaal ken je toch wel en uiteindelijk gaat het er vooral om hoe dat schip naar de kelder gaat. Het verhaaltje in deze versie is vrij inwisselbaar. Vermakelijk, maar niet echt boeiend. Eenmaal tegen de ijsberg gebotst, gaat het schip vrij stilletjes onder water. Het is een vrij degelijke film die prima te volgen is, maar ruim zestig jaar na het verschijnen is alle impact verdwenen. Drie sterren, maar dat is omdat ik in een goede bui ben.

RuudC schreef:

Je kan het ook anders stellen. Als je al een oudere betere versie hebt gezien dan de versie van Cameron zie ik evenmin in waarom je nog nieuwere versies moet bekijken. Met die betere oudere versie bedoel ik dan "A night to remember".

avatar van RuudC
Die heb ik dan niet gezien, maar het zou me verbazen wanneer ik A Night To Remember beter zou vinden. Wellicht dat ik die dan nog een kans ga geven.

RuudC schreef:

Als je een film wil zien zonder het stationsroman verhaaltje uit de 1997 film (die 2/3 van de film beslaat) en meer gefocust op het drama van de scheepsramp is het zeker aan te raden. Nadeel is dat je minder een band zult hebben met de karakters en ze wisten toen ook nog niet alle details van de ramp (toen dachten ze dat het schip in 1 stuk was gezonken een feit dat ze pas in de jaren 80 ontdekten). Dat ik A Night to Remember beter vond dan de Cameron film is ook mn eigen mening vooral ook omdat de Di Caprio-Winslet romance me koud liet.

avatar van RuudC
Fair enough. Ik vind de ramp zelf (en de sociale context) ook interessanter.

avatar van missl
Redelijke film waarin de makers zich meer richten op de personen op de boot dan op de ramp zelf. Ik moet eerlijk bekennen dat de relaties tussen de personages mij niet altijd konden boeien.