Oklahoma! (1955)

Muziek / Romantiek

geregisseerd door Fred Zinnemann
met Gordon MacRae, Gloria Grahame en Gene Nelson

Verfilming van een musical van Rodgers & Hammerstein. Laurie wordt begeerd door twee mannen. Eén is een stoere cowboy en de ander een gemene opzichter van een ranch. Laurie besluit toch maar met de laatste uit te gaan, omdat ze bang is dat hij de cowboy anders wat aan zal doen. De opzichter kan echter zijn handjes niet thuishouden..

Een van de eerste cinemascopefilms, met een tweede camera gelijktijdig op het toen revolutionaire filmformaat Todd-AO gefilmd. Zeer boeiende documentaire op de dubbel-dvd over deze cinematografische prestatie en lenzentechniek. Heerlijke muziek, subliem dansen, mooie surrealistische lange balletscène. Verder gewoon een lekker fris verhaal met sympathieke mensen, wat je leert waarderen wanneer je de 45 passeert. Gloria Grahame speelt een heerlijke rol als wereldwijze oude tante.

avatar van kort0235
Gisteravond gehuurd bij de Cinematheek.
Inderdaad, jonge mensen zal deze musical niet zo snel aanspreken. Dat past niet meer zo goed in deze tijd, omdat veel scenes te zoetsappig zijn en te lief.
Maar voor mij was het een stukje nostalgie, omdat mijn vader daar vroeger een LP van had. (Helaas weet ik niet waar die gebleven is!)
Ik vond de film in het TODD-AO formaat alleszins acceptabel en de film is mooi gerestaureerd. Het verhaal op zich stelt niet veel voor, maar de beelden en vooral de muziek was om van te genieten. En heerlijk lang duurt de film (147 minuten) hetgeen helemaal geen bezwaar is.
Over het algemeen hou ik wel van oudere musicals,(Singin'in the rain, Broadwaymelody of 1940, American in Paris e.d.) en deze komt binnenkort bij mijn verzameling.

avatar van 606
Mijn informatie van ziggo zegt dat het een brite musical uit 1999 is met hugh jackman

avatar van 606
Prachtige mix van muziek, western en romantiek.
Sterk geacteerd en mooie gefilmd.

4 sterren

avatar van madmax1
Deze prent ook al zo’n jaar of 10 in bezit en is een TC Telecine die ik nu gelijk update vanwege de
lange data.
Prachtige parade paardje van een van de eerste cinemascoop technieken, die ik niet als een
documataire beschouw maar een gewone speelfilm, een musical met een western . tintje
Goed geacteerd en vloeiende overgang van de muziek in het verhaal met veel romantiek, in zijn tijd
een topper met volle zalen ,nu een beetje oubollig en alleen voor de liefhebbers.

Verfilming van de eerste en tevens meest succesvolle musical van Rodgers en Hammerstein.
Een vlotte film met fraai camerawerk, prachtige settings en kostuums en aardige balletscènes, maar het is toch vooral de mooie muziek met liedjes, die lekker in het gehoor liggen, die beklijft.

Gordon MacRae en Shirley Jones hebben mooie stemmen, maar ik heb nooit gedacht dat ik sterren als Rod Steiger, James Whitmore en Gloria Grahame nog eens serieus zou zien zingen. Dat houdt op zich niet over, maar is niettemin best leuk om te zien.
2½ uur puur amusement.

avatar van Spetie
Ik kan hier niet echt enthousiast over worden. In navolging van Seven Brides for Seven Brothers is dit een musical in een westernsetting. De setting is in ieder geval erg kleurrijk en de omgeving mag er op zich ook best zijn.

Het tempo is nogal aan de trage kant. Aangezien de muzikale intermezzo's wat wisselend van kwaliteit zijn, is dat soms niet echt fijn, aangezien de tijdsduur van Oklahoma! ook niet bepaald de kortste is. Gelukkig wordt er nog wel aardig geacteerd.

Het verhaal met de bijbehorende romantiek is daarentegen enorm zoetsappig. Bij andere films zie ik dit soms graag, maar hier vond ik het allemaal net wat teveel van het goede. Het is erg dik aangezet, wat op zich niet raar is bij een musical, maar ik vond het af en toe nogal storend.

Al met al geen superslechte musical, maar ook niet echt een goede. Het had met een wat hoger tempo en een iets ingekort verhaal nog best wat kunnen worden, maar het is dan ook een genre, dat maar moeilijk punten weet te scoren bij me.

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray release: 7 okt. a.s.

avatar van John Milton
Spetie schreef:
Die zag ik toevallig afgelopen woensdag, maar (ook ik) vond die wel beduidend genietbaarder. Ik sta überhaupt niet echt open voor zingende, felgekleurd geklede cowboys, maar Donens film wist dat op de een of andere manier te overstijgen. Grappig om Rod Steiger te zien zingen, maar deze zal ik niet snel nog een keer opzetten. Ach, hij kan van het lijstje worden geschrapt. En als het aan mij ligt, mag Schneider hem bij de volgende editie wel voor iets anders inwisselen.