Rent (2005)

Muziek / Drama

geregisseerd door Chris Columbus
met Rosario Dawson, Anthony Rapp en Wilson Jermaine Heredia

Een groep jonge bohémiens zien we, in hun worsteling om te overleven aan de rand van de samenleving. In hun streven naar geluk en acceptatie moeten de leden van deze gevarieerde en onconventionele gemeenschap het hoofd bieden aan de problemen uit het leven van alledag, zoals armoede, ziekte en de aidsepidemie. "Ze meten hun tijd in seizoenen van liefde."

avatar van Knisper
Ja, geen Singin in the Rain-muziek inderdaad. Maar wel de muziek die je vandaag de dag krijgt als je naar een nieuwe musical gaat.

Dreamboy schreef:
dit is toch meer een opera achtige musical?! of meer echte musical liedjes?

Het is gebaseerd op de opera La bohème van Giacomo Puccini.Vandaar de link met opera. Is alleen bewerkt door Jonathan Larson en is 1996 uitgebracht als musical. Verschil is dat er in de film minder gezongen wordt. ( Nog steeds wel veel maar musical was vrijwel helemaal gezongen)

avatar van Flipman
Wow! In het begin dacht ik, aan de teksten af te horen, dat ik gauw zou weglopen. Omdat ik niks heb met 'zulke' musicals, ook al kon ik niet precies zeggen wat 'zulke' zou moeten inhouden. In ieder geval zou ik in 'zulke' musicals geen enkele band kunnen krijgen met de karakters.

Well, was I proven wrong?!

Yes. I was.

Ik kwam er op een gegeven moment in en bleef er ook in zitten! Prachtig gezongen, mooie teksten -in het begin meende ik dat ze wat te oversentimenteel waren, viel héél erg mee! Wat ik wel een verschil vind met Jesus Christ Superstar, om mar een voorbeeld te noemen, is dat de muziek hier slechts een begeleidende rol speelt. In JCSS is er meer balans tussen muziek en zang, hier speelt zang een veel grotere rol. Het is niet zo dat je de volgende dag je echt de melodiën herinnert, je kunt de songs niet los zien van de musical. Maar is dat misschien ook niet de kracht ervan?

Ik heb genoten, dat is wat telt. Af en toe leken tranen op het punt te staan mijn wangen te overspoelen.

avatar van bitterzoet__
Zelf heb ik de musical zo'n 8 jaar geleden gezien, toendertijd nog met Jim de Groot en Nurlaila Karim.
Was er helemaal weg van, aangezien de musical toen nog niet zo commercieel was als het nu is en het dus echt nog een underground-sfeertje had.

Een tijdje terug zag ik de dvd ervan in de van Leest liggen en hoewel ik er niet veel van verwachtte, nam ik hem toch mee.

Nu heb ik de film al 4 keer gezien en hij behoort echt tot mijn favorieten.
Hij is (misschien wel gelukkig) heel anders dan de Nederlandse musical, loopt ook betrekkelijk goed af.
Er wordt echt fantastisch in gezongen en ook de onderlinge relaties vind ik heel goed uitgebeeld.
Een echte aanrader, ook als je geen musical-fan bent!

avatar van frank92
geweldige liedjes

avatar van Siorgi
Het eerste uur was heel erg leuk en best sterk. Het laatste halfuur zwakken de liedjes echter af qua niveau en ook de film wist me het laatste halfuur niet echt meer te pakken. 3*

avatar van wildcatje
het is mijn favoriete musical en de verfilming ervan vond ik heerlijk om naar te kijken.

avatar van Keane1983
Een musical met een duidelijk verhaal, niet zoals Joseph, mary poppens, annie.
Muziek is erg rauw en echt. Het zijn balad/rock achtige nummers (natuurlijk de een iets mooier dan de ander).
Het einde vond ik een beetje jammer mini leeft toch nog....what a suprise!!! In de Nederlandse versie gaat mini gewoon dood...ik zeg niet dat dit leuker is, maar wel echter!!!!.
Het is een erg mooie musical met een goede boodschap. Op sommige vlakken gaat hij soms te langzaam en bij bepaalde punten zoals de dood van angel worden zo voorbij gewalst.
Al met al een 4.0* Nogmaals erg mooi en zeker de moeite waard om eens te hebben gezien.

avatar van benthe
Vanaf februari 2010 in de theaters, met in de hoofdrol Bart Boonstra.

Aardige musical over een groep artistieke vrienden uit New York. Van een verhaal of plot valt niet echt te spreken, maar meer een aaneenschakeling van liedjes. En die liedjes zijn zeker niet verkeerd. Alleen probeert ieder nummer een hoogtepunt te zijn, en dat wordt net niet vermoeiend maar is wel wat te veel van het goeie. Ook duurt de film ook wel iets te lang.
De aankleding en choreografie zijn zeker goed en versterken de sfeer van de film.

avatar van Barbarella
geweldige film over het leven van een groep vrienden, aids, armoede en homoseksualiteit en liefde. Prachtig, goed gezongen maar vooral een geweldig verhaal!

avatar van Fryce
Ben bepaalt geen fan van musicals, maar heb deze uit gekeken en moet zeggen dat ik het een mooie film vind. Lekker dramatisch en de liedjes eigenlijk niet storend.

avatar van Mars4i
Tegenvallende musical. De rock achtige liedjes zijn wel eens wat anders in een musical. Echter de zangkwaliteiten van vooral de heren vallen tegen. Ook de teksten vind ik af en toe zwak.

avatar van mikey
Ik heb het 5 minuten volgehouden. Die muziek

avatar van 606
Is deze de afgelopen weken al eens eerder op tv geweest ?

avatar van soom
Ja, op zaterdag 7 juli om 7.20 op RTL 4.

avatar van K. V.
Deze musical eens meegebracht en 'k vond hem niet mis. Vooral het eerste uur was sterk met goeie en catchy liedjes, het tweede uur vond 'k het toch iets minder en ging het meer de dramatische toer op. Het verhaal was diepgaander dan de traditionelere musicals en sneed toch enkele thema's aan (aids, verslavingen, ...) die niet zo lichtvoetig waren.
De cast deed het prima en de film zag er goed uit.
Toch wel aangenaam verrast door deze film.