Paris Is Burning (1990)

Documentaire

geregisseerd door Jennie Livingston
met Dorian Corey en Shari Headlay

Documentaire over New Yorkse dragnights, waarbij de onderklasse alle dubbeltjes omdraait om de ander qua schoonheid de ogen uit te steken en het gevoel van eigenwaarde te versterken.

avatar van danuz
Vond dit een vrij legendarische film. Als tijdsbeeld geweldig, en ook best grappig. Deze in elkaar geflanste videoclip is ook nog eens zo'n mooie ode aan de film: http://vimeo.com/11067657!

"Een documentair zelfportret over zeven New Yorkse zwarte homo's die zich spiegelen aan de levensstijl van het blanke Amerika", las ik. In een andere recensie: "een schrijnend, stekelig, hartgrondig eerbetoon aan een levendige en kleurrijke New Yorkse subcultuur en zijn flamboyante volgelingen". Met beide gezichtspunten kan ik leven. In ieder geval is deze docu een rijk en inzichtelijk sociaal document.

avatar van Flat Eric
Intrigerend kijkje in de wereld van voguende dragqueens in allerlei soorten en formaten.
Een subcultuur met grote dromen waarbij het tragisch is dat de helft uiteindelijk dood is gegaan door aids of geweld.

Aardige doc.

Een extravagante niche waar ik niet echt het bestaan van kende. Dat soort docus kan ik vaak wel smaken, ook al is het een niche die mij absoluut niks zegt. En daar kan je deze wel bijrekenen. Een hoop poeha en veel gebroken personages die op de één of andere manier nog wat proberen maken van hun leven.

Maar anderzijds is het wel interessant hoe daarrond een hele culturele identiteit ontstaat. Met een eigen taalgebruik, eigen gewoontes en eigen evenementen. Eerlijke interviews die wel wat inzicht geven in het waarom van dit alles. Soms ook schrijnend, omdat achter al deze uitzinnige uiterlijke show toch vaak een gebrek aan respect voor de eigen persoonlijkheid schuilgaat.

Het is vooral een doc die een introductie biedt in een bepaalde nichecultuur. Buiten wat interviews en een korte uitleg van enkele termen en gebruiken valt er maar weinig te beleven. Maar wie niet bekend is met deze zaken heeft toch een aardige kennismaking voor de boeg. Had iets dieper mogen gaan, maar op zich niet verkeerd verder.

avatar van Flat Eric
Herzien naar aanleiding van de mooi gemaakte serie Pose . Het is een aparte wereld waar ik totaal niks mee heb maar doordat ik de serie heb gevolgd komt de docu nu beter binnen.