Les Émotifs Anonymes (2010)

Alternatieve titel: Romantics Anonymous

Frankrijk / België
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jean-Pierre Améris
met Benoît Poelvoorde, Isabelle Carré en Eric Naggar

De 35-jarige Jean-René is de baas van een chocolaterie. Voor zijn werknemers is hij een koude, afstandelijke man die altijd het directe contact en conflicten vermijdt. In werkelijkheid leeft Jean-René echter in angst. Hij heeft immers sinds lange tijd een sociale angststoornis: in het openbaar spreken, de telefoon beantwoorden, z’n producten aan de man brengen, allemaal zaken die een ware hel zijn voor hem. Hij besluit daarom een efficiënte verkoopster aan te nemen: Angelique. Ook zij is 35 jaar, heeft een beetje een streng uiterlijk, maar is professioneel en zelfverzekerd. Dit is echter schijn want ook zij lijdt aan sociale angststoornis. Aangezien Jean-René een oogje heeft op haar, zal hij alles uit de kast moeten halen om haar te verleiden. Hij moet iets doen wat hem nog bij geen enkele vrouw gelukt is omdat hij liever niet met z’n angsten geconfronteerd werd. Maar ditmaal gaat hij het proberen...

avatar van borasi
Mocht je affiniteit hebben met hoog sensitieve persoonlijkheden (hsp'tjes), zul je je prima vermaken met deze film. Wederom mezelf kapot gelachen met Benoît Poelvoorde die ik ook al briljant vond in Rien á déclarer (2011).

De zoveelste film rondom chocolade met een overdreven suikerzoet begin, waarna het lichtvoetige, voorspelbare en bitterzoete liefdesverhaal (tussen de bedeesde, verlegen en eigenaardige verliefden) zijn weg in kan slaan. Het een en ander wordt zonder fantasie en traag opgediend (timing en tempo kloppen niet echt), waardoor de korte speelduur van 80 minuten een eeuwigheid lijken te duren. De beide hoofdrolspelers zijn houterig en lusteloos en de chemie tussen hen is eerder kleverig dan prikkelend, daar veranderen de melancholieke pastelkleuren noch de chocolade iets aan. Deze productie kan geen moment wedijveren met 'Chocolat' uit 2000 van Lasse Hallström.

avatar van Stijn B.
De film straalt charme uit en Benoit Poelvoorde is zoals altijd goed op dreef, maar voor het overige heeft deze film wel weinig om het lijf met dit dun voorspelbaar verhaaltje.

avatar van Knisper
Zeer korte film, maar daarom juist een aanrader als je wat minder tijd te besteden hebt. De film is zeker niet origineel, maar wel goed gemaakt en wat daarom nooit cheesy. Bovendien is de speelduur niet lang genoeg om te gaan vervelen. Carré en Poelvoorde zijn bovendien grappig genoeg om de film tot een zekere hoogte te laten werken. Geen hoogvlieger, maar toch zeer vermakelijk.

Meer dan sympathiek, ondanks de voorspelbaarheid. Wel wat kort (zag een versie die nog geen 80 min duurt).

Isabelle Carré kan alles. Onze Benoît heeft het timide-allure niet, maar doet zijn best in deze pretentieloze Franse komedie, toch een beetje al te absurd om er over gans de lijn plezier aan te beleven.
Niet alles negatief beoordelen, want de film voert toch het niet te onderschatten probleem van overbedeesde mensen aan, zij het dan in een matig geslaagde komedie.

avatar van blurp194
Grappig niemendalletje dat het vooral van de charmante vertelling en even charmante vertolking door Poelvoorde en Carré moet hebben. Voorspelbaar misschien, maar daarom niet minder leuk, en met de korte speelduur duurt het ook niet zo lang tot de voorspelling uitkomt.

Poelvoorde is altijd een interessante acteur, hij heeft toch ondertussen een hele serie getroebleerde karakters neergezet. Waarbij hier dan eens een erg aimabele.

Geinig tussendoortje over die twee mensen, die geplaagd worden door sociale fobieën. Geen dijenkletser, maar de film heeft zo zijn momenten door de overtuigende wijze waarop Carré en Poelvoorde hun beschroomde personages over het voetlicht brengen. Toch wel aardig voor een keer.

Ik zie het al, you love it or you hate it. Ik zit in de eerste categorie. Heb me er prima mee vermaakt. Isabelle Carré is een feest om naar te kijken, wat ze ook doet. Deze rol is minder makkelijk dan het lijkt. Toch vreemd dat ze buiten Frankrijk nauwelijks bekend is. Benoît Poelvoorde doet niet voor haar onder, en is internationaal heel wat bekender. Het verhaal is bij vlagen volkomen over de top, en dat had voor mij wel een pietsje minder gemogen, maar onderschat dat thema van de sociale angst niet. Dat is heel reëel en helemaal niet grappig.

Leuke film.

Een originaliteitsprijs zal deze film inderdaad niet winnen, vanaf het prille begin is wel duidelijk waar het allemaal gaat eindigen. Maar dat maakt niet zo heel veel uit, daarvoor zet je uiteindelijk ook een romantische (comedy) op. Een ander einde zou ook gewoon redelijk belachelijk zijn.

De vraag is of de romance werkt, en dat doet het gewoon. De film oogt charmant, maar het zijn toch vooral Poelvoorde en Carré die het perfect weten in te vullen. Leuke personages die, ondanks dat ze wat vervelend zijn, toch genoeg chemie hebben en sympathie weten op te roepen.

Het is geen grootse film, mede door de kleinschaligheid van de romantiek én door de korte speelduur, maar net dat maakt het net nog wat charmanter. Gewoon een lief, klein filmpje, dat volop weet te charmeren en de tijd zelfs niet krijgt om te vervelen. Aanradertje voor wie een lief, makkelijk en aangenaam tussendoortje zoekt.