La Comtesse Noire (1975)

Alternatieve titels: Les Avaleuses | Female Vampire | Bare Breasted Countess | The Bare Breasted Countess | Lustful Vampires in Sperm Frenzy | The Bare-Breasted Countess | Erotic Kill | The Black Countess | The Last Thrill | The Loves of Irina | Yacula | Sicarius - The Midnight Party

Frankrijk / België
Horror / Erotiek
101 minuten (bioscoopversie) / 68 minuten ("horror versie" Finland / Italië) / 97 minuten (Redemption Benelux)

geregisseerd door Jesús Franco
met Lina Romay, Jack Taylor en Luis Barboo

Gravin Irina Karlstein (Lina Romay) zwerft al eeuwen van stad naar stad, op zoek naar slachtoffers. Ze is een op seks beluste vampier, die op meerdere manieren haar mannelijke prooien leegzuigt. Ze laat een spoor van dood en verderf achter, maar ze heeft ook gevaarlijke vijanden.

avatar van blabla
Trivia:
Deze film bestaat in velle verschillende versies, met verschillende titels, met extra en/of verwijderde stukken en zelfs met verschillende credits, hoewel dit laatste komt door de variaties in Jesus Franco's pseudoniemen. De versies varieren van hardcore porno met weinig horror tot hardcore horror met weinig sex.

(IMDB)

Doe dan maar de eerste

Welke versie heb ik nou gekocht bij de FRS?
Ik ben nou wel een fan geworden van Jess Franco en vooral Lina Romay!!

avatar van Mac Hammer Fan
Zowat het slechtste wat ik ooit als "griezelfilm" gezien heb. De film heeft niets om het lijf, letterlijk en figuurlijk. 0,5 is nog teveel voor zo'n prul. Geef mij maar een goed gemaakte Hammer film in de plaats. Zoals de Karnstein-trilogy uit het begin van de jaren zeventig. Daar werd bewezen dat een vleugje erotiek in horror een veel betere combinatie is dan het hanteren van de grove porno borstel.
"Female Vampire" is gewoon oervervelend.
De cover-art van de Image Entertainment DVD is bovendien misleidend. De protagoniste heeft helemaal geen vampiertanden, maar doodt haar slachtoffers via orale seks. Als je een horrorfilm verwacht, zul je erg bedrogen uitkomen.
Of is de versie van DFW verschillend van de versie van Image Entertainment? (101 minuten NTSC)
Jess Franco maakte veel snertfilms, maar hij regisseerde wel een paar goede prenten ook, zoals "Awful Dr. Orloff".
Bij mij staat FV in de top 5 van de slechtste films die ik in 40 jaar gezien heb.

avatar van otherfool
Dodelijk vermoeiend werkje, lang niet leuk genoeg om onder 'plezierige B-cult' te vallen. Mijn versie had overigens én geen hardcore porno én geen hardcore horror...

1*.

Dit was ook niet best. Vampier zoekt liefde, maar vind dit steeds niet, omdat ze tijdens de sex in het geslachtsorgaan bijt van haar 'partner' en zich zo voedt met bloed.
Ja, doe dit dan niet!

Haha

avatar van xgogax
Waarom kiezen jullie altijd verkeerde films uit van deze grootmeester?

avatar van xgogax
Eugenie (beide versies), Vampyros Lesbos, 99 Mujeres, Gritos en la Noche, Paroxismus, Al Otro Lado del Espejo, Les Nuits brûlantes de Linda en zelfs Teufel Kam aus Akasava en Sie Tötete in Ekstase zijn veel beter…

avatar van BlueJudaskiss
Ik had dus de box van DFW van Jess Franco gekocht. Na het zien van deze film was het definitief: terugbrengen die hap! Deze versie was zeer veel sex en nauwelijks horror, dus ik heb de film binnen ca. 55 minuten bekeken, met heel veel doorspoelen. Oervervelend gewoon. Het heerlijkel lichaam van Lina Romay gaat op den duur ook vervelen. 0,5* is veeeeeeeel te veel voor dit.

avatar van Mug
Mug
De fraaie beginscene beloofde veel goeds... Beloften worden niet altijd waargemaakt.

Niet Lina Romay is de hoofdrolspeelster....haar poes daarentegen wordt vaker in beeld gebracht. Het zijn overigens niet alleen mannen die worden leeggezogen... Ook het uiteinde van haar bed moet het ontgelden in een hilarische en 'fascinerende' zelfbevredigingsscene. Zien is geloven.

avatar van Ravenstein
Deze film zijn we beginnen zien, maar uiteindelijk afgezet om die avond toch maar naar iets kwalitatiefs hoogstaanders te kijken. Het is The Thing geworden die we uiteindelijk hebben uitgekeken.
Maar wat was die Lina Romay in haar jonge dagen een knappe verschijning!!! Er liepen toen waarschijnlijk vrouwen rond die wel knapper waren, maar zij had iets... Mnjaaa, moeilijk te zeggen wat, maar ze had het dus.
In haar latere films durft ze nog steeds uit de kleren gaan, maar dat is dus echt geen zicht meer...

Voor de ultieme Lina Romay-site: http://www.linaromay.com/

avatar van FillumGek
Woorden schieten te kort. Wat een afgrijselijke teleurstellende stinkende bagger! Niet normaal gewoon.

Het schijnt een horror/erotische film te zijn. Dat horror mag je sowieso weglaten. Niet één enkele seconde had je het idee dat je naar een horrorfilm aan het kijken was. Van spanning was dus al helemáál geen sprake. Bovendien kan je een vampierenfilm met ongeveer drie eetlepels bloed in de hele film niet serieus nemen.

Over de erotiek: Die was gewoon slecht. Storend en langzaam camerawerk, saaie shots en lelijke actrices. Sowieso zagen ze er al niet te best uit, maar ze waren van onder zo behaard dat ze duizenden platjes van onderdak konden voorzien. Moet ik hier opgewonden van worden? Bovendien heb ik echt geen zin om tien minuten lang te kijken hoe dat wicht op haar bed heen en weer ligt te kronkelen. Bah!

Het acteerwerk was slecht, dialogen waren er erg weinig, maar ook stomzinning. De muziek was slaapverwekkend en het verhaal is een rotsmoes om zoveel mogelijk bloot te laten zien.

Is er dan niets positief? NEE! Verbranden die rotzooi!

avatar van Mac Hammer Fan
Toch nog even vermelden dat van dit gruwelijk misbaksel er minstens zeven alternatieve versies bestaan, met allemaal andere titels. Twee daarvan zijn wel degelijk horrorversies met een conventioneel vampierenthema, waarin alle seksscenes zijn weggelaten, de moordsekwensen opnieuw werden opgenomen en de vampier doodt door te bijten in de hals. Ze waren beduidend korter, rond de zeventig minuten en werden uitgebracht in Italië en Finland met alweer misleidende titels "The Bare Breasted Countess" en "Erotikill". Of hoe je als kineast met een barslechte film toch veel geld kunt in het laatje brengen.

K@i
had hier veel betere actie in verwacht als je begrijpt wat ik bedoel als je begrijpt wat bedoel

dikke vette terleurstelling der zit maar 1 korte scene met een man in
voor de rest zijn het langdurige vrouw op vrouw scenes
troep dus!!!!!

avatar van Exploitation
Ik heb de ongecencureerde Hardcore porno DVD versie (105 min) onder de titel Erotikill. Maar inderdaat slechte, maar wel aparte film...

avatar van kirk douglas
toen ik deze film keek was ik nog geen fan van franco gelukkig heb ik hierna de drie de sade verfilmingen van hem gezien die lieten me dit prul snel vergeten. lina romey ziet er fraai uit maar was nog veel te jong op dat moment haar gezicht herinnerde me op een of andere manier soms aan een hamster. maar dat zal wel aan mij liggen.

avatar van mikey
Er zijn wel een heleboel problemen waartegen je, als kijker, aanloopt met je botte kop. Zo vraag je je na 7 masturbatiescenes (van hetzelfde maar niet eens zo onaantrekkelijke meisje) af wat functionaliteit nou precies inhoudt. Vervolgens verwacht je een horrorfilm maar het is een softcore (ondanks sommige hardcore versies) porno film. Er is geen verhaal. Het camerawerk is van dien aard dat werkelijk alles in 1 take is opgenomen. Er is geen spannigsopbouw, niet qua horror maar ook niet in dramatiek. Dus een hele onbehoorlijke film van deze grootmeester Jesus Franco.

juhnzun
op meerdere manieren haar mannelijke prooien leegzuigt.

Loze belofte op het hoesje waardoor ik zin had om deze tezien
er wordt helemaal niks met mannen gedaan
ja in het begin 2 sec een man
verder enkel langdurige
puur vrouw op vrouw acties en dan ook nog es van die lelijke lesbian vampire moet het heten

avatar van kirk douglas
Laatst maar eens de versie van Euroshock op de kop getikt.
Misschien is die beter dan die die hier in nederland wordt uitgegeven dacht ik.

Ik had eigenlijk gehoopt dat hier de horror-versie op stond.
Helaas weer de oerslechte/saaie porno-versie als bonus op de schijf zaten nog tien minuten van de alternatieve horror versie die ook niet veel voorstelden.
Deze waren echter een stuk beter dan de gehele film

Ook viel me voor de eerste keer op dat Lina Romay op het begin tegen de camera loopt.

avatar van Verhoeven
Nergens het gevoel dat er sprake is van een regisseur achter dit project. Aan de ene kant gewoon ordinaire softporno maar aan de andere kant probeert Franco zijn acteurs monologen mee te geven die semi-diepzinnige overpeinzingen over het leven lijkt te geven. Twee uitersten die zorgen voor een vlees-noch-vis-show.

Het observerende camerawerk zorgt ervoor dat de hele film is opgenomen in extreme inzoomstanden. Uiteraard met een soundtrack die ervoor zorgt dat je na tien minuten het geluid uitzet van de TV en dan heb ik het nog eens gehad over de rommeligheid en eventuele logica van het plot.

Lina Romay is trouwens wel een schoonheid van een vrouw. Onbegrijpelijk wat zei zag in Franco.

Je kan bij vlagen wel zien dat Franco wel een man is die meer kan dan alleen trashy softporno in horrorstijl maken. Af en toe behoorlijk in beeld gebracht, het is in elk geval een film met lef, Romay is een mooie verschijning en er zitten een paar aardige momenten in. Maar het zijn helaas echt flarden die de moeite zijn. Het blijft namelijk niet veel meer dan trashy softporno. Zonde, 2,5 sterren en dat is eigenlijk nog fors.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Als horror of griezel is deze film echt slecht. Ofwel is het budget veel te klein geweest, ofwel was dit enkel een excuus om een softporno film te draaien en zo ook filmfans aan te trekken. En als softpornofilm werkt het überhaupt ook niet. Zogezegd functioneel naakt in andere films is een pak aantrekkelijker.

avatar van movie acteurs
Misbaksel van Franco, inderdaad.
Als je dit soort films van hem ziet, zou je aan de ene kant toch kunnen verklaren dat Franco een niet getalenteerde filmmaker is. Ik heb bij zijn interviews over zijn films als: Bloody Moon, Cannibals en Devil Hunter vaak zien lullen over film. En hoe slecht het zou zijn en hoe dit en dat terwijl hij maakt zelf ook niet bepaald film om voor te gaan juichen. Lina Romay toen nog een mooie vrouw maar nu iemand om echt van te schrikken, doet het hier nog wel aardig. Maar zij weet helemaal niks te redden in deze absurd slechte Horror, wat zeg ik nu eigenlijk, horror? Dit is eerder een vreselijke film waarvan de helft bestaat uit porno/sex. Soms werkt horror met Erotiek maar in dit geval niet. Eigenlijk wil ik alleen over dit klagen want over acteerwerk, verhaal ga ik niet eens beginnen. want dat was net zo geweldig als de hele film zelf............

Ik heb de Uncut (iets van 105 minuten) versie hiervan gezien met helaas niet de beste kwaliteit. Gelukkig ging het wel om een Duitse versie want anders had ik van het verhaal niets begrepen omdat het om een Frans / Spaanse productie gaat. Maar eerlijk gezegd was dat ook niet echt van belang (wel meegenomen) want ik heb deze film alleen maar gekeken vanwege de reputatie (veel bloot) ervan. Wat dat betreft klopt het wel (neem alleen al de opening) want er zit enorm veel bloot in deze film en ook geregeld porno (na ca. 6 minuten ben je al aan het kijken naar een blowjob scene. Overigens vaker te zien in deze film). Wat dat betreft voldoet de film helemaal, kijk je deze film voor het verhaal en de horror dan kom je juist bedrogen uit want dat stelt niet veel voor. Ik kwam in ieder geval aan mijn trekken (wat een woordspeling ) met deze film.

Ik kan me goed voorstellen dat de "horror versie" Finland / Italië maar iets van 70 minuten duurt want knip je alle erotische beelden en porno scenes eruit dan blijft die duur over.

avatar van Boeikens
"Ze is een op seks beluste vampier, die op meerdere manieren haar mannelijke prooien leegzuigt." Klopt volledig

Heb de Uncut Collector Edition van EXTREME.
De porno scènes vallen tussendoor nog mee maar als horrorfan vind ik dit een k*tfilm

avatar van smoozycat
En dan dat steeds hetzelfde stukje muziek herhaalt wordt is echt irritant.

avatar van Richard_Voorhees
Volgens de hoes zou dit een van de betere erotische horrorfilms zijn.
Franco waagt zich hier aan een Karnstein film. De Hammer films uit dezelfde periode bevatten ook erotiek, maar op een heel wat subtielere wijze dan in deze film.
Dit is soms gewoon porno. Zo zijn er een aantal scenes waarin we Linda Romay naakt zien kronkelen op een bed. Voegt dit wat toe aan het verhaal? Nee, maar men kan überhaupt twijfelen over of hoer een verhaal verteld word of niet.

Ook qua filmstijl maakt Franco aparte beslissingen. Zo zijn er behoorlijk regelmatig shots van hoofden waarbij een gedeelte van de kin of een gedeelte van het voorhoofd er niet op staat.
Nu ben ik al flink wat gewend, want het horrorgenre bevat nou eenmaal niet echt Oscareaardig materiaal. Maar deze film heeft de horrorliefhebber echt weinig tot niks te bieden.

avatar van jordandejong
Ongekende snoozefest van Franco. Beetje dom om na al die recensies het dan toch nog te proberen, maar in mijn achterhoofd had ik toch nog het best wel aardige Sadomania - Hölle der Lust (1981). Heb dit ook niet uit kunnen kijken overigens, wat me eigenlijk nooit overkomt. Na iets meer dan een uur had ik het echt wel gezien.

De film is vrijwel compleet verhaalloos. Het weinige beetje dialoog dat er is is van een waanzinnig slecht niveau. Voor de rest wordt de film gevuld met een op bed kronkelende Lina Romay, die met alles en iedereen dat een hartslag heeft het bed in duikt. Elke scene is minstens drie keer zo lang dan dat het had hoeven zijn en van enig tempo is geen sprake.

Behoort met The Summer of the Massacre (2006) en Manson Family Movies (1984) tot de slechtste films die ik ooit heb gezien.

Wel een creatief marketing team: La comtesse noire (1975) - Release Info - IMDb