ad

Oorsprong: Spanje / Frankrijk

Geregisseerd door: Jesús Franco

Met onder meer: Helmut Berger en Telly Savalas

Over Faceless

"Come Face to Face with Evil"

Als het topmodel Barbara Hallen plotseling van de aardbodem verdwijnt, huurt haar vader een privé-detective in die naar Parijs moet gaan om haar te zoeken. Het spoor leidt naar de kliniek van Dr. Flamand, een plastisch chirurg die niet vies is van een paar bizarre experimenten.

image

Mrs. Francois

Florence Guérin

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Deze remake kan op geen enkel moment tippen aan het origineel: THE AWFUL DR ORLOFF. OK, ik heb slechter gezien van Franco, maar ik vond de film overbodig.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

En maar weer eens een filmpje van de enige regisseur die in een sneller tempo films kan maken dan Rainer Werner Fassbinder.

Veel bijval van de cinema-liefhebbers krijgt ie daar overigens niet voor.

Jesus Franco staat namelijk voor vies, voos en goedkoop.

Hier een variant op z'n debuut-film die al weer gebasseerd was op Les Yeux Sans Visage (Eyes Without A Face).

Flink aantal overtuigend smerige effecten met o.a. gezichtstransplantaties, maar ook krijgt ie het weer voor mekaar er een paar softporno-scenes in te gooien.

Telly "Kojak" Savalas is waarschijnlijk maar 5 minuten op de set geweest, maar Helmut Berger speelt inderdaad een hoofdrol ('t is weer eens wat anders dan Visconti).

Productiewaarden liggen wat hoger dan gemiddeld bij een Franco-film en vaste spelers als Vernon Howard en Franco's muze Lina Romay zijn alleen in kleine bijrolletjes te zien.

Franco slaagt er in ieder geval de hele film te blijven boeien en dat is bij een splatter-movie al uitzonderlijk.

Voor de gore-hounds van harte aanbevolen.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Dat einde

Eigenlijk een sfeervolle film, ik dacht eerst dat dit origineel was maar nu pas lees ik dat dit een remake is, dus niet origineel. Het was eigenlijk een zeer goede film maar het plotselinge einde vond ik karig en mocht van mij wat beter uitgewerkt worden. Het acteerwerk van sommigen is slecht. Savalas kwam er amper in voor eigenlijk.

Er zitten wel wat gore scene's in. Zoals wanneer de eerste bloederige gezichts operatie wat niet lukt, en daar na wordt het nog afgezaagd door een kettingzaag, wanneer een man met een schaar door zijn strot wordt gestoken voor in zijn strot, en komt uit zijn nekwervel etc. Ook zat er een nie al te fijne scene in waar een vrouw in een rolstoel midden in haar oog wordt gestoken met een prik naald.

Helaas was het rond het einde nogal voorspelbaar en stupido.

3,0 en dat is jammer want hij had misschien iets hoger kunnen krijgen.

ps. Wel erg mooie muziek.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

En al zullen er nog mensen zijn die dit willen zien, hier is de film:

YouTube - Faceless 1/10 (1988)

avatar van Vascago

Vascago

Ben zeer aangenaam verrast door deze film. Had dit niet achter Jesus Franco gezocht. Blijkbaar had ie een wat groter budget dan normaal, want hij heeft zowaar een cast opgetrommeld die echt kan acteren. De sfeer en soundtrack zijn ook prima. Maar het beste aan de film zijn een aantal geweldige gore stukjes. Het origineel heb ik nooit gezien, maar na deze remake ga ik die zeker eens bekijken. Prima film.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Ik was ook erg aangenaam verrast door deze film. Dit is zowaar de eerste Franco met een logische opbouw. Ik heb de orignele Vincent Price films (nog) niet gezien, maar deze remake was zeker niet verkeerd.

Helmut Berger speelt een dokter die geplaagd word door schuldgevoelens om de verminking van een jonge vrouw. Samen met dokter Orloff besluit hij om via een nieuwe behandelingsmethode een soort "gezichtstransplantatie" uit te voeren.

Howard Vernon speelt in deze film Orloff. Hij doet het best goed als de ex-Nazi dokter, al zullen we hem maar niet proberen te vergelijken met Price. Hij had de rol trouwens al eerder vertolkt in Dr. Orloff and the Invisible Man uit 1971. Verder doet Brigitte Lahaie (bij mij bekend van Jeaon Rollin's Fascination) een behoorlijk sterke ondersteunende bijrol en weet zij hier en daar voor wat spanning te zorgen.

Verder was ik erg verrast om Telly Savalas (bekend van zijn rollen in films als The Dirty Dozen, Kelly;s Heroes en In Her Majesty's Secret Service) voorbij te zien komen in de rol van een bezorgde vader van één van de verdwenen dames.

De film weet hier en daar indruk te maken met nog best goede gore effecten. Verder is er zo nu en dan sfeervolle muziek te horen. Zo komt er regelmatig een sfeervol jaren '80 popliedje voorbij (als iemand weet van wie dat liedje is, laat het mij dan weten aub), aangevuld met een aardige score.

Ik denk dat het niet kennen van het origineel deze keer een positief effect heeft gehad, maar ik vind dit duidelijk Franco's beste film die ik tot op heden gezien heb.

avatar van Lui

Lui (crew films)

Ik ben geen fan van Franco en heb zijn films vaak bewust overgeslagen. Ik denk dat ik er maar een stuk of zes gezien heb. De dvd van deze film lag al een jaar of twee in mijn kast. Deze film was echter zeer vermakelijk en de gore was ook prima. Zoals hierboven al gezegd wordt is dit waarschijnlijk de beste film van de regisseur die een (hele) hoop rotzooi maakte. Leuk klein rolletje van Telly ook!

avatar van Boeikens

Boeikens

Verbazend te zien dat Franco ook anders kan dan goedkoper derderangs softporno.

Het verhaal had zelf een opbouw en de cast deed het hier zelfs beter dan gewoonlijk in zijn films, toch mocht natuurlijk ook hier het verleidelijke vrouwelijk schoon niet ontbreken. Uiteraard stoorde me dat voor geen meter

Minder vond ik dan weer de FX, was er dan wel wat lekkere gore te bespeuren, deed de soms erbarmelijke uitwerking, zeker voor een prent uit '88, hier niet veel goeds aan.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19337 berichten

Franco maakte kennelijk nog een 2de 'serieuze' film na The Diabolical Dr. Z. Het concept van gezichtstransplantatie is niks nieuws, dit zagen we al eerder in het erg sfeervolle 'Les Yeux sans Visage'. Aangezien het Franco is en ondertussen zitten we in de jaren 80 is het allemaal wat grafischer dan zijn voorgangers. Enkele dagen geleden zei ik nog dat regisseurs van de goedkopere films best niet te vaak buiten die grenzen gaan (lees een serieuzere film maken), want dit leidt wel vaker tot saaie films. Voor Diabolical Dr. Z was dit geenszins het geval ook al vond ik dat nu ook weer geen topper. Faceless heeft goede gore dat wel maar de film wil nooit echt los komen. Het blijft steeds in zo een gezapig tempo hangen waarbij de kijker langzaam in slaap wordt gewiegd om af en toe wakker te worden geschud door wat actie of erotiek. Die erotiek en bloot valt uiteindelijk vies tegen. Net als je denkt nu wordt het opwindend, wordt de scène afgebroken. Ook was er naar mijn zin veel te veel focus op randverschijnselen, nevenpersonages en scènes die nodeloos werden gerekt (neem nu de detective zijn gevecht met de bodyguard van die homo). Verder ook nogal wat gepalaver om zogenaamd de onderlinge relaties uit te diepen, maar toch blijven de figuren oppervlakkig en zwart/wit. Door al die dingen naast de kwestie zou je uiteindelijk nog gaan vergeten dat deze film draait om een vrouw die een nieuw gezicht wil. Franco lijkt minder geïnteresseerd in het echte plot en rommelt er maar wat op los. Het is vooral wachten op grafische scènes want de rest is gewoon niet boeiend, de erotische scènes incluis.

Aangezien de bad guys nogal zwart/wit werden neergezet als gevoelloos kon ik weinig sympathie opbrengen voor hen waardoor het einde niet enkel teleurstellend was, maar ook zwak en onafgewerkt. Oh ja de hinderlijke getuigen worden ingemetseld duister maar niet echt origineel, gewoon The Black Cat zonder de kat dan. En ja ik ergerde me ook wel aan de domheid van een aantal good guys. En ach die blonde (Brigitte Lahaie) was toch altijd net op het juiste moment op de juiste plaats, beetje teveel toevalligheden, ik haat dat. Het moet wel gezegd dat Lahaie eigenlijk het enige boeiende personage was dat nog een beetje persoonlijkheid had. De rest en vooral de mannelijke figuren waren echt bordkarton. Iets teveel negatieve punten om er een voldoende aan kwijt te kunnen. voor mij geen serieuze Franco's meer hoor!