Miss Muerte (1966)

Spanje / Frankrijk
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Jesús Franco
met Antonio Jiménez Escribano, Guy Mairesse en Estella Blain

Nadja, beter bekend als de meedogenloze Miss Muerte, is op zoek naar de moordenaars van haar vader, de geniale, maar geschifte Dr. Z. Nadja slaagt erin om een vreemde danser met uitzinnig lange nagels te hypnotiseren en geeft hem de opdracht de door haar gekozen slachtoffers te vermoorden.

avatar van Mac Hammer Fan
De Mondo Macabro Release DIABOLICAL DR Z is een aanrader.
Franco bracht later nog eent tweede versie uit van dezelfde film (She killed in Ecstacy) maar het origineel blijft veel beter.

avatar van Purmerend
Spiderwoman

avatar van Halcyon
Weer één van Franco's betere films die veel gelijkenissen vertoont met The Awful dr. Orloff en ook wel een beetje met The Sadistic Baron von Klaus. Op audiovisueel vlak zien we weer de beste Franco aan het werk. Mooie zwart-witfotografie begeleid door een jazzy score. Stijlvolle scènes waarin op vernuftige wijze met composties en schaduwen gespeeld wordt, zijn geen uitzondering. Ook plottechnisch valt er met een gekke wetenschapper, een gehersenspoelde psychopaat, een bekoorlijke danseres en een wraakzuchtige femme fatale weer heel wat te beleven. Het blijft alleen spijtig dat, net zoals in The Sadistic Baron von Klaus, het belabberde speurwerk naar de karrenvracht aan doden erg ondermaats blijft.

avatar van Mac Hammer Fan
Heb de grote poster geretoucheerd en geplaatst.

avatar van beavis
Vast omdat Jean-Claude Carrière aan het scenario meewerkte, anders had ik toch niet zo'n 'highbrow' in-joke verwacht als hier aan het begin, nadat we net een ontsnappings-scene hebben gezien: er word gebeld. Het is ene Bresson, met de boodschap “un condamné à mort s’est échapé”. Niet dat Franco anders geen gevoel voor humor heeft, integendeel, maar was zeker een pluspuntje.

avatar van wendyvortex
Fijne vroege Jesús Franco-film. Zo'n 5 jaar later door hemzelf nog eens overgedaan als Sie Tötete in Ekstase. Niet dat hier veel mis mee is: gezichtschirurgie op jezelf uitvoeren, een stripster in doorkijk-spinnenpakje met centimeters lange giftige nagels en robotarmen voor weer eens een duivels apparaat.
Prima verzorgd en gefilmd allemaal, jazzy soundtrack. 21ste Franco-film die ik zie, nog zo'n 185 te gaan!