De Witte (1980)

Alternatieve titel: De Witte van Sichem

België

geregisseerd door Robbe De Hert
met Eric Clerckx, Blanka Heirman en Willy Vandermeulen

1901. Hij heet Louie maar ze noemen hem Wittekop, naar zijn haren. Als hij weer eens straf heeft wordt hij op school in een rommelkamer opgesloten, waar hij het werk van Henry Conscience ziet staan. De Leeuw van Vlaanderen heeft veel invloed op hem. Intussen groeit het socialisme, een stroming waar hij het onbewust mee eens is. Gebaseerd op het boek De Witte van Ernest Claes.

Komt deze ooit op dvd?

Heel binnenkort. In een reeks van Vlaamse klassiekers die op dvd worden uitgebracht. Mira is de eerste die uit komt. Later volgt deze film ook.

Er is ook een -bekendere- versie van deze oer-Vlaamse film, uit '34.
Met oude Vlaamse glorieën als Jef Bruyninckx en Nand Buyl.
Ik denk het deze is dat op DVD komt en niet die van Robbe De Hert.

Los van elkaar? En welke films nog meer?

"Na Mira volgen onder meer nog De man die zijn haar kort liet knippen, Meeuwen sterven in de haven, Malpertuis, Verbrande Brug, De Witte van Sichem, Brussels by Night, Crazy Love en Het Sacrament"

Malpertuis wil ik ook wel hebben.

Goed nieuws kappeuter !

Ken je genoemde films ?

FisherKing
Ik ken de eerste 4 niet maar wel benieuwd naar. Vooral Malpertuis met Orson Welles van Harry Kümel lijkt me interessant.

Malpertuis heb ik gezien. Het is te hopen dat ze Harry Kümel overhalen om het commentaar te leveren, en 1000 anecdotes over Orson Welles, én de redenen waarom de film in Amerika niet is gedistribueerd (dat worden zeven DVD's, denk ik).

Het is ook niet bepaald de film waar ze in de USA op zitten te wachten. Heel interessant, maar ook geen meesterwerk, helaas.

De vroege versie van de Claes-verfilming, van Jef Bruyninckx, heette kortweg 'De Witte' (net als het boek). Die zit dus niet in het rijtje DVD's, denk ik...

Die Bruyninckx maakte tot ver in de oorlog leuke oubollige volksfilms, als ik goed ben ingelicht. Met instemming van de Duitsers, neem ik aan, die Streuvels en Timmermans en Claes wel gezonde literatuur vonden.

FisherKing
Vergeet overigens de TV serie "Wij, heren van Zichem" niet. Alle beelden staan nog op mijn netvlies gebrand. Vooral de voortreffelijke Dora van der Groen. (krijg van de serie als ik er aan terug denk nog steeds kippevel)

avatar van Zavo
Ik denk dat ik maar de helft van de dialoog heb verstaan, maar ondanks dat vond ik het toch wel een aardige film. De jongen (Eric Clerckx) speelt erg goed.

Hallo,

ik ben op zoek naar een VHS, DVD of CD van de film De Witte van Sichem naar de regie van Kens Vanderheyden en Edith Klein (dus alleen die van 1934 en niet van 1980)

Bestaat er een DVD of VHS die te koop is?

Hartelijk dank voor de moeite.

Ik zoek in opdracht voor een familielid van Edith Klein.

Albert Jansen
Duitsland

Mijn email voor die die reageren willen in een 2. bericht :

[email protected]

Een kleine beloning voor positieve info.

bart-j schreef:
Hallo,

Bestaat er een DVD of VHS die te koop is?

Hartelijk dank voor de moeite.

Ik zoek in opdracht voor een familielid van Edith Klein.

Albert Jansen
Duitsland

Deze is verschenen op DVD op 20/10/2005.

witbruintje
mooie film maar originele versie is beter

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film haalt vooral z'n sterkte uit het verhaal van Ernest Claes. Het verhaal gaat niet alleen over de rebelse Witte, maar toont ook de opkomst van het socialisme. Eric Clerckx is sterk als het hoofdpersonage. Robbe de Hert is meer bekend om stijl (hela schatje - handdoekje - plat Antwerps...) dan om z'n sterk regiewerk. Dat laat helaas af en toe te wensen over. Nadeel is wel het lage budget waarmee Vlaamse films (en zeker in die tijd) moesten werken. Het budget was omgerekend zo'n 730.000 euro.

Maar dankzij het gebruik van het decor in Bokrijk, het sterke verhaal en het feit dat dit gemaakt is in praktisch het enige genre waarin Vlaanderen toen sterk was (boerenfilms) valt het al bij al nog goed mee en maakt dit tot één van de klassiekers in de Vlaamse filmgeschiedenis.

En iedereen die de film gezien heeft herinnert zich wel de geniale scene:

zeg Witte, hebt gij al zout oep de patatte gedaan?
god, dat zennek na helegans vergete...

avatar van speedy23
Film Pegasus schreef:
en maakt dit tot één van de klassiekers in de Vlaamse filmgeschiedenis.

De originele uit 1934 van Jan Vanderheyden met Jefke Bruyninckx noem ik een klassieker, maar deze? Niet voor mij. Hij heeft helemaal niet de 'ziel' van de originele.

Al op gelet dat er tijdens het 'zwaardgevecht' aan de molen een vliegtuig overvliegt? Anno 1900. Tof zeg.

Ik vind juist dat deze film meer 'ziel' heeft dan het origineel. De eerste film is eigenlijk een lachfilmpje, gewoon een aaneenkoppeling van verschillende fratsen die de witte uithaalt. Het echte harde leven wordt veel minder in het daglicht gezet. Zelfs Ernest Claes was niet gelukkig met deze film, want in zijn dagboek heeft hij geschreven dat ze zijn boek totaal verkeerd geïnterpreteerd hebben. Dan zie je in de witte van 80' meer zijn achtergrond. Om te ontsnappen aan de harde realiteit haalt hij kwajongensstreken uit, en hij is helemaal niet gelukkig. De sfeer wordt ook nog eens onderstreept met de prachtige muziek van deze film.

Toch 1 van de beste vlaamse films

Sneakerjeans29
noway schreef:

Toch 1 van de beste vlaamse films

Daarom vond ik de 1e altijd het leukst, omdat er meer vrolijkheid inzat.

Sneakerjeans29
witbruintje schreef:
mooie film maar originele versie is beter

Juist, heb ik ook altijd gevonden.

ok, elk zijn mening maar ik ben meer voor de drama

avatar van soj
soj
Ik ben zelf afkomstig uit Zichem en herinner me nog goed toen deze film gemaakt werd. Vele mensen in de film waren inwoners van Zichem en het was dan ook leuk om vrienden, buren e.d. op het grote witte doek te zien.
Voor mij dus zeker een heel leuke film met een grote nostalgische waarde.

avatar van dvdfreak123
best goeie vlaamse film

avatar van A.L.I.E.N
Lang geleden gezien.Weet er niet meer zo veel van.
mmar wat ik grappig vondt is dat moment dat "de witte" in een vijver met vrienden speelt.iederren zwemt er in hun adam costuum rond.Plots komt de moeder van de witte,neemt zijn kleren en de witte is letterlijk in zijn blote gelegd.

NicoA
zou die film graag wel eens willen zien,
heeft iemand mss een site waar de trailer opstaat?

dank u -

hilarisch op het moment dat er een straaljager boven iedereen passeerde op het moment dat ze de slag van de guldensporenslag achterdeden.

avatar van notorious_kim
Middelmatige film dat door de goede regie van Robbe toch nog interessant word.

avatar van krosnicky
ik zag hem op school een paar jaar geleden goeje film en veel deugnieterei