Beginners (2010)

Komedie / Drama

geregisseerd door Mike Mills
met Ewan McGregor, Christopher Plummer en Mélanie Laurent

Oliver (Ewan McGregor) ontmoet de onvoorspelbare Anna (Mélanie Laurent), enkele maanden na de dood van z’n vader Hal (Christopher Plummer). Deze nieuwe liefde overspoelt Oliver met herinneringen aan z’n vader die – na een huwelijk van 44 jaar – op 75-jarige leeftijd eindelijk uit de kast kwam als homoseksueel. De onthulling van Hal bracht vader en zoon dichter bij elkaar dan ze ooit waren. Nu tracht Oliver Anna lief te hebben met alle lef, humor en hoop die hij van z’n vader geleerd heeft.

Hankieh
Lijkt me leuke film. Staat inmiddels op het lijstje.

Vraag me wel af waarom al die films onder het jaar 2010 staan terwijl ze nog helemaal niet uit zijn nu het 2011 is. Zowel hier als in Amerika..

avatar van Jawaddedadde
Het jaartal verwijst naar het jaar waarin de film in première is gegaan. Deze film heeft z'n première gehad op het Toronto International Film Festival van 2010, vandaar ook 2010.

avatar van Madeliefje
Lijkt me een geweldige, aparte film. Kan ook bijna niet verkeerd gaan met McGregor, naar mijn idee.

avatar van lebowski
Als deze film geen zegetocht tegemoet gaat... Een romantische komedie die alle valkuilen en clichés omzeilt, geen seconde klef wordt en herkenbare mensen van vlees en bloed laat zien. Geen spektakel, geen grootse gebaren, maar een verhaal dat je raakt. Ewan McGregor is uitstekend, maar de show wordt gestolen door Christopher Plummer, die werkelijk van het doek spat. 4,5*

avatar van Knisper
Inderdaad een hele sympathieke film. Aan de ene kant is het echt een duidelijke independent-film (met hier en daar ook die typische 'hipster'-sfeer), die rustig opbouwt en de diepte ingaat en meer gemaakt is voor het festivalpubliek. Aan de andere kant is het door de bekende acteurs ook wel geschikt voor een groter publiek. Vanuit dat gezichtspunt is het ook echt een goede film.

Beginners sluit aan bij een film als The Man Who Copied, die door de originele opbouw en leuke 'vondsten' het verhaal gestalte geven. Evan MacGregor speelt Oliver, die na meerdere relaties zijn vertrouwen in de liefde heeft geworden en moeite heeft ook maar iets van de positieve kant te bekijken. En toch probeert hij het met Anna (Mélanie Laurent) nog een keer. Daarnaast staat ook de relatie van Oliver met zijn homoseksuele vader centraal. Hoewel deze situaties regelmatig de lach oproepen, is de humor toch duidelijk uit het leven gegrepen. De film ontroert ook, omdat de film zo oprecht en zo dicht bij werkelijke gevoelens komt.

Een erg plezierige film, die voor de meeste denk ik wel iets te bieden heeft. Origineel, goed acteerwerk en toch redelijk diepgaand. Het zou me ook niets verbazen als dit een hit(je) gaat worden op MovieMeter.

avatar van BenicioDelToro
Christopher Plummer!
Hoe ouder die man wordt, hoe beter hij gaat spelen lijkt wel.

avatar van wwelover
In Londen gezien, echt een hele fijne film. Grappig, ontroerend en romantisch. De afwisseling tussen de 2 tijden (Zieke vader en opbloeiende relatie) is erg goed neergezet, het is van begin tot het eind een fijne zit. Het is lief en zacht allemaal. Plummer is hilarisch, maar ontroert ook door zijn stugheid tijdens zijn ziekte. Maar ik genoot gewoon het meest van de chemie tussen Ewan en Melanie. Ook die hond met zijn ondertiteling was gewoon geniaal gedaan.

avatar van Stratford
Saw it in Berlin, Cinemaxx

Whether he’s Captain Von Trapp, or Mike Wallace, or Aristotle, or Christopher Newport, or Leo Tolstoy, Christopher Plummer has long been able to hit his mark and shake things up. I’ve seen him as good, but never better, than he is in Beginners. Give the man an Oscar.

Christopher Plummer - Movies - christopherplummer.eu

avatar van Friac
Fijne romantische film, die erg fris aanvoelt. Het is misschien een verhaaltje dat we al eens vaker gehoord en gezien hebben, maar het werk wel, ook dankzij de geloofwaardige en integere vertolkingen van McGregor, Plummer en (de ravissante) Laurent. De tussenstukjes waarin McGregor verleden en heden beschrijft zaten heel leuk in elkaar, de idee van het "stil-pratende" hondje was leuk bedacht. De relatie tussen zoon en vader wordt het meest aangeraakt, terwijl de relatie tussen Oliver en Anna misschien nét iets teveel in het clichématige blijft trappelen. Maar goed, "Beginners" is een leuke en ontspannende film die de filmliefhebber zeker en vast zal kunnen charmeren.

avatar van Redlop
Stratford schreef:
Give the man an Oscar.

Hear hear!

Wie weet welk personage Anna speelde op het gekostumeerd feest?

avatar van Redlop
Morgen eindelijk in premiere. Zeker een top 10 2011 notering.

avatar van flore
Deze film wist mij te raken... dit kwam door de geweldige acteurs (zonder uitzondering), de leuke vertelvorm en de scherpe dialogen!
Deze film komt ook mijn top 10 2011 binnen!!

avatar van The One Ring
Beginners is een prima film die zo ongeveer leverde wat ik ervan verwachtte, maar helaas niets meer. Het is een schattig klein filmpje, met geloofwaardig drama en geslaagde humor. Vooral het latere deel waarin Laurent en McGregor besluiten samen te wonen en het niet werkt omdat ze zichzelf niet vertrouwen is raak en laat het geheel toch wel net iets boven de gemiddelde indiefilm uitstijgen. Want dat is uiteindelijk wat Beginners toch wel bijna is, een gemiddelde indiefilm. Deze mix van drama en humor mag werken, maar is de laatste jaren veel gedaan en vooral de typische indiegekkigheidjes zoals animaties, een voice-over die telkens bij ieder jaartal wat feiten noemt of een hond die via de ondertiteling praat voelen soms wat al te typisch aan, alsof de film droog niet zou werken. Zoals ook altijd bij dit soort films is het acteerwerk uitstekend en dit is McGregors minst slaapverwekkende rol (nee, ik vind hem geen charismatisch acteur). Plummer (die krijgt zeker een Oscarnominatie) en Laurent stelen evenwel de show. Leuke film dus die zijn ding doet, maar het snijdt net niet diep genoeg om werkelijk een impact te maken.

avatar van wibro
Weinig toe te voegen aan de recensie van TOR. Ik vond "Beginners" een zeer charmant filmpje die het voor mij vooral moest hebben van het leuke spel van de zeer charmant ogende Mélanie Laurant en de mooie sfeervolle soundtrack. Plummer acteerde uitstekend, dat wel, maar ik vond zijn personage niet zo interessant. Voor de rest is dit een filmpje die bij mij niet lang zal blijven hangen maar vanwege het optimisme dat het uitstraalt van mij toch een ruime voldoende krijgt. Een drama kan ik deze film amper noemen.

avatar van Malick
Redlop schreef:
Wie weet welk personage Anna speelde op het gekostumeerd feest?
Charlie Chaplin.

avatar van danuz
Fantastische film! Enorm esthetisch, poetisch en bovendien zéér ontroerend. Prachtig!

avatar van Zandkuiken
Mooi, charmant filmpje waar ik zeker van genoten heb, maar dat nét iets miste om me helemaal in te pakken.

Aan de acteerprestaties zal het in ieder geval niet gelegen hebben, want die zijn zonder twijfel overtuigend. Een opvallend melancholische McGregor is zoals zo vaak prima, Plummer stráált en Mélanie Laurent is ronduit betoverend. Ik had echt het gevoel naar ménsen te zitten kijken en hun onderlinge relaties kwamen erg authentiek over. De enige die wat mij betreft wat uit de toon viel was Goran Visnjic, die onbedoeld een licht mentaal gehandicapte leek te spelen.

De visuele spielereitjes zijn soms leuk, maar voelen al bij al niet zo héél fris meer aan. Op dat vlak overdonderde Beginners me dus niet volledig. Ook de stukjes tussendoor rond homofobie (Harvey Milk etc.) werkten niet geweldig, vond ik persoonlijk.

Da's dan wat me wat tegenviel, maar verder wist deze film me bij momenten echt te raken en zijn er ook voldoende komische momenten (Freud, die moeder...).

Heel, héél dicht bij 4*.

avatar van Leo1954
Charmante film met zware melancholische inslag. Een cast om van te smullen. Zowel de vader als moeder van Oliver hebben ook een heerlijke rollen en vullen die met veel verve in.

avatar van jacobine_rodijk
Verhoeven schreef:
Charlie Chaplin.

Julius Rosenberg eigenlijk

avatar van Malick
Je hebt helemaal gelijk.

Charmante film die lekker weg kijkt met steen goede acteurs en een bijna onherkenbare rol van Goran Visnjic als Andy.

Mike Mills baseerde deze kleine, stille, vriendelijke, roerende, ongedwongen, intieme en onderhoudende film, over verlies, op eigen ervaringen. Overduidelijk met liefde gemaakt, onder het mom "na regen komt zonneschijn". De film neemt de tijd zonder saai te worden en ondanks drie verhaallijnen wordt ie geen moment onoverzichtelijk. De regisseur neemt de balans tussen ernst en vrolijkheid moeiteloos. Een uitmuntende cast (met chemie en elan), zowel individueel als in samenspel, doet de rest.

avatar van SaNDuTjE
Mooie kleine maar licht deprimerende film met een interessant verhaal en uitstekende acteurs.

Het oogt soms wat traag maar door zijn montage is het toch een alles behalve saaie film die vooral door Plummer en McGregor kleur gegeven wordt. Het verhaal is een mengeling van lichte humor en redelijk drama waarin pas richting het einde (en dankzij Andy) wat hoop uit te putten valt. De relatie tussen Oliver en Anna is wat oppervlakkig en spat niet direct van het scherm af maar voelt wel realistisch aan. Interessanter is toch duidelijk de relatie tussen Oliver en z'n vader die voortreffelijk door Plummer gespeeld wordt. Ook de bijrollen van Andy (Visnjic) en Georgia (Keller) zijn een erg goeie aanvulling. Visueel ziet het er verzorgd uit met grauwe shots en leuke vlotte montage waardoor het geen compleet trieste boel wordt.

Prima film! 3,5*

TMP
Tegenvallende film. Ik kon eigenlijk geen moment enige sympathie opbrengen voor welk personage dan ook. De personages bleven allemaal nogal vlak, en er was niet echt chemie tussen de hoofdrolspelers. Zowel de relatie tussen Oliver en Anna, als de homoseksualiteit van Hal kwamen geforceerd over.

hele mooie en ontstannen drama/komedie. Die heel mooi in elkaar gezet/monteerd is die gaan over de verschillende ''delen'' van zijn leven. Ook hheel goed acteerwerk.
Fijne film. dikke 3.5!

avatar van tevelenco
Inderdaad een charmant filmpje.
Met een leuk verhaal wat verschillende verhaallijnen kent en waarvan ik de verhaallijn tussen de zoon en zijn vriendin het boeiendst vond.
Mede door de erg goede chemie tussen deze 2 mensen en de betoverende schoonheid van Melanie Laurant.
Deze had me in Ïnglorious Basterds"al aangenaam verrast maar ook in deze film speelde ze weer zeer overtuigend.
Kortom een leuk en luchtig filmpje voor tussendoor.

avatar van Montorsi
Aardig filmpje.

Redelijk richtingsloos, bijna op het typische af. Echt zo'n slice-of-life populaire arthouse film, waar niet al te veel op aan te merken is. Het is leuk, het is luchtig, het is best liefelijk, maar daar houdt het voor mij ook echt mee op. Christopher Plummer is toch wel echt een fenomeen als je hem zo ziet gaan op die leeftijd. Perfecte rol.

Dan ook een logisch cijfer voor zoiets als dit, namelijk 3*, niks op aan te merken, ook weinig in positieve zin. Typischer dan typische redelijke film eigenlijk.

Ik sluit mij volledig aan bij Montorsi boven mij.
Het is een simpelweg goede film.
Maar de combinatie van ziekte en homoseksualiteit zijn beiden best wel zwaar op de maag liggende themas. Dat in combinatie met een stroef lopende liefdes relatie en een verhaal wat langzaam voortkabbelt en je krijgt een behoorlijk taaie film voor de kiezen.

avatar van cordiacovens
Erg leuke film

de film heeft voor mij een erg prettige sfeer en ik vind het orginele verhaal erg goed.
Christopher Plummer verdient een pluim voor zijn rol, vind het erg sterk geacteerd.
Ewan Mcgregor en Melanie Laurent spelen hun relatie erg goed en het kwam op mij ook natuurlijk over. ik vond het ondanks de luchtigheid van de film toch erg ontroerend
ondanks dat de film als traag kan worden bestempeld word hij dit nooit door de erg goede montage en ook de muziek vond ik er goed bij passen

leuke film met een zeer sterk orgineel verhaal