Beginners (2010)

Komedie / Drama

geregisseerd door Mike Mills
met Ewan McGregor, Christopher Plummer en Mélanie Laurent

Oliver (Ewan McGregor) ontmoet de onvoorspelbare Anna (Mélanie Laurent), enkele maanden na de dood van z’n vader Hal (Christopher Plummer). Deze nieuwe liefde overspoelt Oliver met herinneringen aan z’n vader die – na een huwelijk van 44 jaar – op 75-jarige leeftijd eindelijk uit de kast kwam als homoseksueel. De onthulling van Hal bracht vader en zoon dichter bij elkaar dan ze ooit waren. Nu tracht Oliver Anna lief te hebben met alle lef, humor en hoop die hij van z’n vader geleerd heeft.

avatar van NYSe
Hele frisse film. De regisseur neemt helaas niet al te grote risico's, maar wat hij aanhaalt werkt en de acteurs zijn formidabel.

avatar van maxo922
Dit filmpje voelt de hele tijd spanningsloos aan. Dat is eigenlijk wel eens lekker voor de verandering. Een typisch lanterfanter-filmpje.

Acteerwerk was sereen maar sterk. Sfeer was behoorlijk. Soms heel luchtig, en soms goed gecombineerd met wat drama. Verhaal gaat van hot naar her, maar eigenlijk gaat het helemaal nergens naartoe. Dit is positief.

Niet veel op aan te merken. Vond McGregor geen fijne acteur, maar dat is meer smaak. Verder waren de tussenstukjes met 'hoe geluk toen was' erg mooi om te zien. Versterkte sommige scenes zeker.

* 3,5

avatar van zinon
erg trage film maar mooi, had er meer van verwacht

Ik sluit mij 100% aan bij Maxo922 al waardeer ik hem iets lager in cijfer

- Best Performance by an Actor in a Supporting Role
Christopher Plummer

En terecht!

avatar van jikamajoja
Héél mooie melancholische film over liefde en dood ...
De vonken tussen Ewan Mc Gregor & Melanie Laurent zijn super !
En Plummer doet het niet slecht op z'n oude dag

avatar van Djumbo
Geweldige film..... Krijgt van mij een 4 op 5 en dat gebeurt niet vaak.
Schitterend geacteerd.

Film draait stationair, geen hoogtepunten, geen dieptepunten. Wel goed acteerwerk!
Sfeer is bij vlagen luchtig te noemen.

avatar van perceived
Goed.

Relaxte en sterk geacteerde film over liefde en vergankelijkheid. Een beetje fragmentarisch, maar dat past prima bij het verhaal dat verder lekker fris en sympathiek is uitgewerkt. Fijn! 7.5/10*

avatar van Thomas83
Lekker eigenzinnig filmpje. Er zit niet echt een heel duidelijke verhaallijn of karakterontwikkeling in, je observeert meer als kijker. Maar je kijkt dan wel naar mensen van vlees en bloed. Mélanie Laurent vond ik wel erg charmant hoor. Al was ze toen ze niet sprak eigenlijk nog leuker. Ze heeft zo'n expressief gezicht en een glimlach om voor te smelten. Van McGregor heb ik sinds Moulin Rouge altijd wel verwachtingen als hij in een film met een wat romantische inslag speelt. Al kun je Beginners geen echte romkom of zo noemen. Eerder een mix van drama, komedie en eigenlijk ook wel feelgood. McGregor is overigens prima.

Ouwe rot Plummer is het echter die echt de show steelt. Wat zet die weer een goede prestatie neer. Het hondje is ook erg leuk. Na The Artist de tweede film in korte tijd waarin een hond veel aandacht trekt in een film. Heb een hond nog nooit zo goed zien "acteren" in een film denk ik.
Tel daarbij op wat geslaagde humor, een geinige en visueel aantrekkelijke presentatie en je hebt een goede en unieke film. Af en toe wat al te artistiek, rommelig en apart misschien, maar desondanks een film die me wel echt wist te raken. Ondanks het lage tempo waren die 105 minuten zo om. 3.5*.

Best leuk. Af en toe iets te gemaakt quircky naar mijn smaak maar niettemin best weg te kijken. Al ben ik lang niet zo enthousiast als vele anderen hier kennelijk.

Vond met name het hele relationele gezever tussen McGregor en Laurent tamelijk vervelend.

Christopher Plummer was natuurlijk wel meesterlijk in deze rol en het allerbeste 'personage' was op zeker Arthur het hondje . Vooral als hij 'ging praten' haha. Schattig.

avatar van james_cameron
Mooie film, qua plot niet echt bijzonder, maar wat betreft emotionele lading en akteerwerk eersteklas. McGregor en Laurent zijn prima in de hoofdrollen, maar de persoon die echt indruk maakt is Christopher Plummer, die met een relatief kleine rol de hele film naar zich toetrekt. De film weet sentiment grotendeels te vermijden en ontroert juist op kleine, subtiele momenten. Regisseur Mills slaagt er visueel tevens in iets bijzonders van de film te maken, vooral in de subliem gemonteerde en vindingrijke intermezzo's, waar McGregor allerlei grappige en schrijnende zaken observeert. En dat hondje is fantastisch.

Arthur.. doe mij ook zo'n hondje

avatar van cantforgetyou
Wij dachten dat dit onderwerp wel interessant en boeiend kon zijn. Maar het werd totaal niet leuk of mooi gebracht. Vreselijke saaie film. Ik had niks met de personages. Er werden bepaalde onderwerpen helemaal niet goed uitgewerkt. Nee, wij vonden hem helemaal niks.

Originele en verrassende film met interessante personages.
Veel 'spontane' scènes tussen Ewan McGregor en Mélanie Laurent. Een prachtrol van Christopher Plummer.
Ik vond het plot net iets te fragmentarisch en soms wat te veel voortkabbelen. Maar dan nog steeds aangenaam voortkabbelen.
Wat een lief hondje en erg leuk dat hij ook tekst had.

Dominootje
Het is misschien een interessant verhaal, maar oh wat werd het saai gebracht, het kroop maar vooruit, verschrikkelijk..

Mélanie Laurent, na la Rafle kan die niet veel verpesten, wat ziet ze er toch prachtig uit!
En Plummer, vindt hem wel goed, maar hierin.. tsja..

avatar van Waackx
Teleurstellend, niet aangrijpend en niet komisch genoeg.
Het begin is erg traag te noemen, pas na een klein uur komt het verhaal eens keer op gang.
Telkens een saaie voice-over van McGregor die dingen blijft herhalen en hij is ook van zichzelf niet bepaald een acteur waar de vonken van afvliegen.
Maar hij had een mooie chemie met Laurent, zij was de beste en hun relatie was vrij boeiend.
Plummer was op zich prima maar ik vraag me af hoe hij met deze rol alle belangrijke filmprijzen heeft kunnen winnen want zo bijzonder vond ik zijn acteerprestatie ook weer niet.
Blijkbaar was de concurrentie vorig jaar nogal zwak.
Overschat filmpje.

avatar van Nakkie13
Iets langdradig maar uiteindelijk ook zeer charmant door sterke rollen van McGreggor en ( ik moest haar naam echt opzoeken, ken haar alleen als Shosanna van Inglorious Bastards ).

avatar van margo1
Deprimerende film. McGregor en Laurent speelden twee vreselijke loosers. Vreselijk gewoon. De 1,5 ster die ik voor dit 'diepzinnig' wangedrocht geef zijn voor Christopher Plummer in zijn rol als Hal.

avatar van Zeriel
Saaie film, niks grappigs niks spannend, geen chemie tussen McGregor and Laurent, vrij dodelijk voor een liefdesgeschiedenis.
Lichtpuntjes zijn Chris Plummer; altijd goed en de visuele flashbackcollages tussendoor. Als geheel ziet het er wel aardig uit, de losse karakters zijn op zich wel goed gekozen, maar de film wil maar niet echt boeien.

avatar van Number23
Een soms wel heel erg voortkabbelend filmpje. Het rustige plot wordt met groot gemak gedragen door de fris spelende Plummer en de altijd degelijke McGregor. Ook Laurent voegt veel toe en zorgt er in ieder geval voor dat de film niet te saai wordt. Meer dan een 'once in a lifetime-film' zal het helaas niet worden.

avatar van blurp194
Origineel, verrassend, en met ongeveer evenveel spannends als het kopje koffie na een begrafenis. Maar zonder het gevoel van opluchting - het zit erop - dat daarbij hoort. Voortkabbelen verheven tot een hogere kunstvorm. Beschouwend tot de laatste ademtocht. Als enige lichtpuntje loopt af en toe Mélanie Laurent door het verhaal, dat behalve het voortkabbelen ook nog eens afstand creëert door de regelmatige flashbacks. Zeker de fragmenten die meerdere keren langskomen vervelen heel snel. Net als de koppen van McGregor en Plummer.

Gaaaaaaaap, na 30 minuten uitgezet. Saaier worden ze niet gemaakt.

avatar van SaNDuTjE
Stem dan ook niet...

avatar van wendyvortex
En Gdzijdank niet de verwachte gay-interest-film, maar een film over Ewan McGregor die zich schoorvoetend in een nieuwe relatie begeeft vlak na het overlijden van zijn vader.
Flashbacks naar de laatste jaren van het leven van z'n vader die als 75-jarige nog als homoseksueel uit de kast kwam en naar Ewan's jeugd in 1955.
Redelijk wat tijdsprongen in visueel ook erg goede film.

avatar van SnakeDoc
Begon wel aardig. Vooral leuk hoe de gedachten in beeld werden gebracht.
Toch werd het naar het einde toe een beetje simpel. Met name de relatie tussen McGregor en Laurent was wat vervelend en nietszeggend.

laundromat
Prettige film die met liefde lijkt gemaakt. Wat een mooie vrouw zeg die Laurent!

avatar van boemboem27
heel langdradig,nergens een leuk moment.
geheel geen komedie alleen maar drama.
meer een levensvehaal met constant flashbacks.
nee niet mijn filmpje

avatar van Fryce
Een heel goed stuk, gevoelig en erg mooi en romantisch. Zeer goed geacteerd ook, weinig op aan te merken.