Lang & Gelukkig (2010)

Nederland
Komedie / Fantasy

geregisseerd door Pieter Kramer
met Arjan Ederveen, Jack Wouterse en Alex Klaassen

Lang & Gelukkig is een verzameling van klassieke sprookjes, waaronder Assepoester en Roodkapje, met een grote knipoog naar de actualiteit. Zo wordt Assepoester gekleineerd door haar stiefzussen Paris en Hilton, heeft Roodkapje een relatie met een boze wolf met imagoproblemen, en wordt prins Roderick van Oranje Nassaukade door zijn moeder uitgehuwelijkt. Alle ontwikkelingen komen tot een climax op het Grote Bal. Gebaseerd op de gelijknamige theatervoorstelling van het Ro Theater.

rijff2000 schreef:

Jou reactie is overduidelijk, ik heb maar een vraag aan je robertus65 waneer kom jij uit de kast ?

Dit had ik ook eerst geschreven, maar heb het later weer verwijderd!

Echt een film voor de liefhebber van flauwe over the top komedies ik vond het vreselijk , om over het musical gehalte nog maar te zwijgen maar dit is persoonlijk ik haat zingen in een film en ik ben geen fan van de musical. Ook het gegeven dat acteurs meerdere rollen in een film spelen ben ik geen voorstander van. En dan hebben we ook nog de setting wat meer leek op een toneel opvoering.

avatar van Keane1983
@ stinisen,

ik vond het juist wat hebben, het gehele toneel principe. Het laat ook een beetje zien wat je met weinig decor veel kunt doen.
Maar ook de diversiteit van de acteurs om allemaal verschillende rollen op zicht te nemen, zonder dat het echt onoverzichtelijk of rommelig word.
Maar het klopt wat je zegt, je houd ervan of juist niet..

avatar van RickZ
Heerlijk foute kolderieke kitserige nederlandse klucht rondom de sprookjes Assepoester en Roodkapje. Normaal niet mijn genre maar van een collega te leen gehad en toch maar gekeken als tijdsverdrijf.

In het begin nog even gedacht om em uit te zetten, maar toch bleef die net goed genoeg om verder te gaan. De grappen en grollen over het koningshuis (ons dikkertje, en de prinses van Luxemburg) zijn echt hilarisch en gelukkig ging dit de rest van de film door met wat schepjes erbovenop, inclusief humorvolle sluikreclame. En met een paar prachtige one-liners was toch echt grens van glimlach overschreden en begon de schaterlach. TOPPERtje, ondanks matige start !

avatar van barcam
Zeeeer foute Nederlandse kitsch film met een mix van Assepoester en Roodkapje, de acteurs zetten overtuigend verschillende typetjes neer en er word flink wat gezongen. Geen film voor macho's maar voor de rest is dit een topper

avatar van the new guy
Nou de meningen zijn nog al verdeeld. Ik begrijp dat je homo moet zijn om het leuk te vinden........

Ga het toch proberen!

avatar van henkula
in eerste instantie dacht ik aan een kinderfilm, maar ik ben toch blijven kijken en dat is maar goed ook. de grappen worden steeds leuker naarmate je in het verhaal komt.

the new guy schreef:

Ga het toch proberen!

Wat een onzin wat je schrijft! Je hoeft echt geen homo te zijn om dit leuk te vinden. Als je gewoon van foute, doordachte humor houdt is deze film werkelijk om te gieren!!

AmazingPP schreef:

Zegt Gerard Joling ook altijd "om te gieren"...en dat is ook, laat ik het netjes zeggen,
een homo..

Sorry hoor dan heb je wel hele rare humor..

Anjin schreef:

een homo..

Sorry hoor dan heb je wel hele rare humor..

Hier heb ik werkelijk de kracht niet voor om hierop te reageren! Daarom zei ik het ook....
Gelukkig geef jij Yogi Bear 5 sterren, zegt misschien ook iets over jou.
Wat ik hiermee bedoel is het feit dat over smaak niet te twisten valt. Jij valt op de humor van
Yogi Bear, die ik dan weer doorzichtig en voorspelbaar vind en ik vind deze (foute) humor gewoon
geweldig! Einde discussie????

Vind ik wel goed hoor

Zat alleen maar een beetje te stangen..

Trouwens op US de groeten..

Anjin schreef:
Vind ik wel goed hoor

Zat alleen maar een beetje te stangen..

Trouwens op US de groeten..

Sorry, wat bedoel je met de laatste zin??

Ultimate Seduction

avatar van jippie2010
Ik had er hoge verwachtingen van, en die kwamen niet helemaal uit.
Ze hadden nog meer uit het thema kunnen halen.
Toch was regelmatig erg grappig en keek het lekker weg. 3.0

Je moet er van houden van die zogenaamde Nederlandse komedies. Ik vind ik er meestal niets aan en dat geldt ook voor deze, hoewel ik het verhaal best leuk gevonden vond. De film staat betiteld als een Komedie / Fantasy film maar het is meer een Musical / Komedie film met de nadruk op Musical. En aangezien ik een grote hekel heb aan Musicals heb ik me rot geërgerd (deden ook pijn aan mijn oren) aan de vele ellendige rot liedjes inclusief de uitvoering (dansen). Veel humor heb ik trouwens ook niet kunnen ontdekken in de film want ik heb nergens om kunnen lachen. Visueel zag het er best aardig uit met al die nep decors en dat was dan ook het enige positieve aan deze film. De cast vond ik trouwens zwaar teleurstellend. Vooral Arjan Ederveen vond ik tegenvallen terwijl ik hem vroeger altijd leuk vond om te zien. Het is ook jammer dat men Alex Klaassen heeft gecast voor deze film want hem vind ik gewoon een vreselijk slecht acteur die ook nooit grappig is.

Wat ik trouwens gemist heb in deze Nederlandse productie is het bloot gehalte. Normaal is dat standaard in een Nederlande productie maar hier heeft men het achterwege gelaten. Hannah van Lunteren had ik best bloot willen zien

avatar van BlueJudaskiss
Theunissen schreef:

avatar van perceived
Kluchtige Nederkitsch.

Apart filmpje. Je moet hier echt van houden. Persoonlijk vond ik het een tof tussendoortje.
Arjan Ederveen als mevrouw Zonderboezem (letterlijk haha) is behoorlijk hilarisch. Een rol die hem in mijn ogen echt op het lijf is geschreven.
Decor en kostuums zijn eenvoudig, maar wel creatief en geslaagd. Waarschijnlijk zijn er veel attributen gebruikt van de theatervoorstelling. Geen negatieve factor dus, het past perfect in de film.

Niet ieders kopje thee, maar ik vind dit toch wel een van de beste, op z'n minst origineelste, Nederlandse films die ik de afgelopen jaren heb gezien. 7/10*

avatar van Jessen0wnt
Geinig.

Leuk concept die van mij part is geslaagd. Film moet het vooral hebben van het knullige theatrale decor en licht. Ook de liedjes en de situaties en de vervormingen van de sprookjes zijn verreweg van origineel maar werken wel en ik moest er daarom zelfs ook een paar keer om lachen: waar het uiteindelijk om draait.

Vermakelijk werkje, 3,5 ster

avatar van Nicolage Rico
Knotsgekke, foute, kartonnen trip door sprookjesland. Vooral op de been gehouden door de stieffamilie - Arjan Ederveen en Alex Klaassen zijn op dreef en vrij hilarisch qua mimiek en spraakvermogen.

Het verhaal is luchtig, soms spuuglelijk, maar herbergt hier en daar goed gevonden geestigheden. Minpunt is dat de liedjes niet geweldig aanspreken, op de gerenoveerde versie van "Samen Zijn" na - daar was ik als kind dol op, en de eerste klanken zorgen al voor jeugdsentiment.

Prima filmpje als je het op waarde kunt schatten en door een muur van kitsch kunt kijken.

avatar van davincstyle
Nogmaals een keer bekeken en gezien dat ik nog niet had gestemd. Een erg leuke film en zitten wel wat leuke grapjes in verwikkeld. De personages vind ik verschrikkelijk leuk bedacht en met wat sterkte details aangekleed. Ook erg gaaf hoe ze natuurlijk de hele film in de studio hebben opgenomen maar ook de manier hoe ze het hebben gemaakt blijft wel knap.

De film is niet vervelend en kijkt lekker weg. Een 3,5 !

Ik heb destijds erg genoten van de theatervoorstelling. Ben benieuwd of ik de film net zo kan waarderen.

Zoals gezegd, ik had erg genoten van de theatervoorstelling. Al moet ik ook bekennen dat ik me ook niet echt heel veel meer kon herinneren. Het was vooral het goede gevoel dat ik hem erg leuk vond. Ik wist niet van het bestaan van een film af totdat ik hem in de gids zag staan. En eigenlijk kon de film vooral tegenvallen, na zo 'n theatervoorstelling. Maar dat viel erg mee. De film was nog steeds erg grappig en er zitten hele originele vondsten in. Het zijn echter de liedjes die de hele boel om zeep helpen en de vaart er uit halen. Waren die liedjes in het theater ook zo prominent aanwezig? Hier bij de film in ieder geval wel. Een enkel liedje zou nog wel OK geweest zijn, maar dit zijn er echt veel te veel. En de meesten dan ook nog van het bedenkelijke niveau van laten we zeggen de voice of Holland ellende. Ik ergerde me er soms zo erg aan dat het net voelde alsof de film onderbroken werd door reclame blokken.
Bij reclame blokken op tv zap ik gelijk weg. Dan kijk ik of er nog wat anders op tv is wat interessant is. En 9 van de 10 keer is dat niet het geval, en dan gaat de tv gelijk weer uit. Ook al komt er nog meer van het programma of de film na de reclame. Die neiging had ik hier dus ook, maar ik heb de film toch maar uitgekeken.

Ehm, voor wie is dit eigenlijk gemaakt? Voor kinderen vind ik het niet echt aan te raden met ordinaire situaties en teksten, zoals kontjes loeren en in bloesjes kijken en poep- en plashumor. Voor volwassenen is het wellicht nog eventueel te doen, maar de humor is erg flauw en onderwerpen, taalgebruik en acteerwijze behoorlijk simpel. Het is gewoon niet 'mijn ding' denk ik.
Alleen de liedjes vind ik grappig en muzikaal gezien de moeite waard. dansjes vaak weer minder. Het musicalaspect vind ik dus nog wel enigszins geslaagd.

avatar van Pim1993
Mwah, dit was niet heel veel aan. Maar goed af en toe wel kunnen lachen.

avatar van Captain Pervert
We zapten hier langs en zagen iets, waarvan we onmiddellijk zeiden: wat de fuck IS dit. Het was net begonnen op TV dus we bleven kijken.

Het is zo heerlijk fout en over the top dat ik in het begin een paar keer hard heb gelachen.
Naar het einde toe weet de film die lijn niet echt vast te houden en wordt het wat minder, maar al met al een grappige, merkwaardige film/musical.

3 sterren

avatar van hijman1946
ga hem zo kijken op tv ,allemaal nog de beste wensen

avatar van Roger Thornhill
Duidelijk gemaakt met plezier en overgave, en het is ook wel grappig om van de nood een deugd en van knullige decors een stijlprincipe te maken, maar camp is voor mij iets dat we vooral aan de Engelsen moeten overlaten, dus mannen die als vrouw verkleed gaan, opgeplakt okselhaar en Arjan Ederveen die zegt dat hij, pardon, zij de koningin altijd van achter likt... allemaal mateloos flauw, en van de liedjes (alleen door Gijs Naber echt goed gezongen) werd ik ook niet warm of koud. Misschien erg leuk voor wie vindt dat Arjan Ederveen de lach aan zijn kont heeft hangen, maar ik behoor niet tot die groep : ik erken de briljantie van zijn 30 minuten, maar materiaal als dit krijgt mij niet aan het lachen, althans niet in ons taalgebied. Twee halve sterretjes bovenop het minimum voor het aardig uitgevoerde dansje van Paris en Hilton (ook zoiets, wat een grappige namen hè) op het bal en voor Hans Leendertse als aandoenlijke prins, fee en dementerende dame.