The Mercenaries (1968)

Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Avontuur

geregisseerd door Jack Cardiff
met Rod Taylor, Yvette Mimieux en Jim Brown

Tijdens de Simba-opstand van 1960 loodst een huurlingenkapitein (Taylor) een zwaar bewapende trein met een zending diamanten door vijandelijk gebied naar Port Reprieve, waar de Kongolese president (krap bij kas maar met grote hervormingsplannen) zijn komst met smart tegemoet ziet.

ver·´bei·den (ov.ww.)

1 afwachten

Schitterende actiefilm, vreemd dat niemand er over schrijft. Van tijd tot tijd op Duitsland en BBC. Rod Taylor hier op zijn best in een rauwe, 100 procent onderhoudende actiefilm vol avontuur, en prachtige locaties in Afrika.

Lekkere ouderwetse actiefilm. Simpel verhaal met mooie beelden en acteer prestaties zijn ook best goed.

De poster doet je meer actie en sensatie verwachten dan je daadwerkelijk krijgt, maar bij vlagen is de film grandioos. Leuk dat het niet zo zeer om de diamanten en de kraak hiervan gaat, maar meer over de relatie tussen de huurlingenkapitein en zijn vriend. Een actiefilm die -op enkele oubollig heden na- vandaag de dag nog prima werkt...

avatar van Quentin
Waar heb je deze gezien?

avatar van stephan73
Quentin schreef:
Waar heb je deze gezien?

Volgens mij wordt deze regelmatig op TCM vertoont!

Heb hem opgenomen...

avatar van Brix
Taylor is op zijn best in deze spannende oorlogsfilm.

Leuk dat hij weer samen te zien is met Mimieux, zoals in 'The Time Machine'.

Al een keer of vijf gezien (op TV) inmiddels, maar blijft boeien.

Ramon K
Waar blijft de dvd? Ik wil dit graag zien.

gotti schreef:
Heb hem opgenomen...

*Gotti is naarstig op zoek naar een zakcentje ...*

Dan ga ik wel achter CS werken...

Waarom worden dit soort films in dit land maar niet op dvd uitgebracht en krijgen we als het om
klassiekers gaat alleen maar rommel voorgeschoteld ?
Op blue ray dan maar in de herkansing , het aanbod hierin is in ons land ver beneden de maat .
Filmdistributeurs doe hier wat aan !

Nu op TCM TV te zien

Vannacht te zien op TCM > 01:00 uur
Aanrader !

avatar van AnthonyG.
+Mooie setting
+Tof verhaal
-plot, speelduur en budget lenen zich niet tot zoveel sentiment
-wanabe nazi is echt tenenkrommend

Vanavond te zien op TCM > 21:00 uur

gotti schreef:
De poster doet je meer actie en sensatie verwachten dan je daadwerkelijk krijgt

Niet mee eens.Er zit zelfs nog veel meer in.
Inmiddels weer een aantal keren bekeken, en het blijft een hele sterke oorlogsfilm .

avatar van mrklm
Rod Taylor is uitstekend in deze oorlogsfilm die - mede door de aanwezigheid van Jim Brown - in veel opzichten doet denken aan The Dirty Dozen, dat een jaar eerder in de bioscoop draaide. Taylor speelt Captain Curry, een huurling die tijdens een opstand opdracht krijgt om een trein met miljoenen aan diamanten veilig af te leveren. Een simpel plot, enerverende actiescènes en een paar gewelddadige confrontaties - bijvoorbeeld die waarin de onberekenbare Henlein [Peter Carsten] Curry te lijf gaat met een kettingzaag (!) - maken dit tot vlot tijdverdrijf, al zijn de opstandelingen een tikje overenthousiast en worden ze wel erg stripachtig neergezet. Maar met Jack Cardiff aan het roer weet je dat het camerawerk helemaal in orde is.

avatar van knusse stoel
Prima oorlogsfilm, voldoende spanning en natuurlijk de 'heroes' die een grote rol spelen in dit soort films.
Ondanks dat de film 50 jaar oud is, doet het geheel (filmtechnisch) niet verouderd aan. Ok, kleurzetting en de gebruikte voorwerpen zijn niet meer van deze tijd maar zo moet je de film ook niet gaan kijken. Dus in de verwachting dat de hoofdrolspeler als hij niet in de buurt van zijn troepen is, een mobieltje te voorschijn haalt en daarin zijn commando's geeft.
Nee, over de film eigenlijk niets anders dan goed. Ik heb mij er heerlijk in mijn uppie mee vermaakt!
Een mooie 7+

avatar van blurp194
Het boek was beter.

Op de mooie locaties en een paar leuke actiescenes na is er niet zoveel te melden over de film, vind ik. Brown en Taylor zetten nog redelijk geloofwaardige rollen neer, maar de rest hangt er een beetje bij - inclusief Mimieux die er met de blonde haren bijgesleept lijkt. Van de motieven en achtergronden heeft iets teveel de vertaling van boek naar scherm niet gehaald lijkt het - het is wel een tijd geleden dat ik het las, maar ik meen me toch wat meer inhoud te herinneren.

Niettemin, de overval en de vechtpartij met kettingzaag zijn wel erg leuk. Daar scoort de film dan nog wat mee.

Opvallend gewelddadige, zelfs sadistische avonturenfilm. Ook wel een moedige film, want een halve eeuw geleden zal het geen sinecure zijn geweest om een dergelijke controversiële productie aan de man te brengen. Begint nochtans vrij standaard met een verhaal over een stoïcijnse huurling, een wulpse blondine, een zeer foute Duitser en een wijze Afrikaan samen op zoek naar de rijkdom van diamanten in oorlogsgebied Congo. Wat dan vooral opvalt is de knullige montage en gedateerde effecten. Maar na al een overduidelijke hint in dit eerste gedeelte(het doodschieten van twee kinderen), slaat de stemming halverwege helemaal om en worden we middels enkele plotwendingen geconfronteerd met extreem harde actie en gebeurtenissen waardoor zich dit ontwikkelt tot een behoorlijk cynische kijkbeurt. Schijnt één van de favoriete films van Scorsese en Tarantino te zijn, vandaar ook dat de laatste leentjebuur pleegde aangaande de soundtrack voor Inglourious Basterds en Rod Taylor in deze laatste film ook een rolletje gunde. In tegenstelling tot Tarantino zoekt regisseur Cardiff tegen het einde van The Mercenaries nog enige nuancering en dat is wel zo prettig. Beetje een cultfilm, zeker niet perfect, maar ben blij hem te hebben gezien.

avatar van Grindhouse62
Ik heb The Mercenaries ooit eens zo'n 35 jaar geleden gehuurd op VHS in de videotheek en jaren geleden opgenomen van TCM. Heb deze film gisteren maar eens uit mijn collectie gehaald, afgestoft en herzien. Het blijft gewoon een leuke avontuurlijke actiefilm die je gewoon meerdere keren kunt kijken zonder dat hij verveeld. Er is op mooie locaties gefilmd en zit voldoende actie in. Ik heb mij er in ieder geval prima mee geamuseerd. Een 3.0+

coumi schreef:

Van mij ook, maar dat zal geen gewicht in de schaal leggen
Met de back up van beide heren zou toch ooit eens iemand op het idee moeten komen om hier eindelijk eens een degelijke Blu-ray van uit te brengen (un-cut)