Jûsan-nin no Shikaku (2010)
Genre: Actie
Speelduur: 141 minuten / 126 minuten (internationale versie)
Alternatieve titels: 13 Assassins / Thirteen Assassins / 十三人の刺客
Oorsprong:
Japan / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Takashi Miike
Met onder meer: Kôji Yakusho, Yûsuke Iseya en Tsuyoshi Ihara
IMDb beoordeling:
7,5 (71.318)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
Bekijk via CineMember
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Jûsan-nin no Shikaku
"Take up your sword."
Ten tijde van het Shogunaat in Japan komen dertien samoerai samen, onder leiding van Shimada Shinzaemon. Zij bereiden een zelfmoordmissie voor om de wrede landheer van de Akashi-clan te vermoorden. Hij heeft namelijk verkracht en gemoord, maar staat nu op het punt een hoge positie in het Rijk te krijgen.
Externe links
Acteurs en actrices
Shinzaemon Shimada
Shinrokuro Shimada
Koyata
Lord Naritsugu Matsudaira
Tsuya / Upashi
Kuranaga
Kuzuro Hirayama
Gunziro Mitsuhasi
Heizo Sahara
Yasoyosi Hioki
Video's en trailers
Reviews & comments
Fortune
-
- 4316 berichten
- 2772 stemmen
Ik vrees ook dat het geen volle zalen gaat trekken. Maar als het echt een spektakel film is kan er wel op deze manier meer aandacht toereiken voor de Aziatische film.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Volle zalen zeker niet, herinner me nog de Kitano release van Zatoichi. Is trouwens maar best ook, anders heb je de hele tijd van die mensen die moeten lachen om de typische haardracht enzo. Bij Aziatische films liever niet te veel volk in de bios.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad, er gaat niets boven een vrijwel lege bios.
de bruin/grijs/groene look zal er niet mee veranderen.
Voeg daar dan maar veel zwart en rood aan toe....
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
heb je de hele tijd van die mensen die moeten lachen om de typische haardracht enzo. Bij Aziatische films liever niet te veel volk in de bios.
Daar ben ik het volledig mee eens. De samoeraifilm is mijn favoriete genre, maar ik denk dat ik hier dan toch maar beter niet voor naar de bioscoop ga. Ik wacht liever op de dvd in plaats van me te gaan ergeren aan dat typische bioscooppubliek.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Volle zalen zeker niet, herinner me nog de Kitano release van Zatoichi. Is trouwens maar best ook, anders heb je de hele tijd van die mensen die moeten lachen om de typische haardracht enzo. Bij Aziatische films liever niet te veel volk in de bios.
Hmm, je vind het een kwaliijke zaak dat een release zo lang moet duren bij zulke films, maar als ze dan toch gereleased worden moeten er wel zo min mogelijk mensen op af komen.......
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Yups, ideaal is een film zo dicht mogelijk bij release te kijken, maar dan wel graag met zo min mogelijk stoorzenders in de bioscoop. En Westers volk dat Oosterse films kijkt is vaak erg giechelachtig.
Het volk dat ze winnen met het vroeger uitbrengen zijn vooral de mensen die de film anders gedownload zouden hebben (zoals nu, hij is beschikbaar dus waarom nog zo lang wachten op een nog-niet bepaalde release datum), en die weten meestal wel wat te verwachten (zijn ook niet zo vervelend in de bioscoop).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Daar ben ik het volledig mee eens. De samoeraifilm is mijn favoriete genre, maar ik denk dat ik hier dan toch maar beter niet voor naar de bioscoop ga. Ik wacht liever op de dvd in plaats van me te gaan ergeren aan dat typische bioscooppubliek.
Snap dat geklaag niet, dan ga je toch lekker op dinsdagmiddag of zo.... Ik ga toch zo'n 10 keer per jaar naar de bios, in notabene Pathe de Kuip of Schouwburgplein. Stoor me zelden aan het publiek. Kan me niet voorstellen dat jullie in nog slechtere buurten naar de film gaan.... 
Lexcoaster
-
- 1268 berichten
- 1222 stemmen
Het licht er maar net aan hoelang een film uit is, of het publiek in een Pathé bioscoop te pruimen is. Ik wacht meestal een week of 2, dan is het Flodder volk vaak allang geweest. Maar ook in Cinerama (Rotterdam) me helaas doodgeërgerd aan de mensen in de zaal tijdens Black Swan. En in Cinerama komt toch echt wel wat ander volk..
Men hoort gewoon stil te zijn. Punt uit.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Na twee weken heb je enorm veel kans dat een film als deze al lang weer uit de zalen is. Verder ligt onze bioscoop in hartje Antwerpen, maar zelfs in de arthouse bioscopen heb je altijd wel een paar bejaarden die het fluisteren verleerd zijn. Of te weinig beenruimte hebben. Of last hebben hun zak chips open te peuteren in het donker.
Ik hou ook meer van stilte en rust tijdens het filmkijken.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het licht er maar net aan hoelang een film uit is, of het publiek in een Pathé bioscoop the pruimen is. Ik wacht meestal een week of 2, dan is het Flodder volk vaak allang geweest. Maar ook in Cinerama (Rotterdam) me helaas doodgeërgerd aan de mensen in de zaal tijdens Black Swan. En in Cinerama komt toch echt wel wat ander volk..
Men hoort gewoon stil te zijn. Punt uit.
Ik ga juist vaak op donderdag of zaterdag middag de eerste week, voordat iedereen gaat lopen verklappen hoe de film gaat. Heb nooit last. Vrijdagavond om 21.00 uur lijkt me een nader geval.
Maar als iemand in mijn buurt het waagt te praten of met zijn telefoon te spelen, dan zeg ik daar direct wat van. Zo onvriendelijk mogelijk. Meestal werkt dat wel.
Lexcoaster
-
- 1268 berichten
- 1222 stemmen
@ Onderhond: Feit is inderdaad dat met een film als dit, het vaak na twee weken alweer uit de bios is. Dan heb je inderdaad niet veel keus dan gewoon z.s.m. te gaan als hij draait.
Maar als iemand in mijn buurt het waagt te praten of met zijn telefoon te spelen, dan zeg ik daar direct wat van. Zo onvriendelijk mogelijk. Meestal werkt dat wel.
Vaak werkt dat wel ja. Al moet je met Floddervolk uit kijken, dan kan het van kwaad tot erger worden.. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Voordeel is dat ze bij de middagvoorstelling nog niet zo veel gedronken hebben. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Tijd maken....Voordeel van eigen baas zijn, kan je zelf je werk indelen.
Lexcoaster
-
- 1268 berichten
- 1222 stemmen
Even een vraag over de film: op een schaal van 1 op 10, hoe expliciet/hard is het geweld in deze film? 
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Daar ben ik het volledig mee eens. De samoeraifilm is mijn favoriete genre, maar ik denk dat ik hier dan toch maar beter niet voor naar de bioscoop ga. Ik wacht liever op de dvd in plaats van me te gaan ergeren aan dat typische bioscooppubliek.
Bij ingetogen (drama) films kan de invloed van anderen in de zaal storend zijn maar bij een dergelijk spektakel vind ik het juist wel mooi als de zaal meegaat. Hoorde van mensen dat gejuich opsteeg als er weer een kop rolde. Ik vind dat wel lachen maar ben ook geen echte samurai-fan, misschien ergert de "purist" zich er wel aan. Ik heb Symbol (komedie) op 't IFFR gezien in een volle zaal en op momenten lag de hele zaal plat, dat geeft gewoon sfeer, ik vind dat wel wat hebben.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Even een vraag over de film: op een schaal van 1 op 10, hoe expliciet/hard is het geweld in deze film?
7 a 8, het is meer infentief en massaal.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Ik zou zeggen 4 a 5. Niks onsmakelijks of echt expliciets gezien. En de actie vond ik ook erg monotoon. Eerder afstompend dan spectaculair. Gelukkig zaten er een paar brandende stieren in, maar helaas maar heel kort.
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
Aardige update van de klassieke Samurai-films, met ook exact dezelfde structuur eigenlijk.
Miike is nooit echt bepaald sterk geweest in dramaturgie, wat het eerste gedeelte van de film nogal een lange zit maakt en doet snakken naar wat actie.
Dat komt in het laatste half uur wel goed, al blijft het op zich vrij tam. Alle afgehakte ledematen en bloedspatters vinden voornamelijk offscreen plaats. Iets explicieter leek me eigenlijk wel het minste wat ik van zo'n moderne samuraifilm kon verwachten, maar goed.
Sowieso eigenlijk een erg conventioneel filmpje zonder echte hoogte of -dieptepunten.
Paar toffe scenes: het vrouwtje zonder ledematen en het verhaal daarachter en de brandende stieren aan het begin van de battle
. .
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Alle afgehakte ledematen en bloedspatters vinden voornamelijk offscreen plaats. Iets explicieter leek me eigenlijk wel het minste wat ik van zo'n moderne samuraifilm kon verwachten, maar goed.
Fuck die moderne kutfoefjes met cgi-bloedspetters op de cameralens en alles maar zo realistisch mogelijk (m.b.v. foeilelijke cgi) in beeld te willen brengen. Overdaad schaadt. Miike verdient het allergrootste applaus dat hij zich deze keer niet puur laat leiden door wat nu als 'hip' wordt gezien. De impact zit 'm nog altijd in het niet laten tonen...
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
Dat kan best. Maar wat ik vooral wilde zeggen is dat het tegen m'n verwachtingen in was.
Anderszijds, dat had tenminste nog iets origineels gebracht in de film. Het is nu wel heel erg een Kurosawa-samuraifilm in color, en met een veel mindere regie. Verder weinig nieuws onder de zon.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Origineels? Maak het niet nog gekker, kos... Zelfs on screen gebeurt er hier en daar nog wel iets 'moderns'. De toffe scenes die je al noemt bijvoorbeeld (gepaard met foeilelijke cgi, dat dan weer wel helaas).
Fortune
-
- 4316 berichten
- 2772 stemmen
Total Massacre
Ik had ook andere verwachtingen.Het eerste uur vind ik dan ook niet erg denderend, had voor mij net zo goed gestolen kunnen worden. Sowieso houd ik niet echt van politiek in samoerai films wat wel bijna altijd aanwezig is.
Het kan het me nooit zo heel hard boeien wat de ene clan nou van de andere clan vindt en hoe ze erop zouden reageren en dat ze dat met een kopje thee in de dojo aan het bespreken zijn. Dat terzijde was het gevecht op het einde wel erg vermakelijk maar ook ik had veel hardere actie verwacht. Beetje tam kan ik het geheel wel noemen. Had nou ook weer niet de bloedfonteinen van Kill Bill verwacht maar wel lompere actie wat er maar een beetje in voorkomt. Het gevecht op het einde zit wel heel goed in elkaar en is het zeker waard.
Maar op het einde waren de woorden van de tegenspeler, de eindbaas, erg belachelijk net zoals de levensles die er nog even in geperst wordt. Nee, matig.
Hoezo leefde die kogelslingeraar nog op het einde dacht dat hij een zwaard in zijn keel gesmeten kreeg?
3.5
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
en met een veel mindere regie.
De battle scenes zijn 100 keer beter.
kos
-
- 46695 berichten
- 8852 stemmen
Dat vind ik dus niet. Vrij eenzijdig en ook niet al te helder qua choreografie. Vaak loopt het maar een beetje door elkaar heen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Had ik op het grote scherm geen last van, prima te volgens allemaal.
Hoezo leefde die kogelslingeraar nog op het einde dacht dat hij een zwaard in zijn keel gesmeten kreeg?
Hij was een erg veerkrachtig mens.
Fortune
-
- 4316 berichten
- 2772 stemmen
Dat vind ik dus niet. Vrij eenzijdig en ook niet al te helder qua choreografie. Vaak loopt het maar een beetje door elkaar heen.
Het liep ook allemaal door elkaar maar vond dat juist een pluspunt, van de ene samoerai naar de andere. Kon het ook gewoon goed volgen.
Hij was een erg veerkrachtig mens.
Ja, het maakt mij niet echt veel uit maar dan is het een soort grap?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ja, en tevens een statement over de natuurmens
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
internet rip is natuurlijk de korte versie. ben benieuwd wat de verschillen zijn. Volgens Miike was de lange versie meer in zijn stijl....
Het laatste nieuws

Heb jij de Netflix-docu 'The Man With 1000 Kids' al gezien? 'Maag draaide om'

Maker 'The Abandons' is boos op Netflix: 'Destructief voor Hollywood en Wall Street'

HBO Max scoort in Nederland met de matig beoordeelde bodyhorrorfilm 'Nightbitch'

Prime Video-hitserie 'The Night Manager' krijgt een derde seizoen
Bekijk ook

Kozure Ôkami: Oya no Kokoro Ko no Kokoro
Actie / Avontuur, 1972
11 reacties

Yip Man
Actie / Biografie, 2008
398 reacties

Sleuth
Mystery / Thriller, 1972
78 reacties

Lat Sau San Taam
Actie / Drama, 1992
279 reacties

Boy A
Drama / Misdaad, 2007
256 reacties

Kozure Ôkami: Ko wo Kashi Ude Kashi Tsukamatsuru
Actie / Avontuur, 1972
35 reacties
Gerelateerde tags
japanzelfmoordsluipmoordenaarsamuraiimmortalitymissionswordsmanbloedbadstrijdgeweldsamurai swordseppukucode of honor roninkimono warrior19e eeuwharakiri japanese film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.




