• 10.553 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 17 mei 2012

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot The Divide

"The lucky ones died in the blast"

In deze post-apocalyptische thriller ontsnappen acht bewoners van een New Yorks appartementencomplex aan een nucleaire aanval. Ze hebben net op tijd de schuilkelder van hun paranoïde conciërge Mickey (Michael Biehn) bereikt, maar de krappe ruimte verandert al snel in een claustrofobische val. De voorraden slinken en de spanning stijgt als de groep alle hoop op redding verliest. In de strijd om het leiderschap grijpen de mannen naar grof psychologisch en lichamelijk geweld. Als iedere vorm van beschaving verdwenen lijkt weet Eva (Lauren German) dat ze in actie moet komen. Ze ziet dat haar verloofde zwakker is dan de andere mannen en ze beseft dat ze op zichzelf is aangewezen om deze hel te overleven…

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Shadowed

Shadowed

Sterk.

Wat mij betreft zelfs Gens zijn beste film, al moet ik zijn Frontière(s) nodig herzien om deze conclusie met de volle overtuiging uit te spreken. The Divide was een film die ik na afloop enkel een 3,0* wilde geven, maar ik merkte een paar uur na afloop en zelfs de dag erna dat ik overstuur was geraakt van de film.

En als dat gebeurt, dan weet je dat je als film iets goed doet. Gens gaat met zijn films constant een andere richting uit, maar vaak wel richting de spanning. Dat gaat hem vaak redelijk af, en hier dus ook. Al vanaf de eerste scenes is te merken dat er een echte vakman achter het roer staat. Visueel erg fraai, knap geschoten en sterk ingericht.

Nu zijn de gebeurtenissen in de bunkers niet de meest interessante vertoningen, maar Gens is redelijk genadeloos in de aanpak. Denk er daarom ook aan dat je van deze film niet vrolijk gaat worden. Nare gebeurtenissen volgen elkaar uiteindelijk snel op en Gens weet zijn scenes ook confronterend te brengen waardoor het ook daadwerkelijk impact heeft.

Visueel is het sterk, redenen heb ik eerder aangegeven. Gens weet de conversaties en personages niet interessant te maken, maar de sfeer zit er sterk in. Acteerwerk is wisselvallend. Enkele crewleden doen het geweldig zoals bijvoorbeeld Biehn, maar andere crewleden zoals German zijn erg zwakjes. Was overigens wel verrast om Biehn te zien, lijkt me toch vooral een acteur die in de jaren 80 zijn magnum opus had.

De gebeurtenissen worden redelijk bruut en genadeloos gebracht, maar wie een Frontière(s) verwacht met bloederige horrortaferelen zit goed fout, aangezien het hier vooral via de toon indruk maakt. Harde beelden, maar niet overdreven bloederig of grof gebracht. Toch weet Gens de impact maximaal te maken. Zeker 1 van de laatste sequenties komt keihard binnen, wanneer Biehn en González genoegen nemen met het feit dat ze gaan sterven door toedoen van German.

De soundtrack is erg passend en geeft zeker in de slotfase een extra lading sentiment mee, die nergens te opdringerig aanvoelt. The Divide is een nare film, maar wel sterk uitgevoerd en met veel impact. Het was in mijn geval wel een film die ik moest laten bezinken, want na de eerste minuten na de afloop maakte het nog niet al te veel indruk. Een film die je na laat denken, een toppertje van Gens wat mij betreft.

avatar van mrklm

mrklm

De overlevenden van een nucleaire aanval verschuilen zich in een complex dat onder toezicht staat van de opportunistische Mickey [Michael Biehn]. De overlevenden kennen elkaar niet en de angst voor en de onzekerheid over wat er zich buiten afspeelt veroorzaakt een gespannen sfeer waarin wantrouwen en paranoia de weg banen voor een confrontatie waarin het recht van de sterkste lijkt te gelden. Het verhaal is niet bijster origineel en de hyperkinetische montage tijdens enkele actiescènes is storend, maar de sterke cast (waaronder ook Courtney B. Vance en Rosanna Arquette) houdt dit interessant.

avatar van Levivdm01

Levivdm01

Echt 1 van de heftigste films die ik ooit heb gezien.

Vooral de scenes waarbij Mickey zijn vinger er werd afgesneden vond ik erg onsmakelijk, het seksuele misbruik van Marilyn en het hakken van de lichamen.

Ik sprong van mn bank af toen Bobby en Josh doodgingen haha, de mishandeling van Sam aan het eind vond ik tevens ook heftig om te zien

Ik heb na deze film echt even moeten bijkomen want ik vond het erg heftig, erg opgelucht wel dat Eva het heeft overleeft, dat was de enige normale in heel die kelder.

4 sterren voor deze film

avatar van Woland

Woland

Lastige film om te beoordelen. Het was namelijk heel vervelend om te kijken, met een bunker vol met nare lui die ondergronds vastzitten, en zich gedurende de film steeds meer gaan misdragen. Inderdaad, als een soort post-apocalyptische Lord of the Flies, waar het recht van de sterkste geldt en er al snel mensen mishandeld, gemarteld en verkracht worden. Daar zaten echt oprecht nare stukken in. Nu is het ongetwijfeld ook de bedoeling van Gens geweest om het een ongemakkelijke, verontrustende film te maken waarbij de overlevenden al snel elke vorm van beschaving kwijt raken (en ook onlogische beslissingen maken, maar dat terzijde). Maar dat het de bedoeling was, maakt het nog niet per se leuker om dit brok misantropie te moeten aanschouwen. Misschien geslaagd volgens Gens' intenties, en het gebeurt niet zo heel vaak (en als het gebeurt lijkt het altijd weer door die Fransen te zijn), maar ik ben niet gemaakt voor dit soort narigheid.