A Murder of Crows (1999)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Rowdy Herrington
met Cuba Gooding Jr., Tom Berenger en Marianne Jean-Baptiste

Nadat Lawson Russell niet meer advocaat mag zijn, gaat hij ergens heen om een boek te schrijven, maar dat is niet zo makkelijk als hij dacht. Dan ontmoet hij een oude man die wel een manuscript heeft en hij mag hem lezen. Tot zijn verbazing is het erg goed, zoiets wil hij ook wel schrijven. De oude man gaat dood en hij doet alsof het zijn manuscript is. Het wordt een best-seller. Dan blijkt dat de moorden die in het boek zijn beschreven echt gebeurd zijn en hij wordt gearresteerd. Hij zal zichzelf nu onschuldig moeten bewijzen door de echte moordenaar te vinden.

Steve555
De voorspelbaarheid waar Grolsch hierboven het al over had is aanzienlijk. Er is dan ook, vooral waar het grime betreft, weinig moeite gedaan omdat te verbloemen. Verder is het echt geen slecht verhaal. Deed me wat thema betreft, plagiaat dus, zelfs een beetje denken aan "Secret Window", welke nieuwer is en daarbij een net iets interessantere insteek heeft.

avatar van Kisje
Geen wauw-film, maar hij kan er door

3 *

avatar van jedymaster
Jordy schreef:
Er was iets wat ik verschrikkelijk slecht vond aan de film, ik weet alleen niet meer wat. Ik geloof dat ik de film een beetje een tv-film vond. Wel goed geacteerd door Gooding, wel een redelijk goed verhaal, maar het leek een beetje goedkoop geloof ik. 2 en een halve ster.

je slaat de spijker op zijn kop een echte tv film heel jammer met een beetje meer aandacht had het een kraker kunnen zijn.

avatar van Quentin
Een kraker? Nooit, wat een waardeloos plot zeg. Verder allemaal erg plichtmatig.

Op zich was het geen slechte film maar er zaten echt situaties in die niet realistisch waren wat het verhaal niet mooier maakte. Net alsof een voortvluchtige zo gemakkelijk door de stad kan lopen zonder dat iemand hem herkend. Wat ik wel goed vond was het einde in de zin van wie de echte moordenaar was. Die had ik in eerste instantie niet helemaal zien aankomen.

avatar van AmazingPP
Matige thriller met een nogal... tja, wat zal ik zeggen... op zichzelf klaarkomende Cuba Cooding Jr. Hij vind zichzelf in ieder geval geweldig in deze film, dat weet ik zeker. Hij is dan ook producent, dat zal er ook wel iets mee te maken hebben. Iets te voorspelbaar, iets te voorzichtig uitgevoerd, iets te opzichtig geacteerd. Berenger is zoals gewoonlijk weer eens erg slecht in zijn rol. Ik ben blij dat je die man ook niet meer vaak ziet in de tegenwoordige tijd. Tenminste, ik niet... 3 *

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Doorzichtige thriller.

E.e.a. wordt gered van de ondergang door Gooding, maar een echt feest wordt het nergens. Toch biedt deze onderhoudende, maar nogal voorspelbare flick verpozing.

Redelijk.

Ik zelf vond het wel een toppertje.

Voelde gedurende de film een lekkere spanning ondanks dat hij nergens echt spannend wordt, maar toch dat je je afvraagt wat er gaat gebeuren. heb wel het eerste half uur gemist.

Twee puntjes van kritiek.

Het einde vond ik wel heel zwak de laatste 3 minuutjes ofzo. De film moest gewoon een afsluiting hebben meer was het niet...
En me tweede ben ik nu ff kwijt

Maar van mij mag deze film echt hoger gewaardeerd worden, misschien dat hij bij herziening tegenvalt, maar ik kijk films eigelijk toch bijna nooit meerdere keren dus waarschijnlijk zal ik dat tegenvallen dan nooit merken misschien dat ik hem nog een keer kijk voor het eerste half uur

oja tweede puntje van kritiek is de tekst die op deze site vermeld staat (waarschijnlijk de achterkant van de disk). deze mag vanmij een heel stuk korter. Meer dan de helft van de film is uitgelegt, ik heb het eerste half uur van de film gemist, kwam binnen na de eerste herhaling, en nog steeds was de film niet op gang, de oude man (die vrij eenvoudig gevonden wordt) kwam zelfs nog niet in de film naar voren, laat staan dat hij zijn moorden (laatste deel van de film) moest bewijzen.
(misschien spoiler... ik vind zelf zeker! maarja, t staat hier boven toch ook vermeld Ik vind als ik weet dat er een boek geschreven gaat worden er voldoende informatie verteld wordt, dan blijft er nog een beetje nieuw verhaal over in de film)

Voor de rest vraag ik me af waarom deze film zo laag gewaardeerd is ik geef hem 3,5 sterren, en dat is hij naar mijn mening echt waard! maarja, ik heb het eerste half uur niet gezien dus een echte supertopper is het misschien dan ook niet...

avatar van bob de niro
Wel een aardige thrillermet een goed verhaal!Cuba Gooding jr vind zichzelf wel heel goed lijkt me en Tom Berenger vind ik hier niet zo best spelen!3* voor het verhaal!

avatar van ssk
ssk
Een goede thriller, met een goed verhaal dat op de juiste manier naar voren werd gebracht met onverwachte wendingen die de film spannend maakte + nog de goede acteerprestatie van Cuba Gooding Jr. maakt het een film die zeker het kyken waard is

avatar van Cinemaniak
Deze film is voor mij zeer acceptabel. Met wat betere acteurs had het zelfs een topper kunnen zijn.

Hinderlijke voice-over, een slordig geschreven script (daar had veel meer in gezeten), en armoedige dialogen. Gelukkig zorgen Gooding Jr en Berenger voor charisma en (acteer)leven in de brouwerij, al is de eerste, omdat hij producer is, mede verantwoordelijk voor de armzalige kwaliteit van het gebodene. Valt er verder nog wat te genieten? Jawel een close-up van een vrouwentepel met een piercing (Marianne Jean-Baptiste) en het altijd mooie lijf van Gooding Jr.

avatar van Waackx
Ongeloofwaardig, langdradig, voorspelbaar en slecht acteerwerk, een echte B-film.

avatar van Guzziking
Een gemiste kans! Met het, op zich, goede verhaal had men veel meer kunnen/moeten doen.

avatar van Filmfan74
Ik blijf dit een erg goede thriller vinden. Ik vind de manier van vertellen juist wel mooi, het gaf het verhaal wat meer diepgang. Ook vond ik het acteerwerk wel goed, vooral van Cuba Gooding Jr.
Hoogtepunt is natuurlijk het opmerkelijke verhaal wat erg goed in elkaar zit. Tegen het einde is het helaas wel wat voorspelbaar, maar ondanks dat toch erg vermakelijk.

avatar van Moviestar1979
Een redelijke film, maar net geen voldoende.

Zoals Gauke al eerder aangaf, ben ik eveneens van mening dat de voice-over behoorlijk storend was. Dit komt de spanning niet ten goede. Dit is ongetwijfeld een gemiste kans, want hier hadden ze meer uit kunnen halen. Het script zit redelijk in elkaar. De vrij onbekende film Fox (2009) heeft zich laten inspireren door dit verhaal. Ook de plotgaten maken het kijken minder aantrekkelijk. Dit in tegenstelling tot Ashley Laurence. Ondanks het feit dat Cuba Gooding Jr. zijn best doet, had zijn rol beter door iemand anders kunnen worden vertolkt.

2,5 *

avatar van Roger Thornhill
The stick-up was zó'n leuke film dat ik er een punt van heb gemaakt om meer films van deze regisseur te zien, maar geen van de vier daarvan is eigenlijk in de buurt daarvan gekomen. A murder of crows heeft twee zwaarwegende minpunten : hoewel hij z'n best doet is Cuba Gooding Jr absoluut niet geschikt voor de hoofdrol in deze noir-achtige film, en het grimeerwerk van de oude man die Goodings boot huurt is zó godsgruwelijk slecht dat het mij absoluut niet lukt om mijn disbelief te suspenden – ik kan me gewoon niet voorstellen dat het personage van Gooding echt denkt dat een senior citizen er zó uitziet in plaats van meteen te vragen bij welke fopwinkel hij dat masker heeft aangeschaft (vermoedelijk dezelfde als waar de nepsnor van detective Goethe vandaan komt). En dan heb ik het nog niet eens gehad over de hier al vaker genoemde onwaarschijnlijkheid dat Gooding gedurende de halve film door New Orleans kan wandelen terwijl zijn snuitwerk op het nieuws te zien is geweest...
        Maar goed, aan de pluszijde staan de lekkere muziek, de met redelijke vaart gefilmde achtervolging, het niet onaardige spel van Tom Berenger (althans zodra hij zijn Jamaicaanse vakantiekloffie heeft uitgetrokken) en de mooie fotografie (hoewel de trailer op mijn H.O.M. Vision-DVD merkwaardigerwijs een mooiere beeldkwaliteit heeft dan de film zelf). Bovendien zitten er op het einde nog twee twists die ik niet zag aankomen : ik had durven zwéren dat het Eric Stoltz was die zich als de oude man had vermomd, en de dood van Berenger zag ik niet aankomen. Daardoor haalt de film nog nèt een voldoende, maar uiteindelijk ontstijgt hij het niveau van een ambitieuze B-film helaas niet.