ad

Met onder meer: Türkü Turan, Sermet Yesil, Nadir Saribacak

Oorspronkelijke taal: Turks

Releasedatum: 14 oktober 2009

Over Kosmos

"A mysterious stranger with healing powers arrives in a small village."

Kosmos is een dief die mirakels verricht. Hij is nog maar net aangekomen in een tijdloos grensstadje, of hij redt een kleine jongen van de verdrinkingsdood en wordt erkend als een man die mirakels kan verrichten. Kosmos is een vrij bizar personage. Hij schijnt te eten noch slapen. Eén van zijn meer opvallende talenten is het klimmen in de hoogste bomen met een ongeziene handigheid. Hij zorgt ook voor beroering bij de dorpsbewoners als hij verklaart dat hij op zoek is naar liefde. Weldra groeien Kosmos en Neptun, het tienerzusje van de jongen die hij gered heeft, naar elkaar toe op een wel heel bizarre manier: door het geschreeuw van vogels in bomen en daken te imiteren.

gauke

In mijn ogen een overdreven, filosofische, spirituele, zweverige, experimentele film met ronddwarrelende vertelstrukturen waar ik geen touw aan vast kon knopen. Vermoeiend en aan mij niet besteed.

avatar van beavis

beavis

Toch wel een laag gemiddelde nu voor toch wel een stijlvol geschoten stukje art-house met fantasy elementen. Het komt lang niet in de buurt van de kwaliteiten van Hors Saten (het eerste dat in me op komt als ik het ergens mee moet vergelijken), ok, maar het heeft toch nog wel een niveau dat meer dan een 1,7 verdient...

Grootste probleem is denk ik dat het een vrij simpele film is die na een half uur eigenlijk zijn punt wel heeft gemaakt. Er wordt dan nog wel een zwak sub-plotje geintroduceerd om wat spanning in te voeren, maar daar wordt verder niets mee gedaan. Ook is de camera voor het merendeel behoorlijk afstandelijk wat connectie met de karakters niet makkelijker maakt.

De fantasie elementen en een behoorlijk volle sounddesign zijn wel bijzonder te noemen. Ook de simpele points die de film maakt over goed en kwaad in de wereld nemen wat mij betreft het juiste morele standpunt in. Als de film ook politieke points maakt over mogelijke perikelen rond de grens met Armenie (het gebied waar de film zich afspeelt, al wordt dit niet specifiek genoemd) dan ontgaan mij die verder. Het sneeuwlandschap aldaar is echter oneindig filmbaar.

avatar van Artkramer

Artkramer

Ik zag ook vaak de vergelijking met Hors Satan, maar gek genoeg vond ik die film niet te harden, en deze schitterend. Het gevoel dat gauke beschrijft had ik de eerste drie kwartier, en het scheelde weinig of ik had de film stopgezet. Toch niet gedaan, en voordat ik het wist werd ik er in opgezogen. Een film om 's nachts te kijken.

Mochizuki Rokuro

Een strontvervelende film, waarbij een uit Prediker citerende zonderling ons zou moeten meeslepen in zijn even cynische als humane weldoenerstocht door besneeuwd Oost Turkije.

Geen idee waarom ik er nog 2.0* voor over heb. Misschien omdat een film in een desolaat besneeuwd landschap sowieso niet minder kan krijgen. Ook de soundtrack van A Silver Mount Zion trekt dit niet naar een hoger plan. Ik kan voorzichtig concluderen dat Reha Erdem van het lijstje 'relevante Turkse regisseurs' kan worden afgevoerd.

Prinz

Intrigerende film, die voor mij nergens vervelend werd. Soms waren er zelfs momenten waar ik dacht "meesterwerk", maar dat niveau was lang niet constant genoeg.

Ik voelde hier het filosofische van Tarkovsky, de landschappen van de laatste Ceylan, de menselijke omgang als in Zvyagintsev, de camera dicht op de huid van Dardenne, het sterke karakter als bij Fatih Akin. Misschien een beetje teveel mengelmoes en te weinig Reha Erdem zelf. Voor mij werkte het gisteren wel, al heb ik het gevoel dat het bij deze film 'hit and miss' kan zijn, en dat er in het rest van het oeuvre weinig interessants te ontdekken valt.

Prinz schreef:

[...] Reha Erdem zelf. Voor mij werkte het gisteren wel, al heb ik het gevoel dat het bij deze film 'hit and miss' kan zijn, en dat er in het rest van het oeuvre weinig interessants te ontdekken valt.

Huh? Deze titel, Bes Vakit (2006), staat toch anders op menig "contemplatief" lijstje. Vond ik ook stukken beter (ook met mankementen) dan deze Kosmos.

Prinz

Dat zou best kunnen, al ben ik hem nog nergens tegengekomen.

Op basis van het plot en de beoordelingen kan ik niet zeggen dat ik direct geprikkeld was.

Prinz schreef:

al ben ik hem nog nergens tegengekomen.

Hier staat-ie bijvoorbeeld tussen: Aesthetic Matrix - bevat ook wel een 'knipoog' in de zin dat daar zuiverheid wordt nagestreefd, maar nooit bereikt.

avatar van Malick

Malick

Prinz schreef:

Misschien een beetje teveel mengelmoes en te weinig Reha Erdem zelf.

Nee, dit is Erdem. En de ene keer valt het goed en een ander keer niet. Wellicht wat overvol en overdadig maar bijzonder genoeg om bij te blijven. Ken de regisseur inhoudelijk verder niet goed genoeg om dit via de Bijbel of Koran te interpreteren. Zo vond ik het opvallend dat de hoofdpersoon veel citeert uit het Oude Testament maar tegelijkertijd ook 'bid' in een moskee? En waarom gaan er alsnog mensen dood na zijn 'genezingen'? Komt dat door het geworstel met hun geloof / schepper? Te weinig vertrouwen in hem? En wat moet hij voorstellen? Gewoon een Armeniër? Een profeet? Of erger is hij een gevallen engel? En wat is dat met al die dieren(symboliek)? En op de geluidsband dat constante geknal van bommen?

Wil meer zien van deze Turkse regisseur.

Prinz

Welke scoor ken je toe? Verhoeven

avatar van Malick

Malick

Voorlopig een 'streepje' en gaat hij in deze lijst.

avatar van tbouwh

tbouwh

Een gedurfde film, moeilijk toegankelijk door zijn vele onvertaalde geheimen en de terugkerende keuze voor het principe van ''dierlijke communicatie''. Ik merkte dat ik de lyriek echt te geforceerd vond, en dat is grotendeels te wijten aan de overmatige uitdrukkingskracht van de hoofdrolspeler. Af en toe is het nauwelijks te verteren (vb.: een scène op een bed vlak voor het einde) en dat is jammer, aangezien het camerawerk eruit springt en nieuwe details telkens maken dat de film ergens telkens nog wel blijft fascineren. Maar verrek, laat je personages zichzelf dan niet ''Kosmos'' en ''Neptun'' noemen, en had een andere acteur genomen.